Kylmänä savuttaminen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kylmänä savuttaminen
Terve taas vaihteeksi
Eilen ajettiin bussi korjaamoon tärinätutkimuksiin. Mutta kenellä savuttaa eniten luulempa että meidän Volvo. Joku vois luulla että vähintään metsä palaa kun se lyödään keväällä käyntiin. Kun kone lämpiää vihreälle alueelle ei savua tule yhtään.
Hyvin lähtee käyntiin -15C kokeilin lähti eka startilla ilman lämmitystä. Edellisen liikennöitsijän kanssa juttelin hän kyllä muisti että kone oli hyvässä kunnossa eikä syönyt öljyä eikä vettä. Kone tosiaan käy kauniisti ja vetää ihan hyvin, tietty 5-vaihteista ei saa kovin joutuin kiihtymään. Kulkee kai joku 120 tai enempikin
Onko tuohon kylmänä savuttamiseen mitään konsteja. meinaan ettei jatkossa luulisi että joku kulottaa... eihän sitä ole vuoden 2000 jälkeen huollettu mutta ei ole kyllä ajettukaan.
On minulla kyllä vanha 740 dieselvolvokin että on ne naapurit savuun tottunut
t. Vesa
Eilen ajettiin bussi korjaamoon tärinätutkimuksiin. Mutta kenellä savuttaa eniten luulempa että meidän Volvo. Joku vois luulla että vähintään metsä palaa kun se lyödään keväällä käyntiin. Kun kone lämpiää vihreälle alueelle ei savua tule yhtään.
Hyvin lähtee käyntiin -15C kokeilin lähti eka startilla ilman lämmitystä. Edellisen liikennöitsijän kanssa juttelin hän kyllä muisti että kone oli hyvässä kunnossa eikä syönyt öljyä eikä vettä. Kone tosiaan käy kauniisti ja vetää ihan hyvin, tietty 5-vaihteista ei saa kovin joutuin kiihtymään. Kulkee kai joku 120 tai enempikin
Onko tuohon kylmänä savuttamiseen mitään konsteja. meinaan ettei jatkossa luulisi että joku kulottaa... eihän sitä ole vuoden 2000 jälkeen huollettu mutta ei ole kyllä ajettukaan.
On minulla kyllä vanha 740 dieselvolvokin että on ne naapurit savuun tottunut
t. Vesa
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kylmänä savuttaminen
Juu kyllä ykköseltä kakkoselle on hidas vaihtaa. Ensin luulin että rikki se on koska vaihetta ei löydy vaikka kuinka keppiä kiskoo mutta myöhemmin älysin ettei siinä olekaan henkilöauton laatikko. Ykköstä ei kyllä tarvitsekaan kuin hitaasti ryömimiseen, lähteehän bussi kakkosellakin liikkeelle.
Pitänee malttaa laittaa roikkaan bussi jotta se lämpiäisi jonkin verran ennen käynnistystä. Olen vain ihmetellyt moottorinlämmitintä kun se on laitettu siihen öljysäiliöön jossa tikkukin on. Vaikka sen kuinka kuumentaa eihän siinä lohko lämpene. En ole tarkemmin tutkinutkaan vielä onkjo lohkossa oma lämmitin. Kerran vaan sattui hupaisesti kun tökkäsin töpselin pistokkeeseen ja "lämmittelin" varmaan viisi tuntia. Kun sitten käynnistin auton ajattelin ettei nyt kyllä tuosta lämmittämisestä ollut mitään hyötyä. Eipä ihmekään kun viime kesänä pesin painepesurilla konehuoneen ja hoksasin että töpselin johto roikkuu tyhjänä maata vasten...
t.Vesa
Pitänee malttaa laittaa roikkaan bussi jotta se lämpiäisi jonkin verran ennen käynnistystä. Olen vain ihmetellyt moottorinlämmitintä kun se on laitettu siihen öljysäiliöön jossa tikkukin on. Vaikka sen kuinka kuumentaa eihän siinä lohko lämpene. En ole tarkemmin tutkinutkaan vielä onkjo lohkossa oma lämmitin. Kerran vaan sattui hupaisesti kun tökkäsin töpselin pistokkeeseen ja "lämmittelin" varmaan viisi tuntia. Kun sitten käynnistin auton ajattelin ettei nyt kyllä tuosta lämmittämisestä ollut mitään hyötyä. Eipä ihmekään kun viime kesänä pesin painepesurilla konehuoneen ja hoksasin että töpselin johto roikkuu tyhjänä maata vasten...
t.Vesa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Kylmänä savuttaminen
Kyllä tuolla B-57:llä 5-lovisella lähdettiin normaalisti kakkosella isollakin kuormalla. Ajoin itsekin Espoon Autolla noilla jonkinverran. Täysi kuorma ja ylämäki on eri asia. Samoin tietysti peränvälitys, jos autosi on "maantiemallia" ja ilman tuplaperää voi siinä olla harva perä, eli ykkösen käyttö ehkä tarpeellisempaa. Tosin kun se mylly on on siinä korvan vieressä, niin kyllä sen kuulee ja tuntee mikä on oikea vaihde.Hene kirjoitti:Tuosta kakkosella liikkeelle lähtemisestä sain viime kesänä kommenttia vanhalta eläkkeelle jääneeltä Espoon auton kuljettajalta, joka oli aikoinaan vastaavalla autolla (tosin kaupunki-versiolla) ajellut lähiliikennettä.Lahti32 kirjoitti:Juu kyllä ykköseltä kakkoselle on hidas vaihtaa. Ensin luulin että rikki se on koska vaihetta ei löydy vaikka kuinka keppiä kiskoo mutta myöhemmin älysin ettei siinä olekaan henkilöauton laatikko. Ykköstä ei kyllä tarvitsekaan kuin hitaasti ryömimiseen, lähteehän bussi kakkosellakin liikkeelle.
Kysyin tuosta laatikosta ja että mikä on kun sen verran hitaasti käy ykköseltä kakkoselle vaihtaminen... Kuulemma 'Ei pidä kiirehtiäja välipoljennan käyttö auttaa. Kyllä ne muut perässä tulee liikennevaloissa. Kakkosella lähteminen polttaa kytkimen, katkoo kardaanin pultit jne. '.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Eipä kuitenkaan viitsi tietämättään hajottaa paikkoja vääränlaisella käytöllä.Muutenkin bussin kanssa harrastellessa kiire on syytä unohtaa, koska kauan joka hommassa menee olkoon se rakentelua tai vaihteen vaihtamista.
Tuo tuplaperä on minulla vielä epäselvää, vaihdekepissä on ollut katkaisin sille mutta voiko sen ottaa pois käytöstä ja jättää isolle tai pienelle puolelle? Tuntuu vaan välitykset "maantiemallilta"
Tuo tuplaperä on minulla vielä epäselvää, vaihdekepissä on ollut katkaisin sille mutta voiko sen ottaa pois käytöstä ja jättää isolle tai pienelle puolelle? Tuntuu vaan välitykset "maantiemallilta"
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Kylmänä savuttaminen
Tuosta kylmänä savuttamisesta.
Vanhat suorasuihkudieselit savuttavat aina kovasti kylmänä. Se on sääntö enemmän, kun poikkeus. Siihen on useampikin luonnonlaki syynä. Koneen vaippa on kylmä, sylinterin seinämät on kylmät. Kaikki välykset on kylmyydestä johtuen maksimissaan. Polttoaine tiivistyy hyvin mieluusti aluksi mäntiin, kanteen ja sylinterien seinämiin. Vasta muutaman sekunnin käynti lämmittää männät. Mutta edelleen sylinterien seinämät ja kansi on kylmät, eikä polttoaine pala näinollen kokonaan. Polttoaine sisältää myös aina vettä!!!, myöskin polttoaineen vety palaessaan synnyttää lisää vettä. Pakoputken ja äänenvaimentimien seinämätkin on kylmät ja vesihien peittämät ensimmäisten kymmenien sekuntien aikana. Näistä syistä sen alkusavun väri on siniharmaata.
Ainoa konsti pitkäaikaisen savutuksen välttämiseen on moottorin lämmittäminen roikasta. Myöskin moottorin imuilman esilämmitys vähentäisi oleellisesti savutusta.
Moottorin imuilman esilämmitys starttauksen ja lämpimäksikäytön aikana myöskin vähentäisi savun muodostumista ja edistäisi moottorin kylmäkäynnistymistä ja nopeampaa lämpiämistä. Imuilman esilämmityksen toteuttaminen ei oo muusta, kuin asiaan paneutumisesta ja järjestelystä kiinni. Vinkiksi.... ilmansuodatin on ehkä syytä ohittaa inuilman esilämmityssysteemissä.
Ainaisesta lämmitysroikan molempin päiden raplaamiseen vaihteehdoksi olisi hyvä keino ottaa, vaikkapa vanhan pölynimurin mallinen roikan kelaus käyttöön, saisi sillä sentään neljä-viisimetriä liikkumavaraa, eikä aina tarvii olla roikan päätä raplaamassa irti myös auton pistokkeesta. Näin roikka tulisi ulos vetämälla ja menisi sisään nappia painamalla ilman sen- katkeamisvaaraa. Huomioon on otettava sähköturvallisuuden vuoksi se, että tulee käyttää hyväksyttyä suojamaadoitettua kaapelia.
Huomioon on sinänsä kelaroikkaa käytettäessä otettava kylläkin, että koko roikka pitää vetää ulos kelalta, koska siitä muodostuu vaihtojännitettä vastustava kela jos sitä on pitkästi kelalla. Se voi lämmetä vaarallisen kuumaksi, riippuen kelalla olevan johtimen määrästä, ja paljonko virtaa ja jännitettä sen läpi koetetaan kuljettaa? Suoraksi vedettynä roikka kestää mitoituksensa mukaisen virran.
Tää nyt lähinnä heille, jotka aikovat käyttää kulkuria myös talvella. Voi toki sitä soveltaa muuhunkin talvella käytettävään diesel vehkeeseen...
Vanhat suorasuihkudieselit savuttavat aina kovasti kylmänä. Se on sääntö enemmän, kun poikkeus. Siihen on useampikin luonnonlaki syynä. Koneen vaippa on kylmä, sylinterin seinämät on kylmät. Kaikki välykset on kylmyydestä johtuen maksimissaan. Polttoaine tiivistyy hyvin mieluusti aluksi mäntiin, kanteen ja sylinterien seinämiin. Vasta muutaman sekunnin käynti lämmittää männät. Mutta edelleen sylinterien seinämät ja kansi on kylmät, eikä polttoaine pala näinollen kokonaan. Polttoaine sisältää myös aina vettä!!!, myöskin polttoaineen vety palaessaan synnyttää lisää vettä. Pakoputken ja äänenvaimentimien seinämätkin on kylmät ja vesihien peittämät ensimmäisten kymmenien sekuntien aikana. Näistä syistä sen alkusavun väri on siniharmaata.
Ainoa konsti pitkäaikaisen savutuksen välttämiseen on moottorin lämmittäminen roikasta. Myöskin moottorin imuilman esilämmitys vähentäisi oleellisesti savutusta.
Moottorin imuilman esilämmitys starttauksen ja lämpimäksikäytön aikana myöskin vähentäisi savun muodostumista ja edistäisi moottorin kylmäkäynnistymistä ja nopeampaa lämpiämistä. Imuilman esilämmityksen toteuttaminen ei oo muusta, kuin asiaan paneutumisesta ja järjestelystä kiinni. Vinkiksi.... ilmansuodatin on ehkä syytä ohittaa inuilman esilämmityssysteemissä.
Ainaisesta lämmitysroikan molempin päiden raplaamiseen vaihteehdoksi olisi hyvä keino ottaa, vaikkapa vanhan pölynimurin mallinen roikan kelaus käyttöön, saisi sillä sentään neljä-viisimetriä liikkumavaraa, eikä aina tarvii olla roikan päätä raplaamassa irti myös auton pistokkeesta. Näin roikka tulisi ulos vetämälla ja menisi sisään nappia painamalla ilman sen- katkeamisvaaraa. Huomioon on otettava sähköturvallisuuden vuoksi se, että tulee käyttää hyväksyttyä suojamaadoitettua kaapelia.
Huomioon on sinänsä kelaroikkaa käytettäessä otettava kylläkin, että koko roikka pitää vetää ulos kelalta, koska siitä muodostuu vaihtojännitettä vastustava kela jos sitä on pitkästi kelalla. Se voi lämmetä vaarallisen kuumaksi, riippuen kelalla olevan johtimen määrästä, ja paljonko virtaa ja jännitettä sen läpi koetetaan kuljettaa? Suoraksi vedettynä roikka kestää mitoituksensa mukaisen virran.
Tää nyt lähinnä heille, jotka aikovat käyttää kulkuria myös talvella. Voi toki sitä soveltaa muuhunkin talvella käytettävään diesel vehkeeseen...
Re: Kylmänä savuttaminen
Mulla oli tuossa kuvassa olevassa volvossa imupuolen hehku...
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kylmänä savuttaminen
Tässä B58 koneessa on myös imuilman lämmitys, kestää pitkään lämmittää mutta vähemmillä savuilla lähtee. Suutinremppaa vois joskus tehdä, eipä tuo savutus ole haitannut eka kilometrin aikana, muista kulkijoista en sitten tiedä
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kylmänä savuttaminen
Pitäisköhän soittaa Heikkilälle ja kysyä löytyisikö ylimääräinen lämmitin, niin saisi tähän minun 58:iinkin...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Kylmänä savuttaminen
Miten olisi laittaa webasto käymään? kymmenen minuuttia kun kohisee niin ei paljoa moottori pölläytä.
Vaihdoin muuten omaan Webastooni 0.5 gallonan suuttimen, ääni pieneni puoleen ja savutus loppui kokonaan, 0.65gal suuttimella ei savutusta saa loppumaan millään säädöillä.
Vaihdoin muuten omaan Webastooni 0.5 gallonan suuttimen, ääni pieneni puoleen ja savutus loppui kokonaan, 0.65gal suuttimella ei savutusta saa loppumaan millään säädöillä.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kylmänä savuttaminen
Ongelma siinäkin, webasto kun ei toimi... uusi "äly" tilattu, pitäisi tulla viikon päästä saksasta. 290e sis toimitus.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Kylmänä savuttaminen
Etkös kysellyt purkaamoilta käytettyä? Tuohon hintaan olisi voinut saada aika monta, joista jokunen toimivakin...only4pro kirjoitti:Ongelma siinäkin, webasto kun ei toimi... uusi "äly" tilattu, pitäisi tulla viikon päästä saksasta. 290e sis toimitus.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kylmänä savuttaminen
Ei löydy, minulla kun on niin eksoottinen kun DBW-2020 sensoric, eikä siihen sovi kun 1563 tai 1564, (noiden kahden eroa en tiedä), 1553 olisi löytynyt mutta se on mekaaniselle kellolle. Soitin about kymmenen eri paikkaa läpi, se oli tosin keväällä.
Toi on kuitenkin halpa, sain suomesta hinnaksi n. 500e...
Toinen webastokin olisi käynnyt, mutta kun ei sellainenkaan löytynyt...
Toi on kuitenkin halpa, sain suomesta hinnaksi n. 500e...
Toinen webastokin olisi käynnyt, mutta kun ei sellainenkaan löytynyt...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Kylmänä savuttaminen
No onhan uusi osa "aina uusi", vaikka vähän hinta kirvelisikin...only4pro kirjoitti:Ei löydy, minulla kun on niin eksoottinen kun DBW-2020 sensoric, eikä siihen sovi kun 1563 tai 1564, (noiden kahden eroa en tiedä), 1553 olisi löytynyt mutta se on mekaaniselle kellolle. Soitin about kymmenen eri paikkaa läpi, se oli tosin keväällä.
Toi on kuitenkin halpa, sain suomesta hinnaksi n. 500e...
Toinen webastokin olisi käynnyt, mutta kun ei sellainenkaan löytynyt...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kylmänä savuttaminen
Joo, olis ostanu 300e pari noita, jotka olis kestäny pari kuukautta... nyt ainakin on uusi osa. Kyllä mä aika pitkälti sain selvää mihin se vika jää, mutta kun en ihan niin hyvä elektroniikkakorjaaja ole...
Siitä piirilevystä nousee joku pieni transitorikortti, ja siihen se jää... kaikki releet kokeilin läpi, ne toimii kun syöttää 24v (tai minulla oli 22,5v muuntaja) suoraan käämiin
Siitä piirilevystä nousee joku pieni transitorikortti, ja siihen se jää... kaikki releet kokeilin läpi, ne toimii kun syöttää 24v (tai minulla oli 22,5v muuntaja) suoraan käämiin
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Kylmänä savuttaminen
300€ toimiva ja testattu ilman vesipumppua. Voisin myydä, ei tosin sensoric malli. Parempi tuo peltikoppainen.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kylmänä savuttaminen
käykö sama kello? "haluaa elektroonisella kellolla
"...
EDIT: pidän mielessä, jos nyt tää ei jostain syystä toimi tällä uudella boksilla...

EDIT: pidän mielessä, jos nyt tää ei jostain syystä toimi tällä uudella boksilla...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Kylmänä savuttaminen
Kyllä minä uskoisin, ei hän se tarvii kuin herätteen ja sitä se elektroninenkin antaa. Tarkastan vielä opuksista. Vaihda sitte jos saat toimiin niin pienempi suutin sinne paikalle, toimii todella paljon mukavammin meidän käytössä. Suutin maksaa 12€. Saa ihan putkiliikkeestä joka huoltaa öljypolttimia.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kylmänä savuttaminen
joo, pitää käydä ostamassa, tai ehkä vaihtamassa, ostin jo alkukesästä uuden, mutta en ole sitä asentanut vielä.