Tuohon sijaintiin en osaa vastata, mutta voin omat tietoni noiden toiminnasta vuodattaa muille
eli tuo vaihteen pois pykälästä ottaminen johtuu siitä, että H/L vaihtaja muuttaa vaihteet 1-4 vaihteiksi 5-8, eli kun vaihdekaavio on käyty läpi, aloitetaan se taas alusta.
Puolittaja taas puolittaa kahden eri välityksen välin eli tarkoittaa enemmänkin 3-->3,5 ja 6 -->6,5.
Tällöin käytännössä autosta löytyy 16 eri välitystä.
Olen muutaman kerran ajanut säiliöautoa (paloauto

), jossa löytyvät nuo laitteet eli yht. 16 vaihdetta.
Siinä tosin tuo H/L-valinta on mielestäni toteutettu tavallaan ovelasti kun iso- tai pienipuoli valitaan liikuttamalla vaihdekeppiä oikealle ja vasemmalle, jolloin kepin vapaa-asennon kohdistus muuttuu hieman. Puolittaja löytyy normaalina vipuna kepistä. Auto on merkiltään mersu, tarkempaa mallimerkintää en tiedä.
EDIT: mielestäni tuon puolittajan paikka olisi parempi tuossa laatikon luona kuin perässä, koska tällöin kardaanin nopeus ei muutu niin rajusti, kun on koko ajan kiinteällä välityksellä takapyörissä kiinni.