Huurtuuko ohjaamon lasit yön aikana(tuulilasi ja sivulasit) talvella kun lämmitin on päällä?
Omassa tällä hetkellä lämmitin päällä ja tuulilasi ja sivulasit jäässä alareunasta ja ylhäältä huurassa!
Katon eristys tosin on kesken...
Kulkurin talvikäyttö?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Re: Kulkurin talvikäyttö?
Riippuu että missä käytössä ja mikä lämmitin? Itsellä oli kaikki lasit jäässä pari tuntia sitten, mutta 30min lämmityksen jälkeen alkoi lumet tippua laseista. Huuru jäi tuulilasiin kun en pitänyt etupuhaltajaa päällä, mutta sen päällä ollessa huuru häviää kun ilma pääsee vaihtumaan autossa. Eli kosteuden poisto tapahtuu ilmaa vaihtamalla... Tuulilasin puhaltimella huuru häviää noin puolessa tunnissa jos autossa on lämpö päällä (webasto)... Näin ainakin omassa star 50:ssä. Auto seisoo paikallaan, ajattelin laittaa joihinkin pattereihin puhaltimet jotta ilma kiertäisi. Pulket on niin kuumat ettei koskea voi ja lämmin nousee omalla voimalla ylöspäin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Apukuski
- Truck: Lahti Eagle 450
siis tarkoitus olisi käyttää autoa asuntoautona talvella. Mutta miten saadaan tuulilasi ja ohjaamon sivulasit pysymään sulana
- B9M
- Kansleri
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Member id: 048
Tuulilasi kyllä jäätyy pakkasella jos ei ole puhallusta päällä.....ei ole eristetty.
Sivulasit on lämpölaseja joten kostua voi muttei kyllä jäätyä
saisi jos on lämpöä sisällä se reilu 10C
. Jos justiinsa lussalla niin vielä voi jäätyä sivulasitkin.
Pitäs olla aina alussa räppänät raollaan (kattoluukku) että kosteus pääsee ulos.
Tv. Ari

-
- Ajoneuvos
- Truck: scania k114 carrus
1-kerroslasit jäätyy valitettavasti "aina". olemme käyttäneet bussissa seisokkiaikoina 2 ryynikuivaajaa (säkkiä) joita saa mm. http://www.vapaa-aika.com ista h.15e/kpl. säkki imee 600g vettä, jonka jälkeen sen voi kuivata uunissa 175ast/2-4tuntia. huom! kerääjä ei kestä roikkua narustaan ajon aikana
näillä kosteutta saa sen verran alas, ettei home iske. reissuun lähtiissä ne kuivataan ennen ja jälkeen, jolloin asumisen aikanakin ilma on mukavamman oloista.
kokeilimme aiemmin vaunussamme bilteman "suolapanoskerääjää", mutta keväällä vaunun kaikki pinnat oli ihme tahmeuden peitossa, epäilimme kerääjää. säkki ei ole tahmannut.
hyvän asumismukavuuden saamiseksi kosteuden kurissapitäminen mielestäni eräs avainasioista

näillä kosteutta saa sen verran alas, ettei home iske. reissuun lähtiissä ne kuivataan ennen ja jälkeen, jolloin asumisen aikanakin ilma on mukavamman oloista.
kokeilimme aiemmin vaunussamme bilteman "suolapanoskerääjää", mutta keväällä vaunun kaikki pinnat oli ihme tahmeuden peitossa, epäilimme kerääjää. säkki ei ole tahmannut.
hyvän asumismukavuuden saamiseksi kosteuden kurissapitäminen mielestäni eräs avainasioista

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Semmoiset Rainbow kissanhiekkakristallit toimii hyvin kosteudenpoistajana, kilohinta kohdallaan. Kaupan kankaiseen ostoskassiin olen ne laittanut ja kaapiin roikkumaan. Rakeet ovat valkoisia ja muuttuvat läpikuultaviksi kun ovat märkiä.
Ovat ilmeisesti samaa tavaraa, jota käytetään esim. elektroniikan pakkauksissa sitomaan kosteutta. Silica-gel muistaakseni.
Tiesuola on myös tehokasta sitomaan kosteutta - ainoa haitta on se, että kostuessaan menee ikäväksi liejuksi ja sotkee kaikki paikat. Kilohinta on kohdallaan 50kg saa 20 eurolla. Merikontissa olen käyttänyt tiesuolaa kuivaukseen. Laitoin suolaan noin 10 kiloa laariin ja laari kontin lattialle. Tavarat säilyivät kuivina. Kalsiumkloridi kuivaa ihon todella tehokkaasti, joten rukkaset käteen mikäli sillä löträä..
Ovat ilmeisesti samaa tavaraa, jota käytetään esim. elektroniikan pakkauksissa sitomaan kosteutta. Silica-gel muistaakseni.
Tiesuola on myös tehokasta sitomaan kosteutta - ainoa haitta on se, että kostuessaan menee ikäväksi liejuksi ja sotkee kaikki paikat. Kilohinta on kohdallaan 50kg saa 20 eurolla. Merikontissa olen käyttänyt tiesuolaa kuivaukseen. Laitoin suolaan noin 10 kiloa laariin ja laari kontin lattialle. Tavarat säilyivät kuivina. Kalsiumkloridi kuivaa ihon todella tehokkaasti, joten rukkaset käteen mikäli sillä löträä..
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Timppa
- Ajoneuvos
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Member id: 2
Tiesuolaa olen minäkin käyttänyt autoissa talvisäilytyksen aikana. Muutama sentti vadin pohjalle ,ja hyvin toimii. Suolan olen vaihtanut kun vettä on kertynyt samoin muutama sentti. Kaksi vatia / bussi ei ole pahitteeksi.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Member id: 093
Mitenkä nuo tuulilasin ulkopuolelle laitettavat peitteet, noita näkee pienissa asuntoautoissa, eikö ne estä tuota tuulilasin ja sivulasien jäätymistä. Onko kenelläkään kokemusta noista peitteistä ja mistä sais niin isoja peitteitä vai pitääkö ommella itse. Jos itse tekisi niin mistä sellaista materiaalia saa jota näkee noissa autoissa. Luulis tuon kylmää estävan ja silloin lasi ei jäätyisi.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.