D-kortti,kele!
- Härski
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Helmi 2008 22:08
- Truck: Volvo B 10 R
- Location: järvenpää
- Paikkakunta: Hevinkää
- Viesti:
D-kortti,kele!
Tuli sitten seinä vastaan hienoissa suunnitelmissa...ajokorttilupa ok ja työkokemusta takana,eikun ajovarmaan.Selvisi sitten että piti olla vuosi ajokokemusta viiden vuoden sisällä!! Puolella vuodella yli...oiko kellään rakentavaa ideaa notta millä tuon deen sitten saisi kun ei enää ammatikseen rattia kerkeäisi lähteä pyörittämään?!?Tai vastaavasti miksi tuommoinen linjuriässä kannattaisi rekisteröidä kun ei sisäkorkeuttakaan löydy kuin 187cm?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: D-kortti,kele!
1+16 paikkaseen asti riittää D1. Sisäkorkeusvaatimus ei koske yli 6000kg painoisia ajoneuvoja. C-kortti riittää 1+8 paikkaseen kun rekisteröity matkailuautoksi, erikoisautoksi tai kuorma-autoksi. Käyttövoimaveroa kannetaan mikäli ei ole linja-auto.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: D-kortti,kele!
Joo D1 on hyvä vaihtoehto
mut taas nyt kun ei mene noita riissliveroja tossa seisonnassa( tai nykyäänhän se on käytöstäpoisto
) niin mitenköhän on kumpi olisi edullisempaa 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Härski
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Helmi 2008 22:08
- Truck: Volvo B 10 R
- Location: järvenpää
- Paikkakunta: Hevinkää
- Viesti:
Re: D-kortti,kele!
"D- ja D1-luokka
1. kokelaalla on muu kuin lyhytaikainen C-luokan ajokortti tai ulkomailla annettu C-luokan ajokortti ja hän on tutkintoa edeltäneiden viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti vähintään vuoden liikenteessä autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12000 kg tai hän on saanut vaadittavan kuljettajaopetuksen tai
2. hänellä on ollut aiemmin Suomessa vastaavan luokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hänelle on ulkomailla annettu vastaava ajokortti. " 30.8 2003 lopetin ajohommat eli ei riitä edes D1:een.Täytynee siis tehrä kuorma-auto.Mutta kiitoksia vinkeistä!
1. kokelaalla on muu kuin lyhytaikainen C-luokan ajokortti tai ulkomailla annettu C-luokan ajokortti ja hän on tutkintoa edeltäneiden viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti vähintään vuoden liikenteessä autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12000 kg tai hän on saanut vaadittavan kuljettajaopetuksen tai
2. hänellä on ollut aiemmin Suomessa vastaavan luokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hänelle on ulkomailla annettu vastaava ajokortti. " 30.8 2003 lopetin ajohommat eli ei riitä edes D1:een.Täytynee siis tehrä kuorma-auto.Mutta kiitoksia vinkeistä!

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D-kortti,kele!
niin, sehän on sen ajokokemuslapun täyttäjästä kiinni minkälaisia päivämääriä kirjoittaa siihen lappuun...Härski kirjoitti:30.8 2003 lopetin ajohommat eli ei riitä edes D1:een.Täytynee siis tehrä kuorma-auto.Mutta kiitoksia vinkeistä!
Ei vaan kannata samalle katsastajalle tarjota uutta lappua

- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: D-kortti,kele!
Kyllä se D1:teen riittää kun menet autokouluun. Multa meni noin 1000€ ja aikaa 2-3 viikkoa ja sitten D1 oli taskussa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Re: D-kortti,kele!
niin, sehän on sen ajokokemuslapun täyttäjästä kiinni minkälaisia päivämääriä kirjoittaa siihen lappuun...
D-korttiin ei kelpaa ns.ajokokemuslappu, pitää olla piirturikiekot näyttää ja niistä laskevat täyttyykö kokemusaika.
D-kortti ajettu 1.11-06,maksoi hiukka alta 100 euroa.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D-kortti,kele!
Jaa, minulla riitti pelkästään se lappu ja siinä oli kirjoitettu ne rekisterinumerot ja ajoajat.Tare kirjoitti:niin, sehän on sen ajokokemuslapun täyttäjästä kiinni minkälaisia päivämääriä kirjoittaa siihen lappuun...
D-korttiin ei kelpaa ns.ajokokemuslappu, pitää olla piirturikiekot näyttää ja niistä laskevat täyttyykö kokemusaika.
D-kortti ajettu 1.11-06,maksoi hiukka alta 100 euroa.
