vene bussista?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Ratsun

vene bussista?

Viesti Kirjoittaja Ratsun »

Ensiksi täytyy kehua tätä foorumia, varsinkin projektiosastoa. Hienoa tee-se-itse henkeä!

Pitempään on ollut ajatuksena rakentaa vene vanhasta linjurista. Ajatuksen sain viime vuonna netti-autosta, joku oli toteuttanut kyseisen laitoksen. Itse olen ajatellut että linja-autosta hyödynnettäisiin kori. Eli kori irrotettaisiin rungolta ja laitettaisiin ponttoonien päälle. Näin saataisiin persoonallinen paatti, mielellään siihen tulisi sauna :D . Ajatuksena olisi siis kesämökin korvike. Rantatonttiin tai edes mökkiin ei ole varaa. Näin kesäisin on vähän ikävä juoda kaljaa kerrostalossa :( .

Olen ihan noviisi veneily asiossa, mutta jos olen oikein ymmärtänyt tuollaisen lautan saa rakentaa ilman sen kummempia lupia. Jos kyseessä olisi moottorilla varustettu pitää ilmeisesti hakee kaikenmaailman hyväksyntöjä?

Muutama kysymys toteutuksesta:

Mistä materiaalista yleense vanhemmat linja-autojen korit on tehty?

Kuinka korit kestäisi kosteutta(=järvi vettä)?

Minkälainen eristys yleensä linja-autoissa on? Pärjääkö kesällä ilman lämmitystä?

Missä painoissa pelkät korit painaa(ilman moottoria, vaihteistoa ja akseleita)?

Entä pelkkä kori, ilman runkoa?

Saakos tommoisen lautan sitten ankkuroida mihkä vaan? Mitä ovet jokamies oikeudet vesillä?

Pystyisikö linja-auton rungon/taka-akselin hyödyntämään trailerissa? Esimerkiksi tekemällä traktorivetoisen trailerin?

Ei tämmöisessä ideassa varmaan mitään järkeä ole, mutta mielelläni kuuntelin ideota asiasta. Tarkemmin en muista netti-auton toteutusta, joten olisi hieno jos joku olisi aiheeseen tutustunut omakohtaisesti.
mrl586
Kokenut kuljettaja

Re: vene bussista?

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Ratsun kirjoitti:Mistä materiaalista yleense vanhemmat linja-autojen korit on tehty?
Minkä ikäluokan koreja tarkoitat?
Ratsun

mrl586 kirjoitti:
Ratsun kirjoitti:Mistä materiaalista yleense vanhemmat linja-autojen korit on tehty?
Minkä ikäluokan koreja tarkoitat?
No mitä saa halvalla, esim. Nettikone:

-Scania b86 -76 Kone Id: 668356
-Sisu -84 Kone Id: 670153

Minkälaiset korit ylipäätän tohon olisi helpoimpia soveltaa?
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ainakin vanhat lahtelaiset on alumiinia ja pulttaamalla alustassa kiinni. Voipi olla iso homma irrotella ehjänä alustaltaan :?:
Tulevaisuus on sähköinen
samppa87
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

toisaalta alumiini olisi kevyttä ( ellei sitten keveyttä ole kompensoitu suuremmalla määrällä) eikä välitä juurikaan kosteudesta, ainakaan samalla tavalla kuin rauta.
Ratsun

Lahti32 kirjoitti:Ainakin vanhat lahtelaiset on alumiinia ja pulttaamalla alustassa kiinni. Voipi olla iso homma irrotella ehjänä alustaltaan :?:
Pulttipyssyllä irti?
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vanha lossi olisi hyvä, mahtuisi parikin linkkua ihan renkaiden kanssa. Tuolla Savonlinnassa kellui muutama vuosi sitten lossinraato yhden lahden pohjukassa. Oli korvattu uudella isommalla ja vanha oli odottamassa kohtaloaan.

Tuo lossi on niin iso, ettei sitä voi kuljettaa maantiellä - joten projekti olisi Saimaan vaikutuspiirissä. Tielaitokselta voi varmaan saada tietoa aluksesta. Paikka on Kongonsaari Savonlinnassa

Mökki Saimaalla - tuohon perämoottori ja kompassi - siihen se ajatus sitten jäi :)

Veneen rakennuksessa ei ole mitään suurempia rajoitteita lain puolesta. Koneteho määrää sen pitääkö alus rekisteröidä vai ei. Joku hevosvoimaraja siinä on. Kuopiossa oli joku Pellepeloton rakentanut talopaketin betoniponttooneille 15-kaakkisella koneella. Siitä kiisteltiin monessa oikeusasteessa onko se vene vai laiton rakennus. En muista miten juttu ratkesi.

Taannoin Kalajoella oli pönttösauna ankkurissa dyynien edustalla monena kesänä. Paikka oli yli 50m rannasta, ei pystynyt lainkoura puuttumaan ja veden syvyys saunan edustalla oli muutama kymmen senttiä.
Liitteet
lossinraato.jpg
lossinraato.jpg (93.36 KiB) Katsottu 5331 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin