Volvo B 58 suuttimien irroitus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
fordfiesta
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Kesä 2008 11:36
Truck: volvo B58 Falgon 430
Location: Tuusula
Paikkakunta: Tuusula

Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja fordfiesta »

Tietäisiko kukaan miten saisi irroitettua helposti B 58:n suuttimet. Jos repii ne irti sen kupariholkin kanssa tulee jäähdytysvedet pihalle.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kupariholkkien ei pitäisi lähteä irti, jos suutin ei ole pahasti jämähtänyt, yleensä ei ole.
Sopivalla vääntöraudalla tai liukuvasaralla suuttimen pitäisi lähteä suht helposti irti, onhan siihen oma ulosvetäjäkin kyllä. Mutta joskus kupariholkki on vuotanut, karsta voi kiilata suuttimen hyvinkin tiukkaa kiinni. Silloin vaan jotain irrotuslitkua, kopistelemalla ja taistelemalla kuitenkin lähtee.
Jos holkki lähtee mukaan, tarvitset uuden holkin ja työkalut uuden asennukseen, ei mikään vaikea homma.
Homma menee näin, Volvon e-moottorissa
http://up.servut.us/view/8666
http://up.servut.us/view/8667
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
fordfiesta
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Kesä 2008 11:36
Truck: volvo B58 Falgon 430
Location: Tuusula
Paikkakunta: Tuusula

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja fordfiesta »

Kiitoksia tiedosta. Edellisestä volvosta viisi suuttinta lähti aika vaivattomasti irti mutta yhdestä tuli kupariholkki mukaan. Nyt näyttäisi olevan kaikki suuttimet aika tiukassa. Täytynee kokeilla sitä liukuvasara työkalua ja "isoja" vääntörautoja.
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Kokeilkaas laittaa vaikkapa grafiittirasvaa (oliskohan se vielä Mobil Multigrease nimeltään) on kait tuota grafiittirasvaa muiltakin valmistajilta. Ohuesti suuttimen ja sen kupariholkin väliin, kun asennatte uusia, tai käytettyjö suuttimia paikoilleen. Kuparivaseliini vois olla myös hyvä aine.

On se muuallekkin hyvä rasva, kannenpultteihin sun muihin kuumiin paikkoihin.
fordfiesta
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Kesä 2008 11:36
Truck: volvo B58 Falgon 430
Location: Tuusula
Paikkakunta: Tuusula

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja fordfiesta »

Suuttimet lähti irti aikahelposti kun väänsi noin 0.5m rengasraudalla. Kupari holkit pysyivät paikallaan myös. Vein suuttimet Keski-uudenmaan diesseliin. Soittivat että kärjet olivat aivan loppu ja rungot n.0.2mm hakkautuneet. Tehdaskunnostetut suuttimiakin olisi saatavilla hintaan n.250€. alv.0%. Ajattelin että tällä kertaa saa pelkät kärjet riittää, katsotaan sitten myöhemmin niitä uusia tehdaskunnostettuja?. Uudet kärjet + asennus ja säätö maksoi 330€. Meinasin myös itse asentaa huolletut suuttimet alumiini- tai kupari tahnalla paikalleen jos eivät tarttuisi niin kovaa paikalleen. Molycote rasva olisi myös varmasti asiallista kun kestää kuumuutta. Tosin näillä kilometreillä n.5000-8000 Km/vuosi taitaa suuttimien irroitus olla seuraavan omistajan riesa!!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Millä tavalla suuttimien kunnostus vaikutti ajoon / käynnistyvyyteen / savutukseen? On ollut mielessä vastaava homma.
Tulevaisuus on sähköinen
fordfiesta
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Kesä 2008 11:36
Truck: volvo B58 Falgon 430
Location: Tuusula
Paikkakunta: Tuusula

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja fordfiesta »

Asensin juuri eilen (La.14.6) suuttimet paikalleen. Ensimmäinen havainto oli että tämä volvoille tyypillinen sininen savuttaminen paikallaan käydessä kylmänä väheni huomattavasti, varsinkin kun lähtee ajamaan pitkän paikallaan käytämisen jälkeen savuttaminen väheni paljon. Ajossa kone tuntuisi vetävän paremmin kuin ennen. Ajon aikana savuttaa ainoastaan mustaa kun painaa kaasua, muuten savuttaminen on lähes olemaonta. Pitää muistaa kuitenkin että volvo savuttaa uutenakin kylmänä!!!! Käynnistyksessä ei ennenkään ollut ongelmia joten siihen en osaa sanoa mitään. Myös suuttimien napsuttava ääni käydessä on terävämpi. Olen ajanut bussilla vasta n. 100km kulutuksesta en voi sanoa mitään, ilmeisesti n.20-25 l/100km. Suosittelen suuttimien huoltoa ja ompahan se puoli ainakin kunnossa!!!!!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vanhaa topikkia nostaen ja aihetta sivuten. Mitä seuraa siitä jos ajelee huonoilla suuttimilla vaikka viisi vuotta? Kuuleeko jotenkin äänestä milloin suutin on huono?

