Keikkabussista C- Matkailuauto vai Kuorma-auto

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Phase7
Kokenut kuljettaja
Truck: Setra S210H '87,
Viesti:

Keikkabussista C- Matkailuauto vai Kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Terve.
Aletaan olemaan Setran kanssa loppusuoralla ja huomattiin että siitä voisi ehkäpä tehdä myös 1+8 kuorma-auton. Ei tarttis sitten taiteilla sänkyjen lisäksi keitto systeemejä ja muita mahdollisia matkailuauton laitteita, kun tilat on vähän kortilla, eikä niille juuri tarvetta ole meidän käytössä.

Rupesin vaan laskemaan että vero menee vuodessa 400-1000€ välille riippuen paljonko bussille jätetään kantavuutta. Se on oma-massaltaan n. 10t ja kokonaismassa on reilu 12t. Niitä voi ehkä muutoskatsastuksessa muuttaa... en tiedä? :roll: 12 tonnin ylitys nostaa veron ilmeisesti melkein kaksinkertaiseksi.

Kertoisitteko vähän paljonko noissa teidän kulkureissa on vakuutukset ja verot vuodessa. Onko kukaan kilpailuttanut vakuutuksia? Nehän on aika suuret. Meillä on Setrassa Tapiolasta nyt ilman tinkimisiä ja bonuksia 2500€/vuodessa pelkkä liikennevakuutus kun se on vielä linja-autoksi rekisteröity. Varmaan jostain saa halvemmalla ja heti alkuun jotkut lähtö-bonukset?

Sattuisko kukaan tietämään tollaisen 12t kuorma-auton liikennevakuutuksen suuruudesta?

- ilari
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Re: Keikkabussista C- Matkailuauto vai Kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Jos saa sen bussin haltijaksi yrityksen, niin saa täydet boonukset... Näin minulla, laitoin toiminimen alle. Itse olen henk koht omistaja, firma haltija. Minulla siis linja-autona rekisteröity

EDIT: niin ja yksityskäytössä minulla, verot 0e vuodessa, liikennevakuutus veritas n. 220e/vuosi sis. 70% bonukset

Katsastushintaa jo kyselty, perus 65e + 75e ilmajarrut eli n. 140 (jos muistan oikein, suunnilleen noin).

EDIT2: se keittomahdollisuus riittää sähkölevy jonka ruuvaat kiinni pöytään, katsastat ja ruuvaat irti...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Kiitos tiedosta. :D
Eli meidän Boogie Line Oy:n joka omistaa bussin, olisi mahdollista saada ainakin Veritaksesta 70% bonus heti alkuun, jos pidetään linja-autona. Ymmärsinkö oikein?

Mä olen lukenut aken sivuilta noi suppeat ohjeet Matkailuauton minimi vaatimuksista. Niissähän ei paljoa vaadita. Onko siis ne 2001 julkaistun Katsastusmiehen käsikirjan ohjeet kumottu, joissa pitää olla "viemäriä ja koirankoppia" asennettuna matkailuautoon? Onko ne nykyiset vaatimukset kokonaisuudessaan jossain esillä, jos täytyy katsastusmiehen kanssa ruveta asiasta väittelemään? :mrgreen:

- ilari
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei ole muita sääntöjä kuin ne AKEn suppeat. Kaasu ja sähköpykälät lisäksi jos niitä laitteita asennetaan.

Kuulostaa hurjalta tuo 2500 euron vakuutusmaksu. Eihän tuo voi olla tosikaan!
Tulevaisuus on sähköinen
only4pro
Vapaaherra

Phase7 kirjoitti:Kiitos tiedosta. :D
Eli meidän Boogie Line Oy:n joka omistaa bussin, olisi mahdollista saada ainakin Veritaksesta 70% bonus heti alkuun, jos pidetään linja-autona. Ymmärsinkö oikein?

- ilari
Juu, mutta saat varmaan kaikkiin samat boonukset, eli myös matkailuautoon jos yrityksen alle laittaa (ehkä, kannattaa tarkistaa vakuutusyhtiöltä

www.charternyholm.fi
KajNyy1
Vapaaherra
Truck: B10M, Ajokki 7000
Member id: 061
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Vuonna 1999 kun otin linjaautona vakuutuksen omaani niin liikennevakuutus maksoi 1000€ ilman boonuksia.

:mrgreen: :wink: onneksi silloin sai siirtää vanhan Warren 70% boonukset linjaautoon ja 2000 M1 autoon :!:

:mrgreen: ennen kaikki oli paremmin :mrgreen: voi oliko :(
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Se 2500€ on tietty mulle vain kuulopuhetta, kun tuo yhtiökumppani kävi hoitamassa Setran meille rekisteröinnin, mutta niin se ainakin mulle sano. Ainakin olen meidän kuiteissa nähnyt yli 1800€:n hyvityslaskun kun auto otettiin rakentamisen ajaksi pois liikennekäytössä.

Osaatteko suositella muita vakuutusyhtiöitä kuin sitä Veritasta?
...niin ja vielä piti kysyä sellaista Matkailuautorekisteröinti yhteistyöhaluista katsastus konttoria uudelta maalta.
Hakuninmaalla Vantaalla A-katsastuksessa ainakin alkoi heti vaan puhua ettei koko homma kannata, vaan pitäis tehdä D1-auto. :shock: Lisäksi katsastusmies alkoi puhumaan jostain lämmitys mahdollisuudesta (kaasu tai verkkosähkö tms.) ilman että moottorin täytyy olla käynnissä. Oli vissiin vielä niissä 2001 säännöksissä pakollinen, vai mistähän moinen johtuu? :roll:

- ilari
RH
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuon 70% bonuksen heti alkajaisiksi olen kuullut muualtakin. Mut Lähivakuutuksen edustaja väitti kivenkovaan, että 50% on maksimi lakien mukaan mitä voi saada kun yrityksen nimiin aloitetaan liikennevakuutusta..... Mitenkähän sitten lie
only4pro
Vapaaherra

No, minulle tuli 70% suoraan... Ei ollut muita vakuutuksia paitsi henk kohtainen sairasvakuutus, mutta se ei ole firman nimessä

Muuta en tiedä... Minulla siis Veritas

www.charternyholm.fi
diesel
Kippari

Viesti Kirjoittaja diesel »

Onko hyvä alennus :shock:

Normaalisti ne antavat vain 30% ja kuulemma jotenkin voi saada 50%

Kokemusta tosin vain Tapiolasta ja Lähivakuutuksesta.

Taidanpa kysyä tuolta Veritaksesta tarjousta.
only4pro
Vapaaherra

Ainakin se 70% tuli/tulee? kun on yritys. Näin ainakin minä sain...

www.charternyholm.fi
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viesti:

No niin.
Nyt mä oon kilpailuttanut varmaan kaikki vakuutusyhtiöt ja hinnat vaihteli aivan tajuttomasti.
En muista nyt kaikkia ulkoa, mutta ja Pohjola ja joku muu tarjos 1200€/v. Fennia ja Veritas oli jotain 750€ luokkaa ja Lähivakuutuksesta sain tarjouksen joka oli suunnilleen 450€/v.

Sitten kun toi menee C-matkailuautoksi niin liikennevakuutus putoaa Lähivakuutuksessa ja Pohjantähdessä alle 300€ ja sitten saa jo kaskonkin autolle. Linja-autona ei noin vanhaan näistä kaskoa saa.

Eli kannattaa kilpailuttaa. Meillä ainakin toi 2000€ alennus tuntuu ihan mittavalta rahapussissa.

