Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Member id: 144
Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Onko busseissa minkäänlaista venttiiliä vakiona josta paineilmaa voisi lisätä manuaalisesti järjestelmään ilman että moottorin tarvitsee olla käynnissä? Vai onko sellainen tehtävä "jälkiasennuksena"? Ajatus oli laittaa sähkökompurasta ilmaa sisään kun auto seisoo varikolla pitkiä aikoja ja saisi ovetkin toimimaan napista.
Onko joku tehnyt tai muuten osaisi antaa vinkkejä?
Autohan mulla oli Scania 113K...
-
- Tosi harrastaja
- Truck: Hakusessa
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Kävin viime viikolla kattomassa yhtä delta staria volvon alustalla ja siinä oli liitin siinä etuoven takana olevassa luukussa sähköpistokkeen vieressä. En tiiä onko uudesta asti ollu mutta siinä semmonen kuitenkin oli.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Truck: Scania/Superstar
- Member id: 053
- Viesti:
Monessa firmassa jotka säilyttävät autoja tallissa on laitettu se jälkikäteen jos ei ennestään ole ollut, ettei tarvi ovet auki sitä käryyttää sielä. Jos se venttiili löytyy niin luultavasti näistä jostain, eli etukuomun alta kun avaat sen, polttoainetankin luukusta täyttöputken vierestä, etuovimontusta, tai konetilasta, scaniassa monesti saa liittimen suoraan moottoritilassa yleensä oikealla olevaan ilmasäiliöön.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
-
- Ajoneuvos
- Truck: Scania K112Superstar
Mulla on K112/Superstar 9000, eli vm -88. Siinä on tuo ilmansyttö tuossa tankkausluukun sisällä. Siis naftakorkin vieressä.
Ja minun Scaniassani se on siinä suoraan sen käsijarruvivun vieressä olevan Spärr-napin alla. Siinä on pyöreä muovisuojus ja kun sen kampeaaa auki, alla on ihan "renkaan venttiili", mistä voi tuupata ilmaa sisään. Kaverin Volvossa se on samassa paikassa. Kösittääkseni se löytyy joka ikisestä paineilmajarruisesta autosta jostain ihan huollon ja hinauksen takiakin.
Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolle
Olisikohan hyvä panna ilma kompurasta vedenerottimen läpi vasta sisään bussin järjestelmään...
Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolle

-
- Rattiamiraali
- Truck: volvo b57/b58
- Member id: 151
yritin kerran kokeilla tuosta spärr napin vierestä, ja en saanut siitä menemään sisään yhtään mitään, oliko sit liitin viallinen, tai en vaan osanut, tuntu et oli kyllä niin syvällä ettei normi täyttöletku sinne ylettänyt.Joe Cool kirjoitti:Ja minun Scaniassani se on siinä suoraan sen käsijarruvivun vieressä olevan Spärr-napin alla. Siinä on pyöreä muovisuojus ja kun sen kampeaaa auki, alla on ihan "renkaan venttiili", mistä voi tuupata ilmaa sisään. Kaverin Volvossa se on samassa paikassa. Kösittääkseni se löytyy joka ikisestä paineilmajarruisesta autosta jostain ihan huollon ja hinauksen takiakin.
Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolleOlisikohan hyvä panna ilma kompurasta vedenerottimen läpi vasta sisään bussin järjestelmään...
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Truck: Scania/Superstar
- Member id: 053
- Viesti:
Joo toi renkaantäyttö venttiili löytyy lähes joka autosta, ja siitä ei käsittääkseni saa kun jarrut vapautettua, todella hyvällä tuurilla. Jos rehti täyttöventtiili löytyy niin siihen sopii normaali paineilmaliitin, niitäkin on tullut vastaan uros ja naaraspäillä, että joskus on joutunut rakentaa letkun sitä mukaa. Jos moottoritilassa olevaa säiliöön laittaa suoraan niin sit muistaakseni täytyi olla sellanen letku jossa oli kumpikin pää uros.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
-
- Rattiamiraali
- Truck: volvo b57/b58
- Member id: 151
kuinkakohan vaikee/laiton operaatio ois et laittais pienen kompuran ja vaihtohanan ovelle. et ovi toimis, vaikka auto muuten oiski paineetta. sitähän alkuperänen viesti pääasiassa koski.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- only4pro
- Vapaaherra
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
Itse mitettinyt saman, eli voisi hanalla vaihtaa niin että ei koko autoon laiteta paineita, vaan pelkästään ovelle (ja minulla jäisi myös kattokanavaien luukut samalla kun ovat samassa linjassa oven kanssa) ja just ulkoisen kompuran kanssa. Ajattelin jos laittaa tuollaisen sulkuhanan, niin voi auton myös "paineistaa" esim ennen lähtöä, kun laittaa kompuran päälle ja avaa hanan.
- Liitteet
-
- kompura.JPG (5.56 KiB) Katsottu 19100 kertaa
Jeps, kun tarkemin luki, niin ovestahan siinä oli puhejeepster kirjoitti:kuinkakohan vaikee/laiton operaatio ois et laittais pienen kompuran ja vaihtohanan ovelle. et ovi toimis, vaikka auto muuten oiski paineetta. sitähän alkuperänen viesti pääasiassa koski.

