C-kortti.....
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
C-kortti.....
Eli kuinka painavaa kuorma-autoa saa ajaa C-kortilla ja vaikuttaako pikku e jotenkin asiaan???? En saanut oikein selvää aken sivuilta ku C1 jotenki sekoittaa asiaa......
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Re: C-kortti.....
Riittää kun ajoneuvo on rekisteröity kuorma-autoksi eikä ylitä akselipainoja, se tieto löytyy rek. otteesta. Pikku e ei vaikuta auton painoon mitenkään.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: C-kortti.....
Wikipediasta: "Kuorma-autojen koko vaihtelee 3 500 kg painavista, lähes pakettiautomallisista aina viisiakselisiin 38 tonnia painaviin raskaisiin kuorma-autoihin."
Eli kokonaispaino riippuu aina akselimäärästä ja jarruista, näin muistelen viimeviikolla autokoulussa kuulleeni =)
Eli kokonaispaino riippuu aina akselimäärästä ja jarruista, näin muistelen viimeviikolla autokoulussa kuulleeni =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: C-kortti.....
C1 maksimi 7500kg (jenkkipakut mahtuu tähän helposti) C kortilla saat ajaa niin painavaa kuorma-autoa kun laki sallii suomeen rekisteröidyksi.
Peräkärry saa olla perässä maksimissaan 750kg. Tv. Ari

#048
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 20:31
- Truck: Cania BF110 / Arna
- Location: Turku
Re: C-kortti.....
Sillä mainitulla pikku-e:llä saa sitten raahata henkilöauton perässä niin isoa kärryä kuin auto jaksaa vetää.B9M kirjoitti:Peräkärry saa olla perässä maksimissaan 750kg.
Ei siis vaikuta kuorma-autoihin.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: C-kortti.....
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄJoudah kirjoitti:Sillä mainitulla pikku-e:llä saa sitten raahata henkilöauton perässä niin isoa kärryä kuin auto jaksaa vetää.
Ei siis vaikuta kuorma-autoihin.
B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
Yllä lainaus tuolta
Tv. Ari
#048
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Re: C-kortti.....
selekis...ihimettelin vaan tuota C1 jotta mikä se o......
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Re: C-kortti.....
c-kortin speksit: (just käyn kurssia)
max 5 akselii, 38000 kg painoa + 750kg peräkärry (poksi?)
Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.
edit 1.
eh siis saa ne tavarat (kiinnitysliinat yms) olla sit hytissä sisällä, kuhan käyttää omaa järkee
max 5 akselii, 38000 kg painoa + 750kg peräkärry (poksi?)
Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.
edit 1.

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: C-kortti.....
Juu en tiedä ketään kellä tuo C1 olisi. On samat vaatimukset kuin C-kortissa joten C-korttia opetettaan Suomen autokouluissa.
Minulla on C1E C:n perässä ja se tarkoittaa, että saan max 7500kg:n autolla hinata yli 750kg:n kärryä kunhan koko roska ei paina yli 12000kg tai kärry enemmän kuin vetoauto.
Siis kuorkki MB 609 perässä kulkee noin 2000kg:n asumusvaunu.
Muutenkin tuo kirjainlitaniani alkaa olla megalomaaninen A BE C C1E D1E. Ison D:n tai ison E:n tuohon kun hommaisi niin olisi varmaan pisin mahdollinen. Jos molemmat haalii niin litania lyhenee....
Minulla on C1E C:n perässä ja se tarkoittaa, että saan max 7500kg:n autolla hinata yli 750kg:n kärryä kunhan koko roska ei paina yli 12000kg tai kärry enemmän kuin vetoauto.
Siis kuorkki MB 609 perässä kulkee noin 2000kg:n asumusvaunu.
Muutenkin tuo kirjainlitaniani alkaa olla megalomaaninen A BE C C1E D1E. Ison D:n tai ison E:n tuohon kun hommaisi niin olisi varmaan pisin mahdollinen. Jos molemmat haalii niin litania lyhenee....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: C-kortti.....
D- kortti toisi pidennystä tuohon sarjaan. Iso E tiputtaisi C1E:n poisRosvolinna kirjoitti:Muutenkin tuo kirjainlitaniani alkaa olla megalomaaninen A BE C C1E D1E. Ison D:n tai ison E:n tuohon kun hommaisi niin olisi varmaan pisin mahdollinen. Jos molemmat haalii niin litania lyhenee....


