D-kortti,kele!

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Re: D-kortti,kele!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siis mun pitää D1E kokeeseen. D1 ajo-opetuksen jälkeen ennen syksyä. Jos mielii sen D1E korotuksen saada kohtuuhinnalla

Eli taas peruutetaan konttorin takana ei tällä kertaa Rosvolinnaa (EA huolto-auto 1+4) vaan jotain 1+16 pikkulinkkua asuntovaunu perässä.

Tyhjä traileri ei kelpaa. Toisaalta neliskanttista asuntovaunua on paljon helpompi pakittaa kuin tyhjää traileria, josta ei näe kuin toista rengasta peilistä vilauksella silloin tällöin. on ku narua työntäis

C1E käsittelykokeen ajoin Rosvolinnalla (MB 609) ja CD 780 asuntovaunu perässä, Yhdistelmällä on pituutta n. 16m ja ihan kohtalainen peräylitys. Se kyllä vielä taipui kulmaan suhteellisen vähällä otsahiellä, vaikka se peräylitys tekeekin melko laajaa kaarta.

Tuntuu, että noita oikeita puita, autoja ja talonseiniä on helpompi kiertää kuin pikku kumikartioita parkkiksella.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Rosvolinna kirjoitti: Tuntuu, että noita oikeita puita, autoja ja talonseiniä on helpompi kiertää kuin pikku kumikartioita parkkiksella.
Olen ihan samaa mieltä. Itse otin CE kortin kasettiperävaunulla, ja oli todella (lue: todella) lähellä että ei onnistunut. Ennen inssiä en ollut sitä autoa muuta ajanut kun nuppia, sekä siirtänyt sitä. Enimmäkseen olen ajanut puoliperävaunulla, mutta se taas oli se paaluauto, eli hiab keskellä. Ei kelpaa inssiin, kun pitää olla peitetty lava.

Mutta tota sora-autoa peruutin naapurin pellontien risteyksessä, siinä tilaa about auton leveys, eli todella vähän. Onnistui ihan helpolla. Mutta sitten kumikartioiden väliin, jossa on tuplasti tilaa, niin huhuh...

EDIT: muistan muuten ton mun D-inssi. Oli linja-auton omistaja itse mukana, hän on myös autokoulun opettaja, joten tunsi hyvin sen inssivastaanottajan. Siinä peruutettiin omalle puolelle parkkiin, se meni ok. Tuli sekä inssi että opettaja autoon, ne alko juttelee keskenään ja minä siinä kuljettajan paikalla istuin. Meni n. minuutti niin ne huomas että tämähän on inssiajo, ja inssi sanoi: "Mennään sinne autokoululle, osaat tien joten mene mitä kautta haluat."
Eikä se inssi kyllä paljon seurannut kun ajoin... Sitten kun ope jäi autokoululle niin inssi alkoi seuraamaan ajoa..
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Rosvolinna
Vapaaherra

Tänään tuli soitettua AKE:en ja selviteltyä D1E kortiin vaadittavia tutkintoja ja kokeita. Sieltä neuvoivat, että ensin pitää hankkia korttiin vaadittava pätevyys, joko työn kautta tai autokoulussa tai oppilaitoksessa. Sen jälkeen voi hakea luvan ajokorttia varten poliisilaitokselta. Lupa on voimassa vuoden. Lupakaavakkeeseen pitää merkitä haettavaksi kortiksi D1 ja D1E. Yhdellä ajokokeella ei selviä, ensin pitää olla pohjalla joko D tai D1 ennenkuin voi suorittaa D1E:n.

Kortit voi yhdistää samaan hakemukseen, näin säästyy yhden kortin leimaverolta. Eli näillä näkymin kaksi inssiäajoa ja kaksi käsittelykoetta. huh huh sanon minä ja vuoden sisään vielä. teoriakoe puolta en huomannut kysyä, kun alkoi eurot vilistää silmissä.