Tosin katsatuskonttori ehkä tunsi sen firman joka minulle kirjoitti sen lapun, on faijan veli. Olin kyllä hänelle töissä, mutta ajoin suurin osaksi sitä vanhempaa autoa missä ei tarvinnut olla kiekkoa kun se oli firma omassa ajossa (siirrettiin firman omia koneita) ja sitten vielä niin vanhakin, vm 77.
EDIT: niin ja minä ajoin se ja joskus 2006 mutta loppukesästä.
EDIT2: niin siis katsastuskonttori tunsi firman, jonka omistaa mun faijan veli, eli katsastusmies EI ole faijan veli...
Viimeksi muokannut only4pro, 26 Helmi 2008 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: D-kortti,kele!
D kortista vielä sen verran jotta ajovarman tiskilla kyllä mummot höpöttää piirturikiekkojen pakollisesta esittämisestä mutta mitä tehdään tilanteessa jossa esim. liikennöitsijä on lopettanut toimintansa ja kiekkoja ei ole saatavilla. Itse en esittänyt ainuttakaan kiekkoa tutkintoasiosta päättävälle. Tutkintovastaava ainoastaan tarkisti AKE:n sivuista ilmoittamieni ajoneuvojen silloiset omistussuhteet. Lisäksi tänä päivänä monet liikennöitsijätkin korottelevat ajoneuvoluokkiaan kaluston kasvaessa jolloin sovelletaan ajokokemuksen esittämistä, olisihan todella hölmöä kirjoitella itselleen työtodistuksia. Tiskillä palvelevat toimistovirkailijat eivät kuitenkaan päätä asioista vaan antavat väärää informaatiota jatkuvasti. Eli rohkeasti vaan uudelleen ajotutkinnoista vastaavan puheille ( ehkä kuitenkin valitsisin toisen tutkintovastaavan kuin missä aikaisemmin kävit
) ja "oikeanlaiset liput ja laput" mukaan niin ajokoeaika sekä teoriakoeaika löytyy yllättävän helposti.
nim. ABECEDE

nim. ABECEDE
- Härski
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Helmi 2008 22:08
- Truck: Volvo B 10 R
- Location: järvenpää
- Paikkakunta: Hevinkää
- Viesti:
Re: D-kortti,kele!
Kiitokset kaikille! Ei se tilanne niin pahalta näköjään näytäkään...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D-kortti,kele!
Miten on muuten toi D1 ja D väli? Pitääkö auto olla rekisteröity 1+16, vai voiko D1 ajaa vaikka 50henk autoa kunhan matkustajia ei ole kun 1+16?
Re: D-kortti,kele!
Ei voi, voit toki ajaa tyhjää 50-paikkaista linja-autoa vaikka c-kortilla (tarkoittaa ajoneuvon siirtämistä, mitä se nyt ikinä pitääkään sisällään ), mutta mikäli mukana kulkee yksikin matkustaja pitää setissä olla iso D. Ison 50-paikkaisen voi taas muutoskatsastaa 16+1 paikkaiseksi jolloin ajoneuvoluokaksi kortissa riittää D1.
nim.ABECEDE
nim.ABECEDE
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D-kortti,kele!
Joo, niin vähän olin ajatellut...
Niin ja minäkin olen ABECEDE, ihan faijan takia vaan kyselin, häntä vähän kiinnostaisi kun sais ton D1 niin helposti, mutta kun mun auto on 1+50 rekisteröity, paikkoja tulee olemaan ehkä 14... mutta jos katsastaa 1+16 niin ei kai enää saa vetää isoa kärryä kun tulee se D1 yhdistelmäpaino vastaan... Kai...?
Niin ja minäkin olen ABECEDE, ihan faijan takia vaan kyselin, häntä vähän kiinnostaisi kun sais ton D1 niin helposti, mutta kun mun auto on 1+50 rekisteröity, paikkoja tulee olemaan ehkä 14... mutta jos katsastaa 1+16 niin ei kai enää saa vetää isoa kärryä kun tulee se D1 yhdistelmäpaino vastaan... Kai...?
Re: D-kortti,kele!
Saa vetää pientä kärryä, nyt en jaksa muistaa mikä tuon maksimipaino oli mutta mikäli haluaa linja-auton perään varsinaisen peräkärryn niin silloin pitää olla iso E, ja sen hankintaan pätevät samat vaatimuskriteerit kuin ison D:kin hankkimiseen = ajokokemus tai koulutus. Luonnollisestikin pohjalla pitää olla C. Tosin ei kyllä ole ainuttakaan kaveria tullut vastaan jolla olisi pelkkä DE, kyllä se se CE taitaa jokaisella olla siellä välissä. Tosin yhtenä vaihtoehtona on vielä D1E jolla saa vetää jonkinlaista peräkärryä, tuonkaan painoa en muista mutta kaikkein täsmällisimmät painorajoitukset löytyvät ajovarman katsastuspisteistä jossa vastaanottavat kuljettajantutkintoja. Tosin kannattaa varmistaa tietojen oikeellisuus, olen itse vastaanottanut vanhentuneita asiakirjoja ja v.....s oli suuri kun asia tuli ilmi.
nim.ABECEDE
nim.ABECEDE
Re: D-kortti,kele!
