Käsijarrun merkkivalon toiminta

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kässärin merkkivalo ei toimi.

Vaihdan tuon vanhanmallisen käsijarruvivun uudemman malliseen pikkuvipuun kojelautaan, pois kuskin jalkatilasta :o mutta ei näytä kummastakaan lähtevän mitään piuhoja merkkivaloa varten :roll: . Mistä tuollainen käsijarrun haistelija mahtaa löytyä?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Olin omassa autossa näkevinäni käsijarrun ilmaputkessa (nailonputken välissä) sellaisen mätikän johon tuli piuhat, itse asiassa niitä on useampikin, ja jopa yksi johon johtoja ei tullut. Luulen että yksi olisi käsivarrun valolle ja toinen alhaisen ilmanpaineen valo? Toinen taisi olla heti käppärin takana, kojelaudan alla ja toinen keulamaskin takana ulkona.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja b12m »

En osaa tarkasti kertoa, mistä ko. lampun sytyttävä anturi löytyy. Varmaa on vain se, että lamppua ei sammuta/sytytä itse käsijarrun hallintaventtiili. Mikäli näin tapahtuisi, olisi koko merkkilamppu käytännössä viraton paineilmajarrullisessa autossa :)
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Mihin tarvitaan käsijarrun merkkivaloa ilmajarrullisessa autossa? Se joko on päällä tai pois ja sen kyllä huomaa liikkeelle lähtiessä... Autot, joissa on vaijerilla kiristettävä käsijarru ovat sitten eri asia (eli useimmat oikeat henkilö- ja pakettiautot), niissähän jarru voi olla vain "hieman" päällä, jolloin aiheuttaa palojen/hihnojen kulumista ja kuumentumista... :shock:
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pilotti kirjoitti:Mihin tarvitaan käsijarrun merkkivaloa ilmajarrullisessa autossa? Se joko on päällä tai pois ja sen kyllä huomaa liikkeelle lähtiessä... Autot, joissa on vaijerilla kiristettävä käsijarru ovat sitten eri asia (eli useimmat oikeat henkilö- ja pakettiautot), niissähän jarru voi olla vain "hieman" päällä, jolloin aiheuttaa palojen/hihnojen kulumista ja kuumentumista... :shock:
Vaikkapa varoittamaan painevuodon takia päälle ajon aikana pyrkivästä käsijarrusta hieman ennen, kuin jarru lyö tosissaan päälle?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

b12m kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:Mihin tarvitaan käsijarrun merkkivaloa ilmajarrullisessa autossa? Se joko on päällä tai pois ja sen kyllä huomaa liikkeelle lähtiessä... Autot, joissa on vaijerilla kiristettävä käsijarru ovat sitten eri asia (eli useimmat oikeat henkilö- ja pakettiautot), niissähän jarru voi olla vain "hieman" päällä, jolloin aiheuttaa palojen/hihnojen kulumista ja kuumentumista... :shock:
Vaikkapa varoittamaan painevuodon takia päälle ajon aikana pyrkivästä käsijarrusta hieman ennen, kuin jarru lyö tosissaan päälle?
Sitä vartenhan on muitapunavaloja ja summeri (jota tietenkään kukaan ei ole hiljentänyt, eihän?;)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No jospa se onkin turha kuten Kabusin puuttuva polttoainemittari :shock: Saisi kai toimia jotta saan automaatin shifterille toiminnon ettei starttaa ellei kässäri tai vapaa vaihde ole päällä.
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja b12m »

Lahti32 kirjoitti:No jospa se onkin turha kuten Kabusin puuttuva polttoainemittari :shock: Saisi kai toimia jotta saan automaatin shifterille toiminnon ettei starttaa ellei kässäri tai vapaa vaihde ole päällä.
Ellen väärin muista, ainakaan Allisonin hallintaan käytetty Morse -shifteri ei taida käsijarrusta välittää tuon taivaallista. Sitä kiinnostaa vain se, että keppi on startattaessa "lukittuneena" asentoon N.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

b12m kirjoitti: Ellen väärin muista, ainakaan Allisonin hallintaan käytetty Morse -shifteri ei taida käsijarrusta välittää tuon taivaallista. Sitä kiinnostaa vain se, että keppi on startattaessa "lukittuneena" asentoon N.
Juu ei välitä käsijarrusta mitään.
Uudemmissa autoissa vaaditaan vielä kuittaus jarrupolkimelta jotta vaihde kytkeytyy.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Käsijarrun merkkivalon toiminta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Liittyykö nämä mutikat jotenkin tähän aiheeseen :?: Tuosta toisesta on johto irti, onko se juuri tuo se kässärin paineanturi, letku lähtee lupaavasti kuskin paikkaa kohti.
Liitteet
mutikka.jpg
mutikka.jpg (50.13 KiB) Katsottu 5544 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin