Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Minulla kiersi vesi huonosti kun oli seissyt auto, eikä lähtenyt 20km matkalla ilmat pois.
Sitten käytiin 100km edestakas matkalla, niin ilma oli lähtenyt sen verran että webasto toimi. Niin enne sitä siis webasto vaan lämmitti tuollaisia 30sek etappeja.
Sitten käytiin 100km edestakas matkalla, niin ilma oli lähtenyt sen verran että webasto toimi. Niin enne sitä siis webasto vaan lämmitti tuollaisia 30sek etappeja.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Jatkamme siis nesteytystä ja ilmailua
Täytyy yrittää saada auto lämpimäksi, keskiviikolle on varattu katsastus ja jos leima tulee niin ens viikolla olisi jo ensimmäinen reissu tiedossa. Jos paukauttaa reilut 20 pakkasta niin oishan se kiva että tulisi lämpöä kabiiniin

Täytyy yrittää saada auto lämpimäksi, keskiviikolle on varattu katsastus ja jos leima tulee niin ens viikolla olisi jo ensimmäinen reissu tiedossa. Jos paukauttaa reilut 20 pakkasta niin oishan se kiva että tulisi lämpöä kabiiniin

- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
No niin, leima on saatu ja alla on tuliterä matkailuauto!
Autokin alkaa pikkuhiljaa lämpeneen kun vaan jaksaa ilmailla...

Autokin alkaa pikkuhiljaa lämpeneen kun vaan jaksaa ilmailla...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
No onneksi olkoon
Toi on aina helpottava tilanne
Onko missä vaiheessa sisältä
eli joko on valmista vai oliko tehty just se mitä tarttee leimalle 




Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kiitoksia! Kyllä helpotti itseäkin....Bussiton kirjoitti:No onneksi olkoonToi on aina helpottava tilanne
Onko missä vaiheessa sisältä
eli joko on valmista vai oliko tehty just se mitä tarttee leimalle


Sisustuksesta 2/3 on valmiina. Perälle tuleva kabinetti on vielä tekemättä mutta muuten on valmista. Valojenlaittoa on jäljellä vähän joka paikaan mutta niitä tehdään kun ehditään

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Myöhästyneet onnittelut onnistuneen katsastuksen johdosta



- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Seuraavaksi pitäisi alkaa rakentamaan takakabinettia josta ainkin tässä vaiheessa pitäisi tehdä "euroopan hienoin", sää nähdä muuttuuko tavoite kun alkaa ynnäileen mitä se maksaa
Kovin paljon ei galleriassa ollut kuvia jo tehdyistä, tarkoitus olisi rakentaa U tai J-sohva jossa j:n kärkeen tulee viihdekeskus. Onko joku tehnyt tai osaisiko muuten antaa vinkkejä?
Ensin pitäisi päättää sohvan rakenne joka olisi helppo verhoilla ja tietenkin muutenkin hyvä ja hieno. Helpoin olisi tehdä 90 asteen kulmilla mutta tyyliltään aika "tylsä", seuraava vaihtoehto olisi 2x45 astetta joka on tälle hetkellä kiinnostavin tai jos joku osaa neuvoa niin paras olisi tietenkin pyöreillä nurkilla. Verhoilun ajattelin teettää mutta runko olisi tarkoitus tehdä itse kertopuusta ja vanerista. Mitä pitäisi osata ottaa huomioon? Kuvia tai linkkejä jo valmiista? Varsinkin rungon rakenne kiinnostaa.

Kovin paljon ei galleriassa ollut kuvia jo tehdyistä, tarkoitus olisi rakentaa U tai J-sohva jossa j:n kärkeen tulee viihdekeskus. Onko joku tehnyt tai osaisiko muuten antaa vinkkejä?
Ensin pitäisi päättää sohvan rakenne joka olisi helppo verhoilla ja tietenkin muutenkin hyvä ja hieno. Helpoin olisi tehdä 90 asteen kulmilla mutta tyyliltään aika "tylsä", seuraava vaihtoehto olisi 2x45 astetta joka on tälle hetkellä kiinnostavin tai jos joku osaa neuvoa niin paras olisi tietenkin pyöreillä nurkilla. Verhoilun ajattelin teettää mutta runko olisi tarkoitus tehdä itse kertopuusta ja vanerista. Mitä pitäisi osata ottaa huomioon? Kuvia tai linkkejä jo valmiista? Varsinkin rungon rakenne kiinnostaa.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
- Truck: Hakusessa
- Location: Tampere/Sysmä
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuolla Ukkosen sivuilla on useemmanki kärryn kuvia.
http://ukkonenoy.com/index_files/projects.htm
http://ukkonenoy.com/index_files/projects.htm
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Nyt on "neitsytmatka" tehty eikä laiva edes uponnut!
Pari reissua Oulusta Rukalle joten kilometrejä kertyi reilut 1000. Kulutus taisi jäädä siihen 25 litran tuntumaan vaikkakaan ihan tarkkaa lukemaa en mitannut.
Matkustajille ei ongelmista puhuta mutta täällä niitäkin voi käsitellä
Edelleen lämmityksen kanssa pieniä haasteita. Auton saan nyt lämpenemään normaaliin 80-90 asteen moottorilämpöön mutta autossa on kuitenkin kylmä. Ja nyt myöskään webasto ei lähde enään polttamaan. Täytyy kokeilla vaihtaa suutin ja varmaankin kipinä tarkistaa. En ole ennen kyseistä laitetta rapannut mutta siitä oli kyllä juttua jo toisessa ketjussa. Mutta fiksuja neuvoja edelleen otetaan vastaan. Aluksi sen käynnistyminen oli epävarmaa mutta lähti kuitenkin kun jaksoi yrittää, nyt ei enään ollenkaan vaikka napsuttelee tunninkin kytkintä päälle ja pois.
Toinen kysymys liittyy myös lämmitykseen, autossa on kaksi termostaattia jotka todennäköisesti säätävät matkustamon lämpöä kun ne sinne on kerran sijoitettu (toinen edessä ja toinen takana). Tietääkö kukaan missä niiden toimilaitteet on? Minusta lämmönsäätö niissä ei toimi, vaikka ne on säädetty reiluun 20 asteeseen patterit kylmenee paljon ennen kuin kyseinen lämpö on saavutettu. Joko termari ei toimi tai sitten toimlaitteet on osittain jumissa (jota en usko kun eivät varmaan ole wirsbon tekemät
)

Pari reissua Oulusta Rukalle joten kilometrejä kertyi reilut 1000. Kulutus taisi jäädä siihen 25 litran tuntumaan vaikkakaan ihan tarkkaa lukemaa en mitannut.
Matkustajille ei ongelmista puhuta mutta täällä niitäkin voi käsitellä

Toinen kysymys liittyy myös lämmitykseen, autossa on kaksi termostaattia jotka todennäköisesti säätävät matkustamon lämpöä kun ne sinne on kerran sijoitettu (toinen edessä ja toinen takana). Tietääkö kukaan missä niiden toimilaitteet on? Minusta lämmönsäätö niissä ei toimi, vaikka ne on säädetty reiluun 20 asteeseen patterit kylmenee paljon ennen kuin kyseinen lämpö on saavutettu. Joko termari ei toimi tai sitten toimlaitteet on osittain jumissa (jota en usko kun eivät varmaan ole wirsbon tekemät

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kannattaa kattoa tuleeko tolle webastolle naftaa
ettei olisi suodatin tukossa. Sekä tarkastaa se liekkivahti.

