Olisin hankkimassa kamiinaa matkailuautooni joka on ite-tehty mb 609:seen. Ihmettelen vain kun en löydä minkäänlaista lainsäädäntöä/ohjeistusta ja rajoituksia tähän asiaan liittyen.
onks tietoo kenelläkään?
Ajattelin hankkia sellaisen pienen venäläisen kamiinan ja tehdä savupiipulle avattavaan ikkunaan sovittimen jonka voi laittaa aina tarvittaessa paikoilleen..
kamiina!
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: kamiina!
Aivan hämärä muistikuva jostain raitisilmaluukun koosta ja sen "pakollisuudesta" Taisi liittyä jotenkin siihen että jos lämmitysjärjestelmä kuluttaa sisätilasta hapen polttamalla, niin tietty pitää saada tarpeeksi korvausilmaa ettei sinne menehdy. Joku varmaan muistaa paremmin..
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: kamiina!
Olen myös pohtinut kamiinan laittoa Rosvolinnaan. En ole löytänyt mitään lakia tai asetusta joka sen kieltäisi. Ainoa asia jota jäin pohtimaan on paloturvallisuus, sillä Rosmossa on nestekaasulaitteita ja vajaa tankki naftaa ja agren bensat muutaman metrin matkalla.
Leimassa voi olla hyvä kätkeä se savupiippu, ettei ala kyselemään "milloin on viimeksi nuohottu"
-iso sammutin
-vettä
-palovaroitin
-häkävaroitin
-paksut rukkaset
Kaasulaitteissa on määräykset ilmanvaihdolle. Taisi olla min. 100cm2 reikä lattiassa, jotta karannut kaasu pääsee pihalle. Rosvolinnan kaasulieden alla on kaksi muoviputkea, joiden koko täyttää asetusen vaatimukset - muu tuuletus on hoidettu ikkunoilla ja konetuulettimella varustetulla kattoikkunalla. Kamiinan olisi hyvä saada paloilmansa omaa putkea pitkin auton alta. Se polttaa aika nopeasti kaiken hapen auton sisältä. Kamiinoiden turvaetäisyydet voi olla hankala saada aikaan matkailuajoneuvossa.
Onko mitään tietoa / kuvaa siitä venäläisestä kamiinasta ?
Leimassa voi olla hyvä kätkeä se savupiippu, ettei ala kyselemään "milloin on viimeksi nuohottu"

-iso sammutin
-vettä
-palovaroitin
-häkävaroitin
-paksut rukkaset
Kaasulaitteissa on määräykset ilmanvaihdolle. Taisi olla min. 100cm2 reikä lattiassa, jotta karannut kaasu pääsee pihalle. Rosvolinnan kaasulieden alla on kaksi muoviputkea, joiden koko täyttää asetusen vaatimukset - muu tuuletus on hoidettu ikkunoilla ja konetuulettimella varustetulla kattoikkunalla. Kamiinan olisi hyvä saada paloilmansa omaa putkea pitkin auton alta. Se polttaa aika nopeasti kaiken hapen auton sisältä. Kamiinoiden turvaetäisyydet voi olla hankala saada aikaan matkailuajoneuvossa.
Onko mitään tietoa / kuvaa siitä venäläisestä kamiinasta ?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: kamiina!
Tässä varmaan saattas olla hyvä kamina vaikka Bussiin,mutta naftaa tämäkin polttaa. Tuo Wallas M 4000 olis jo aika tehokas ja helppo asentaa. Rautakaupat näitä myyvät K- rauta kysyin tuota sieltä kerran ja siellä oli esillä tuo pienempi malli, mutta en nyt muista hintaa. Tässä linkki > http://www.glenergy.fi/Sunwind/Lammitys ... index.html
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: kamiina!
Eipä taida olla pykäliä asiaan liittyen. Meillä on 508:ssa refleksin pieni laivakamiina. Idioottivarma lämmitin ja kuluttaa varsin vähän löpöä. Vanha Primuskin on toki paikallaan ja sitäkin käytetään, mutta pakkasella laivakamiina on todella hyväksi osoittautunut. Ylöslämmityksessä kosteus katoaa nopeasti, paikat pysyvät kuivina ja mikä parasta ei tarvi yöllä rassata hehkutulppaa tai pyrostaattia pimeässä ja pakkasessa. Kamiina pelaa kunhan vain polttoainetta piisaa. Kunnon suojaetäisyydet kamiinan ympärille, palovaroitin ja sammutin. Kunnolla tehty läpivienti katossa voisi kuitenkin olla parempi ratkaisu kuin ikkunasta laitettava torvi. Armeijan radio- ja huoltoautoissa muuten on pilkekamiinoita sisällä.