Jotta saadaan selvyys ajokorttiviidakkoon oheisena kopio Euroopan komission ajokorttiasetuksesta.
A-luokka: moottoripyörät joko sivuvaunulla tai ilman
B-luokka: moottoriajoneuvot, joiden suurin hyväksytty paino on enintään 3 500 kg ja joissa on enintään kahdeksan istuinta kuljettajan istuimen lisäksi; tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg; ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat B luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jolloin yhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja jolloin perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun kuormittamaton paino
B + E -luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat B-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, silloin kuin ajoneuvoyhdistelmä ei kuulu B-luokkaan
C-luokka: muut kuin D-luokkaan kuuluvat moottoriajoneuvot, joiden suurin sallittu paino on yli 3 500 kg. Tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
C + E -luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat C-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg
D-luokka: matkustajien kuljettamiseen käytetyt ajoneuvot, joissa on kuljettajan istuimen lisäksi enemmän kuin kahdeksan istuinta. Tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
D + E -luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat D-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg.
Edellä luetelluissa luokissa A, B, B + E, C, C + E, D ja D + E jäsenvaltiot voivat antaa seuraaviin valinnaisiin alaluokkiin kuuluvien ajoneuvojen kuljettamista varten tarkoitetun erillisen ajokortin:
A1-alaluokka: kevyet moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm³ ja joiden teho on enintään 11 kW
B1-alaluokka: kolmi- ja nelipyöräiset moottoripyörät
C1-alaluokka: moottoriajoneuvot, jotka eivät kuulu D-luokkaan ja joiden suurin sallittu paino on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg; tähän alaluokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
C1 + E -alaluokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat C1-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg, jos näin muodostuvan ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 12 000 kg ja jos perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun kuormittamaton paino
D1-alaluokka: matkustajien kuljettamiseen käytettävät ajoneuvot, joissa on kuljettajan istuimen lisäksi enemmän kuin kahdeksan mutta enintään 16 istuinta; tähän alaluokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
D1 + E -alaluokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat D1-alaluokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg, jos näin muodostuvan ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 12 000 kg ja perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun kuormittamaton paino, eikä perävaunua käytetä matkustajien kuljettamiseen.
nim.ABECEDE
A-luokka: moottoripyörät joko sivuvaunulla tai ilman
B-luokka: moottoriajoneuvot, joiden suurin hyväksytty paino on enintään 3 500 kg ja joissa on enintään kahdeksan istuinta kuljettajan istuimen lisäksi; tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg; ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat B luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jolloin yhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja jolloin perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun kuormittamaton paino
B + E -luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat B-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, silloin kuin ajoneuvoyhdistelmä ei kuulu B-luokkaan
C-luokka: muut kuin D-luokkaan kuuluvat moottoriajoneuvot, joiden suurin sallittu paino on yli 3 500 kg. Tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
C + E -luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat C-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg
D-luokka: matkustajien kuljettamiseen käytetyt ajoneuvot, joissa on kuljettajan istuimen lisäksi enemmän kuin kahdeksan istuinta. Tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
D + E -luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat D-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg.
Edellä luetelluissa luokissa A, B, B + E, C, C + E, D ja D + E jäsenvaltiot voivat antaa seuraaviin valinnaisiin alaluokkiin kuuluvien ajoneuvojen kuljettamista varten tarkoitetun erillisen ajokortin:
A1-alaluokka: kevyet moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm³ ja joiden teho on enintään 11 kW
B1-alaluokka: kolmi- ja nelipyöräiset moottoripyörät
C1-alaluokka: moottoriajoneuvot, jotka eivät kuulu D-luokkaan ja joiden suurin sallittu paino on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg; tähän alaluokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
C1 + E -alaluokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat C1-luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg, jos näin muodostuvan ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 12 000 kg ja jos perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun kuormittamaton paino
D1-alaluokka: matkustajien kuljettamiseen käytettävät ajoneuvot, joissa on kuljettajan istuimen lisäksi enemmän kuin kahdeksan mutta enintään 16 istuinta; tähän alaluokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg
D1 + E -alaluokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka koostuvat D1-alaluokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jonka suurin sallittu paino on yli 750 kg, jos näin muodostuvan ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 12 000 kg ja perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun kuormittamaton paino, eikä perävaunua käytetä matkustajien kuljettamiseen.
nim.ABECEDE
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D-kortti,kele!
