Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen
-
- Tosi harrastaja
- Truck: Hakusessa
Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen
Mortonki!
Hakusessa olisi keikkabussille aihio, mutta ongelmaksi on tullut nyt nuo hiton ammattipätevyyshommat ja kaikenmaailman pykälät. Kellään bändissä ei ole D1:stä, mutta kaikilla on C. Siis tarvitsisin vinkkejä, että minkälaista aihiota sitä pitäisi etsiä?? Kävin tänään katsastuskonttorilla ja kolme inssiä ihmetteli pykäliä tunnin, eikä se homma oikein vieläkään selvinnyt.
Mitä siis vaaditaan ja ehdottakaa aihiota? Tässä listaa tavoitteesta:
- Kori ja tekniikka saisi olla pitkäikäinen joten Lahden alumiinikori olis kaiketi paras? Onko muita? Myös mahdollisimman uusi (-85-90), mutta missä menee rajat rekisteröintejä, päästöjuttuja ja tyyppihyväksyntiä tms. varten.
- Taakse tarvitaan vähintää 3-4m pitäisi saada tavaratilaa. Optiona autonkuljetusmahdollisuus. Onnistuuko?
- 1+8 C-kortilla ajettava peli. Matkailu- vai kuorma-auto?
- Sisälle punkkia vähintään 6
- Pikku "keittiö"
- Pieni sauna
- originaali takaoven viereinen wc olisi hyvä
- ABS-jarrut
Onko tuo lista mahdoton nykysäännöillä, vai onko pakko tyytyä vanhaan erikoisautoon?
Miksi nykyään kaikki keikkabussit rekisteröidään D1:lle?
Ja vielä yksi kysymys. Mitä vaikutusta on rekisteröinteihin, kuluihin, vuositarkastuksiin jne, jos auto olisi firman nimissä vs. yksityisessä omistuksessa.
Hakusessa olisi keikkabussille aihio, mutta ongelmaksi on tullut nyt nuo hiton ammattipätevyyshommat ja kaikenmaailman pykälät. Kellään bändissä ei ole D1:stä, mutta kaikilla on C. Siis tarvitsisin vinkkejä, että minkälaista aihiota sitä pitäisi etsiä?? Kävin tänään katsastuskonttorilla ja kolme inssiä ihmetteli pykäliä tunnin, eikä se homma oikein vieläkään selvinnyt.
Mitä siis vaaditaan ja ehdottakaa aihiota? Tässä listaa tavoitteesta:
- Kori ja tekniikka saisi olla pitkäikäinen joten Lahden alumiinikori olis kaiketi paras? Onko muita? Myös mahdollisimman uusi (-85-90), mutta missä menee rajat rekisteröintejä, päästöjuttuja ja tyyppihyväksyntiä tms. varten.
- Taakse tarvitaan vähintää 3-4m pitäisi saada tavaratilaa. Optiona autonkuljetusmahdollisuus. Onnistuuko?
- 1+8 C-kortilla ajettava peli. Matkailu- vai kuorma-auto?
- Sisälle punkkia vähintään 6
- Pikku "keittiö"
- Pieni sauna
- originaali takaoven viereinen wc olisi hyvä
- ABS-jarrut
Onko tuo lista mahdoton nykysäännöillä, vai onko pakko tyytyä vanhaan erikoisautoon?
Miksi nykyään kaikki keikkabussit rekisteröidään D1:lle?
Ja vielä yksi kysymys. Mitä vaikutusta on rekisteröinteihin, kuluihin, vuositarkastuksiin jne, jos auto olisi firman nimissä vs. yksityisessä omistuksessa.
- only4pro
- Vapaaherra
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen
Minulla on toi linjuri niin että itse olen omistaja, ja toiminimi haltija, niin saa vakuutukset halvemmalla.
Ja tietenkin auto on myös firmakäytössä, tai siis tulossa.
Ja tietenkin auto on myös firmakäytössä, tai siis tulossa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Kyllähän tässä paras olisi 12m matkailuauto. Keulakone tai mahuri jolloin takatalli lähtee onnistumaan. Matkailuauton määritelmä täyttyy noilla spekseillä eikä mitään ongelmaa tule. Yli 12m auto tarvii erikoisluvan jos haluaa sen matkailuautoksi. 100kmh rajoitus kyllä ikävästi putoaa pelistä jos se on linja-autona sellainen ollut, D1 kortillisena rajoitus säilyy satasessa ja dieselvero jää pois. Siinä konkreettisimmat erot.
Tulevaisuus on sähköinen
- toofasttoshow
- Kuski
tere!
tässä ainakin pari asiaa jotka tullut vastaan mulle,meillä ollut erikoisauto aikaisemmin ja tällä hetkellä perus linjuri.
no ensinnäkin takatilaan tarviit mahurin(keskimoottoriauton)vm.70-90:luku tai sitten vanhemman etumoottorin,vm.60-70:lukuisen.
liikennevakuutukset erikoisautona meillä oli n.500e (0% bonuksia) ja saman auton jos olisin muutoskatsastanut takaisin linja-autoksi,n.900e
linja auto verovapaa ,erikoisautossa muutama satanen veroja vuodessa.
päästöt mitataan vm.80 ja siitä eteenpäin.
matkailuautona dieselvero pienempi kuin kuorma autona.matkailuautossa käyttömaksu.
mahdollisimman pitkän auton tarvitset jos on autonkuljetustila 5m,sauna1m,keittiö 2m,punkat väh.2,2m,wc ja penkkitilat +pöydät,ei sovi 12m autoon ,mitannut olen. ja yli 12m ei saa suoraan matkailuautoksi.
siitä D1 kortista,itse olen parhaillaan D1 kurssilla,1152e easy driverissa,n.3vko kesto ,sitten auton saa muutoskatsastaa 1+9-16 paikkaiseksi ja se pysyy verovapaana.
siitä jatkan D1 -> D:hen 1550e Jakk:ssa ja siihen kuljettajan peruspätevyyskurssille 140tuntia(n.3kk) myös Jakk:ssa 2000e....eli yht. n.4700e,ja sit ison E:n inssiin suoraan.
laajennusta D1 -> D ei tietenkään tarvii jos ei halua yli 16 henkeä mukaan , tai ISOA E:tä,eli jos perus bussin perään laittaa yli 750kg kärryn ,niin tarvii DE:n,iso E:n voi käydä ajelees suoraan inssiajolla ,jos on iso D.
joku muu kertoo varmaan lisää,toi hinta on jos yli 23vuotias ja on C kortti pohjalla,jos B;lisähinta noin 400euroa
tässä ainakin pari asiaa jotka tullut vastaan mulle,meillä ollut erikoisauto aikaisemmin ja tällä hetkellä perus linjuri.
no ensinnäkin takatilaan tarviit mahurin(keskimoottoriauton)vm.70-90:luku tai sitten vanhemman etumoottorin,vm.60-70:lukuisen.
liikennevakuutukset erikoisautona meillä oli n.500e (0% bonuksia) ja saman auton jos olisin muutoskatsastanut takaisin linja-autoksi,n.900e
linja auto verovapaa ,erikoisautossa muutama satanen veroja vuodessa.
päästöt mitataan vm.80 ja siitä eteenpäin.
matkailuautona dieselvero pienempi kuin kuorma autona.matkailuautossa käyttömaksu.
mahdollisimman pitkän auton tarvitset jos on autonkuljetustila 5m,sauna1m,keittiö 2m,punkat väh.2,2m,wc ja penkkitilat +pöydät,ei sovi 12m autoon ,mitannut olen. ja yli 12m ei saa suoraan matkailuautoksi.
siitä D1 kortista,itse olen parhaillaan D1 kurssilla,1152e easy driverissa,n.3vko kesto ,sitten auton saa muutoskatsastaa 1+9-16 paikkaiseksi ja se pysyy verovapaana.
siitä jatkan D1 -> D:hen 1550e Jakk:ssa ja siihen kuljettajan peruspätevyyskurssille 140tuntia(n.3kk) myös Jakk:ssa 2000e....eli yht. n.4700e,ja sit ison E:n inssiin suoraan.
laajennusta D1 -> D ei tietenkään tarvii jos ei halua yli 16 henkeä mukaan , tai ISOA E:tä,eli jos perus bussin perään laittaa yli 750kg kärryn ,niin tarvii DE:n,iso E:n voi käydä ajelees suoraan inssiajolla ,jos on iso D.