Nousee taas mieleen nuo Volvon pakkaspäivät, kun pytty kerrallaan rykelletään konetta käyntiin ja koko tienoo peittyy sinisenharmaaseen sankkaan savuun. Voiko kuseva suutin aiheuttaa myös vapinaa koneessa? Poistuuko uusilla suuttimilla pakokaasun kitkerä "kauppa-auton" haju, joskus sopivasti tuulen ollessa päin, tankatessa bussia, saattaa jo alkaa yskittämään ja vähempikin tankkaus riittää ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pikkuauto-volvoissa vuotavat ja huonosti suihkivat suuttimet aiheuttavat mäntävaurion, ja ilmeisen helpostikkin. Ajon jälkeen oma b58 ei juurikaan savuta (ehkä olematon sinertävä huntu) ja kehtaa käyttää kaupungissakin, toki kylmänä tulee valkosta savua mikä johtuu vaan huonosti palaneesta aineesta. Tuo ajon aikainen savutus on vähentynyt johtuen varmaan siitä että autolla on ajettu (lapa tiskissä) =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kyllä tätä meidän Volvoa on käsketty myös :) Eikä se savuta lämpimänä ihan yhtään mutta haisee pahalle toisinaan. Kumma kun joskus kylmänä ei savuttele juurikaan ja toisena päivänä aivan hirveästi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Kyllä se on ominaisuus, ei vika.
Volvon kitkerä savu tunnetaan kaikissa maan äärissä. Se loppuu sitte Kuusakoskella.

Sen tarttausrömpötyksen se kyllä kestää. Volvon konehan on legenda. Se pelaa vielä sittenkin, kun teoriassa peli pitäisi olla jo ajat sitten pelattu. :lol: :lol:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

eli ei kannata ehjää korjata... Menee vaan siinä kuitenkin jotenkin rikki....
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Weballa ja lohkolämppärillä konetta lämpimäksi, imuilman esilämmitystä käyttäen käyntiin silloin, kun Kaanian miehiä näkösällä.
Äänihän Volvossa on aina, niinkuin linnunlaulu ja haju, kuin ruusuntuoksu. vai, miten se nyt taas olkaa :!: :!: :D :D
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Victorjussi kirjoitti:Weballa ja lohkolämppärillä konetta lämpimäksi, imuilman esilämmitystä käyttäen käyntiin silloin, kun Kaanian miehiä näkösällä.
Äänihän Volvossa on aina, niinkuin linnunlaulu ja haju, kuin ruusuntuoksu. vai, miten se nyt taas olkaa :!: :!: :D :D
Niin ääni on koneen ominaisuuksien mukaan :) Aikanaan kun piti lähteä alle vuoden ikäisellä B10M:llä keikalle niin tuon imupuolen lämmitysvastuksen hajottua ei auto suostunut käynnistymään noin 20 asteen pakkasessa. Sain sitten ottaa Scanian, joka käynnistyi kuin palmun alta. Varmistin vielä voiko tämä olla mahdollista, mutta oikeasti se olikin mänty... :D
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Pilotti kirjoitti:
Victorjussi kirjoitti:Weballa ja lohkolämppärillä konetta lämpimäksi, imuilman esilämmitystä käyttäen käyntiin silloin, kun Kaanian miehiä näkösällä.
Äänihän Volvossa on aina, niinkuin linnunlaulu ja haju, kuin ruusuntuoksu. vai, miten se nyt taas olkaa :!: :!: :D :D
Niin ääni on koneen ominaisuuksien mukaan :) Aikanaan kun piti lähteä alle vuoden ikäisellä B10M:llä keikalle niin tuon imupuolen lämmitysvastuksen hajottua ei auto suostunut käynnistymään noin 20 asteen pakkasessa. Sain sitten ottaa Scanian, joka käynnistyi kuin palmun alta. Varmistin vielä voiko tämä olla mahdollista, mutta oikeasti se olikin mänty... :D
Vakuutan että hyvin lähtee Volvo täällä käyntiin. Ei tarte hehkuttaa tai ees vetkuttaa Webastolla.
http://picasaweb.google.com/KajNyy1/Portugal1010Syksy#

Algarvestakaj +16 aurinko alkoi juuri paistamaan klo on 10:31
Liitteet
DSC01000.JPG
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin