U-käännös nepparilla
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
U-käännös nepparilla
Tässä rattimiehille haastetta. Jone51k ja IRJA, kokeilkaa jos kantti kestää
http://www.youtube.com/watch?v=jRYN2-sfos0
http://www.youtube.com/watch?v=jRYN2-sfos0
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: U-käännös nepparilla
Kyllä tuo kameroiden avustuksella varmaan meiltä kaikilta onnistuis jos ei korkean paikan kammoa ole. Tuosta vaan kuskin paikalta öögalla huh, huh. Tv. Ari
#048
- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: U-käännös nepparilla
No eipähän tuo kuski edes näyttäny lämpiävän milläänlailla, vaikka sai monta kertaa sahata eestaas. Ei mitään helppoa kuitenkaan vaikka ne kamerat olisikin, jää niihin niitä "kuolleita" kulmia kuitenkin, ainakin mitä ite oon tuollalailla eestaas joutunu ahtaassa paikassa kääntämään isoja vehkeitä niin jos niitä kameroita ei ole menee sitte peili ja avoin ikkuna osastolle.
Ja kyllä mulla on sen verran lyhyt pinna että jäis kyllä tuommonen tekemättä, ei pelon vaan sen ahtauden takia, ja ehkä ei minullakaan kuitenkaan olisi riittävää kokemusta tuollaiseen kuilun päällä kääntämiseen.
Mutta ne tekee ketkä sen osaa ja kenellä rahkeet riittää, minulla ne saattais olla riittämättömät, en tiedä kun en ole tuollaista tehnyt.
Vaikka olen linja-autoja riviin hyvinkin ahtaasti laittanut, niin oli siinäkin kuitenkin tilaa minulle tulla ulos, tosin vatsakkaammat kuskit kirosivat kun eivät mahtuneet sinne väliin ollenkaan, ja jouduin sitten hyvin "pakatun" rivin harventamaan.
Kyse oli eräänlaisesta vedosta, kun ajomestari väitti etteivät ne 22 bussia mahdu sen yhtiön pihalle vierekkäin, niin minäpä näytin että sopivat.
Ei sen jälkeen tullut kukan väittämään edes siitä mitään kun sanoin olevan mahdollista tehdä sellainen käsijarrukäännös siinä pihalla ja peruuttaa bussilla sen jälkeen "mutkan" taakse riviin.
No sitäkin harjoittelin muutaman viikon öisin ennekuin onnistuin, ja sen jälkeen sainkin ajella aina kaikki autot sellaiseen riviin ja järjestykseen että se aamulla lähtevä auto oli ekana rivissä ja hyvässä asennossa ettei tarvinnu kuskin muuta kuin hypätä sisään ja ajella pihasta pois.
Mutta kivaa se oli, harjoitella isolla autolla käsijarru käännöksiä eteenpäin ja taaksepäin ja luvalla, mutta jos olis osunu niin olisi tullu mulle kallis lasku.
No se oli silloin se ja nyt on nyt.
Terveisin:pupetti
Ja kyllä mulla on sen verran lyhyt pinna että jäis kyllä tuommonen tekemättä, ei pelon vaan sen ahtauden takia, ja ehkä ei minullakaan kuitenkaan olisi riittävää kokemusta tuollaiseen kuilun päällä kääntämiseen.
Mutta ne tekee ketkä sen osaa ja kenellä rahkeet riittää, minulla ne saattais olla riittämättömät, en tiedä kun en ole tuollaista tehnyt.
Vaikka olen linja-autoja riviin hyvinkin ahtaasti laittanut, niin oli siinäkin kuitenkin tilaa minulle tulla ulos, tosin vatsakkaammat kuskit kirosivat kun eivät mahtuneet sinne väliin ollenkaan, ja jouduin sitten hyvin "pakatun" rivin harventamaan.
Kyse oli eräänlaisesta vedosta, kun ajomestari väitti etteivät ne 22 bussia mahdu sen yhtiön pihalle vierekkäin, niin minäpä näytin että sopivat.
Ei sen jälkeen tullut kukan väittämään edes siitä mitään kun sanoin olevan mahdollista tehdä sellainen käsijarrukäännös siinä pihalla ja peruuttaa bussilla sen jälkeen "mutkan" taakse riviin.
No sitäkin harjoittelin muutaman viikon öisin ennekuin onnistuin, ja sen jälkeen sainkin ajella aina kaikki autot sellaiseen riviin ja järjestykseen että se aamulla lähtevä auto oli ekana rivissä ja hyvässä asennossa ettei tarvinnu kuskin muuta kuin hypätä sisään ja ajella pihasta pois.
