M-B sprinter jarruongelma
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
M-B sprinter jarruongelma
Sprintteri 313 Cdi -03.
Jarrupoljin menee aivan veteläks ja pumppaamalla saa jarrut jotenkin pitämään. Tämä on mun kohdalla jo toinen tämmönen tapaus, toiseen autoon vaihdoin pääsylinterin, mutta poljintuntuma jäi silloin varsin veteläksi. Katsastusmiehen mukaan hyvin yleinen ilmiö, eikä noteerannut sen kummemmin, löi leiman paperiin.
Mun mielestä tämä ei voi olla näin, koska poljin oli aikaisemmin kova ja tuntuma hyvä. Voisko tuolla ABS-venttiiilissä olla jotain vikaa. Vika ilmesty molempiin autoihin aivan yht´äkkiä, ei nestevuotoja eikä mikään näytä olevan rikki.
Ei viitsis taas mennä vaihtamaan kallista pääsylinteriä, jos vika ei taaskaan ole siellä.
Olisko kokemuksia tai tietoa?
Jarrupoljin menee aivan veteläks ja pumppaamalla saa jarrut jotenkin pitämään. Tämä on mun kohdalla jo toinen tämmönen tapaus, toiseen autoon vaihdoin pääsylinterin, mutta poljintuntuma jäi silloin varsin veteläksi. Katsastusmiehen mukaan hyvin yleinen ilmiö, eikä noteerannut sen kummemmin, löi leiman paperiin.
Mun mielestä tämä ei voi olla näin, koska poljin oli aikaisemmin kova ja tuntuma hyvä. Voisko tuolla ABS-venttiiilissä olla jotain vikaa. Vika ilmesty molempiin autoihin aivan yht´äkkiä, ei nestevuotoja eikä mikään näytä olevan rikki.
Ei viitsis taas mennä vaihtamaan kallista pääsylinteriä, jos vika ei taaskaan ole siellä.
Olisko kokemuksia tai tietoa?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: M-B sprinter jarruongelma
Viasta en tiedä mutta ominaisuus tuo ainakin on.
Alan nettifoorumit http://mersuforum.net tai http://mese.fi voisi ehkä auttaa.
Alan nettifoorumit http://mersuforum.net tai http://mese.fi voisi ehkä auttaa.
Jykä
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: M-B sprinter jarruongelma
Juu, tuo on hyvin yleinen ilmiö mersussa. Jokaisella mersufoorumilla on useita vastaavia tapauksia ja aina uskotaan sen olevan ominaisuus. Mielestäni tämä ei ole ominaisuus, koska tässäkin tapauksessa jarrupoljin muuttui kerralla veltoks ja säikäytti kuskin perusteellisesti. Täytyy ottaa auto lähempään tutkintaan ja yrittää tällä kertaa selvittää mistä oikeesti on kyse.
Miten hemmetissä tämmösiä jarruja on autoissa, vaarallisia.
Miten hemmetissä tämmösiä jarruja on autoissa, vaarallisia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: M-B sprinter jarruongelma
Jossain mersussa oli jarrusylinterin männät liian isoja,muutaman satasen, jumitteli jarrun lämmetessä ja keitteli nesteitä, korjaantu ku vaihto uudet männät ja tiivisteet, osa meni takuuseen.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- mkos
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 21 Syys 2007 22:22
- Truck: renu premium
- Location: siilinjärvi
- Paikkakunta: siilinjärvi
- Viesti:
Re: M-B sprinter jarruongelma
joskus oli samaa ongelmaa täälläkin päin..pehmeni polin tuntuma kun oli abs pumppu irti,eikä saatu jämyks polinta takas..itse epäilin et abs pumppuun jäi ilmaa,ei tullu selvitettyä et saisko sen jotenkii apsi pumpun pyörimään ja ilman tulemaan pois....sekin kelpas leimasta läpi..
t:mkos
Re: M-B sprinter jarruongelma
Työpaikalla on nuista sprinttereistä kaikki kolme versioo. Uusin on automattilaatikolla ja kaks vanhempaa manuaali askilla. Molemmissa nuissa vanhemmissa on nuo jarrut samanlaiset mistä täällä on ollut puhetta, ja katsastuksen kans ei ole ollut mitään ongelmaa.
Jos lähtee sellainen kuski joka ei ole sprintterillä ajanut, niin aina on varotettu että opettelee nuiden jarrujen käytöksen heti hallin pihalla eikä tienpäällä ettei käy näin
Onhan se vähän erikoinen auto kun jarrujen käytöskin pitää opetella.
Jos lähtee sellainen kuski joka ei ole sprintterillä ajanut, niin aina on varotettu että opettelee nuiden jarrujen käytöksen heti hallin pihalla eikä tienpäällä ettei käy näin


Onhan se vähän erikoinen auto kun jarrujen käytöskin pitää opetella.

-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 20:31
- Truck: Cania BF110 / Arna
- Location: Turku
Re: M-B sprinter jarruongelma
Itse olen ajellut vm ~2000 sprintteriä, eikä siinä ole kyllä jarrut tuntuneet miltään oudoilta. Vehkeellä ei tosin ole ajettu vielä muistaakseni edes sataa tuhatta.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: M-B sprinter jarruongelma
Monessa mielessä tuo Sprinter on erikoinen auto, ei uskois Mersuksi. Ihan vaan mielipiteenä sanoisin että Ducato/Boxerit ja Transitit pesee Sprintterin ajettavuudessa, käytännöllisyydessä, melussa, kestävyydessä, ruostumisessa, varustelussa, suorituskyvyssä, kulutuksessa ja monessa muussa ominaisuudessa. Kaikkia laatuja oli edellisessä firmassa, tosin 2007 uudemmista ei ole kokemusta. Kyllä pitää autoja paljon koluta ja kokeilla että löytää vielä huonomman ajettavan kuin Sprinter. Hyvää siinä on tähti keulassa. Mutta 150tkm ajettu pitää kiireesti työntää vaihtoon.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: M-B sprinter jarruongelma
Noilla takuilla ei ole mitään pohjaa.(vähän alkaa olla OT) Vanhakoppanen Transit 1999 ruostui tosissaan takaluukuista tiivisteiden alta ja ylhäältä 4kk vanhana ja 10000km ajettuna. Huollossa tuumattiin että kivi on iskenyt
tiivisteiden alle
ja ei alkaneet millekään. 6 vuotta pidettiin ja sen aikaa se takuukin oli voimassa, olihan se hirveän näköinen romu kun vaihdettiin Sprintteriin. Muutama tonni saatiin siitä sentään. Takaluukussa luki "Ford 6 vuotta" liikkeen pihassa. Siinä Sprintterissä sitten seuraava riesa, Transit sentään pelasi aina. Uusikoppainen Transit ei ruostu näköjään millään.


Tulevaisuus on sähköinen
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 10 Heinä 2008 14:08
- Truck: scania k112 wiima
- Location: vantaa
Re: M-B sprinter jarruongelma
mulla oli kilpurissa aikoinaan samallainen ongelma syy löytyi loppujen lopuksi (kun kaikki muut osat oli vaihdettu) jarruletkuista turposivat kun painoi jarrua joten poljin tuntuma oli löysä.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: M-B sprinter jarruongelma


Ja kuten, puutiainen sanoi, ei parane pääsylinterin vaihdolla, ei kait siellä paljon muita osia ole jotka ton kumipalloefektin aikaan saa, jossei sitte tuolla ABS jutuissa.

Onko kukaan kokeillut, niinkuin huoltoohjelmassa mainitaan, "jarrunesteen vaihto", itse en ole moista nähnyt, mutta tiedän, että jarruneste, varsinkin jos on sitonut itseensä kosteutta aikansa, saattaa kiehua, jo pelkän paineen vaikutuksesta.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: M-B sprinter jarruongelma
Ongelma selvisi tällä kertaa aika helposti. Jarrujärjestelmässä oli vasemmassa etu- ja oikeassa takapiirissä ilmaa, joten pelkkä jarrujen ilmaaminen riitti. Sitä en tiedä mistä sinne yht´äkkiä ilmaa oli päässyt, voisiko abs-pumppu olla syyllinen?
No, jokatapauksessa autossa on nyt kunnolliset jarrut ja turvallinen liikenteeseen. Jäädään seuraamaan tilannetta.
No, jokatapauksessa autossa on nyt kunnolliset jarrut ja turvallinen liikenteeseen. Jäädään seuraamaan tilannetta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: M-B sprinter jarruongelma



Se mersu jonka jarruja korjasin parani aina kun sai männät liikkeelle, ja jarrujärjestelmän ilmattua, ja lopullinen apu löytyi vasta kun jarrumäntien jumitus loppui, kun löytyi pari satasta pienemmät jarrusylinterin männät.
Miksiköhän näistä, siviilijarrusta ei ollenkaan männän ja jarrupalan välistä löydy lämmön siirtymistä estävää, tyynylevyä, joka estää lämmön siirtymisen jarrupalasta jarrumäntään, ja sitä kautta nesteeseen

Viimeksi muokannut konenikkari, 20 Loka 2008 16:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: M-B sprinter jarruongelma
Kävin äsken Raskoneella viemässä auton huoltoon ennen matkalle lähtöä.
Mersulla on mallikohtaisia vaatimuksia jarrunesteelle eikä väärän numeroista nestettä saa laittaa säiliöön. Tässä tapauksessa oli Uni-Mog.

Mersulla on mallikohtaisia vaatimuksia jarrunesteelle eikä väärän numeroista nestettä saa laittaa säiliöön. Tässä tapauksessa oli Uni-Mog.




KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: M-B sprinter jarruongelma
Jees mersulla on aina ollut omat vaatimukset, polttoaineen, moottoriöljyn, jarrunesteen, jäähdytysnesteen, vaihteistoöljyn, peräöljyn suhteen, ja havaittu on ettei yleisesti käytössä olevat riitä mersun tarpeisiin.
Mahtaako koko kapine vähän toimia "limiitillä"
Mahtaako koko kapine vähän toimia "limiitillä"

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: M-B sprinter jarruongelma
Hmm...konenikkari kirjoitti:Voisko olla että järjestelmään muodostuva kaasu ei vällttämättä ole ilmaa vaan kaasuuntunut jarrunesteen osa, joka tosin kaasun tiivistyessä taas nesteeksi, korvautuu ilmalla.
![]()
Se mersu jonka jarruja korjasin parani aina kun sai männät liikkeelle, ja jarrujärjestelmän ilmattua, ja lopullinen apu löytyi vasta kun jarrumäntien jumitus loppui, kun löytyi pari satasta pienemmät jarrusylinterin männät.
Miksiköhän näistä, siviilijarrusta ei ollenkaan männän ja jarrupalan välistä löydy lämmön siirtymistä estävää, tyynylevyä, joka estää lämmön siirtymisen jarrupalasta jarrumäntään, ja sitä kautta nesteeseen
Oliskohan se vastaus tuossa nesteen kiehumisessa/jäähtymisessä. Autossa oli jarrupalat kuluneet metallille jonkin aikaa, joten lämpö ainakin siirtyi suoraan nesteeseen. Ilmeisesti olisi syytä vaihtaa jarrunesteetkin ajallaan, tulis ainakin ilmat samalla poistettua.
Auto kävi tänään jarrudynolla ja jarrut oli moitteettomat.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.