Siinä se ongelma on... minulla kun on se omapaino jo jotain 12t...enintään 12 000 kg
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D-kortti,kele!
Katos juu.. siellähän minä olenkin kirjoittanut aiemmin... 

Re: D-kortti,kele!
Mitens D:n päivittäminen E:ks? Kirjalliset+inssi käsittääkseni. Eikö näissä ole joku aikatakaraja jolloin mennään taas koulunpenkin kautta, eli ei auta ajokokemus?
Re: D-kortti,kele!
D:n päivittämisestä DE:ksi vaaditaan samat kriteerit kuin C:n päivittäminen CE:ksi. Eli tarvitaan ajokokemus joka on ollut ns. päätoimista ja kaluston kokonaismassa vähintään 12 000kg. Vaihtoehtoisena hankittu kuljettajakoulutus mutta tuon kai nyt voi jättää omaan arvoonsa, tulee setille kyllä hintaa kun koulunpenkille lähtee päivittämään tietojaan ja jo pelkästään ajallisesti ko. kurssin suorittaminen työssäkäyvälle tulee kyllä hintoihinsa. Sen jälkeen ei muuta kuin teoriakoe ja ajokoe bussilla jonka perään on kytketty peräkärry.
Toisaalta mikäli ajokokemuskriteerit täyttyvät suosittelisin CE:n suorittamista, hinta jää muutamaan sataseen ja sen jälkeen tuo DE tulee ihan ilmaiseksi "kaupan päälle". Sen jälkeen ei enää tule vastaan kulkupeliä mitä ei saa laillisesti kuljettaa.
nim. ABECEDE
Toisaalta mikäli ajokokemuskriteerit täyttyvät suosittelisin CE:n suorittamista, hinta jää muutamaan sataseen ja sen jälkeen tuo DE tulee ihan ilmaiseksi "kaupan päälle". Sen jälkeen ei enää tule vastaan kulkupeliä mitä ei saa laillisesti kuljettaa.
nim. ABECEDE
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: D-kortti,kele!
No mites jos haluaisin nykyistä korttiani korottaa D1:llä (A BE C1E C). Tuleeko D1:stä automaattisesti D1E, vai tarviiko taas peruuttaa keilojen väliin.
Tuolla D1:llähän saa kuljettaa minkä tahansa painoista 1+16 autoa + muulia
Ilmeisesti D1E:lla saa kuljettaa sitä max 12t yhdistelmää ( eli perhe + futisjengi ja kymmenen kajaakkia + koirat )
Ymmärsinkö oikein:)
Tuolla D1:llähän saa kuljettaa minkä tahansa painoista 1+16 autoa + muulia
Ilmeisesti D1E:lla saa kuljettaa sitä max 12t yhdistelmää ( eli perhe + futisjengi ja kymmenen kajaakkia + koirat )
Ymmärsinkö oikein:)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: D-kortti,kele!
D1:stä tulee tuolloin D1E koska sinulla tuo E on jo siellä C1:ssä. Et kuitenkaan voi ihan minkälaista "muulia" tahansa kytkeä 1+16:n perään koska kokonaismassa saa olla max 12t. Kuitenkin voit ajaa D1:llä yli 12t:n 1+16 laitetta ilman kärryä koska tuolloin ratkaisee hlö määrä, ei kokonaismassa.
nim. ABECEDE
nim. ABECEDE
Re: D-kortti,kele!
Koska nuo uudistuvat ammattikuljettajadirektiivit kummittelevat ja päivämäärät askarruttavat oheisena virallinen Laki-ja asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä tulevat voimaan 1.8.2007.
Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyys
Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta
● henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja
● tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen.
Saavutetut oikeudet: perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat
● joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
● joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009
Ammattipätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi kuljettajalle annetaan jatkokoulutusta kuljettajan
tehtävän kannalta keskeisissä perustason ammattipätevyyskoulutukseen sisältyvissä oppiaineissa
● Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa
● Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai
molemmista direktiivin mukaisissa oppiaineissa
● Opetukseen on kuitenkin aina sisällytettävä ennakoivan ajamisen opetusta vähintään 7 tuntia
Jatkokoulutukset voidaan aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille. Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
● kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2009)
● linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2008)
Muilla jatkokoulutus on suoritettava viiden vuoden kuluessa ammattipätevyyden saavuttamisesta.