- ilari :mrgreen:
motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

eikö pohjantähdestä saa kaskoa??? 2/2007 otettiin linja-autoomme kasko, koska oli osakaskoa halvempi. tosin se kasko ei korvaa muuta kuin linja-auton osuuden, mitkään matkustelurakennelmat eivät ole vakuutuksen piirissä eikä niille saa erillistäkään vakuutusta :!: :!: asian selvittely kesken...

varmaan olis järkevin irtisanoa koko vakuutus, 3 vuotta jos selviää ilman omia möhläyksiä, saakin jo tuhoutua koko auto, ja silti jää omilleen, sisäkaluista siis joka tapauksessa en saa ainakaan näillä näkymin korvausta enkä voi niitä vakuuttaa edes erillisellä vakuutuksella pohjantähdessä. hullua :?: :?:
only4pro
Vapaaherra

Joo, no minulla on veritas ja ne kysyi paljonko auton arvo on, niin sanoin että nyt ehkä 7000e, mutta valmiina sitten varmaan yli 20k€. Heistä kuulema vakuutus korvaa vaikka auto on rakennettu, eli siis myös sisäosa...

www.charternyholm.fi
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Lähivakuutuksesta tarjottiin matkailuautolle kaskoa juuri siten että aihion lisäksi lasketaan muutostöiden arvon nosto.
haaveilija
Rattiamiraali
Truck: Scania L94 Lahti 520
Member id: 144

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Just tuli liikennevakuutustarjous Fenniasta linja-autona 1913,66€ ! :evil: Ei saa bonuksia, ei yritykselle eikä yksityiselle. Eikä myöskään kaskoa kun yli 15v vanha auto.
Soittokierros jatkuu, tuolta en sitä ainakaan ota...
only4pro
Vapaaherra

Veritas:

Yksityskäytössä, toiminimi haltijana, liikennevakuutus 220e/vuosi sis. 70% bonusta, jonka yritys saa heti.

www.charternyholm.fi
Dreever

Viesti Kirjoittaja Dreever »

Moro,
olen pari viikkoa lueskellut silloin tällöin tätä mielenkiintoista voorumia ja nyt piti rekistöröityä että voi kysellä tyhmiä...

Itse ajelen leipäni eteen CE-yhdistelmää, mutta tämä D-kortti asetus tulee nyt vähä silmille, eli en ehdi varmaan korottaan siihen enään pelkällä tutkinnolla.

Eli toivoisin että valaisisitte tai ohjaisitte oikeaan keskusteluun näistä ajoneuvo luokista. Ja sillain ihan kädestä pitäen ku ei oikein taivu toi pykäläkapulakieli. Eli millasen kulkurin voi tehdä alunperin isosta linja-autosta?

On vilahdellut termejä; henkilöauto, C-matkailuauto, kuorma-auto yms:

Eli mitä bussista voi tehdä?

C-matkailuauto, henkilömäärä ja kustannukset (ajoneuvovero/käyttömaksu ja diisselivero)?

Kuorma-auto, henkilömäärä ja kustannukset (ajoneuvovero/käyttömaksu ja diisselivero)?

Plus muut vaihtoehdot, myös tälleen perusteellisesti ja selkeästi.

Oma suunnitelma on ollut siis "iso" bussi 3-12 henkee. Ja sillä C-kortilla pitäs pärjätä. Plus että se on 1- 3 kk kesällä kilvissä ja muuten seisonnassa. Ja jos jätän alkup. penkeistä esim 4 hengen ryhmän jossa pöytä keskellä, niin lasketaanko joku sohva viritelmä istuin-/matkustuspaikaksi?

Aihioo ei siis ole olemassakaan ja täällä meillä päin on aika huonosti sellasia tiloja että pystys talvellakin turaamaan, mutta mielenkiintoa ja suunnitelmia paikan löytymisen varalle on kyllä kehitelty...
Jone
Kansleri
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD

Viesti Kirjoittaja Jone »

motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

tulipa pohjantähteenkin "kulkurikasko". kävi oikein tarkastaja kattomassa tuota meidän jätekasaa ja sovelsivat sitten jotenkin matkailuautopohjalta sille kaskon, jonka vuosimaksu on n.450e ja korvaa "täydestä arvosta". arvoksi arvelin luokkaa 10000e, kunhan kaikki palikat paikallaan.
Vastaa Viestiin