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Onko sille oma suodatin jossakin? Moottorin suodattimet on juuri vaihdettu.Bussiton kirjoitti:Kannattaa kattoa tuleeko tolle webastolle naftaaettei olisi suodatin tukossa. Sekä tarkastaa se liekkivahti.
Liekkivahtia en heti epäillyt koska liekki ei edes syty. Sen puoleen tuo suodatin vois olla parempi kandidaatti. Jos vahdissa vika niin eikös se silloin toimi niin että syttyy mutta sammuu heti perään? Mutta yritän puhdistaa sen samalla kun aukoo härvelin

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Termostaatit on useasti varustettu sellaisella kapillaarisella tuntoelimellä. Ne saattaa olla jo katkenneet ja haistelu ei enää ole kovin tarkkaa. Kattelepa löytyykö jostain mustaa pientä siivilää josta lähtee parin millin alumiinilanka tai voi se olla sellanen pieni valkoinen rasiakin. Tietäskö Pilotti tai VANHOOL kun he tuntee ton superstarin paremmin. Kylmä voi tulla myös jos ajelee vahingossa jokin raitisilmaläppä auki kuten linjalla tänään, kuljettajalla eri auto käytössä niin tänä aamuna heräsi kaikki matkustajat kun kattokanavat työnsi jääkylmää niskaan
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Minulla on yksi säätörasia autossa ja siinä olen huomannut, että kun auto on ollut paikoillaan rakentamisen aikana, saa lämmön säätö olla hyvinkin kylmällä, jopa 10-15 asteen välillä, jottei autossa tulisi sisälllä kuuma. Kun taas lähti ajamaan pakkasella, piti säätö vetää paljon kuumemmalle, koska Webasto heitti pois päältä, kun auton moottorikin lämmitti vettä ja Webaston mielestä vedessä oli jo lämpöä kyllin.haaveilija kirjoitti: lämmönsäätö niissä ei toimi, vaikka ne on säädetty reiluun 20 asteeseen patterit kylmenee paljon ennen kuin kyseinen lämpö on saavutettu.
Sitten tietysti veden vähyys vaikuttaa Webaston käymiseen. KÄynnityä sen kai pitäisi, vaikka vesi olisikin vähissä, mutta se sammuu kyllä pian. Minuaa näyttääs e suodatin olevan ihan siinä Webaston vieressä ja itsekin olen sitä vaihtamassa tässä kun vain ehtisi siihen käsiksi.
Ja eilen tein vielä havinnon siitä, että kun hupiakkujen jännite laski tarpeeksi alas, ei Webasto enää suostunut käymään.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Oletko varma että kaikki hanat on varmasti auki asennossa, superstareissa yleensä sähköinen lämmönsäätö vaihdekepin etupuolella, monesti silti voi olla palloventtiili kuljettajan vasemmalla puolella, jos nämä kuitenkin kaikki auki ja patterit ei läpene niin pikkasen vielä tuntuu siltä että järjestelmässä olisi ilmaa. Mutta jos patterit on kuumat niin vikaa täytyy alkaa etsiä jostain muualta, jos tosiaan kattokavat on jääny vahingossa auki niin ei varmaan tarvi hikoilla autossa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Paikallisessa varaosaliikkeestä osasivat sanoa webaston suodattimelle niin sopivan hinnan kun 170e... en tilannut, mutta kysyin niin ei kuulema ollut vikaa hinnastossa (olis voinnut luulla että olis markkahintaa)
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Patterilinjan lämmönsäätö on tosiaan minullakin siinä vaihdekepin edessä kojelaudassa. Sen yläpuolella vihreä ledi, joka muistaakseni kertoo, että tavoitelämpötila ei ole vielä saavutettu. Kun sammuu ja jos on vielä liian viileää niin kierretään nupista lisää. Tuo taitaa ohjata niitä, tai ainakin yhtä venttiiliä jotka ovat konehuoneessa Webaston yläpuolella(siis Scaniassa ainakin mulla takana oikealla) Samoilta paikoilta löytyvät myös käsin kierrettävät venttiilit, jotka voivat olla hyvinkin kiinni kesän jäljiltä! Sieltä lähtee myös putket tuonne kattokanavalämmitykseen. Ne autosta sisältä löytyvät erilliset säädettävät termostaatit ovat ainoastaan niiden lähellä olevien puhallinkennojen säätöön, eli oikein viileässä käynnistyvät puhaltamaan lisälämpöä patterien lisäksi. Näin ainakin minun autossa. Kai... 