Eli suomennettuna:Kyseisten kylähullujen jotka mielivät lisää kirjaimia ajolupiinsa kannattaa korotella ajokorttiluokkiaan 10.09.2008 mennessä, sen jälkeen korottaminen vaatii ns. perustason ammattipätevyyden suorittamisen joka ajallisesti on n. 4-5 opintoviikkoa ( 170h ).
Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyys
Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta
● henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja
● tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen.
Saavutetut oikeudet: perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat
● joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
● joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009
Ammattipätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi kuljettajalle annetaan jatkokoulutusta kuljettajan
tehtävän kannalta keskeisissä perustason ammattipätevyyskoulutukseen sisältyvissä oppiaineissa
● Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa
● Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai
molemmista direktiivin mukaisissa oppiaineissa
● Opetukseen on kuitenkin aina sisällytettävä ennakoivan ajamisen opetusta vähintään 7 tuntia
Jatkokoulutukset voidaan aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille. Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
● kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2009)
● linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2008)
Muilla jatkokoulutus on suoritettava viiden vuoden kuluessa ammattipätevyyden saavuttamisesta.
Eli suomennettuna:Kyseisten kylähullujen jotka mielivät lisää kirjaimia ajolupiinsa kannattaa korotella ajokorttiluokkiaan 10.09.2008 mennessä, sen jälkeen korottaminen vaatii ns. perustason ammattipätevyyden suorittamisen joka ajallisesti on n. 4-5 opintoviikkoa ( 170h ).
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: D-kortti,kele!
lisätäänpä vielä, että AMMATTIliikenteessä täytyy olla tuo ammatti/ jatkokoulutus, mutta "omaan käyttöön" riittää ko ajoneuvon kuljettamiseen tarvittava kortti.
yllättävää näin jälkikäteen että muualla kuin suomessa esim c-kortilla ei ole saanut ajaa edes huoltotyössä bussia koskaan
nyt sekin "etu" sitten poistuu lainsäädännön harmonisoinnin kautta
yllättävää näin jälkikäteen että muualla kuin suomessa esim c-kortilla ei ole saanut ajaa edes huoltotyössä bussia koskaan

nyt sekin "etu" sitten poistuu lainsäädännön harmonisoinnin kautta

Re: D-kortti,kele!
Tervehdys!
Rosvolinnalle ja muillekin tiedoksi. Tuohon C1E:n korottamiseen liittyen vielä, puhuin ihan höpöjä
sen suhteen jotta D1:n suorittamisen jälkeen se E tulisi automaattisesti sinne perään. D1E pitää suorittaa erikseen eli ajokokeessa peruutukset ja muut kuviot pitää hallita. Vastaavasti jos ison CE:n perään ajaa D:n on tilanne toinen, tuolloin DE tulee automaattisesti eli linja-autoon ei enää tarvitse kytkeä kärryä ja peruutella kulmien tai keilojen väliin.
nim.ABECEDE
Rosvolinnalle ja muillekin tiedoksi. Tuohon C1E:n korottamiseen liittyen vielä, puhuin ihan höpöjä

nim.ABECEDE
Re: D-kortti,kele!
Tervehdys
Vielä tuosta ammattiliikenteestä ja "omassa liikenteessä" vaadittavista pätevyysvaatimuksista että kuljetettaessa henkilöitä jotka kuuluvat samaan talouteen, ei ammattipätevyyttä tarvitse erikseen hankkia. Mutta jos sheriffi oikein v-mäiselle tuulelle sattuu niin omaa lastakaan ei kesälomareissulle saa viedä isommalla laitteella mikäli hän ei asu enää kotona, naapureista ja kavereista puhumattakaan. Näin ollen kaikki kimppakyydit ja muut ekologisesti ajateltavat vihreämmät kuljetusmuodot voidaan unohtaa. Tosin siirtymäaikaahan on vielä.
nim.ABECEDE
Vielä tuosta ammattiliikenteestä ja "omassa liikenteessä" vaadittavista pätevyysvaatimuksista että kuljetettaessa henkilöitä jotka kuuluvat samaan talouteen, ei ammattipätevyyttä tarvitse erikseen hankkia. Mutta jos sheriffi oikein v-mäiselle tuulelle sattuu niin omaa lastakaan ei kesälomareissulle saa viedä isommalla laitteella mikäli hän ei asu enää kotona, naapureista ja kavereista puhumattakaan. Näin ollen kaikki kimppakyydit ja muut ekologisesti ajateltavat vihreämmät kuljetusmuodot voidaan unohtaa. Tosin siirtymäaikaahan on vielä.
nim.ABECEDE