Lahti32 kirjoitti:Mitenkähän kiemurtelisin tästä keulahommasta irti kun koko ajan on mielessä 2000 luvun Lahti Falconin pyöreälamppuinen keulapala.... nimittäin menis melko helpolla 32.sen keulaan ja hämäisi saletin varmasti kansaa bussin iästä... Eihän tuosta uutta tule mutta kivahan se harrastaa on Luulen että Falcon taitaa olla vähän leveämpi mutta nappajaa siivun pois niin sillähän siitä pääsee.
No eipä sitä voinu kiemurrella tästä hommasta, tallissa on nyt tuollainen Eaglen keulapala vuodelta 1996-2005...kiitos yhdelle kulkurille keula ja lämmitinkaupoista! Pitää alkaa sommittelemaan sitä ens talvena paikalleen Pikaisen mittailun perusteella se on täsmälleen samankokoinen vanhan keulan kanssa, pientä askartelua noissa etukulmissa mutta eiköhän....Samalla saa "lisäpitkät" ja "lisälyhyet", näin vanhassa autossahan saa palaa kahdet lyhyet yhtä aikaa ja pitkiäkin valoja saa olla enemmän kuin vuoden 1980 jälkeen käyttöönotetuissa.
Tästä tulee mielenkiintoinen prokkis. Vähämaan tehtaalla äijät näytti miten se keulapala oli kiinni ja ei se kovin kummoisesti kiinni ole ainakaan kirjastoautossa. Varmaan jonkinmoista sovitetankoa ja muuta se kaipaa ennen kuin paikalleen asettuu. Vaan sitten se on komea! Lykkyä face liftiin.
Aloita jo Täytyy sanoa kanssa et kiinnostava projekti tulossa en tiedä kummonen kiinnitys systeemi on tossa lahtelaisessa mut tossa Ajokki Expressissä on vaan kaksi tollasta "sarana lattaa" tai miten sen nyt ilmaisis Jos joutuu kaventamaan niin olisiko siistein tapa ottaa keskeltä suikale pois No jäädään jännityksellä odottamaan
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Eaglen keula on ylhäältä saranoitu juuri tuollaisilla lattaraudoilla. Koko keulakappale on tehty lasikuidusta ja siihen on laminoitu sellainen alumiininen tukiranka jossa on kiinnityspisteille paikkoja monessa kohtaa. Näyttää varsin helpolta sovitella kiinnitykset. Ehkä jätän sen avausmekanismin käyttämättä ja laitan kiinteästi kiinni koko paketin, Eihän tuolla ole mitään huollettavaa sen takana, keulapalan ja tuulilasin väliin jää avattava pelti josta saa lisättyä nesteet. Keulapalan leveys on yläosasta täsmälleen oikea. Kavennustarvetta on vain 2cm molempien päätyjen alaosasta joten sitä koko keulaa ei tarvite keskeltä sahailla...
Aloitan juu mutta hitaasti koskapa yhtä aikaa pitää laittaa tuo Primus ja rakentaa taloon 62m2 yläkertaa ja pihalle varastorakennus... onpahan joka päivälle vaihtoehtoista tekemistä, riippuen mikä milloinkin on mukavinta. Oikeesti eilisen puhallusvillojen säkkiin lapioimisen aikana kovasti teki mieli siirtyä linjuriprojekteihin...
Sattuipa silmään 1973 vuoden Volvo jossa uudelleen 1986 koritettu Falcon koppa ja joka vielä tuostaan on saanut nyt uutta ihan onnistunutta ilmettä. Nyt kaupan autonkuljetusautona nettikoneessa : http://www.nettikone.com/679370
No niin, ylakerta rakennettu... Bussiprojektiin kimppuun taas, jipii...no sais vinttiä listoittaa mutta ku nyt faceliftaus vie vaan voiton.... Elikka pari tuntia ja vanha keula oli osina lattialla.
