Eristäminen edessä ja ?
- Kelja
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
- Truck: Volvo B58 Delta ½100
- Location: Parainen
Eristäminen edessä ja ?
Tervehdys kaikille Paraisilta.
Olen uusi jäsen aihiolla 1977 Savonlinja Yhtiöt No:9 Alkuperäinen Rek No: MBO-581 Valmistus No:7683 Volvo B58 (Ilmeisesti Lahti 400 en ole asiantuntija vielä), C kortti on ja ensimmäisen reissuni linja autolla ajoin punaisilla tarroilla.
(Tämä SL No:9 tuntuu olevan puuttuva auto harrastajien kalustolistoilla.)
Lueskelin tuossa Foorumin kaikki haku toiminnolla löytyneet ”Erist*” sivut mutta jäi vielä ihmetyttämään, joten kysyn.
Minulla on runko paljaana sisältä ja pitäisi päästä huomenna vetämään ruiskulla Teknos 410 2k PU (Kirjo Pro polyuretaani kaksi komponenttinen) maalit pintaan, mutta se eristys sitten.
Ajatuksissa on pyörinyt ns. ”telttapatja” ja kontaktiliima sitä saa 3 metrin levyisissä rullissa, ja Fin Foam turpoavalla PUR liimalla peltiin kiinni, uretaani on liian kallista levyinä tai ruiskutettuna. Villaa voisi käyttää tämän päällä varmaan suht turvallisesti, mutta metallirunkoa vasten se on riski vai onko? kiva hitsata villan kanssa toisin kun edellä mainitut.
Hyviä vinkkejä eristyksestä ja eristämisestä otetaan vastaan kun vasta ensi viikolla eristetään.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10282
Olen uusi jäsen aihiolla 1977 Savonlinja Yhtiöt No:9 Alkuperäinen Rek No: MBO-581 Valmistus No:7683 Volvo B58 (Ilmeisesti Lahti 400 en ole asiantuntija vielä), C kortti on ja ensimmäisen reissuni linja autolla ajoin punaisilla tarroilla.
(Tämä SL No:9 tuntuu olevan puuttuva auto harrastajien kalustolistoilla.)
Lueskelin tuossa Foorumin kaikki haku toiminnolla löytyneet ”Erist*” sivut mutta jäi vielä ihmetyttämään, joten kysyn.
Minulla on runko paljaana sisältä ja pitäisi päästä huomenna vetämään ruiskulla Teknos 410 2k PU (Kirjo Pro polyuretaani kaksi komponenttinen) maalit pintaan, mutta se eristys sitten.
Ajatuksissa on pyörinyt ns. ”telttapatja” ja kontaktiliima sitä saa 3 metrin levyisissä rullissa, ja Fin Foam turpoavalla PUR liimalla peltiin kiinni, uretaani on liian kallista levyinä tai ruiskutettuna. Villaa voisi käyttää tämän päällä varmaan suht turvallisesti, mutta metallirunkoa vasten se on riski vai onko? kiva hitsata villan kanssa toisin kun edellä mainitut.
Hyviä vinkkejä eristyksestä ja eristämisestä otetaan vastaan kun vasta ensi viikolla eristetään.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10282
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Eristäminen edessä ja ?
Tervetuloa foorumille!
Sun kulkuri näyttäs kovin vahvasti siltä että se koppa ois Ab Delta Plan Oy:n valmistama Delta 100. Pitää tutkailla tarkemmaksi.
Sun kulkuri näyttäs kovin vahvasti siltä että se koppa ois Ab Delta Plan Oy:n valmistama Delta 100. Pitää tutkailla tarkemmaksi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eristäminen edessä ja ?
Veikkaisimpa varmuudella että korimallisi on Delta Plan 400, vilkaisepa tuolta onko mitään tuttua:
http://www.pato.1g.fi/arktiset/korimalleja/delta/
Lahti 400 on täällä (koskilinjojen bussi):
http://www.pato.1g.fi/arktiset/korimalleja/lahti/
Veikkaanpa taas että deltalaisen korin runkokehikot ovat rautaa. Silloin ei kannata villaa laittaa minnekkään. Kunnollinen ruostesuojaus ensin kehikoille ja sitten 40-50mm styroksilevy tai uretaanilevy kehikkojen väliin. Hyvä tulee kun niiden päälle tekee vielä 30mm yhtenäisen uretaanieristyksen mikäli autoa käytetään talvella. Se onkin talvella jännä juttu että pitää olla huolella kaikki kylmät rangat irti sisäverhouksesta, vaikka edes eristysteipillä (tarkotan sellasta kylmämiesten solukumiteippiä) muuten ottaa ja hikoilee rangat näkyviin pakkasilla. B9M,n Volvo on paremmin eristetty kuin normaalisti viitsitään tehdä, osaisko Ari neuvoa..? Tuossa sun projektissa eristyshommat näyttää varsin helpoilta.
