Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Niin, eli onnistuuko niinkun otsikossa? Onko kiinnikkeet eripaikoissa, entäs vaihdelaatikon sopivuus tohon kardaaniakseliin?
Kun toi alusta on kunnossa sekä kori OK, niin ajattelin että jos joskus tulisi toi moottorin vaihto ajankohtaiseksi... Olis kiva päästää tollaisella B10 ja se sähköisesti ohjatun lootan kanssa...
Kun toi alusta on kunnossa sekä kori OK, niin ajattelin että jos joskus tulisi toi moottorin vaihto ajankohtaiseksi... Olis kiva päästää tollaisella B10 ja se sähköisesti ohjatun lootan kanssa...
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Onhan toi sähkölaatikko kieltämättä mukava ja kevyt ajella, oli yhden korjaamopäälikön kans juttua ja sano että kiven alla saada kyseistä laatikkoa, luultavimmin kaikkein vähimmillä vaivalla ja edullisimmin selviää auton vaihdolla ja vielä tulis ilma-alusta kaupantekijäistä, epäilen että jos jostain löytyy käytetty sähkölaatikko niin siitä saa maksaa saman verran kun pienellä etsinnällä koko autosta.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Teknisesti ei varmaan mikään estä operaatiota, ainoa missä voi tulla isompia ongelmia on sopivan vauhtipyörän löytyminen.
Mutta onko moinen homma mielekästä? Sulla on nyt vaihteisto, joka varmasti toimii. Mahdollisuus saada epävarma ja temppuileva vaihteisto on suuri, varsinkin ensimmäiset kehitysversiot egs-vaihteistoista on surullisenkuuluisia kaikennäkösistä ongelmista.
Mutta onko moinen homma mielekästä? Sulla on nyt vaihteisto, joka varmasti toimii. Mahdollisuus saada epävarma ja temppuileva vaihteisto on suuri, varsinkin ensimmäiset kehitysversiot egs-vaihteistoista on surullisenkuuluisia kaikennäkösistä ongelmista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Joo, no toinen vaihtoehto olisi B10M moottori ja kahdella alueella oleva loota, nyt kun on vain noi 5kpl + Raacer vaihde.
Ja vauhtipyörä? oli tarkoitus vaihtaa sekä moottori että vaihdelaatikko... Että saisi vähän enemmän potkua samalla...
Ja vauhtipyörä? oli tarkoitus vaihtaa sekä moottori että vaihdelaatikko... Että saisi vähän enemmän potkua samalla...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Ihan mielenkiinnosta kysyy täältä tämä et mihin on kiire
kun pitää saaha sitä tehoa lisää
ajaahan ei tolla saa kyllä kun ton 80km/h
ja kun vauhti lisääntyy niin kyllä toi kulutuskin tekee saman
niin tietty jos on lompakko kunnossa niin eipä sillä oo merkitystä
mulla tossa Expressissä kun on nuo kierroksetkin just tolla vihreellä alueella tossa sallitussa nopeudessa niin ei ole metelikään paha
Royalista en nyt muista kierroslukua mut eipä sekään metelöinnyt
niin mutta toi Star vast on hiljanen ja vaihteet menee melkein ittekseen päälle










Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Ei ole minnekkään kiire, mutta eikös enemmän
tehoa:
-> nopeampi kiihdytys oikeaan nopeuteen
-> kulkee kevyemmin, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta
edit:
ja nyt taitaa joko mittari valehdella tai sitten on se 70km/h perä, eli mennään jo keltaisella alueella (vai mikä se nyt oli??) kun on just päälle 80km...
tehoa:
-> nopeampi kiihdytys oikeaan nopeuteen
-> kulkee kevyemmin, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta
edit:
ja nyt taitaa joko mittari valehdella tai sitten on se 70km/h perä, eli mennään jo keltaisella alueella (vai mikä se nyt oli??) kun on just päälle 80km...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
No oho
onko mahollista käydä jossain ajamassa tollaseen nopeusnäyttöön
mä kävin tänään ton Expressin kanssa tuolla Hyrylässä ja mittarin mukaan mentiin 80km/h ja nopeusnäyttö ilmotti että ylinopeus eli 81km/h
mut tohon moottorin ja vaihteiston vaihtoon vielä ( on nuo B10M:ät kyllä mukavia ajell tiedän
) onkohan se nyt kuitenkaan hintasa väärtti
saatta meinaan polttoaineen säästöä ajatellen olla melko pitkä tuo kuoletus aika
tietty jos joutuu muuten vaihtaan, jos on vaikka rikki, niin on ihan eri asia 







Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Ai katos, moottorikin piti vaihtaa.only4pro kirjoitti:Joo, no toinen vaihtoehto olisi B10M moottori ja kahdella alueella oleva loota, nyt kun on vain noi 5kpl + Raacer vaihde.
Ja vauhtipyörä? oli tarkoitus vaihtaa sekä moottori että vaihdelaatikko... Että saisi vähän enemmän potkua samalla...
No sitten sulla tulee ongelmia moottorin kiinnityskorvakkeiden kanssa, uudemmissa on ne ihan eri paikoissa.
Tämmösen muutoksen (d-moottori -> e-moottori) joskus tein ja muistaakseni runkoon piti tehdä vahvikepalat ja porata uudet kiinnitysreiät.
Ja onhan siinä muitakin muutettavia kohteita, varsinkin jos asennetaan THD103 tai uudempi moottori.
Nämä moottorithan ovat edc koneita, joten sähkötöitäkin olis luvassa.
Ehkä joku THD 101 moottorin asennus olisi vielä jotenkin järkevää, mutta muutostöitä kyllä tulee reilusti.
Lisääntynyt paino ja voima varmaan poikisi mukavia lisäyllätyksiä tulevaisuudessa.
Todellisuudessa se sähkökeppikään ei ole mikään ihanuus, tiedät sitten kun jäät tielle ensimmäisen sähkövian tullessa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?
Mun mielestä tuossa vanhassa THD 100D koneessa ainakin on tarpeeksi voimaa, ei hyydy mäkeen ja kiihtyy aivan riittävästi. vaihteita voisi olla viiden sijasta 7 tai 10, sillä saavuttaisi ehkä jotain jos viitsii hommaan ryhtyä. Olipa joku kenkäkauppias laittanu B58.siin Scanian kymppivaihteisen laatikon.
Tulevaisuus on sähköinen