Ensimmainen pikamittaus eaglen keulasta oli liian pikainen, tuli nimittäin eteen sellainen juttu et eaglen leveys on 250 ja vanha 32 on 240. Kymmenen sentin ero leveydessa... Ennenkuin rupesin purkamaan, piti kaksi kertaa miettia onko järkeä alkaa koko projektiin, tulin siihen tulokseen ettei ole mutta se on mukavaa, siispä puskurit veks ja hommiin. Leveyden kanssa ei tulekaan ongelmaa kun kulmia pitää muutenkin taivuttaa tiukemmiksi, se onkelma poistuu samalla. Tuo luukun alapuolinen lista mietityttaa vielä, annanko olla vai otanko pois vai muotoilenko sopivamman ja maalaan valkoiseksi. Tarkoitus on maalata hymyosa puskurista vihreeksi ja päättää kyljen valkoinen raita sumareihin. Aika muuten kalliiksi tuli uudet umpiot, vilkut ja sumarit, oikeesti olis kannattanu romikselta nuo ostaa. No onpahan uudet ja ehjät. Uuteen keulaan taytyy sahata aukot syylarin ilmavirralle. Nyt se on ihan umpinainen kun se on ollut 1997 mallin tuuppari scaniassa. Vetokita passaa sopivasti rekisterikilven taakse. Onpa kivaa taas harrastuspuolella.
Lahti32 kirjoitti:No niin, ylakerta rakennettu... Bussiprojektiin kimppuun taas, jipii...no sais vinttiä listoittaa mutta ku nyt faceliftaus vie vaan voiton.... Elikka pari tuntia ja vanha keula oli osina lattialla.
Pari kuvaakin on galleriassa.
Kyllä sun kelpaa, kun on halli ja sielläkin vissiin lämmitys
Ite otin pari päivää sit kuvia keulasta ja "photoshoppasin" ja lopuks laitoin värilaserilla paperille ja tein muutokset perinteisellä tussilla. Saas nähä jaksaako sitä ens kesänä alkaa muuttelee, ku ois niin paljo muutakin...
Jone kirjoitti:1980 Kutter/Volvokin on saanut uuden naaman. Nettikoneessa on kaupan Virolainen kampaamobussi.
Kone ID: 621434
Pahoittelen heti alkajaisiksi, että takerrun "ikiwanhaan" yksityiskohtaan... Siitä huolimatta rohkenen väittää, ettei kuvassa oleva auto ole Kutteria nähnytkään, vaan että kyse on aivan ehdasta paraislaisesta Traforasta...
Jone kirjoitti:1980 Kutter/Volvokin on saanut uuden naaman. Nettikoneessa on kaupan Virolainen kampaamobussi.
Kone ID: 621434
Pahoittelen heti alkajaisiksi, että takerrun "ikiwanhaan" yksityiskohtaan... Siitä huolimatta rohkenen väittää, ettei kuvassa oleva auto ole Kutteria nähnytkään, vaan että kyse on aivan ehdasta paraislaisesta Traforasta...
Sellanen se muuten on. Harvinaisen ruma, jos oman mielipiteen saa ilmaista. Siis se orkkis Trafora, luulis 25v vanhemmaksi neuvostoajan dösäksi alunperin... http://users.utu.fi/kapeoj/bussit/matkaautot.html
No onko jossain Volvossa 5,8 litran kone? Jospa se onkin Trafora mersun alustalla. Ei ne kaikki myyjät tiedä näistä mitään, oli se kerran myynnissä Volvo Wiima Scania eikä kuvassa ollut edes wiima
Delta Star 50 keulan saa suht vaivattomasti tän näkösen, jos auton olis maalannut jonkun muun väriseksi niin maalaamalla olis saanu aika lähelle 9700:sta.
VANHOOL kirjoitti:Delta Star 50 keulan saa suht vaivattomasti tän näkösen, jos auton olis maalannut jonkun muun väriseksi niin maalaamalla olis saanu aika lähelle 9700:sta.
VANHOOL kirjoitti:Delta Star 50 keulan saa suht vaivattomasti tän näkösen, jos auton olis maalannut jonkun muun väriseksi niin maalaamalla olis saanu aika lähelle 9700:sta.
