Erotuslaite/laturi temppuilee

Joe Cool
Rattimajuri

Erotuslaite/laturi temppuilee

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Onkos kenellä kokemusta näistä kirjastoautojen "vakiovaruste" laturi/erotinlaitelaatikoista. Autossani tämmä Jantronicin laatikko pelasi hienosti 2 kk ja joka ilta se latasi akkuja, kerran jopa näytti vihreää valoa, että akut ovat täynnä.

Mutta sitten eräänä iltana huomasin, että erotinlaitteen jännitemittari näyttää akkujen jännitettä, mutta ampeerimittari näyttää nollaa, vaikka keltainen merkkivalo palaa, että lataus on kytketty. Auton oma laturi lataa sekä hupi että käynnistysakkuja, mutta kun hupiakkujen jännite laskee alle 24V erotinlaite kytkee ne irti (+ keltainen varotusvalo syttyy kojelautaan) ja sen jälkeen ne yhä antavat jännitettä korin laitteille, mutta auton omakaan laturi ei enää suostu lataamaan hupiakkuja. Auton laturin pitäisi ohjekirjan mukaan ladata niitä kyllä aina. Nyt hupiakut pitää ladata ulkoisella laturilla niin, että erotinlaite kytkee ne takaisin ja sitten ne taas latautuvat auton laturilla. Tuo erotinlaitteen laturi on yhä mykkä.

Eli jotain on jostain nyt rikki tai irti. Sulakkeita erotinlaitteen sisällä ei niiden kahden etupaneelin automaattisulakkeen (eivät ole lauenneet, voivatko ne hajota muuten?) lisäksi näy, eikä irronneita johtoja. 230V tulee erotinlaitteelle kyllä.

Jantronic-nimistä firmaa ei enää taida olla... Kukahan noita huoltaisi/korjaisi? Onkos kenellä kokemusta tällaisesta pulmasta?
Jone
Kansleri
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD

Re: Erotuslaite/laturi temppuilee

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla oli jokunen vuosi moinen. Malleja on kai useita erilaisia. Sisältä pitäisi kuitenkin löytyä sellaisia vähän pitkulaisia muovikuorisia (läpinäkyviä) releitä. Kurkkaa onko mustuneet toimimattomaksi? Mulla oli siellä boxin sisällä useita noita "kärähtäneitä" irtonaisena eli oletan että eivät ikuisuuksia kestä. Osassa releissä oli joitakin modauksia sillä niihin oli kirjoitettu "muutostyö: sähköfima joku xyzksjd oy" ja sitten päiväys.
Joe Cool
Rattimajuri

Noita releitä itsekin vähän epäilin ja kopistelin sekä irrottelinkin. Siisteiltä näyttivät. Taitavat olla kaikki 3 samanlaisia keskenään, pitääpä vaihtaa järjestystä ja katsoa mitä tapahtuu...
Jone
Kansleri
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD

Viesti Kirjoittaja Jone »

Siinä piirilevyllä oli mulla ihan lasiputkisulakekin, mutta siun tuntuu olevan sitä uudempaa mallia jossa tätä ei välttämättä ole.
Joe Cool
Rattimajuri

No nyt tutkin noita releitä tuossa vielä aatonaattona. Se eka vasemamlta on 230V rele ja se vetää nätisti, kun virtakytkin painaa. Seuraava liittynee jotenkin erotussolenoidiin ja sekin vetää nätisti. Kolmas ei tehnyt mitään kokeiluissani, mutta toimi vaihdettuna toisen kanssa oikein hyvin. Eli releissä ei taida olla vikaa eikä lasiputkisulakkeita tosiaankaan ole.

Pitääpä taas jatkaa tutkintaa ja mittailua jokaisesta mahdollisesta välistä... Mutta vihjeistä olen edelleen kiitollinen...
Sisu
Rattiamiraali
Truck: Scania K92 Vähämaa

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Lähetä mulle yv:nä sähköpostiosoite niin lähetän jotain lippusia tuosta jantronicista. On siinä jonkinlainen ketkentäkaavio ja selostus toiminnasta. Mulla on -86 vähämaan kirjastoauto ja nuo jantronicin paperit on sille.
Vastaa Viestiin