Terveisiä Norjasta!
Perinteinen Kislex kalareissu suuntautui tänä vuonna Norjaan Senjan saarelle pieneen Gryllefjordin kylään. Kylässä asuu n. 500 ihmistä vuonon rannalla hienon vuorijonon suojassa. Kylässä on kaikki tarpeellinen, kauppa, polttoainemittarit, kioski, ravintola, laivasatama, majoitusta, venevuokrausta jne. Ympäröivä luonto huolehtii aktiviteeteista, meillehän passasi veneily valtamerellä ja vaellus vuoristossa, vähän tauluakin siinä tuli hahmoteltua vuoren rinteellä istuessa...
Keskiviikkoiltana piti lähteä siinä 17.00 maissa mutta viimeset miehet saapuivat lähtöpaikkakunnalle vasta puoli kahdeksan tienoilla joten siinä sitten lähtö vähän viivästyi

. Aikaisemmasta poiketen meillä oli nyt kolme kuskia. Minä siinä ensin ajelin Keminmaahan josta nousi bussiin kymmenes reissumies. Siinä vaihdettiin ja seuraava kuski jatkoi Kalixin kautta kohti Kiirunaa. Kiirunassa laitettiin vielä polttoainetta lisää (halvempaa kuin Norjassa) ettei tarvis Norjassa tankata, ja matka jatkui Abiskoon jossa ihailtiin hienoa kanjonia. Siinä otettiin videokameralla vaimoväelle pientä jännityskuvaa, jossa ukot riippuu kielekkeeltä sen näkösenä että kohta pudotaan koskeen... Keiteltiin aamuauringossa kahvit, kello jotain 7 aamulla, on uskomattoman hieno paikka tämä Abisko. Siitä sitten matka jatkui Norjan rajalle kohti Narvikia, ei menty Narvikiin kumminkaan vaan lähettiin Senjalle päin. Heti kohta tuli tuttu paikka jota kutsutaan kislex-kielellä "tunnelinsuuksi" jossa laitettiin bussi parkkiin ja ensimmäiset painuivat kalalle, toiset otti unta palloon. Tämä tunnelinsuu on huippupaikka matkalaiselle olla puskaparkissa ja kalastaa ensimmäiset saaliit. Sieltähän saatiin kolme isoa puna-ahventa odottamaan savustusta.

Siitä jatkettiin kun jaksettiin taas eteenpäin, Bjerkvikistä käännyttiin ja siinähän oli semmonen nousu että nuo uudet sähkötuulettajatkin heräsi ensimmäisen kerran ja puhalteli tosi kauan kunnes loppuiko siinä virta ja paloi sulake.

Eipä hätiä mitiä mäki loppui myös ja seuraavasta kylästä haettiin uusi sulake. Vaan eipä toiminu enää, vielä on tutkimatta mikä siinä meni rikki.

Matka jatkui Senjalle Finnsnesin kaupungin kautta ja tiet pieneni, Finnsnesissä oli hieno silta, korkea ja pitkä vähän niinku Raippaluodon silta mutta isompi. Senjan Hamnissa taas oli semmonen notkuva riippusilta. Katottiin kun rekka ajoi sen yli, semmonen aalto meni rekan edellä ja silta jäi heilumaan kun rekka oli mennyt. Jännitys tiivistyi kun otettiin vauhtia viimeisen vuoren ylitykseen ilman jäähdyttimen puhaltimia...

lisähaastetta toi nousun puolivälissä ollut U-käännös jossa laitettiin jo kakkosta silmään. Eipä räjähtäny bussi mistään

ja lasketeltiin sitten perille Gryllefjordin kylään.
Paikan päällä odotti kuuden hengen huoneisto ja 30hv perämoottorivene. Vene sai säälipisteitä Kislex jengiltä, paremman näköisiäkin oltiin nähty. Käsikäynnistys eikä rattia ollut. Iso kumminkin, kuudelle tarkoitettu. Mutta hyvä vene se merellä oli, ei säikkyny aallokkoa ollenkaan. Käytiin pöljät jopa avomerellä semmosessa mainingissa urheilemassa ettei horisonttia näkynyt, ainoastaan seuraava aalto... Torstai-iltana avomerellä kuhisi seitiparvi ja miljoona lokkia niiden kimpussa mutta silloin oli tuuli ja aallokko niin kova ettei sinne ollut asiaa. Seuraavina päivinä parvia ei näkynyt mutta muutama hyvän kokoinen kala saatiin, 8,3kg turska napasi minun litkaan ja 7kg sei Masan samanlaiseen. Tulipa myös 6,5kg turska ja 5kg sei, sekä varmaan sata pienempää turskaa, koljaa, seitä, molvaa, keilaa ja kissakalaa. Niille sanottiin että palataan asiaan parin vuoden päästä! Kampelaa saatiin myös sekä semmosta järkyttävän rumaa simppua. Yksi kala jäi tunnistamatta, veikkaukset meriankeriaan ja matikan kautta mustamolvaan, mikähän lie. Ruijanpallas jäi tällä kertaa haaveeksi. Muita havaintoja tietysti merikotka, joku norppa, kärppä ja lokin ja merikotkan taistelu saaliista. Homma meni näin: Pieni sei otti pilkkiin

Kalastaja irrotti koukusta, totesi pieneksi ja viskasi mereen.