Tää on komia! Mitkähän/minkähän valot tuossa on?
Olisikohan ihan noita Hellan yleismallin pieniä umpioita. Noita tuon kokoisia en ainakaan halogeeniversiona oikein osaa suositella kenellekään, himmenevät kokolailla kelvottomiksi nopeahkoon tahtiin ainakin ammattiliikenteen autoissa. Kaasupurkausversiot säilyttävät valotehonsa oman kokemuksen mukaan huomattavasti paremmin.
Lahti32 kirjoitti:No onko jossain Volvossa 5,8 litran kone? Jospa se onkin Trafora mersun alustalla. Ei ne kaikki myyjät tiedä näistä mitään, oli se kerran myynnissä Volvo Wiima Scania eikä kuvassa ollut edes wiima
Heräsi epäilys, että josko kyseessä on Volvo B58, ja tästä myyjä/omistaja sitten pikapohtinut moottorikooksi 5,8 litraa... Koska onhan B10M:n moottorikin "kymmenlitrainen"
VANHOOL kirjoitti:Delta Star 50 keulan saa suht vaivattomasti tän näkösen, jos auton olis maalannut jonkun muun väriseksi niin maalaamalla olis saanu aika lähelle 9700:sta.
Tää on komia! Mitkähän/minkähän valot tuossa on?
Carrukselta tilasin alkuperäiset 9700 valot, tarvikkeenakin kysyin mutta olivat huomattavasti kalliinmat. Ajovalot ja lisäpitkät eli nuo suuremmat oli jotain 70€/kpl+ALV ja vilkut muistaakseni vajaa 40€/kpl+ALV, ja valoissa oli kaikki säätöruuvit paikallaan. Noi kaikki valot mitkä kuvassa ja lisäksi olis tullut vielä sumarit ja kaikki kiinnitysraudat olis ollu alveineen jotain 1400€ luokkaa, mutta sumarit ja kiinnitysraudat palautin kun ne raudat olis pitänyt kuitenkin tehdä uudestaan. Noille valoille jäi hintaa alveineen jotain 750€ luokkaa muistaakseni. Auto olis tullut eri väriin jos ei ostajaa olis ollut valmiina ja valojen ympäristö olis maalattu näin. Vielä kun olis malttanut luppakorva peilit laittaa.
VANHOOL kirjoitti:Delta Star 50 keulan saa suht vaivattomasti tän näkösen, jos auton olis maalannut jonkun muun väriseksi niin maalaamalla olis saanu aika lähelle 9700:sta.
Tää on komia! Mitkähän/minkähän valot tuossa on?
Carrukselta tilasin alkuperäiset 9700 valot, tarvikkeenakin kysyin mutta olivat huomattavasti kalliinmat. Ajovalot ja lisäpitkät eli nuo suuremmat oli jotain 70€/kpl+ALV ja vilkut muistaakseni vajaa 40€/kpl+ALV, ja valoissa oli kaikki säätöruuvit paikallaan. Noi kaikki valot mitkä kuvassa ja lisäksi olis tullut vielä sumarit ja kaikki kiinnitysraudat olis ollu alveineen jotain 1400€ luokkaa, mutta sumarit ja kiinnitysraudat palautin kun ne raudat olis pitänyt kuitenkin tehdä uudestaan. Noille valoille jäi hintaa alveineen jotain 750€ luokkaa muistaakseni. Auto olis tullut eri väriin jos ei ostajaa olis ollut valmiina ja valojen ympäristö olis maalattu näin. Vielä kun olis malttanut luppakorva peilit laittaa.
No tuossa mustassahan ois voinu vetästä käänteisesti tuon valojen ympäristön hopiaksi? On se silti komia kokonaankin mustana. Aika kallis modaus silti mun budjettiin
Joo kromiteipillä meinattiin laittaa noi valojen ympäristö, mutta se jäi kun ostaja oli pihalla kun hain auton maalauksesta, joo kyllähän ne väkisinkin tulee maksaan ja mulle tuli vielä päivän parin työ päälle, kun täytyi vieraalla teettää.