4kpl:n hupiakkujen sarjaan kytkentä

rakensan
Apukuski
Truck: Lahti Eagle 450

4kpl:n hupiakkujen sarjaan kytkentä

Viesti Kirjoittaja rakensan »

tarkoitus olisi asentaa neljä kappaletta 12v akkuja niin et antaa 24v hupipuolelle. miten ne kytketään??
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Re: 4kpl:n hupiakkujen sarjaan kytkentä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kaksi akkua sarjaan, ja ne kaksi sarjassa olevaa pakettia sitten rinnan. :D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Truck: Scania K112Superstar

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Niin ja varmaan onkin selvää, että akkujen pitää olla kaikkien samanlaisia...
haaveilija
Rattiamiraali
Truck: Scania L94 Lahti 520
Member id: 144

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Millä olette kytkeneet plus kaapelit yhteen rinnankytkennässä, nehän pitää olla aika paksua kaapelia ja kunnon raudalla kiinni. Onko olemassa jotain siihen tarkoitettua liitintä? Kaksi kaapelia ei taida mahtua kunnolla samaan akunkenkään...?
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kaapelin ei välttämättä tarvitse olla paksua. Riippuu kuinka paljon sieltä haluaa sähköä hätistää ulos. Hupipuolella joku 4mm2 kaapeli on mielestäni vallan hyvä. Sulakkeilla suojattuna tietenkin. Akut voi kytkeä toisiinsa paksummalla, myytävänä on kenkiä joihin saa ruuvaamalla kiinni 16mm2 kaapeleita. Tossa Bilteman versio
Liitteet
kenkä.jpg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rosvolinna kirjoitti:Kaapelin ei välttämättä tarvitse olla paksua. Riippuu kuinka paljon sieltä haluaa sähköä hätistää ulos. Hupipuolella joku 4mm2 kaapeli on mielestäni vallan hyvä. Sulakkeilla suojattuna tietenkin. Akut voi kytkeä toisiinsa paksummalla, myytävänä on kenkiä joihin saa ruuvaamalla kiinni 16mm2 kaapeleita. Tossa Bilteman versio
Mitä paksumpi, sen parempi = pienemmät häviöt. 4mm2 on riittävää jollekkin vähän virtaa vievälle laitteelle joka on lähellä akkuja, mutta esim. invertteri 5m päässä akuista imasee käytössä 50-100A jolloin 4mm2 piuha sulaa ja jännite tipahtaa useamman voltin.

Tuolla näppärä laskin: http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index. ... is&pa=jaaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Joe Cool
Rattimajuri

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pilotti kirjoitti:Niin ja varmaan onkin selvää, että akkujen pitää olla kaikkien samanlaisia...
Ja eräs akkukauppias sanoi, että ei misään tapauksessa käynnistysakkuja, vaan erityisesti tuohon käyttöön sopivia (=kalliimpia) akkuja - tulevat kuulemma käytössä halvemmiksi, kun kestävät pidempään tuollaista käyttöä. :idea:

En osaa sanoa omakohtaisesti mitään tuohon, kokemukseni hupiakuista on vielä liian vähäistä asian arvioimiseen :?: :roll:
Rosvolinna
Vapaaherra

Tottakai kaapeli pitää mitoittaa kulutuksen mukaan. Invertteri kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle akkuja ja jatkaa verkkovirralla pitkin pyöräpirttiä. Ei tule hävikkiä ja säästyy arvokasta paksua kuparia.

Vapaa-ajan akut kestävät paremmin tyhjäksi käyttämistä, mutta apustarttiakuiksi niistä ei ole - sisuskalut ovat senverran ohkaisempia.

Sulaketaulu ja pääkytkin kannattaa myös sijoittaa lähelle akkuja, ettei tule vedettyä pitkiä sulakkeella suojaamattomia johtoja rakenteisiin. Voi tulla punakukko kylään.
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minulla on puhelinlaitokselta poistettuja akkuja mitkä pitäis asentaa, ovat 6V125Ah, ovat juuri varmaan näitä viestiä tarkoitettuja "kalliimpia" akkuja, kun ovat invertterille suunniteltu.

Nämä poistettiin kun ei Ah enää riittänyt, käyttöä vielä monta vuotta jäljellä, ikää ehkä 7 vuotta, ja puhuvat että kestäisi 15, mutta minulle jo 5 vuotta riittäisi.

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=61&pos=6
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Rosvolinna
Vapaaherra

Minulla on käytössä muutamia pelastuslaitoksen tukiasemista käytöstä poistettuja akkuja. Ne ovat umpinaisia 12v ja 88Ah. Hyvin ovat toimineen hupikäytössä - voi ajaa lähes tyhjiksi ja ottavat silti latauksen hyvin vastaan.

Fiamman valmistamia ovat, ei ole mahdollisuutta veden tarkistamiseen, koska ovat umpinaisia. Toisaalta ei liemet läiky parketille. Joku pieni huohotusnipa niissä on. Saa ajettua vedyt pirtin lattian läpi ulos.

Tavallista lyijyakuilta vaikuttavat. Navat ovat melko pienet, joten ilmeisesti ovat hupiakkujen sukua. Henkilöauton starttiapuna olen joskus yhtä niistä käyttänyt ei se siihen tuhoutunut. Ainoa ongelma oli saada apukaapelit kunnolla kiinni niihin pikkunipoihin.
Vastaa Viestiin