Lokki havaitsi kalan ja hotkaisi mahaansa.

Merikotka tuli kateelliseksi ja lähti lokin perään

Lokki yritti lentää karkuun

Kun merikotka saavutti lokkia, katsoi lokki parhaaksi keventää lastia

Lokki oksensi kalan mereen

Kala yritti karkuun

Merikotka iski kyntensä kalaan ja lensi pesälleen

Pitkä matka oli kalalla kotkan pesälle
Lauantaina oli vuorossa vuoren valloitusta. Aamupalan jälkeen pyörän selkään ja katteleen sopiva paikka taulun maalaukseen. Taulu sai hahmotelmansa ja sitte juolahti Masan kans mieleen että eiköhän tempasta tän vuoren huipulle

ja siinähän sitte lähettiin kiipeää. Koko päivä siinä meni mutta olihan mahtavat maisemat

Ihan järettömän hieno paikka

Ja kun oltiin takasin, kello jo yhdeksän... kerta vielä merelle, mitään ei saatu mutta mukava oli palata leiriin kun sauna oli lämmin

Sauna hämmästytti norjalaisia. Paikalliset lapset ymmärsi heti, "Hej, bastu?" mutta aikuisilla meni prosessissa pidempään, linja-auton takaosassa piippu

puuikkuna

höyryä ikkunasta

eivät selvästikään älynneet ennnenkuin ukko pukkas pään ikkunasta ja toiset löi löylyä

Silloin kuului pihalta "Bastu, heheh, bastu" ja kamerakännykät räpsyivät

Sauna oli lämmin joka ilta ja tosi mukava kun mereltä tullessa oltiin ihan jäässä ja saunassa lämpeni hyvin.
Sunnuntai-aamuna lähtö kotiin päin. Tankkimittari oli uhkaavan alhaalla (tultiin myöhemmin siihen tulokseen että valehtelee paljon) joten paikalliselta mittarilta vähän tankattiin lähtiessä. Dieselin litrahinta oli pöyristyttävät 1,81 euroa joten kovin paljoa ei laitettu, sen verran että arveltiin suomeen päästävän halvemman dieselin maahan

Siinähän sai myös vähän huolella pujotella bussia parkista pois, ei tullu illalla huolehdittua tilaa ympärille ja autoja sikin sokin edessä mutta mahduttiin. Sitten kylmällä koneella 110kmh vauhdit pahaan mäkeen, viimeisessä mutkassa ennen mäkeä saattoi kumet ulvahtaa mutta hyvin meni mäen päälle, eikä lämpö pahasti noussut. Matka kotiinpäin taittui vähän vaisuissa merkeissä. Porukka nukkui pitkiä huikosia, itekki vetelin hirsiä 5 tuntia putkeen ja ihmettelin herätessä että kuski nukkuu vieressä

eikä bussi ollu pysähtyny kertaakaan

oli vaihtaneet vauhdissa

Paluumatka ajettiin Skibotnin ja Kilpisjärven kautta. Nousu Kilpisjärvelle meni vauhdilla, jopa 80kmh saatiin pidettyä pitkään eikä lämpeneminen ollut ollenkaan ongelma. Sen jälkeen huoli helpotti ja ajattelin että mihin niitä puhaltimia tarvii jos ei tälläkään reissulla? kuskin jalkatilan ja tuulilasin puhaltimilla sekä tarvittaessa patterit päälle niin jäähtyi hyvin. Ettei sisällä sitten liian kuuma niin kattokanavatuulettimilla kylmää niskaan.
Matkamuistot ostettiin Sonkamuotkasta jossa kahvi+munkki 50snt. Tosin vähän joka ukolla meni lopulta muutama kymppi...
Kotimaa painettiin paatoksella halki ja kotona oltiin kymmenen maissa illalla. Polttoaineen kulutus arvioitiin lähtiessä 24 litraan sadalle ja lopputankkauksen jälkeen laskettiin että kulutus oli 23,8 L/100.....Sellaista havaintoa oli että ylämäessä sitä taitaa mennä tavallista enemmän
Reissu onnistui loistavasti ja pari uutta kaveria kehui Kislexiä ihan toimivaksi paketiksi. Ensi vuonna sitten Lyngeniin