http://www.pato.1g.fi/arktiset/korimalleja/delta/
Lahti 400 on täällä (koskilinjojen bussi):
http://www.pato.1g.fi/arktiset/korimalleja/lahti/
Veikkaanpa taas että deltalaisen korin runkokehikot ovat rautaa. Silloin ei kannata villaa laittaa minnekkään. Kunnollinen ruostesuojaus ensin kehikoille ja sitten 40-50mm styroksilevy tai uretaanilevy kehikkojen väliin. Hyvä tulee kun niiden päälle tekee vielä 30mm yhtenäisen uretaanieristyksen mikäli autoa käytetään talvella. Se onkin talvella jännä juttu että pitää olla huolella kaikki kylmät rangat irti sisäverhouksesta, vaikka edes eristysteipillä (tarkotan sellasta kylmämiesten solukumiteippiä) muuten ottaa ja hikoilee rangat näkyviin pakkasilla. B9M,n Volvo on paremmin eristetty kuin normaalisti viitsitään tehdä, osaisko Ari neuvoa..? Tuossa sun projektissa eristyshommat näyttää varsin helpoilta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Eristäminen edessä ja ?
Varmennus koriin rek.numerolla kalustolistalta:
SAVONLINJA 1977 1977-12 1988 VOLVO B 5860 7683 MBO-581 DELTA 100
SAVONLINJA 1977 1977-12 1988 VOLVO B 5860 7683 MBO-581 DELTA 100
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eristäminen edessä ja ?
Verrattuna tuon korikuvaston kuviin väittäsin vahvasti edelleen että kori on Delta 400. Perustelen etukulmien kantikkuudella ja sivuikkunalinja nousee kuskin ikkunan takaa ylemmäksi kuin Delta 100.sessa. Tämä Delta 400 herätti aikanaan kovasti mielipiteitä rohkean ulkonäkönsä takia kun katto on eritasolla ja sivuikkunat monikulmaisia. Taitaa olla kalustolistassa virhe, tuo Delta 100 on kyllä melko harvinainen korimalli, nelisatasia oli aikanaan paljonkin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Eristäminen edessä ja ?
Tottapa on kyllä tuokin. Lisäkuvat toisi varmuuden asiaan. Mun "vertailukuvassa" ei tuo kantti erottunut kovin hyvin.
- Kelja
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
- Truck: Volvo B58 Delta ½100
- Location: Parainen
Re: Eristäminen edessä ja ?
Ohhoh sano
No laitoin lisä kuvia, ei ole kovin originaali enää.
En kehdannut tästä möhkö-fantista koko kuvaa laittaa heti mutta siinä, raidat vissiin hoikentaa
On korotettu ilmeisesti Tamperella.
Rautaa on kaikki kaaret ja katto, alumiinia korotus pellit. mennään sitten sillä Finn Foamilla.
Nyt laitoin pressut päälle ja lämppärin, niin saan aamulla hiottua ja myrkkymaalit vedettyä päälle.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=129
No laitoin lisä kuvia, ei ole kovin originaali enää.
En kehdannut tästä möhkö-fantista koko kuvaa laittaa heti mutta siinä, raidat vissiin hoikentaa

On korotettu ilmeisesti Tamperella.
Rautaa on kaikki kaaret ja katto, alumiinia korotus pellit. mennään sitten sillä Finn Foamilla.
Nyt laitoin pressut päälle ja lämppärin, niin saan aamulla hiottua ja myrkkymaalit vedettyä päälle.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=129
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Eristäminen edessä ja ?
Samaa täälläkin aattelin käyttää
Ei muuta kun tsemppiä
ja kuvia tietty kun homma edistyy 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Eristäminen edessä ja ?
No mahtuupa pitempikin jannu kyytiin tässä ratkaisussa. Ja kyllä Lahti32 oli oikeassa. Se on Delta 400 ollut alunperin. Sivukuvan viisto etupuskurin alareuna ainakin kertoisi niin. Täällä meillä seilailee tommonen Delta Mini ja sitä näkee viikottain. Vissiin joku taukotupa/huoltoauto kun kahvitunneilla sen bongaa huoltsikan kahvioiden edustoilta.
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Eristäminen edessä ja ?
pistän minäkin lusikkani soppaan ,alan harrastajalta kysyttyäni .
se on delta 100 ,ei ole kyrmyniska 400 .
kuljettajan sivuikkuna on erillainen .
se on delta 100 ,ei ole kyrmyniska 400 .
kuljettajan sivuikkuna on erillainen .
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Eristäminen edessä ja ?
Joo Delta 100 on,eikä malli ollut edes harvinainen. Tehty enemmän, (ainakin Suomeen), kuin Delta 400:sia. Eikä tainnut Savonlinjoila olla yhtää 400:sta, sen sijaan tuo 100 oli hyvinkin yleinen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eristäminen edessä ja ?