joku muu kertoo varmaan lisää,toi hinta on jos yli 23vuotias ja on C kortti pohjalla,jos B;lisähinta noin 400euroa
bigger is better
On mahdoton ainakin 12 m:iin. Rakennan juuri keikkabussia ja 12 m:iin mahtuu 3,1 m tavaratila, 2m makuuhuone, 1m keittiö, 80 cm wc ja 5 m matkustamo 1+8. Lisäksi jää vielä kaappi ja naulakko sekä meikkaustilaa hieman. Autosta tulee matkailuauto ilman kaasuja, pelkän sähkön varassa.hynynenj kirjoitti: Onko tuo lista mahdoton nykysäännöillä
Muita vaihtoehtoja:hynynenj kirjoitti:Mitä siis vaaditaan ja ehdottakaa aihiota? Tässä listaa tavoitteesta:
- Ajokit (Ruskon tehtaan tuotokset, sinkityt korit)
- Wiimat vuosimallista 1991 alkaen (Carrus Stainless)
- Säfflet (alumiinikori)
- Aabenraa (alumiinikori)
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Ja jos katsastaa matkailuautoksi niin poikkeusluvan kanssa saa sit 1m lisää pituutta eli 13metriseksi
toki toi yksi "ylimääräinen" metri on joskus tarpeeseen
Meillä toi Royali on 12,85m pitkä ja tossa kun sisustaa suunnitelin niin ahtaaksi menisi jos olis vaan 12m pitkä
toki sais sopimaan
mut joutus vähän "nipistelemään" 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Tosi harrastaja
Joe Cool kirjoitti:On mahdoton ainakin 12 m:iin. Rakennan juuri keikkabussia ja 12 m:iin mahtuu 3,1 m tavaratila, 2m makuuhuone, 1m keittiö, 80 cm wc ja 5 m matkustamo 1+8. Lisäksi jää vielä kaappi ja naulakko sekä meikkaustilaa hieman. Autosta tulee matkailuauto ilman kaasuja, pelkän sähkön varassa.hynynenj kirjoitti: Onko tuo lista mahdoton nykysäännöillä
Joo tilan kanssa voi tietysti tulla ahtautta, mutta oikeastaan tärkein pointti olis että onko nuo varusteet lain mukaan mahdolliset? Kun kyselin konttorilta niin siitä tuli sellanen viidakko että sitä ei tähän pysty kirjottamaan. Tässä muutamia juttuja mistä sanoivat:
Jos auto on matkailuauto niin ongelmat:
- Autoa ajatellaan henkilöautona, jolloin tulee mm. jotain päästörajotuksia ja turvavyövaatimuksia tiettyjen vuosimallien jälkeen.
- Pituusraja 12m (poikkeusluvalla vähän lisää), kertoivat jotain bussia lyhennetyn kun oli ylipitkä
- Maksimileveys 2,5m, oliko se nyt sitten -91 jälkeen
- Maximi kuormakantavuus olis kuulemma n. 500 - 600 kiloa?
- Jotain väläyttivät autoverostakin, jos joku raja menee rikki
- Maksimi sisäkorkeus 1,9 m. Kaikki ovat kuulemma alle tämän? Ei kai sentään?
Jos rekisteröidään kuorma-autoksi niin ongelmat:
- Väliseinä pitää kuulemma olla puolessa välissä matkustamoa, joka lyhentää huomattavasti tilaa. Väliseinässä ei myöskään saa olla ovea. ja tavaratilan pituus pitää siis olla puolet auton pituudesta.
- Ei saisi olla kiinteitä sänkyjä eikä keittiötä tai saunaa?
Jos rekisteröidään linja-autoksi niin ongelmat:
- Ylisuuri hinta D:lle/D1:lle, koska ajopätevyyspykälän takia tarvitaan 300 h opiskelua, ja koko bändiltä puuttuu kortti. Kaikilla on kuitenkin C-kortti, joten kuskia voi vaihdella ja 1+8 riittää hyvin henkilömääräksi jos auto olis kuorma-/matkailuauto.
Lisäks muita ongelmia:
- Mites jos rajoitin on 100:ssa niin onnistuuko kalibrointi kuorma-auton vaatimaan 90:n
- Mitä pakollisia papereita vaaditaan? Väliseinän kestävyydestä jotain dokumentteja? Kaasu ja sähköasennuksista jotain dokumentteja? Piirturista ja rajoittimista jotain dokumentteja? Ja mitä näillä on hintaa?
- Tarvitaanko auton kuljetukseen takatilassa jotain erityisiä dokumentteja?
Kumotkaahan näitä väitteitä, kun tuntuvat ihan mahdottomilta.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Member id: 144
Tällä palstalla on useita keskusteluita matkailuauton määritelmästä, kantsii lukaista läpi. "Virallinen" vaatimuslistahan löytyy täältä:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Siellä on myös linkki kaasu-ja sähköasennusvaatimuksiin. Suosittelen pelkkää sähköä jos meinaatte keikkabussiksi. Jos jätät linja-autoksi niin saat vedellä sähköjä miten haluat eikä niitä tarvitse edes tarkastuttaa, typerää mutta näin se vain on...
Ensimmäisena kannattaa valita muutoskatsastuskonttoriksi sellainen joka ymmärtää edes hieman nykyvaatimuksista, useimmat elävät vielä historiassa
Ja ehdottomasti sama mies katsastamaan joka on antanut neuvot/vaatimukset rakentamiseen!
Muutamia ohjeita mitä itse osaan antaa:
-Valitse aihioksi max. 12 metrinen auto, säästyt monilta kiemuroilta.
-sisäkorkeusvaatimukset ja autovero asiat koskevat vain kevyempiä autoja joista on joskus autoveroja maksettu. Esim jos katsastat pakun asuntoautoksi niin voit välttää osan autoverosta tai toisinpäin. Minullekkin puhuivat tuosta 1,9 m säännöstä mutta kun heitin vastaväitteen että se koskee vain alle 7500kg autoja niin inssi putos kuin eno veneestä
Eli ei ollut faktatietoa ko. katsastajalla.
-kokonaispainoksi jää auton alkuperäinen paino joten kantavuus=kokonaispaino-omapaino
-turvavyöt kaikkiin matkustamon penkkeihin (jo turvallisuudenkin takia), vähintään lantiovyö. Valitse aihioksi sellainen joka on katsastettu 100km/h autoksi niin siinä on jo osa vöistä mukana ja eivät voi alkaa mussuttaan turvavöiden kiinnityksestä - laitat vain vastaaviin pisteisiin lisävyöt kiinni.
Kustannuksista
C-korilla ajettava matkailuauto:
Vakuutus 300-800€/v riippuen paljon yhtiöstä
Dieselvero n. 600€/v
Käyttömaksu n. 250€/v
D1 kortilla ajettava linja-auto:
Vakuutus yksityiskäyttöön rekisteröidyssä jopa vain 250€
Dieselvero 0€
Käyttömaksu 0€
Ajokortti joka jätkälle a' 1200€ + ammattipätevyys a' 2000€....
Kuorma-autoa ei kannata alkaa tekemään, joko matkailuauto tai linja-auto on järkeviä. Väliseinän kestävyyttä ei kysele kukaan, teet vain niin kestävän että uskallat istua kyydissä kun kamat on perällä. Tuolla on yksi kuvasarja mitä seuraa kun vetää keikkabussilla 80km/h siltarumpuun... kannattaa käydä katsomassa.
Jos aihio on tarpeeksi vanha niin rajoitinta ei tarvita, joku täällä varmasti muistaa tarkan ikärajankin.
Itse rakennan tällä hetkellä C-kortilla ajettavaa matkailuautoa, näillä spekseillä
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Siellä on myös linkki kaasu-ja sähköasennusvaatimuksiin. Suosittelen pelkkää sähköä jos meinaatte keikkabussiksi. Jos jätät linja-autoksi niin saat vedellä sähköjä miten haluat eikä niitä tarvitse edes tarkastuttaa, typerää mutta näin se vain on...
Ensimmäisena kannattaa valita muutoskatsastuskonttoriksi sellainen joka ymmärtää edes hieman nykyvaatimuksista, useimmat elävät vielä historiassa

