Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Mitä haittoja tai hyötyjä on eri vuosimallisten autojen rekisteröinnissä matkailuautoksi. Ja esimerkiksi tuo vuonna 90 tullut tyyppihyväksyntähomman vaikutus kiinnostaa. Jos aihio on uudempi niin miten se vaikuttaa rakenteluun ja meneekö raja vuodessa -89 vai -90 vai tietyn korityypin valmistuksen aloittamisessa? Entä koska piirturit ja rajoittimet on tulleet pakolliseksi. Entä päästö- ja muut katsastustarkastukset. Keräilläänhän tähän listaa, niin tietää kylähullut etsiä oikeita aihioita oikeaan tarkoitukseen.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja B9M »

Turvavöitä aletaan kaivata nenä menosuuntaan matkustaville tuossa 90 luvun alussa. Olisko muistaakseni -91 :roll: Tv. Ari
#048
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
No tuo kuulostaa kyllä hyvältä. Ite sain lähinnä pelkkää vittuilua kun kolme katsuria mietti tunnin pykäliä että miten onnistuu yleensä koko muutoskatsastus. Tulivat siihen tulokseen että jos on -90 tai uudempi, niin se rinnastetaan jotenkin henkilöautoon ja sillon muuttuu vähäpäästöseks, joka ei onnistu ilman katalysaattoreita jne. En kyllä usko tuohhon.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Kuorma- ja linja-autoille on tullut vastaavaan aikaan ensimmäiset Euro-normien mukaiset melu- ja päästövaatimukset joten kyllä auton on pitänyt sen ajan vaatimukset täyttää kun se on maahan tuotu. Ja jos inssit alkaa katalysaattoreista puhuun dieselin yhteydessä niin voit poistua nauraen paikalta ja valita ammatitaitoisemman konttorin :wink:
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
Niin. Minkälaisia muutoksia teitte? Saako penkkijärjestelyjä muutella ja rakentaa sänkyjä ja keittiöitä ilman jotain tyyppihyväksyntälappuja? Teettääköhän perään rakennettava tavaratila tai lähinnä se seinä jotain ongelmia? Lisäksi puhuivat jotain leveysvaatimuksia, että olikohan se nyt niin että ennen -89 kuorma-auto saa olla tuon 2,6 leveä mutta että uudempia pitäis kaventaa. Ja nämä on taas sen saman konttorin raamatusta selvitettyjä asioita... :evil:
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

haaveilija kirjoitti:Kuorma- ja linja-autoille on tullut vastaavaan aikaan ensimmäiset Euro-normien mukaiset melu- ja päästövaatimukset joten kyllä auton on pitänyt sen ajan vaatimukset täyttää kun se on maahan tuotu. Ja jos inssit alkaa katalysaattoreista puhuun dieselin yhteydessä niin voit poistua nauraen paikalta ja valita ammatitaitoisemman konttorin :wink:
Katalysaattoreita on ollut linja-autoissa 90-luvun alusta alkaen. Esimerkiksi Scania DSC1127EDC -moottori tarvitsee katalysaattorin toimiakseen Euro II -päästönormin mukaan.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

B9M kirjoitti:Turvavöitä aletaan kaivata nenä menosuuntaan matkustaville tuossa 90 luvun alussa. Olisko muistaakseni -91 :roll: Tv. Ari
Itsellä vaadittiin vuosikatsastuksessa turvavyöt toiseen penkkiriviin, koska auto on nyt M1-luokan henkilöauto (vm.-89) ja turvavyöt ovat olleet pakolliset vm. -84 alkaen myös takapenkillä...
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

hynynenj kirjoitti:
VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
Niin. Minkälaisia muutoksia teitte? Saako penkkijärjestelyjä muutella ja rakentaa sänkyjä ja keittiöitä ilman jotain tyyppihyväksyntälappuja? Teettääköhän perään rakennettava tavaratila tai lähinnä se seinä jotain ongelmia? Lisäksi puhuivat jotain leveysvaatimuksia, että olikohan se nyt niin että ennen -89 kuorma-auto saa olla tuon 2,6 leveä mutta että uudempia pitäis kaventaa. Ja nämä on taas sen saman konttorin raamatusta selvitettyjä asioita... :evil:
Alla olevasta linkistä näkee millaset muutokset autoon tehtiin, ainut mistä tarvi hyväksyntä laput olla oli sähköt, autio oli alunperin normaali linja-auto. Ja ei kai siinä väliseinässäkään pitäs mitää ongelmia olla, tai eivät ainakaan kertoneet jotka sen on rakentanut, mutta kai siitä oman ja muiden turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva.

http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page385.htm
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

VANHOOL kirjoitti: Alla olevasta linkistä näkee millaset muutokset autoon tehtiin, ainut mistä tarvi hyväksyntä laput olla oli sähköt, autio oli alunperin normaali linja-auto. Ja ei kai siinä väliseinässäkään pitäs mitää ongelmia olla, tai eivät ainakaan kertoneet jotka sen on rakentanut, mutta kai siitä oman ja muiden turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva.

http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page385.htm

Tyylikäshän se niinku muutkin tekemäsi pelit. :) Niin olihan tuo siis 1+8 matkailu(henkilö)auto
Osaatko sanoa sovelletaanko siihen henkilöauton vai raskaan kaluston päästönormeja?
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Joo oli tai on 1+8 hengen matkailu/henkilöauto. Kyllä se samalla vuosikatsastettiin kun muutettiin henkilöautoksi, ja päästöistä meni heittämällä läpi, sitä en tiedä minkä päästönormeja siihen sovellettiin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Vastaa Viestiin