#048
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: C-kortti.....
.. ja jos sen ison E:n ajaa, niin ilmeisesti D1E muuttuu pelkäksi D1-merkinnäksi ja C muuttuisi CE-merkinnäksi. Eli ajoneuvo voisi olla täysikokoinen linja-auto (1+16 rekisteröity) ja peräkärry vaikka täysperävaunu täynnä tukkeja.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: C-kortti.....
eikös sen 2000kg asuntovaunun siirtoon ihan riitä tommonen land cruiser Be (pikku e) -kortilla.Rosvolinna kirjoitti: Minulla on C1E C:n perässä ja se tarkoittaa, että saan max 7500kg:n autolla hinata yli 750kg:n kärryä kunhan koko roska ei paina yli 12000kg tai kärry enemmän kuin vetoauto.
Siis kuorkki MB 609 perässä kulkee noin 2000kg:n asumusvaunu.
.
ps. ehheh jos B:hen lisää C-kortin, niin riittää 5 ajotuntia ja kokeet läpäistä

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: C-kortti.....
Kyllä se Lantikallakin siirtyy, mutta MB 609:siin mahtuu puutarhapöytä jalat suorana ja vaihdekiksin kohdalla sopii seisomaan hattu päässä ja on vielä kattoon matkaaViilaaja kirjoitti:ikös sen 2000kg asuntovaunun siirtoon ihan riitä tommonen land cruiser Be (pikku e) -kortilla.

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: C-kortti.....
Rosvolinna kirjoitti:Kyllä se Lantikallakin siirtyy, mutta MB 609:siin mahtuu puutarhapöytä jalat suorana ja vaihdekiksin kohdalla sopii seisomaan hattu päässä ja on vielä kattoon matkaaViilaaja kirjoitti:ikös sen 2000kg asuntovaunun siirtoon ihan riitä tommonen land cruiser Be (pikku e) -kortilla.
tohon ei nyt voi oikein mitään muuta sanoa, ku ROFL!
Re: C-kortti.....
C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmääViilaaja kirjoitti:c-kortin speksit: (just käyn kurssia)
Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.
C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää. Esimerkiksi kuorma-autolla ei voi vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Muutos tuli voimaan 10. syyskuuta.
Säännöksestä on eräitä poikkeuksia. Esimerkiksi poliisilla ja palo- ja pelastusautoa kuljettavalla on hälytysajossa oikeus D- ja E-luokan kaluston siirtoon. Lisäksi poliisi voi ajaa liikennevalvonnan edellyttämän koeajon, ja katsastusmies voi koeajaa katsastettavan ajoneuvon.
Huolto- ja korjaamotoiminnan piirissä saa asentaja siirtää ja koeajaa auton C-luokan kortilla. Siirtoajo voi koskea esimerkiksi rikkoutuneen ajoneuvon noutoa korjaamolle ja uuden auton viemistä samalla sen tilalle.
Poikkeus koskee vain huolto- ja korjaamotöitä tekeviä, ei muuta ajoneuvojen siirtoihin käytettävää henkilökuntaa. Jos muuta henkilöstöä käytetään ajoihin tai esimerkiksi linja-autojen tankkausajoihin, on näillä oltava luokkakohtainen ajo-oikeus.
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 1.10.2008
Että sillee...
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: C-kortti.....
Voi sinivuokkoparkoja, millä tätäkin valvooTuukka kirjoitti:C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmääViilaaja kirjoitti:c-kortin speksit: (just käyn kurssia)
Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.
C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää. Esimerkiksi kuorma-autolla ei voi vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Muutos tuli voimaan 10. syyskuuta.
Säännöksestä on eräitä poikkeuksia. Esimerkiksi poliisilla ja palo- ja pelastusautoa kuljettavalla on hälytysajossa oikeus D- ja E-luokan kaluston siirtoon. Lisäksi poliisi voi ajaa liikennevalvonnan edellyttämän koeajon, ja katsastusmies voi koeajaa katsastettavan ajoneuvon.
Huolto- ja korjaamotoiminnan piirissä saa asentaja siirtää ja koeajaa auton C-luokan kortilla. Siirtoajo voi koskea esimerkiksi rikkoutuneen ajoneuvon noutoa korjaamolle ja uuden auton viemistä samalla sen tilalle.
Poikkeus koskee vain huolto- ja korjaamotöitä tekeviä, ei muuta ajoneuvojen siirtoihin käytettävää henkilökuntaa. Jos muuta henkilöstöä käytetään ajoihin tai esimerkiksi linja-autojen tankkausajoihin, on näillä oltava luokkakohtainen ajo-oikeus.
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 1.10.2008
Että sillee...




- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: C-kortti.....
Just viime viikolla tultiin linjurilla komeasti C-kortilla pitkäkin pätkä. Auto oli matkalla mittaviin huolto ja korjaustöihinhaaveilija kirjoitti: Voi sinivuokkoparkoja, millä tätäkin valvoo![]()
![]()
Jos ajelee bussilla haalarit päällä niin se on sallittua "korjaamotoimintaa" mutta jos on kravaatti niin silloin se on kiellettyä
On siellä ollut taas viisaita päättämässä - minusta entinen oli jopa selkeämpi, tyhjänä saa ajaa bussia C-kortilla, kyytiläisten kanssa ei. Tuon E kortin ymmärrän paremmin kun siinä voi oikeasti lähteä kokoelma pikkuautojen keuloja mukaan jos ei osaa kärryn kanssa kurvailla.