Mutta kivaa se oli, harjoitella isolla autolla käsijarru käännöksiä eteenpäin ja taaksepäin ja luvalla, mutta jos olis osunu niin olisi tullu mulle kallis lasku.
No se oli silloin se ja nyt on nyt.
Terveisin:pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: U-käännös nepparilla
Tuossakun ois sillan molemmin puolin 800m jonot autoja hiostamassa niin voisi mennä homma ikäväksi. Hyvin kuski ottaa rauhassa homman ja hyvin selviääkin. Auto on joku eksoottisempi lentokenttä/kaupunkiversio kun on jotenkin enempi korkeutta ja yläkerran etulasi oudon pystyssä.
Re: U-käännös nepparilla
Jos hupilinja ja eilisen uutiset sallitaan, "ei näin" -osaston u-käännösuutisen tarjoaa Ilta-Sanomat:
- Liitteet
-
- U-käännös valtatiellä 10, 2,8 promillen tuiterissa
- 1537188-rekkasisa02.jpg (26.55 KiB) Katsottu 11543 kertaa
- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: U-käännös nepparilla
Nii siinä se taas nähtiin, ei pidä kännissä mennä soheltamaan, ainakaan liikenteen sekaan eikä rekalla varsinkaan.
Se ei sitte näköjään kännissä onnistu tuommosella tiellä u-käännöksen teko, mutta ainakin minä sen olen osannut selvinpäin tehdä, ja kaks kaistasella tiellä, eikä ollu edes mitenkään ahdasta.
Tosin hiukka arvellutti että riittääkö ja taipuuko ne ilma letkut vai menneekö irtipoikki, mutta kestivät.
Se tilanne oli sellanen että ei voinu odottaa montaa tuntia siinä paikalla sen tien aukeamista, kun oli kolarin takia poikki, niin päätinpä siiten ottaa ja kääntää sen yhdistelmän ja mennä toista kautta.
Hiukan apuja kävin pyytämässä poliisilta joka oli siinä sadan metrin päässä kolaripaikalla, ja myös sitä sain kuten myös epäilyjä sekä hämmästeleviä katseita.
Mutta aika usen joutu myös irrottamaan kärrystä letkut ja ruuvaamaan jarrut auki, ja oli vuosaaressa sellanen ulkolainen kärryvuokraamo jonka kärryistä joutu aina ottamaan ne takavalojen lasit ja polttimot mukkaansa ja ruuvaamaan jarrut kiinni tai auki ennenkuin niitä pysty minnekkään viemään.
Mutta sepä oli sitä nuoruuden komedian aikaa se, ja nytte mene "ruuvaamaan" tuota kulkinetta jotta sen saan joskus liikkeelle.
Terv: pupetti
Se ei sitte näköjään kännissä onnistu tuommosella tiellä u-käännöksen teko, mutta ainakin minä sen olen osannut selvinpäin tehdä, ja kaks kaistasella tiellä, eikä ollu edes mitenkään ahdasta.
Tosin hiukka arvellutti että riittääkö ja taipuuko ne ilma letkut vai menneekö irtipoikki, mutta kestivät.
Se tilanne oli sellanen että ei voinu odottaa montaa tuntia siinä paikalla sen tien aukeamista, kun oli kolarin takia poikki, niin päätinpä siiten ottaa ja kääntää sen yhdistelmän ja mennä toista kautta.
Hiukan apuja kävin pyytämässä poliisilta joka oli siinä sadan metrin päässä kolaripaikalla, ja myös sitä sain kuten myös epäilyjä sekä hämmästeleviä katseita.
Mutta aika usen joutu myös irrottamaan kärrystä letkut ja ruuvaamaan jarrut auki, ja oli vuosaaressa sellanen ulkolainen kärryvuokraamo jonka kärryistä joutu aina ottamaan ne takavalojen lasit ja polttimot mukkaansa ja ruuvaamaan jarrut kiinni tai auki ennenkuin niitä pysty minnekkään viemään.
Mutta sepä oli sitä nuoruuden komedian aikaa se, ja nytte mene "ruuvaamaan" tuota kulkinetta jotta sen saan joskus liikkeelle.
Terv: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: U-käännös nepparilla
Tuli kerran täysperävaunullakin koitettua juuri ton levysellä tiellä U-käännös ja hyvin se silläkin tuntui onnistuvan toki kyseessä oli tyhjä puuauto ettei tarvinnut kaapin kulmia pelätä,pompo kirjoitti:Jos hupilinja ja eilisen uutiset sallitaan, "ei näin" -osaston u-käännösuutisen tarjoaa Ilta-Sanomat:
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: U-käännös nepparilla
Mutta puoliperällä se on hauskempaa
varsinkin kun on pikkuautoja melekein vieressä tai takana.

Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: U-käännös nepparilla
Joo niin kauan se varmaan on hauskaa kun apuja on vierellä ihmettelemäs, mutta siinä vaihees se hauskuus yleensä loppuu kun lähimpään taloon on lähemmäs 10 km matkaa, klo 3 yöllä, vettä sataa, pimeetä, liejuinen peltotie loppuu keskelle metsää, vaihtoehdoiksi ei jää paljon muuta kun kääntää auto ominavuin. Muutama puukenkä rahtari kävi maastoajoakin kokeilees, mutta kyllä suurimmalla osalla auto jäi kääntämättä kun tarpeeksi korpeen ja pehmeälle ajettiin. 

Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: U-käännös nepparilla
niin no, minnuu ainaki neuvottu ettei sellasia käännöksiä yöllä ja pimmeessä tehdä, eihän siinä mittään järkeä olekkaan keskellä yötä, talvipakkasessa, liukkaalla, tai sitte jossakin keskellä ei mittään jossa vielä on pehmiät ne reunat, eikä valoja missään muualla ku eessä ja sitte vetoauton perässä, jos on.
Se pimmeessä u-käännöksen tekeminen on sama ku alat linja-autolla peruuttamaan, eikä ole peilejä, eikä aukia ikkuna eikä etuovi, ja oot yksinäs.
Monesti jätin sellaset paikat käymättä yöllä, eikä siittä kukkaan valittanu.
Mutta se peruuttaminen mettä tietä, johonka se kulkine kärryineen justiinsa mahtuu,päiväs aikaan onkin eri juttu kun se että se tehhään pimeällä ja märällä kelillä.
Ainakin miulta jäi se tekemättä, ja ihan suosiolla, koska aamusella se kahen kilometrin peruutus onnistu jo paremmin, eikä tarvinnu sitä raktoriakaan vetelemään sitä yhistelmää sieltä ojasta, eikä tarvinnu hikoilla kaikenmaailman tuikkujen kanssa.
Mutta se sokkona peruuttaminen, se vasta onkin vänkää, siinä kun pittää persuksella tunnistella jotta mihinkä ollaan menossa.
Siinä sidotaan silimät, ja peruutus matka on vaan sata metriä, ja se pittää ajaa suoraan ja sitte tehä kulma, ja mie sen kulman tejin vasemmalle, viis metriä liian aikasin ja kaadoin parit keilat.
Ja kaitpa ne vieläkin niiten peruutuskisojen karsinnoissa sitä tekkee, en tiiä.
Se pimmeessä u-käännöksen tekeminen on sama ku alat linja-autolla peruuttamaan, eikä ole peilejä, eikä aukia ikkuna eikä etuovi, ja oot yksinäs.
Monesti jätin sellaset paikat käymättä yöllä, eikä siittä kukkaan valittanu.
Mutta se peruuttaminen mettä tietä, johonka se kulkine kärryineen justiinsa mahtuu,päiväs aikaan onkin eri juttu kun se että se tehhään pimeällä ja märällä kelillä.
Ainakin miulta jäi se tekemättä, ja ihan suosiolla, koska aamusella se kahen kilometrin peruutus onnistu jo paremmin, eikä tarvinnu sitä raktoriakaan vetelemään sitä yhistelmää sieltä ojasta, eikä tarvinnu hikoilla kaikenmaailman tuikkujen kanssa.
Mutta se sokkona peruuttaminen, se vasta onkin vänkää, siinä kun pittää persuksella tunnistella jotta mihinkä ollaan menossa.
Siinä sidotaan silimät, ja peruutus matka on vaan sata metriä, ja se pittää ajaa suoraan ja sitte tehä kulma, ja mie sen kulman tejin vasemmalle, viis metriä liian aikasin ja kaadoin parit keilat.
Ja kaitpa ne vieläkin niiten peruutuskisojen karsinnoissa sitä tekkee, en tiiä.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: U-käännös nepparilla
Niinpä se vain tahtoo olla että puunajon kovín kiire on juuri silloin, kun on pimeetä, liukasta ja pehmeetä, eikä kovin moni isäntä hyväksy sitä että 2 miljoonan yhdistelmä seisoo sen takia kun sillä ei uskalleta mennä metsään kun on pimeetä ja liukasta silloin kun paras sesonki on päällä, siinä vaiheessa yleensä etsitään toinen kaveri jolta ne hommat onnistuu ja toinen saa etsiä helpompia hommia.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: U-käännös nepparilla
Niinpä, ja sen takia en ole, enkä tule ikinä ajamaan puuautoa.