Heidän neuvojen mukaan ei voi mennä suoraan D1E kokeeseen. Pirää vielä soittaa Ajovarmaan ja kysellä miten se käytännössä menee....ei ole helppoa kun Eurooppa yhdentyy

Niin ja se keikkabussin ajo ei tule olemaan perheensisäistä ellei bändi satu olemaan Ramones :) ja miksaaja/valomies/roudari/kuskin tulee asua samassa taloudessa koko muun orkesterin kanssa eli VVA-helsinki

Aikaisemmin on tullut ihan huoletta ajettua muutamia keikkapossuja, ihan katsomatta miksi ne on rekisteröity. Kriteerinä on ollut iso niinkuin C ja max. kahdeksan säätäjää penkin takana on orveltänyt - se oli silloin.

On varmaan ollut tuuria matkassa kun poliisi ei ole tuota korttia ja rekisteriotetta kysellyt pilliratsian yhteydessä. Renkaita ainostaan vilkaissut ja toivottanut hyvää matkaa
B9M
Kansleri
Truck: Volvo FH12 380 XL
Member id: 048

Viesti Kirjoittaja B9M »

D1 lisäämistä olen harkinnut jo pitempään :shock: :lol: . Nyt se on sitten tehtävä ennen syksyä. Saa nähdä pitääkö käydä teoriat Valkeakoskella asti kun omistavat Kokkolan Auto-Haron autokoulun. Toivottavasti täältä löytyy niin paljon halukkaita, että järjestävät kurssin täällä. Ajot voi suorittaa Kokkolassakin. Ei muuta kun EA1 suorittamaan. Eli Kokkolan ympäristössä asuvat D1 korottajat yhteytta koulutupäällikkö Ari Santaniemi Valkeakosken Autokoulu 0500-245072 niin saadan Kokkolaan teoriatkin :shock: :lol: Tv. Ari
B9M
Kansleri

Viesti Kirjoittaja B9M »

Do Dii!! :shock: 30.5-1.6 pitää olla Jyväskylässä autokoulussa ajamassa D1:stä. Teoriat 3 päivässä ja ajaakin pitäisi keretä sen 4 tuntia joskus :shock:. Inssi ja kirjalliset saan kyllä suorittaa Kokkolassa. Raahessa olisi ollut lähin, mutta aikataulut sopii paremmin tuohon. Voihan sitä lomalla tehdä tätäkin. :lol: Alkaa olla viimeisiä mahdollisuuksia kurssiin ennen 10.9.2008 eli vanhoilla säännöillä. :x Tv. Ari
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuossa on järkeä kun ajatellaan harrastuksen tulevaisuutta...
Tulevaisuus on sähköinen
Rosvolinna
Vapaaherra

Pitää varmaan hakeutua kesälomalla D1 kurssille. Sen E:n voi varmaan hankkia tulevaisuudessa D1:n perään uusien säännöstenkin jälkeen pelkällä teoriakokeella ja inssillä. EA tuleekin työn puolesta kesäkuun alussa.

Kaikki kynnelle kykenevät kortinkorotukseen - Eu-säädökset määrää juureksen koon ja kaarevuuden sekä ajotaidon ammattimaisuuden ihan uudella skaalalla.

Ennen oli näin. Kaverilta kysyttiin muinoin työhaastattelussa "Osaatko hitsata?" kaveri vastasi "En tiedä, kun en ole koskaan kokeillut" ---- sai paikan :)

-- Rosvolinna ABE C1E C --
only4pro
Vapaaherra

Miten on toi D1E kun sulla on se C1E? Minulla oli ABCE kun otin D, niin sain nytten sitten sen allekirjoituksessa olevan yhdistelmän...

Sinulle tulee muutenkin kiva, kun tulee A BE C1E C D1E

www.charternyholm.fi
Rosvolinna
Vapaaherra

Rosvolinna kirjoitti:Tänään tuli soitettua AKE:en ja selviteltyä D1E kortiin vaadittavia tutkintoja ja kokeita. Sieltä neuvoivat, että ensin pitää hankkia korttiin vaadittava pätevyys, joko työn kautta tai autokoulussa tai oppilaitoksessa. Sen jälkeen voi hakea luvan ajokorttia varten poliisilaitokselta. Lupa on voimassa vuoden. Lupakaavakkeeseen pitää merkitä haettavaksi kortiksi D1 ja D1E. Yhdellä ajokokeella ei selviä, ensin pitää olla pohjalla joko D tai D1 ennenkuin voi suorittaa D1E:n.