Muutamia ohjeita mitä itse osaan antaa:
-Valitse aihioksi max. 12 metrinen auto, säästyt monilta kiemuroilta.
-sisäkorkeusvaatimukset ja autovero asiat koskevat vain kevyempiä autoja joista on joskus autoveroja maksettu. Esim jos katsastat pakun asuntoautoksi niin voit välttää osan autoverosta tai toisinpäin. Minullekkin puhuivat tuosta 1,9 m säännöstä mutta kun heitin vastaväitteen että se koskee vain alle 7500kg autoja niin inssi putos kuin eno veneestä

-kokonaispainoksi jää auton alkuperäinen paino joten kantavuus=kokonaispaino-omapaino
-turvavyöt kaikkiin matkustamon penkkeihin (jo turvallisuudenkin takia), vähintään lantiovyö. Valitse aihioksi sellainen joka on katsastettu 100km/h autoksi niin siinä on jo osa vöistä mukana ja eivät voi alkaa mussuttaan turvavöiden kiinnityksestä - laitat vain vastaaviin pisteisiin lisävyöt kiinni.
Kustannuksista
C-korilla ajettava matkailuauto:
Vakuutus 300-800€/v riippuen paljon yhtiöstä
Dieselvero n. 600€/v
Käyttömaksu n. 250€/v
D1 kortilla ajettava linja-auto:
Vakuutus yksityiskäyttöön rekisteröidyssä jopa vain 250€
Dieselvero 0€
Käyttömaksu 0€
Ajokortti joka jätkälle a' 1200€ + ammattipätevyys a' 2000€....
Kuorma-autoa ei kannata alkaa tekemään, joko matkailuauto tai linja-auto on järkeviä. Väliseinän kestävyyttä ei kysele kukaan, teet vain niin kestävän että uskallat istua kyydissä kun kamat on perällä. Tuolla on yksi kuvasarja mitä seuraa kun vetää keikkabussilla 80km/h siltarumpuun... kannattaa käydä katsomassa.
Jos aihio on tarpeeksi vanha niin rajoitinta ei tarvita, joku täällä varmasti muistaa tarkan ikärajankin.
Itse rakennan tällä hetkellä C-kortilla ajettavaa matkailuautoa, näillä spekseillä

