Eturenkaat kuin sukset...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Eturenkaat kuin sukset...
Jep toverit ja hyvää osavaltion juhlapäivää.
Tuota - Kävin heittämässä Röllllä pikkulenkin pahimmassa mahdollisessa räntäkelissä. Ei mitään pitoa, sohjo oli paantuneena jääkylmään asfalttiin. Jarrunkäytön sai unohtaa. Lähtee heti eturenkaat luisumaan sivusuunassa.
Autossa on edessä sivuttaisuraiset renkaat ja takana nappulakuvioiset. Takarenkaat pitävät hyvin, mutta noiden etunakkien kanssa on helisemässä. Minkälaisia rengastuksia on kohtalotovereilla?
Pärjäähän näillä, sillä vastaavia kelejä on muutamana päivänä vuodesta ja silloin ei ole pakko lähteä ajamaan. Silkasta uteliaisuudesta lähdin kokeilemaan. No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
Tuota - Kävin heittämässä Röllllä pikkulenkin pahimmassa mahdollisessa räntäkelissä. Ei mitään pitoa, sohjo oli paantuneena jääkylmään asfalttiin. Jarrunkäytön sai unohtaa. Lähtee heti eturenkaat luisumaan sivusuunassa.
Autossa on edessä sivuttaisuraiset renkaat ja takana nappulakuvioiset. Takarenkaat pitävät hyvin, mutta noiden etunakkien kanssa on helisemässä. Minkälaisia rengastuksia on kohtalotovereilla?
Pärjäähän näillä, sillä vastaavia kelejä on muutamana päivänä vuodesta ja silloin ei ole pakko lähteä ajamaan. Silkasta uteliaisuudesta lähdin kokeilemaan. No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Tohon vielä jos olis iautomaatti päälle niin työntää koko ajan keulan irti vähän liikutellessa 

- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Eturenkaat kuin sukset...
itellä on edessä nokian ntr:ät ja takana jotkut pinnatut palapinta renkaat. Ens viikolla on enempi kokemusta miten käyttäytyvät talvella tiellä, ku pitää käydä leima hakemassa, mut pihassa ajellessa ovat ainaski ihan suht hyvin pitäneet:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Nastat ainaki eteen talveks. Paimelassa just eilen semmosia ihailin.
Itsehän en voi laittaa ku kohta lähetään Saksaan ja Gestapo ampuu samantien jos nastat näkee.
N
Itsehän en voi laittaa ku kohta lähetään Saksaan ja Gestapo ampuu samantien jos nastat näkee.
N
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Onko kukaan kokeillut ikh myymiä kierrettäviä nastoja
http://www.ikh.fi/tuotehaku/j%25E4%25E4nasta
Luulis melkein pysyvän paremmin kun poterossa oleva orkkis

http://www.ikh.fi/tuotehaku/j%25E4%25E4nasta
Luulis melkein pysyvän paremmin kun poterossa oleva orkkis

- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Ei nyt liity renkaisiin, mutta kun mainitsit: itse ostin Motonetistä RedLine vedenpoistajaa, jonka luvataan suojaavan veden jäätymiseltä -21 celsiukseen saakka, sopii bensakoneelle ja muistaakseni siinä oli maininta diesel-sopivuudestakin. Mahtaisiko tuo suojata suodattimet jäätymiseltä? Kesänaftan jähmettymistä ei varmaan estä, mutta seassa olevan veden se hajottaa pieniksi osiksi, jotka läpäisevät suodattimet. Aine syrjäyttää oman tilavuutensa verran vettä eli noin puolen litran pullo poistaa aika varmasti säiliössä olevan veden.Rosvolinna kirjoitti:Jep toverit ja hyvää osavaltion juhlapäivää.
No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Tuo vesi ei ole ongelma. Dieselin parafiini kiteytyy ja tukkii suodattimet. Parafiinia on vaikea saada sulamaan uudestaan. Kesälaadun sekaan voi laittaa lorauksen bensaa. Sillä saa dieselin notkeaksi, mutta suodattimiin se ei auta mikäli ne ovat tukossa.
Mesessä minulla on Emerheater lisälämmin. Sillä voi ajaa kesälaadulla kylmässäkin kelissä. Siirsin tuon lämmitimen Mesen edeltäjästä LT-volkkarista. Volkkarin suodatin oli ajoviimlle alttiissa paikassa. Etulokasuojan sisällä. Volkkarin nafta oli jäässä monta kertaa, kunnes tajusin ostaa tuon Emerheaterin.
http://www.jupalco.com/emer.html
Mesessä minulla on Emerheater lisälämmin. Sillä voi ajaa kesälaadulla kylmässäkin kelissä. Siirsin tuon lämmitimen Mesen edeltäjästä LT-volkkarista. Volkkarin suodatin oli ajoviimlle alttiissa paikassa. Etulokasuojan sisällä. Volkkarin nafta oli jäässä monta kertaa, kunnes tajusin ostaa tuon Emerheaterin.
http://www.jupalco.com/emer.html
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Ei kai se automaattikaan pukkaa mihinkään jos jarrulla pidättelee. Onhan siinä takajarrutkin
Kyllä oli meilläkin etupää aivan tunnoton kelekkapulukka... ja ei aabeeässät paljoa auta
Kyllä oli meilläkin etupää aivan tunnoton kelekkapulukka... ja ei aabeeässät paljoa auta

Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Kuumottavinta tuossa reissussa oli - tien reunalla ei ole yhtään lumipenkkaa. Pelkkä jäinen kupera tienpinta. Lunta on täällä tasan 2cm.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Eturenkaat kuin sukset...
sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Mä voin vaihtaa nastakumeksia vanteineen suvimalleihin. Etuset loppu (kulmat väärät ku kantit aaltoilee) mut paripyörissä reilusti pintaa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Puskemiseen oikein liukkaassa paikassa auttaa automaatin vapaalle laittamisen lisäksi käsijarrulla kevyesti jarruttaminen, se himmaa takapyöristä muttei laita etupyöriä lukkoon tai absittamaan. Täällä päin on yksi väärään suuntaan kalteva kadunkulma josta bussi ei nastarenkaillakaan tahdo millään kääntyä puskematta, käsi menee automaattisesti käkkärivivulle siinä kohdassa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Eturenkaat kuin sukset...
En oo täs kymmeneen vuoteen ollu moisissa ongelmissa pysäkeillä. Outo homma.motoku kirjoitti:sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Mulla on edessä 3 vuotta vanhat suorauraiset Hankookit, tuntuu pitävän ainakin lumella tosi hyvin.
Oikein reilusti saa polkasta jarrua ennenkuin absit rutisee.
Takana vuoden vanhat Nordmanin palapintaiset, pitää nekin hienosti.
Ainut ongelma on kun auto on seisonnassa sisällä lämpimässä
Oikein reilusti saa polkasta jarrua ennenkuin absit rutisee.
Takana vuoden vanhat Nordmanin palapintaiset, pitää nekin hienosti.
Ainut ongelma on kun auto on seisonnassa sisällä lämpimässä

Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Eturenkaat kuin sukset...
michelin xfn2 eteen nii alkaa pitoja olemaan ja kestää kesät talvet ajamista. maksaa tosin jotain 700e/kpl mutta ihan uskomaton pito.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Eturenkaat kuin sukset...
XFN näyttää juuri siltä mitä haen. Hinta on hieman suolainen, mutta ehkä päivänä jonain. Pinnattuina löytyy noin 300eur kpl tuollaisia nupukuvioisia. Nastoja en halua - mielummin hämmennän vaikka koko keksinnön ojaan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Eturenkaat kuin sukset...
en ole minäkään. v 2004 lopetin bussin ajon. 9v hkl-bussiliikenteen palveluksessa olin. uudet autot tuli hiljasilla vain-pitkittäisura renkailla eikä niitä yleensä vaihdettu samalle talvelle. joskus piti pyytää vanhempi auto nappularenkailla ku eihän siellä keskellä päivää voi temppuilla. pari kertaa 9 vuoden aikana näin kävimikko kirjoitti:En oo täs kymmeneen vuoteen ollu moisissa ongelmissa pysäkeillä. Outo homma.motoku kirjoitti:sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
Re: Eturenkaat kuin sukset...
http://www.best-grip.se/ Kävin heidän kotisivulla kattelemassa,tuntus olevan hieman halvempaa ku ostaa suoraan heitä ,ilman välikäsiä.Helppo löytää sopiva nasta heidän taulukosta.
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Omaa havaintoa on, että on olemassa kriittinen lämpötila, tietty uusi lumi ja kun nämä sattuu sataprosenttisesti kohdilleen, renkaiden sivuttaispito häviää olemattomiin, oli sitten mitkä kumitossut alla vain. Kaikki pluskelitkään kun ei automaattisesti oo "pääkallokelejä"
Automaatilla ajostakin omaa kokemusta. Kun keli on liukkaimmillaan, mitä voi olla, Pysäkillä ei hiekanjyvästäkään eikä jalkakäytävää edes matkustajien suojana. Automaatti on pistettävä vapaalle, että uskallat ees yrittää pysähtymistä. Liikkeellelähtö automaatilla onnistuu sitte kyllä, vaik ois tumpulampikin puikoissa.
Automaatilla ajostakin omaa kokemusta. Kun keli on liukkaimmillaan, mitä voi olla, Pysäkillä ei hiekanjyvästäkään eikä jalkakäytävää edes matkustajien suojana. Automaatti on pistettävä vapaalle, että uskallat ees yrittää pysähtymistä. Liikkeellelähtö automaatilla onnistuu sitte kyllä, vaik ois tumpulampikin puikoissa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Likimain paikallaan ollessa liukkaalla ahtaassa tilassa automaatti haastava abs ei toimi vielä ja jarrua nostaessa veto työntää
ja siitä taasen hivenen jos painat niin etupää taas kelkkana.
Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin

Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Näinhän se tekee, kun jarrut on sattuneesta syystä pieni pakko tehdä etupainoisiksi. Vanhemmassa kalustossa, jossa ei vielä ollut ABS:ää apuna, ongelma oli oikeastaan vielä suurempi. Nykyäänhän ABS deaktivoituu myös nopeuden laskiessa rajanopeuden alle, mutta vanhemmissa etupää saattoi lukittua paljon aiemmin.kulkuri kirjoitti:Likimain paikallaan ollessa liukkaalla ahtaassa tilassa automaatti haastava abs ei toimi vielä ja jarrua nostaessa veto työntääja siitä taasen hivenen jos painat niin etupää taas kelkkana.
Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin
Samoin wanhoissa, etenkin mahureissa käytetty Telman sähköjarru oli liukkaalla melkoinen tappolaite varomattomalla käytöllä ennen ABS-aikaa. ABS-kauden Telmahan pomppasi pois päältä ABS:n aktivoituessa samoin, kuin nykyiset (esim. ZF:n automaateissa olevat) vaihteistohidastimet.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Juu - Minä revin tuon Telman vivun miljoonalaatikkoon. En keksinyt sille mitään järjellistä käyttöä. No pakokaasujarru on jäljellä, mutta en käytä sitä koskaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Mä tykkäsin Telmasta. Osin jopa parempi kuin hydrauliset hidastimet kun se hidastaa ihan pienilläkin nopeuksilla. Pitää kyllä harkita koska ja miten käyttää, ei onneksi ollut jarrupolkimeen kytketty siinäkään autossa vaan vaati viiksen käyttöä. Kumma on ettei jonkunlaista hidastinta ole kaikissa raskaissa autoissa, niin paljon jarruja se säästää. Ja varsinin rumpujarruja jotka on niin helppo polttaa pilalle kertalaakista.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Kyllä toimiva Telma on ihan soiva peli, kunhan käyttäjällä pysyy "järki päässä" ei-kesäisellä kelillä.Rosvolinna kirjoitti:Juu - Minä revin tuon Telman vivun miljoonalaatikkoon. En keksinyt sille mitään järjellistä käyttöä. No pakokaasujarru on jäljellä, mutta en käytä sitä koskaan.
Ihan pienillä nopeuksilla ei enää hidastimesta ole juurikaan jarruja säästävää hyötyä, eikä ainakaan mikään käyttämäni sähköjarru ole vetänyt tehokkuudessaan vertoja kunnolliselle hydrauliselle hidastimelle.Wonderi kirjoitti:Mä tykkäsin Telmasta. Osin jopa parempi kuin hydrauliset hidastimet kun se hidastaa ihan pienilläkin nopeuksilla. Pitää kyllä harkita koska ja miten käyttää, ei onneksi ollut jarrupolkimeen kytketty siinäkään autossa vaan vaati viiksen käyttöä. Kumma on ettei jonkunlaista hidastinta ole kaikissa raskaissa autoissa, niin paljon jarruja se säästää. Ja varsinin rumpujarruja jotka on niin helppo polttaa pilalle kertalaakista.
Se, miksi hidastin puuttuu niin monesti etenkin suomalaisien asiakkaiden ostamista 2-akselisista busseista, lienee hyvin sinullakin tiedossa. Täällä kun ihannoidaan maksimaalista matkustajapaikkamäärää ja tavarakantavuutta, jolloin on haluttu pisimpiä mahdollisia 2-akselisia autoja. Tällöin on joissakin tapauksissa ollut mahdoton yhtälö saada myös hidastin sallittujen akselimassojen puitteissa mukaan autoon. Myöskään hankintahinta ei ole käsittääkseni ollut ihan halpa, vaikka toisaalta juuri rumpujarrullisissa autoissa hidastimen vaikutus jarrujen käyttöikään raskailla kuormilla ajaessa on täysin kiistaton.
Hieman hämärää onkin sitten se, miten "kehitys kehittyy" tässäkin aiheessa. 90-luvun lopulla esimerkiksi Voithilta sai todella pehmeästi toimivia, vaihteiston perään asennettuja hidastimia. Kehitys sitten "kehittyi" niin, että vaikkapa uuden vuosituhannen ensimmäisellä puoliskolla Volvolta sai EGS-laatikon yhteyteen integroidun hidastimen, jonka toiminta oli aiemmin mainittuun Voithiin verrattuna todella töksähtelevää, eikä sitä käytännössä voinut käyttää vaihteiston pienellä puolella ollenkaan

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Eturenkaat kuin sukset...
>ohi aiheen< Oman auton telma toimii ainakin pirun hyvin, jarruttaa niin ettei jarrupoljinta tarvinnu nurmiajossa lainkaan! Kolme tehoahan siinä on ja namiskalla saa polkimella toimivaksi, sitä en tiedä että toimiiko sillonkin kolmiportaisesti? Onha tuossa pakokaasujarruki telman lisäksi, tosin käyttösilinterin tanko nyt irti... >ohi aiheen loppu<
EDIT: Mun kaanian Telmassa on neljä tehoa ja tiukimmalla kyllä ihan pysähtyy!!
EDIT: Mun kaanian Telmassa on neljä tehoa ja tiukimmalla kyllä ihan pysähtyy!!
-Koska sen voi tehdä myös itse-