Se jos joku vaatii kuskilta huomattavasti enemmän kuin pelkkä rahtiajo, vaikka ei sekään kaikille sovi.
Yleisesti ottaen noihin rekka hommin joko syntyy tai sitten sen luonteen huomaa vasta sitä koitettuuaan, kyllä ne hommat vaatii ihan omanlaisesna luonteen, ja sen takia ei niihin ihan joka hemmo sovikkaan. Ainakaan ei ennen sopinut, nykyhommista en tiedä kun olen ne hommelit terveydellisistä syistä johtuen joutunut lopettamaan.
Selkä niissä hommissa meni huonoon kuntoon oman hölmöyden ja periksiantamattoman luonteen takia. No oma vika, mutta onneks vielä pystyy sentään jottain tekemään, ja jaloilla kävelemään.
Mutta päivääkään en vaihtaisi pois.
Se jos joku vaatii kuskilta huomattavasti enemmän kuin pelkkä rahtiajo, vaikka ei sekään kaikille sovi.
Yleisesti ottaen noihin rekka hommin joko syntyy tai sitten sen luonteen huomaa vasta sitä koitettuuaan, kyllä ne hommat vaatii ihan omanlaisesna luonteen, ja sen takia ei niihin ihan joka hemmo sovikkaan. Ainakaan ei ennen sopinut, nykyhommista en tiedä kun olen ne hommelit terveydellisistä syistä johtuen joutunut lopettamaan.
Selkä niissä hommissa meni huonoon kuntoon oman hölmöyden ja periksiantamattoman luonteen takia. No oma vika, mutta onneks vielä pystyy sentään jottain tekemään, ja jaloilla kävelemään.
Mutta päivääkään en vaihtaisi pois.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: U-käännös nepparilla
Empä ole ihan puuautoa ajanut, mutta puoliperävaunulla betonipaaluja kylläkin. Siinäkin on hommansa, kun paaluttaja tulee ja ilmoittaa että "tonne" pitäis ne paalut saada, tie loppuu ja sitten on vielä 100m savimaata tai jotain muuta samankaltaista. Kyllä on monta kertaa ajatellut jälkeenpäin että miten sitä tulikaan tonne ajettua. Sääntönä vähän ollut että sinne perille ei mennä lukko päällä, niin ompahan aina vähän parempi mahdollisuus päästää pois.
Mutta välillä sitten ihan sopivia, esim. joku olemassa oleva kohde laajennetaan, niin voi jopa olla hehtaarikaupalla tilaa. Tosin noissa betonipaaluautoissa on se hyvä että niissä on (useinmiten) ohjattava taka-akseli vaunulla, ja vielä toinen akseli kevennettävä ja jopa kolmas ylösnostettavissa.
EDIT: tässä muuten kiva kuva, ei ihan liity tähän mutta kuitenkin... -> Linkki <-
Ja on oikea kuva kuten samppa kirjoittaa, oli tänään aftonbladetin uutisissa -> Klik <-
Mutta välillä sitten ihan sopivia, esim. joku olemassa oleva kohde laajennetaan, niin voi jopa olla hehtaarikaupalla tilaa. Tosin noissa betonipaaluautoissa on se hyvä että niissä on (useinmiten) ohjattava taka-akseli vaunulla, ja vielä toinen akseli kevennettävä ja jopa kolmas ylösnostettavissa.
EDIT: tässä muuten kiva kuva, ei ihan liity tähän mutta kuitenkin... -> Linkki <-
Ja on oikea kuva kuten samppa kirjoittaa, oli tänään aftonbladetin uutisissa -> Klik <-
Viimeksi muokannut only4pro, 29 Touko 2008 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: U-käännös nepparilla
offtopic jatkuu: Kyseessä on ihan oikea kuva, ei mitään syytä miksi olisi tietokoneella muokattu. Kone on laskeutumassa Prinsessa Julianan kansainväliselle lentokentälle Sint-Maartin saarelle alankomaiden antilleille (ei hajua missä tarkalleen sijaitsee, tuon kertoi wikipedia). Kiitorata todella alkaa välittömästi tuon uimarannan jälkeen.
Tässä lisätietoa wikipediasta. Englannin kielinen versio sisältää tietoa laajemmin.
Suomeksi
Englanniksi
Tässä lisätietoa wikipediasta. Englannin kielinen versio sisältää tietoa laajemmin.
Suomeksi
Englanniksi