Huh huh,
No näitä pykäliä löytyy kyllä joka lähtöön, jos vaan löytyy katsastusmies, joka niitä haluaa kaivella ja tehdä asiakkaan elämän hankalaksi. Tai ehkä hän halusi vaan pelotella sinut pois ryhtymästä koko puuhaan, jottei saisi itselleen hankalaa tapausta.
Paras ohje on tähän mielestäni se, että vaihda konttoria - ihan oikeasti. Ei kaikilla konttoreilla ole näitä piruja lukemassa raamattua
Tämä on esim. moottoripyöräpuolella miljoonaan kertaan havaittu juttu. Esim. eräskin tyyppi joutui katkaisemaan 2 ledistä virran LED-takavalosta, kun katsastaja laski 2 lediä liikaa
Itse soitin AKE:een ja siellä kaveri suositteli nimenomaan rekisteröimään matkailuautoksi. Sitten menin eniten käyttämälleni konttorille ja siellä oli vain 1 katsastusmies, joilla oli raskaan kaluston muutoskatsastusoikeudet. Kerroin hänelle, että AKE:sta suosittelivat tekemään matkailuauton ja kyselin, että mitä mieltä hän on tietyistä yksityiskohdista. Kaveri suhtaui asiaan hyvin joustavasti ja kysyi, että miten minä niitä olin itse ajatellut. Sitten hän hyväksyi suullisesti kaikki ehdotukseni. No sittenhän sen näkee, kun vie leimalle.
Ja katsastusmiehelle on muuten ihan turha kertoa, että jollain toisella konttorilla kelpasi se ja se, siinä hän yleensä näkee vain punaisen vaatteen ja lukee kirjaansa entistä syvemmältä...
No näitä pykäliä löytyy kyllä joka lähtöön, jos vaan löytyy katsastusmies, joka niitä haluaa kaivella ja tehdä asiakkaan elämän hankalaksi. Tai ehkä hän halusi vaan pelotella sinut pois ryhtymästä koko puuhaan, jottei saisi itselleen hankalaa tapausta.
Paras ohje on tähän mielestäni se, että vaihda konttoria - ihan oikeasti. Ei kaikilla konttoreilla ole näitä piruja lukemassa raamattua

Itse soitin AKE:een ja siellä kaveri suositteli nimenomaan rekisteröimään matkailuautoksi. Sitten menin eniten käyttämälleni konttorille ja siellä oli vain 1 katsastusmies, joilla oli raskaan kaluston muutoskatsastusoikeudet. Kerroin hänelle, että AKE:sta suosittelivat tekemään matkailuauton ja kyselin, että mitä mieltä hän on tietyistä yksityiskohdista. Kaveri suhtaui asiaan hyvin joustavasti ja kysyi, että miten minä niitä olin itse ajatellut. Sitten hän hyväksyi suullisesti kaikki ehdotukseni. No sittenhän sen näkee, kun vie leimalle.
Ja katsastusmiehelle on muuten ihan turha kertoa, että jollain toisella konttorilla kelpasi se ja se, siinä hän yleensä näkee vain punaisen vaatteen ja lukee kirjaansa entistä syvemmältä...
- haaveilija
- Rattiamiraali
Ja vielä sellainen lisäys että jos tuntuu epävarmalta niin osta valmis. Nettikoneessa on vaikka kuinka monta hyvää ja valmista autoa myynnissä, itse rakentamalla et pääse koskaan tuntipalkalle jos et sitten harrastuksen vuoksi halua rakentaa... kuten itse teen. 

-
- Tosi harrastaja
Harrastus nimenomaanhaaveilija kirjoitti:Ja vielä sellainen lisäys että jos tuntuu epävarmalta niin osta valmis. Nettikoneessa on vaikka kuinka monta hyvää ja valmista autoa myynnissä, itse rakentamalla et pääse koskaan tuntipalkalle jos et sitten harrastuksen vuoksi halua rakentaa... kuten itse teen.

- Lahti32
- Vapaaherra
Muistetaan tämä meidän kätevä wiki. Vois kyllä välillä päivittääkin, mutta onhan tuo tieto yhä ajantasalla:
http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Main_Page
http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Main_Page
Tulevaisuus on sähköinen
- toofasttoshow
- Kuski
tuosta tavaratilan koosta(kuorma-autossa) tuli sellainen mieleen että yli puolet koko auton KANTAVUUDESTA (esim.kokonaismassa 14000kg-auto 10500kg=3500kg kantavuutta) ja tässä esimerkissä pitäisi olla yli puolet kantavuudesta (3500kg:2=1750kg) eli 1760kg tavaratilaa varten,
sen takatilan koko voi olla minimissään muistaakseni tarkalleen 50cm*70cm......niin kuin kaverini CHEVY VAN:issa
sen takatilan koko voi olla minimissään muistaakseni tarkalleen 50cm*70cm......niin kuin kaverini CHEVY VAN:issa

bigger is better
-
- Tosi harrastaja
toofasttoshow kirjoitti:tuosta tavaratilan koosta(kuorma-autossa) tuli sellainen mieleen että yli puolet koko auton KANTAVUUDESTA (esim.kokonaismassa 14000kg-auto 10500kg=3500kg kantavuutta) ja tässä esimerkissä pitäisi olla yli puolet kantavuudesta (3500kg:2=1750kg) eli 1760kg tavaratilaa varten,
Joo mä putosin kyllä kärryiltä,ku ne katsurit selitti asioita. Tutkivat kovasti kirjoja, mutta ei ollu kyllä tietoa asiasta.
Sanoivat meinaan että tavaratilan koko pitää olla puolet matkustamon pituudesta, eli (12m - kuskin kohta n. 2m) /2 = 5 metriä. Ja seinästä pitää olla korifirman paperit, että kestää. Taitaa olla aika paljon mutua tuossa. Veronkierrosta vaan höpöttivät, mutta kyllä tässä nyt olis tarkoitus tehdä auto, missä voi kulkea 9 + kamat ja että vois nukkuakkin ja ajella niin että C-kortti riittää.
- toofasttoshow
- Kuski
pari kuorma-auto rekisteristä olen pehmeillä penkeillä 1+5 ja 1+8 leimannut,ei mitään pituus rajoja ollut ainakaan vielä viime vuonna,eikä löydy edelleenkään tuolta AKEn sivuilta,sieltä löytyy tähänkin säännöt,eikun selaamaan
sen väliseinän ohjeet/lupapaperit sain kunpaankin tapaukseen ammattilaisilta,tekevät uusia tila-takseja (pakettiautoista),kaikilla sellaisilla firmoilla on oikeus kirjoittaa sulle tarvitsemasi paperi,itse maksoin siitä paperista 20euroa.....ja konttori oli tyytyväinen virallisesti leimatusta väliseinän lujuuspaperista

sen väliseinän ohjeet/lupapaperit sain kunpaankin tapaukseen ammattilaisilta,tekevät uusia tila-takseja (pakettiautoista),kaikilla sellaisilla firmoilla on oikeus kirjoittaa sulle tarvitsemasi paperi,itse maksoin siitä paperista 20euroa.....ja konttori oli tyytyväinen virallisesti leimatusta väliseinän lujuuspaperista

bigger is better
-
- Tosi harrastaja
Hyvä hyvä. Eli onnistunee sitten rakentelu.
Onkos sulla haaveilija kuvia projektistas? Täytyypä tutkia tarkemmin tuo sun projektiosio. Kaikki vinkit on eduksi
Onkos tietoa mistä löytyisi projektiosastoa C-matkailuautokeikkabussin rakentelusta.
Onkos sulla haaveilija kuvia projektistas? Täytyypä tutkia tarkemmin tuo sun projektiosio. Kaikki vinkit on eduksi

Onkos tietoa mistä löytyisi projektiosastoa C-matkailuautokeikkabussin rakentelusta.
- haaveilija
- Rattiamiraali
Onnistuu varmasti. Aika laiskasti tullut otettua kuvia mutta kirjaudu tuonne galleriaan ja surffaile siellä, ideoita on tarjolla varmasti joka lähtöön muillakin hyarrastajilla. Ja sitten googletat "nightliner" sanalla ja alkaa löytymään ulkomaalaisia joka lähtöön.hynynenj kirjoitti:Hyvä hyvä. Eli onnistunee sitten rakentelu.

Ja jos joku asia mietityttää niin rohkeesti vain kyselemään ja yv:täkin voi aina laitella.
Jos adminit jokus innostuu niin voitaisiin varmasti lisätä blogi osio johon vois kirjoitella vaiheita ja lisäillä vaikka kuviakin...?
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Truck: B10M Delta Star
- Viesti:
Jep. Eli meikäläisen kuvista toi löytyy...haaveilija kirjoitti:Tuolla on yksi kuvasarja mitä seuraa kun vetää keikkabussilla 80km/h siltarumpuun... kannattaa käydä katsomassa.
Toi kyseinen valkoinen "kreivitär" oli ennen D1-kortillinen. Muistaakseni rekisteröity 1+14. Ostettiin 2004 tampereen voiceboysseilta. Kyseessä oli auto,jolla oli kiertäny gimmel, mut ku ne lopetti ni auto jäi ylimääräseks. Meillä ei ollu kenelläkä tollon d1-korttia, ni käytiin konttorilla kysymässä mitä tarvii et saadaan rekisteröityä kuorma-autoks. Ei tarvinnu muuta ku kuormansidontapisteet, lujuustodistus väliseinästä ja ylimääräset penkit pois.
Lujuustodistus saatiin paikalliselta korifirmalta samalla kun ne teki muutaman kiinnityspisteen tavaratilaan. Penkit heivattiin ite mäkeen. Muutoskatsastus kuorma-autoks meni helposti. Eikä katsastusmies loppujen lopuks edes kysyny koko lujuustodistusta