Mutta onko se oven manuaalinen avaaminen ja sulkeminen niin hankalaa, että kannattaa tuollaista järjestelmää sen takia rakentaa

- only4pro
- Vapaaherra
Minulla esim. on tuollainen vippiovi, eli samanlainen kun noissa autoissa yleensä on takaovena, alas ulos ja sivulle. Sitä kun on vähän vaikea käyttää käsin, ei tahdo millään pysyä kiinni, aina jää monen sentin rako.
OK, minun oveni on vanhempaa mallia kahteen osaan jakautuva "ulos ja sivulle" ja se toimii ihan kohtuullisesti käsinonly4pro kirjoitti:vippiovi ... alas ulos ja sivulle.... vaikea käyttää käsin, ei tahdo millään pysyä kiinni, aina jää monen sentin rako.

-
- Ajoneuvos
Niin eikös tuo venttiili ole tosiaan ajateltu käytettäväksi käsijarrun vapauttamiseksi esim. hinattaessa kun ei muualta enää ilmaa tule. Minulla on vielä tallella letkukin, jonka toinen pää tarkoitettu vararenkaaseen ja toinen tuohon spärrin viereen. Eli auto on tuolloin "omavarainen", tietty vararenkaassa pitää olla ilmaa mistä ottaa. Mutta meillähän kaikilla on vararenkaanilmanpaine jatkuvan tarkkailun alla...VANHOOL kirjoitti:Joo toi renkaantäyttö venttiili löytyy lähes joka autosta, ja siitä ei käsittääkseni saa kun jarrut vapautettua, todella hyvällä tuurilla. Jos rehti täyttöventtiili löytyy niin siihen sopii normaali paineilmaliitin, niitäkin on tullut vastaan uros ja naaraspäillä, että joskus on joutunut rakentaa letkun sitä mukaa. Jos moottoritilassa olevaa säiliöön laittaa suoraan niin sit muistaakseni täytyi olla sellanen letku jossa oli kumpikin pää uros.