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: C-kortti.....
Näin Loviisassa eilen:
Mekaanikko kai kuskina (ainakin joku haalarin kanssa siinä ympärillä pyöri, eikä se ollut traktorin kuski)
Lähti siitä pienellä nykäisyllä, oli vaan lunta alla kun piti kääntyä oikealle... Näyttää olevan ojassa, mutta siinä on vasemman puolen alla kinos.
Niin ja kuvan omistaa Östra Nyland (http://www.on.fi) 25.11.2008 , heidän sivulta viety.
Mekaanikko kai kuskina (ainakin joku haalarin kanssa siinä ympärillä pyöri, eikä se ollut traktorin kuski)
Lähti siitä pienellä nykäisyllä, oli vaan lunta alla kun piti kääntyä oikealle... Näyttää olevan ojassa, mutta siinä on vasemman puolen alla kinos.
Niin ja kuvan omistaa Östra Nyland (http://www.on.fi) 25.11.2008 , heidän sivulta viety.
- Liitteet
-
- tmp.JPG (6.07 KiB) Katsottu 24304 kertaa
Re: C-kortti.....
Riippuu autosta...simouni kirjoitti:mää oon ihan pihalla tästä c-kortti uudistuksesta...saako nyt c-kortilla ajaa enää erikoisautoa?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: C-kortti.....
Saa ajaa, nyt ja huomenna - oma erikoisautoni on N2 eli kuorma-auto. En tiedä, onko erikoisautoja, jotka ovat tyypiltään linja-autoja. Nehän tietysti vaatisi D-kirjaimia. Kaikki minun kohtaamani erikoisautot ovat olleet pakuja tai kuorkkeja ja paikkaluvut ovat olleet maksimissaan 1+8.
Yleensä erikoisautoihin on laittettu jotain erityisehtoja: Esim kirjastoautossa kirjahyllyt ja myymäläautossa kylmäkojeet ja nykyisessä MB:ssäni ehtoina kaapelikelateline, peltipohja ja kattoteline. ( entinen työkunta-auto nykyinen peltipirtti).
Yleensä erikoisautoihin on laittettu jotain erityisehtoja: Esim kirjastoautossa kirjahyllyt ja myymäläautossa kylmäkojeet ja nykyisessä MB:ssäni ehtoina kaapelikelateline, peltipohja ja kattoteline. ( entinen työkunta-auto nykyinen peltipirtti).
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: C-kortti.....
mulla ei lue kun : muu/erikoisauto matkailuauto..eli saan ajaa siis
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: C-kortti.....
Saa ajaa ja pitää ajaa
BC:llä saa ajaa kaikkia N1, N2, N3 ja M1 luokan ajoneuvoja. Linja-autot on M2 tai M3 luokissa ja niihin tarvitaan D:tä ( D1 = 1+16 hlö ja D 1+17-> hlö ).
N1 on pakettiautojen luokka eli alle 3500kg. N2 on 3,5t - 12t ja N3 12t->. M1 on henkilöautoa tarkoittava luokka.
Näissä luokissa on vielä iso nippu alaluokkia ja kaikkea EU-direktiivilitaniaa, menee helposti aivo solmuun kun noita alkaa tutkimaan. Tuohon kun vielä ynnää kaikki perävaunuihin kevyisiin nelipyöriin ( mönkkärit) liittyvät luokat niin ei ihan heti aukene - ainakaan minulle. Ja sokerina pohjalla mopoautot.
No EU meinasi vaatia kajakkeihin poistumissuunnitelmaohjeet pakollisiksi - että silleen.
Myös erikoisauton rekisteriotteesta löytyy ajoneuvoluokkamerkintä - ainakin minun tapauksessa. Erikoisautoa ei kannata muutoskatsastaa mihinkään muuhun luokkaan, niiden rakentelu on todella vapaata kunhan erikoisehdot täyttyvät. EA/matkailuauto on varmasti paras mahdollinen paperi rakentelijan kannalta.

N1 on pakettiautojen luokka eli alle 3500kg. N2 on 3,5t - 12t ja N3 12t->. M1 on henkilöautoa tarkoittava luokka.
Näissä luokissa on vielä iso nippu alaluokkia ja kaikkea EU-direktiivilitaniaa, menee helposti aivo solmuun kun noita alkaa tutkimaan. Tuohon kun vielä ynnää kaikki perävaunuihin kevyisiin nelipyöriin ( mönkkärit) liittyvät luokat niin ei ihan heti aukene - ainakaan minulle. Ja sokerina pohjalla mopoautot.
No EU meinasi vaatia kajakkeihin poistumissuunnitelmaohjeet pakollisiksi - että silleen.
Myös erikoisauton rekisteriotteesta löytyy ajoneuvoluokkamerkintä - ainakin minun tapauksessa. Erikoisautoa ei kannata muutoskatsastaa mihinkään muuhun luokkaan, niiden rakentelu on todella vapaata kunhan erikoisehdot täyttyvät. EA/matkailuauto on varmasti paras mahdollinen paperi rakentelijan kannalta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun