Tässä olisi aiheesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Piirturia ei siis vaadita Suomessa poikkeuksellisesti (7§):
f) ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen;
D-kurssilta saatu Työministeriön kirjoittama "Ajo- ja lepoajat" - vihkonen taas sisältää myös Euroopan laajuiset säädökset, joissa on kohta "Ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia". ETY-säädöksetkin löytyvät jostain päin nettiä, mutta ovat yleensä vähän tuskallisia löytää, joten jätän mieluummin väliin. Kannattaa tietysti muistaa, että tuo koskee ajoneuvo
yhdistelmää, joten jos on kärry perässä ja poliiseilla on huono päivä niin voivat pistää vaa'alle.
Yritin piirturia ihmetellä kurssin yhteydessä ajatellen omaa vehjettä, jossa ei tietenkään piirturia ole (vm -70). Tuo b-kohta ei ole kauhean oleellinen, kun vehje kuitenkin on selkeästi yli tuon. En sitten tiedä, miten noita oikeasti tarkistellaan, mutta se käsitys jäi, että yksityishenkilöiltä vaaditaan
lepoaikojen noudattamista, vaikka työajoilla ei väliä olekaan - näin ollen halutaan myös piirturin olemassaolo.
Kurssilla oli silti vähän hankalaa, kun tietysti lähdettiin siitä olettamuksesta että ajellaan muiden (ajanumukaisilla)vehkeillä ja työajoja, niin ei koulun päästä löytynyt kauheasti apuja kysymyksiin.
Kuriositeettinä ei-kaupalliseen tavaran- ja henkilönkuljetuksiin käytetyt museoajoneuvot ovat myös Euroopan laajuisesti vapautettuja ajo- ja työaikalaista.