Kortit voi yhdistää samaan hakemukseen, näin säästyy yhden kortin leimaverolta. Eli näillä näkymin kaksi inssiäajoa ja kaksi käsittelykoetta. huh huh sanon minä ja vuoden sisään vielä. teoriakoe puolta en huomannut kysyä, kun alkoi eurot vilistää silmissä.

Heidän neuvojen mukaan ei voi mennä suoraan D1E kokeeseen. Pirää vielä soittaa Ajovarmaan ja kysellä miten se käytännössä menee....ei ole helppoa kun Eurooppa yhdentyy
Tuossa aiempaa selvitystyötä. AKE:n kaveri oli sitä mieltä ettei D1 ja D1E voi saada yhdellä kerralla - kaksi kirjallista ja kaksi käsittelykoetta ja kaksi inssiajoa. Ohenee Rosmon lompakko.

Pakkohan se D1E on ajaa - olisihan se nurinkurista, jos harrastusvälineitä ei voi hinata, jos vaihtaa vetoauton pikku-linkuksi. tuo 12t kokonaismassa yhdistelmälle riittää minulle vallan hyvin.

Nykyinen mato painaa (5900 + 2050kg) eli C1E kattaa hyvin
only4pro
Vapaaherra

Kyllä toi kirjallinen pitäisi mennä samalla kerralla, itse kirjoitin A ja D samalla kerralla. Tietenkin piti olla erikseen käsittelykokeet ja ajokokeet (täällä minulla oli siis A käsittely + ajokoe sekä viikko sen jälkeen D käsittelykoe + ajokoe)

www.charternyholm.fi
B9M
Kansleri

Viesti Kirjoittaja B9M »

Jyväskylässä tuli käytyä viikonloppuna. :shock: Torstaina ajoin ne nelja tuntia ja Pe, La Su oli teoriat ja muut harjoitukset. Kirjallisiin ja auto kärryineen lainaan, niin saa paperiin sen D1E jos ajotutkinnon valvoja on sitä mieltä :lol: Sielä oli jotain "tietoa" että D:n ajamiseen kävisi sitten syksyn jälkeen yksityiskäytössä vain teoriaa jos on D1. :roll: Ja sen jälkeen olisi mahdollista saada C perään E :roll: ja sehän siirtyy samalla D:en. :roll: Mutta syksyllä se sitten tarkentuu. Tv. Ari
Rosvolinna
Vapaaherra

Tänään ilmottauduin autokouluun D1-korttia varten. Kurssi on 14-17.7 ja seuraavalla viikolla ajot ja luisteluharjoitus sekä sammutuskurssi. D1 perään voi autokoulun opettajan mukaan hankkia D1E:n, mutta tarvitsee erillisen käsittelykokeen. Toivottavasti inssin kynä lipsahtaa sen verran, että rasti tulee sarakkeeseen samalla ajokokeella :)

Lompakko ohenee, mutta kai sen säästää käyttövoimaverossa vuosien varrella. Mitä painavamman hankkii setä nopeammin kuolettaa kortinkorotuksen kulut.
only4pro
Vapaaherra

Niin, ja kuten aikaisemmin sanottu, jos kiinnostusta löytyy niin töitäkin riittää D1 kortin haltijalle...

www.charternyholm.fi
Rosvolinna
Vapaaherra

Juu maaseutu asutetaan jälleen ja pikku taatiaiset pitää saada kouluun ja päiväkotiin.

Pikku D autojen määrä kasvaa - Esimerkiksi Helsingin Herttoniemessä on yksi kadunvarsi täynnä pikkusatasia ja invoja odottamassa ostajaa ja Suomikilpiä. Kaikki vähän ajettuja ja hyvin huollettuja suolattomilta teiltä :)

On se kirjain investointi tulevaa. Ei sen saaminen ainakaan tulevaisuudessa helpotu eikä halpene.
only4pro
Vapaaherra

Missä missä missä?

Olen metsästämässä tollaista 20k€ pikkumersua/citikkaa/voortia...

Onko jokin kotisivu tms?

www.charternyholm.fi
SamuliS
Apukuski

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Mitä viimeeksi ajelin Herttoniemessä niin siinä mäkin ja Volvon (Bilian) välissä, siinä on seissy Sprinttereitä vuoden päivät.
scoiattolo kirjoitti:

● henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja
tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen.

Saavutetut oikeudet: perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat

joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
● joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009
Sen verta kapulakieltä että pitää kysyä varmistukseksi.
Omistan D kortin ja ajan työkseni bussia. Käsittääkseni olen vapautettu? tuosta 10.9.2009 takarajasta hankkia E, koska D kortti on ollut takataskussa vuodesta -98 lähtien. Vai olenko ymmärtäny laulun sanat väärin ja viimeinen mahdollisuus päivittää ajokorttini BCD:stä BECEDE:ksi on tuo edellä mainittu 10.9.2009?
Mitenkäs toi jatkokoulutus? Jos takataskusta tämän jälkeen löytyy D:n lisäksi E, joudunko kouluttamaan työpaikan tarjoaman D:n oppituntien lisäksi E:n ammattikoulut

Samuli
only4pro
Vapaaherra

Tästäkö on kysyms? Onko se jokin tuonti vai joku myynti? Vai onko myllymäen?
Liitteet
tastako.JPG
tastako.JPG (123.12 KiB) Katsottu 16799 kertaa

www.charternyholm.fi
Rosvolinna
Vapaaherra

Tuo on se Herttoniemen kadunvarsi. Olen huomenna menossa Herttoniemeen. Voin käydä kysymässä hirsimökistä kenelle ne kuuluvat...

ja laitan infoa palstalle.
Rosvolinna
Vapaaherra

Reissuni ei ulottunut tänään Herttoniemeen - joten bussien omistaja on edelleen hakusessa.

En ole vähään aikaan liikkeellä siellä päin - loma alkaa ja Rosvolinna asukkeineen lähtee reissulle iloiseen Itä-Suomeen...

Jos joku ajelee Herttoniemen nurkilla niin tietoa autopihan nimestä ja numerosta palstalle. Enirosta en löytänyt.
pupetti
Rattimajuri
Truck: mercedes-benz

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Ei oo mäkinen, vaan kovanen, ja jolleivät ole muuttaneet on niitten pääkallopaikka tuossa rakennuksessa, voivat tietysti olla jonkun muunkin autoja, koska kovasella yleensä lukee kovanen kyljessä, tai sitte ne on poistettuja kovasen autoja.

Ainakaan niitä vokkeloita ei kannata haaveilla jos ovat kovasella olleet, niissä "rustataan" mittaria jonkun verran, ja vaikka niitä wv-auto myykin ovat ne siellä myyntitilillä, saattaa olla sama vehon kanssa.

Soitto kovasellehan ratkaisee asian, itse en ole hyvissä väleissä kummakaan velejeksen kanssa joten en soita.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
jykä
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja jykä »

Rosvolinna kirjoitti:Tänään ilmottauduin autokouluun D1-korttia varten. Kurssi on 14-17.7
Missäs tuo kurssi järjestetään, tässä alkaa tulla pian kiire että ehtii kurssille ja inssiin ajoissa?
Jykä
Mimyy
Rattiamiraali
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Member id: 047

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kysyppä autokoulu Oiva Lohjalla, itse kävin siellä aikoinaan D1 suorittamassa.
http://www.kolumbus.fi/autokoulu/
Pohjantähti
mrl586
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

D1-kurssin voi suorittaa myös Tampereella. Lisätietoja aiheesta osoitteessa http://www.autokoulu.com/index.php
Timppa
Ajoneuvos
Truck: Carrus 602 B 10 M
Member id: 2

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kouvolan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus järjestää D1 kurssin 4.-21.8 puh.05 8282502
ilmoittautumiset viimeistään 28.7 http://www.kvlakk.fi
opiskelut todennäköisesti ma.-to. iltaisin klo 17.00- 20.45
ilmoittauduin tänään. 4 on jo ilmoittautunut, 5 on minimi määrä että kurssi pidetään.
B9M
Kansleri

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kirjalliset meni läpi tänään E 10/10 ja D1 7/10 :shock: Eli rimaa hipoen, mutta riittää 8) :D 8) . Pienoislinja-auton saan vuokrattua ajotutkintoon mutta siinä ei ole koukkua :evil: . Perkele, joutuu sitten käydä E ajaan jossain muualla. Tv. Ari
Vastaa Viestiin