Itellä oli kaks syytä miks uus auto jätettiin d1-kortille. Toinen oli, et sai riittävästi penkkejä ja toinen, et rakentaminen oli todella paljon vapaampaa. Käytiin konttorilla kysymässä mm. väliseinästä ja sen vahvuudesta. Katsastusmies sano, et kannattaa tehä tarpeeks vahva, et kestää, mut kuulemma katsastukseen olis riittäny vaikka olis vetäny pelkästään ohuen vanerin väliseinäks

- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Tässä ideoita sisustaan ja ulkokuoreen: http://www.ize.hu/click.php?id=4586&url ... Fbusz.html Aika perus setti =)hynynenj kirjoitti:Hyvä hyvä. Eli onnistunee sitten rakentelu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattiamiraali
- Truck: volvo b57/b58
- Member id: 151
onks kokemusta kuinka tollainen leviävä seinäratkasu toimii / tehdään?Reddewil kirjoitti:
Tässä ideoita sisustaan ja ulkokuoreen: http://www.ize.hu/click.php?id=4586&url ... Fbusz.html Aika perus setti =)
luulisi tiivistämisen jne olevan työlästä, ainakin talviasuttavaksi, ja toisaalta tollasessa lienee ajonaikana kohtuullisen ahdasta?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Lahti32
- Vapaaherra
ei kai ole kukaan kulkureista "vielä" tehnyt pullistettavaa kulkuria. Pientä suunnittelua vaatii kyllä. Kun tuota kattoa ei passais varmaankaan mennä ylhäältä sahaileen niin miten saada vesitiivis vesikatto patin kohdalla? Jonkinlainen laippakehys pitäis kai olla ettei patti pullahda ulos eikä tuuli pieksä räntää sisälle. Paineilmalla tietysti liikkuisi tuollainen nätisti. Enpä ole kobvin yksityiskohtaista kuvaa nähnyt missään jossa tuota voisi tarkemmin tutkia. Pitää varmaan olla joku käynnistyksenestosysteemi ettei pysty lähteä ajelemaan sivut pullistettuina? Mutta sittenhän ei ole ilmanpainetta jolla imaisis kyljet sisään. Mukavaa pohdintaa tällainen. Pientä autokuumetta on ollut mutta se ei kohdistu henkilöautoon 

Tulevaisuus on sähköinen
-
- Tosi harrastaja
Saurushan on tehny ainaki ton helsingin palolaitoksen komentokeskusautoon sen levitysosan. Jostain varmaan löytyy lisätietoja.jeepster kirjoitti:onks kokemusta kuinka tollainen leviävä seinäratkasu toimii / tehdään?Reddewil kirjoitti:
Tässä ideoita sisustaan ja ulkokuoreen: http://www.ize.hu/click.php?id=4586&url ... Fbusz.html Aika perus setti =)
luulisi tiivistämisen jne olevan työlästä, ainakin talviasuttavaksi, ja toisaalta tollasessa lienee ajonaikana kohtuullisen ahdasta?
http://www.saurus.fi/www/popupcard.php?id=20
-
- Rattiamiraali
- Truck: volvo b57/b58
- Member id: 151
ennemmin kaiketi hydraulisesti tai joku ketju/vaijerisysteemi. ilmanpaineella ei tuollainen ole kovin hallittua.
taitaa toi lumi aiheuttaa kivan lisän tuohon kattosystemiin. tuossa linkissä näyttäisi lattia jatkuvan samassa tasossa pullistuksessa, mitenköhän sekin onnistuu?
taitaa toi lumi aiheuttaa kivan lisän tuohon kattosystemiin. tuossa linkissä näyttäisi lattia jatkuvan samassa tasossa pullistuksessa, mitenköhän sekin onnistuu?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Ton pullistuksen ulostuloon riittäs varmaan tollanen 50-80cm
tulis tonne sisään jo sillä melkoisesti tilaa
jako olisi tehtävä melkein noitten ikkunavälien mukaan tai sit laitettava umpeen niitä
kieltämättä on pyörinyt mielessä josko tohon Royaliin tekis patin tai vaikka pari

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95