Jaa, voisin sittenkin epäillä itsekin ettei tuo olekaan kyrmyniska 400 koska sisäkuvassa näyttäs siltä että sivuikkunalinjaa on nostettu korotuksen yhteydessä. Etukulmat ja keula muutenkin on kyllä 400 näköiset mutta olisko vuosimallista kiinni sitten niin että satasessakin olisi samanlainen?
Tulevaisuus on sähköinen
- Kelja
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
- Truck: Volvo B58 Delta ½100
- Location: Parainen
Re: Eristäminen edessä ja ?
Kovasti paljon kiitoksia tietäjille, Deltta 100 siis, hieno homma, nyt täytyy lähtee romikselle mettästään osia jos ei pellolta löydy, tuulilasia, penkkejä, peilejä ym.
Joo sivuikkuna linjaa on tosiaan näköjään nostettu noin 30 cm. Otin just uuden kuvan missä kuljettajan sisäikkuna ja matkustamon vanhojen ikkunoiden korkeus ero näkyy paremmin.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =129&pos=8
Työ tekijäänsä opettaa ja näin vastaankin omaan kysymykseeni.
Autossa oli noin puolet katon pinta alasta 2 cm. styroksia paikallaan, mitä paremmin styroksi oli kiinni ja sovitettu sen pahemmin sen takana oli vettä ja ruostetta, silleen roikkuvien takana riitti kun rätillä kerran pyyhkäisi, eli kun se sinne kerran kondensoituu niin ei se pääse pois jos tarkka mies on sovittanut.
Tulee mieleen vaihtoehtoja.
1. Uretani ruiskutus, ei pääse taakse mitään, ja on varmasti hyvä mutta kiinnike korvien hitsaaminen tai korjauksien tekeminen hitsaamalla myöhemmin aika vaikeaa.
2. Vetää huippu maalit teräkseen, se että jotain kondensoituu ei haittaa on muovi välissä.
3. Tekee alas lasketun katon.
Laitan siis alalasketun sisäkaton kun on kerran korkeutta, 2 kertaa 50 mm Finn Foam, eikä tarvitse leikellä pikku ruudukoihin mikä on suuri etu ja yksi kerros tulee ehjäksi, yllä olevan 5-15 cm. ilmatilasta ilman voi kirpeällä aurinkosäällä puhaltaa sisään esi lämmenneenä ja kuumalla sulkea kyseisen venttiilin
Joo sivuikkuna linjaa on tosiaan näköjään nostettu noin 30 cm. Otin just uuden kuvan missä kuljettajan sisäikkuna ja matkustamon vanhojen ikkunoiden korkeus ero näkyy paremmin.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =129&pos=8
Työ tekijäänsä opettaa ja näin vastaankin omaan kysymykseeni.
Autossa oli noin puolet katon pinta alasta 2 cm. styroksia paikallaan, mitä paremmin styroksi oli kiinni ja sovitettu sen pahemmin sen takana oli vettä ja ruostetta, silleen roikkuvien takana riitti kun rätillä kerran pyyhkäisi, eli kun se sinne kerran kondensoituu niin ei se pääse pois jos tarkka mies on sovittanut.
Tulee mieleen vaihtoehtoja.
1. Uretani ruiskutus, ei pääse taakse mitään, ja on varmasti hyvä mutta kiinnike korvien hitsaaminen tai korjauksien tekeminen hitsaamalla myöhemmin aika vaikeaa.
2. Vetää huippu maalit teräkseen, se että jotain kondensoituu ei haittaa on muovi välissä.
3. Tekee alas lasketun katon.
Laitan siis alalasketun sisäkaton kun on kerran korkeutta, 2 kertaa 50 mm Finn Foam, eikä tarvitse leikellä pikku ruudukoihin mikä on suuri etu ja yksi kerros tulee ehjäksi, yllä olevan 5-15 cm. ilmatilasta ilman voi kirpeällä aurinkosäällä puhaltaa sisään esi lämmenneenä ja kuumalla sulkea kyseisen venttiilin
Viimeksi muokannut Kelja, 04 Maalis 2008 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kuski
- Viestit: 34
- Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
- Truck: scania 110b vm70/ajo
- Location: tampere
- Paikkakunta: tampere
Re: Eristäminen edessä ja ?
kysynpä minäkin onko kenelläkään tietoa tuon uretaani ruiskutuksen hinnoista ja millaisia vahvuuksia saadaan kerralla aikaan tarve olisi noin 4-5cm kerrokselle.
entäpä pinta tuleeko ruiskutetusta tasainen pinta vai täytyykö tuo itse leikkailla tasaiseksi?
entäpä pinta tuleeko ruiskutetusta tasainen pinta vai täytyykö tuo itse leikkailla tasaiseksi?