-
- Kuski
- Truck: scania 110
itse laitoin t haaran kompuran ja säiliön väliseen letkuun siittä pätkä letkua ja naaras liitin. sillä saan koko järjestelmän täytettyä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Itellä pyöriny samat mielessä, itse asiassa otin just pois sellasen nipan/letkuliittimen joka oli takaiskuventtiilin takana, sillä ois saanu ilmaa systeemiin.scania 110 kirjoitti:itse laitoin t haaran kompuran ja säiliön väliseen letkuun siittä pätkä letkua ja naaras liitin. sillä saan koko järjestelmän täytettyä
Mutta mitäs kun porukka jännittää jarrukellojenkin säätöä, niin mites ilmanpainelinjojen pätkiminen ja haarottelu? Ovet näyttäs olevan takajarrupiirissä, muista en tiedä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
Minkäköhän ikäinen auto sulla on, no veikataan.haaveilija kirjoitti:Onko busseissa minkäänlaista venttiiliä vakiona josta paineilmaa voisi lisätä manuaalisesti järjestelmään ilman että moottorin tarvitsee olla käynnissä? Vai onko sellainen tehtävä "jälkiasennuksena"? Ajatus oli laittaa sähkökompurasta ilmaa sisään kun auto seisoo varikolla pitkiä aikoja ja saisi ovetkin toimimaan napista.
Sulla on varmaan siellä haldexin 2 tornikuivaaja, alunperin täyttöletku tulee kuvassa näkyvään oranssiin linjaan, toinen pää voi olla auton keulassa tai oikeastaan missä vaan, mihin se on haluttu laittaa. Tästä liitännästä täyttyy koko paineilmajärjestelmä.
Liitännän voi tehdä myös auton lisälaitepiiriin, josta ovi ottaa käyttöpaineen, jos sun auto on alle -93 vuosimallinen, tämä säiliö löytyy etuoven edestä tai takaa. Säiliössä on mittaliitin johon on hyvä kytkeä täyttöliitin. Jos auto on uudempi, säiliö on etuakselin takana rungon keskellä.
Suosittelen kuitenkin alkuperäisen täyttöliitännän käyttämistä, se kulkee kuivaajan kautta eikä järjestelmään tule ylimääräistä kosteutta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Member id: 047
Tässä eräs versio ilmansyöttöön joka menee kuivaimen läpi.
Alta tuleva letku tulee auto kompuralta ja ylempi lisäkompuralta. Ylin putki menee säiliöön.
Ei tarvitse erillistä takaiskuventiiliä.
Alta tuleva letku tulee auto kompuralta ja ylempi lisäkompuralta. Ylin putki menee säiliöön.
Ei tarvitse erillistä takaiskuventiiliä.
Pohjantähti
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Member id: 061
- Viesti:
Tällainen systeemi minulla oli jo auton ostaessa Volvo B10M vm 1980
Korjaamot käyttävät sitä tarvitessaan autoon paineet eivätkä viitsi pitää konetta käynnissä.
Korjaamot käyttävät sitä tarvitessaan autoon paineet eivätkä viitsi pitää konetta käynnissä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Mistä kohtaa tämä kuva on otettu, kun en osaa hahmottaa?KajNyy1 kirjoitti:Tällainen systeemi minulla oli jo auton ostaessa Volvo B10M vm 1980
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
Eikös molemmat kuvat ole melkein samasta paikasta, eli Bendixin vierestä.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Member id: 061
- Viesti:
Pitää paikkansa ja molemmissa kuvissa näkyy myös B58 ja B10M mallien ulkoisen voiteluöljysöiliön lasinen öljytason tarkastusputkionly4pro kirjoitti:Eikös molemmat kuvat ole melkein samasta paikasta, eli Bendixin vierestä.

KajNyy1
- only4pro
- Vapaaherra
Minulla ei taida olla tuota lasiputkea?? Eikös Mimyyn auto ole B9M? Minulla on ilmankuivain moottorin sylintereiden vieressä/edessä ja öljysäiliö toisella puolella akkujen vieressä.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
Sulla on ilmeisesti vanhempi malli B58.only4pro kirjoitti:Minulla ei taida olla tuota lasiputkea?? Eikös Mimyyn auto ole B9M? Minulla on ilmankuivain moottorin sylintereiden vieressä/edessä ja öljysäiliö toisella puolella akkujen vieressä.
Niissä on erilainen öljysäiliö, mittatikku on korkin alla.
Se vanhempi öljysäiliö on paljon parempi, ei ole tuota vuotavaa lasiputkea.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- only4pro
- Vapaaherra
Juu, on korkin alla toi tikku.
Asiasta toiseen, meniköhän suodattimet tukkoon? Oli täälläpäin pari päivää -14 yöllä ja nyt viime yö lähes -20... ja kesälöpöä tankissa... Kun ollaan sitä halvempaa talvilaatua odotettu...
Asiasta toiseen, meniköhän suodattimet tukkoon? Oli täälläpäin pari päivää -14 yöllä ja nyt viime yö lähes -20... ja kesälöpöä tankissa... Kun ollaan sitä halvempaa talvilaatua odotettu...

-
- Ajoneuvos
Joo itsellä vähän sama juttu pitäis saada nyt halpaa talvilaatua tankkiin ennenkuin hinnat nousevat. Ei tuo kesälaatu paikalleen jämähdä vaan suodattimet menevät tukkoon vasta kun siellä on läpivirtaus. Kesälaadun suodatettavuus on -10. Eli jos se on sitä kylmempää alkaa parafiini tukkimaan suodattimia. Kävin tänään mittaamassa oman auton lämpöjä. Ulkona -1, auton alla maa -9 ja tankin ulkopinta -7. Tuolla nyt ehkä voisi lähteä lähellä olevalla asemalle. En vaan raaskinnut kylmää konetta käynnistää vaan laitoin huomiselle lohkolämmittimen päälle kellolla ja Webaston myös. Valitettavasti lupaa ensiyöksi varsin kylmää tänne eteläänkin. Pelko on, että tuo Lähi-Idän kiista ja Venäjän kaasunviennin rajoitukset alkavat nostaa raakaöljyn hintaa, eli pitäisi saada tuommoiset 600 litraa tankattua lähiaikoina.only4pro kirjoitti:Juu, on korkin alla toi tikku.
PS. Sorry, on aika kaukana otsikon aiheesta...