Vaihdan tuon vanhanmallisen käsijarruvivun uudemman malliseen pikkuvipuun kojelautaan, pois kuskin jalkatilasta mutta ei näytä kummastakaan lähtevän mitään piuhoja merkkivaloa varten . Mistä tuollainen käsijarrun haistelija mahtaa löytyä?
Olin omassa autossa näkevinäni käsijarrun ilmaputkessa (nailonputken välissä) sellaisen mätikän johon tuli piuhat, itse asiassa niitä on useampikin, ja jopa yksi johon johtoja ei tullut. Luulen että yksi olisi käsivarrun valolle ja toinen alhaisen ilmanpaineen valo? Toinen taisi olla heti käppärin takana, kojelaudan alla ja toinen keulamaskin takana ulkona.
En osaa tarkasti kertoa, mistä ko. lampun sytyttävä anturi löytyy. Varmaa on vain se, että lamppua ei sammuta/sytytä itse käsijarrun hallintaventtiili. Mikäli näin tapahtuisi, olisi koko merkkilamppu käytännössä viraton paineilmajarrullisessa autossa
Mihin tarvitaan käsijarrun merkkivaloa ilmajarrullisessa autossa? Se joko on päällä tai pois ja sen kyllä huomaa liikkeelle lähtiessä... Autot, joissa on vaijerilla kiristettävä käsijarru ovat sitten eri asia (eli useimmat oikeat henkilö- ja pakettiautot), niissähän jarru voi olla vain "hieman" päällä, jolloin aiheuttaa palojen/hihnojen kulumista ja kuumentumista...
Pilotti kirjoitti:Mihin tarvitaan käsijarrun merkkivaloa ilmajarrullisessa autossa? Se joko on päällä tai pois ja sen kyllä huomaa liikkeelle lähtiessä... Autot, joissa on vaijerilla kiristettävä käsijarru ovat sitten eri asia (eli useimmat oikeat henkilö- ja pakettiautot), niissähän jarru voi olla vain "hieman" päällä, jolloin aiheuttaa palojen/hihnojen kulumista ja kuumentumista...
Vaikkapa varoittamaan painevuodon takia päälle ajon aikana pyrkivästä käsijarrusta hieman ennen, kuin jarru lyö tosissaan päälle?
Pilotti kirjoitti:Mihin tarvitaan käsijarrun merkkivaloa ilmajarrullisessa autossa? Se joko on päällä tai pois ja sen kyllä huomaa liikkeelle lähtiessä... Autot, joissa on vaijerilla kiristettävä käsijarru ovat sitten eri asia (eli useimmat oikeat henkilö- ja pakettiautot), niissähän jarru voi olla vain "hieman" päällä, jolloin aiheuttaa palojen/hihnojen kulumista ja kuumentumista...
Vaikkapa varoittamaan painevuodon takia päälle ajon aikana pyrkivästä käsijarrusta hieman ennen, kuin jarru lyö tosissaan päälle?
Sitä vartenhan on muitapunavaloja ja summeri (jota tietenkään kukaan ei ole hiljentänyt, eihän?;)
No jospa se onkin turha kuten Kabusin puuttuva polttoainemittari Saisi kai toimia jotta saan automaatin shifterille toiminnon ettei starttaa ellei kässäri tai vapaa vaihde ole päällä.
Lahti32 kirjoitti:No jospa se onkin turha kuten Kabusin puuttuva polttoainemittari Saisi kai toimia jotta saan automaatin shifterille toiminnon ettei starttaa ellei kässäri tai vapaa vaihde ole päällä.
Ellen väärin muista, ainakaan Allisonin hallintaan käytetty Morse -shifteri ei taida käsijarrusta välittää tuon taivaallista. Sitä kiinnostaa vain se, että keppi on startattaessa "lukittuneena" asentoon N.
b12m kirjoitti:
Ellen väärin muista, ainakaan Allisonin hallintaan käytetty Morse -shifteri ei taida käsijarrusta välittää tuon taivaallista. Sitä kiinnostaa vain se, että keppi on startattaessa "lukittuneena" asentoon N.
Juu ei välitä käsijarrusta mitään.
Uudemmissa autoissa vaaditaan vielä kuittaus jarrupolkimelta jotta vaihde kytkeytyy.
Liittyykö nämä mutikat jotenkin tähän aiheeseen Tuosta toisesta on johto irti, onko se juuri tuo se kässärin paineanturi, letku lähtee lupaavasti kuskin paikkaa kohti.