Nykyajan automaattilootat

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Flyer 520

Nykyajan automaattilootat

Viesti Kirjoittaja Flyer 520 »

Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet. :?: Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Viimeksi muokannut Flyer 520, 26 Tammi 2010 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Nykyajan automaattilootat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Riippuu niin autosta (ja laatikosta), mutta kaikissa automaateissa joita olen h.autoissa nähnyt, on 1,2,P,R,N,D. Toki en kovin hirveästi ole törmännyt automaatteihin (onneksi) ja varsinkaan sellaisiin joista parkki puuttuu :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Flyer 520

Re: Nykyajan automaattilootat

Viesti Kirjoittaja Flyer 520 »

Reddewil kirjoitti:Riippuu niin autosta (ja laatikosta), mutta kaikissa automaateissa joita olen h.autoissa nähnyt, on 1,2,P,R,N,D. Toki en kovin hirveästi ole törmännyt automaatteihin (onneksi) ja varsinkaan sellaisiin joista parkki puuttuu :wink:
Raskaassa kalustossa ei yleensä ole P-asentoa, joten seisontajarru on kovassa käytössä.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Nykyajan automaattilootat

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Flyer 520 kirjoitti:Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet. :?: Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Zffään muistaakseni käy toisenlainen näppis suoraan, en kuitenkaan ole ihan varma.
Laatikko ei kuitenkaan toimi niin, että voit vaihtaa suoraan pienemmälle vain nappia painamalla, elektroniikka päättää milloin vaihto suoritetaan.
Homma toimii niin, ettei esim. 2 nappi päällä vaihteisto ei vaihda 2 suurempaa jne. eli ylöspäin vaihdot voi määrittää itse.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Nykyajan automaattilootat

Viesti Kirjoittaja b12m »

Puu Tiainen kirjoitti:
Flyer 520 kirjoitti:Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet. :?: Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Zffään muistaakseni käy toisenlainen näppis suoraan, en kuitenkaan ole ihan varma.
Laatikko ei kuitenkaan toimi niin, että voit vaihtaa suoraan pienemmälle vain nappia painamalla, elektroniikka päättää milloin vaihto suoritetaan.
Homma toimii niin, ettei esim. 2 nappi päällä vaihteisto ei vaihda 2 suurempaa jne. eli ylöspäin vaihdot voi määrittää itse.
ZF:n ollessa kyseessä napeilla alaspäin vaihdoissa on vieläpä varsin ylisuojelevainen toimintalogiikka. Eli vauhdin pitää pudota huomattavasti pienemmäksi, kuin sen seuraavan pienemmän vaihteen vauhti moottorin nimellisellä maksimikierrosluvulla. Puute toisaalta on sikäli olematon, että kunnossa oleva vaihteistoon integroitu hidastin vähentää pyöräjarrujen kuormitusta vuoristossakin huomattavasti. Taisi ZF:n busseissa käytettyihin automaattilaatikoihin tulla älyohjaus jo varsin aikaisessa vaiheessa, kaiketi reilusti aiemmin kuin EDC-tekniikka yleistyi moottoripuolella?
Vastaa Viestiin