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Hups, pitääpä tarkastaa oman Webaston suodattimen tyyppi ja hinnoittelu. Tallilta muutaman kilometrin päässä on Webasto-huoltoonly4pro kirjoitti:webaston suodattimelle niin sopivan hinnan kun 170e...

- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Patterit kyllä lämpenee ihan kuumaksi saakka nyt kun on saanut ilman sieltä pois. Mutta nyt ongelmana on se että ne menee kylmäksi liian aikaisin, ihan kuin joku sääto tai termostaatti ne laittaisi kiinni liian aikaisin. Eilenkin 300 km ajon jälkeen patterit oli jääkylmät vaikka ne alkoi lähtiessä kyllä jo lämpenemään (perillä auton sisällä lämmintä auton lämpömittarin mukaan 11 astetta). Ajon aikana en tietenkään päässyt niitä kokeileen, etulämppäri puhalsi kyllä lämmintä ja kuskin penkin alla oleva lisälämppäri myös.VANHOOL kirjoitti:Oletko varma että kaikki hanat on varmasti auki asennossa, superstareissa yleensä sähköinen lämmönsäätö vaihdekepin etupuolella, monesti silti voi olla palloventtiili kuljettajan vasemmalla puolella, jos nämä kuitenkin kaikki auki ja patterit ei läpene niin pikkasen vielä tuntuu siltä että järjestelmässä olisi ilmaa. Mutta jos patterit on kuumat niin vikaa täytyy alkaa etsiä jostain muualta, jos tosiaan kattokavat on jääny vahingossa auki niin ei varmaan tarvi hikoilla autossa.
Kojelaudassa on kaksi lämmönsäädintä, toinen tuollainen pyörivä joka tuossa kuvassa osoittaa vielä kylmälle. Nyt se on suoraan oikealle. Toinen tuollainen liukutyylinen kytkin, siinä kaikki kolme vipua on äärivasemmalla (tuossa kuvassa keskimmäinen eli lämpö keskiasennossa).
Täytyy katsoa ne takapään hanat että ne on auki, ostin sen syksyllä joten voi ihan hyvin olla jotain kiinni kesän jäljiltä. Täytyy vain ensin opiskella mikä on mikäkin...

Tietääkö kukaan superstar tai scania mies mikä kytkin on tuossa lämmönsäätimien kanssa samassa rivissä äärioikealla? Symbolina siinä on vastuksen ja puhaltimen kuva. Olen sitä räpsytellyt mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Vieressä on myös toinen kytkin joka on rikki ja ilman symbolia, pitäisikö siitä jotain tapahtua?
Ja onko kukaan keksinyt hyvää konstia rasvata takamoottorisen pitkää kaasuvaijeria? Minulla hieman jäykkä ja lisäisi ajomukavuutta kun sinne saisi menemään öljyä. Joku joskus puhui että paineilmalla onnistuisi...

- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Termarit on sellaisia valkoisia rasioita, ihan samanlaisia kuin taloissakin.Lahti32 kirjoitti:Termostaatit on useasti varustettu sellaisella kapillaarisella tuntoelimellä. Ne saattaa olla jo katkenneet ja haistelu ei enää ole kovin tarkkaa. Kattelepa löytyykö jostain mustaa pientä siivilää josta lähtee parin millin alumiinilanka tai voi se olla sellanen pieni valkoinen rasiakin.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Jep nuo valkoiset termarit on ainakin mulla noiden lattiapuhaltimien ohjaukseen. Nuo kojelaudan kolme liukusäädintä ohjaa etupään lämppärikennostoa. Eli lämmin/kylmä, tuulilasille/alas ja olikohan se kolmas kierrätys. Eli tuo etupään lämmitys on erillään tuosta matkustamon lämmityksen säädöstä. Tuo kysymäsi katkaisin taitaa olla noiden lattiapuhaltimien kytkin, eli eivät kytkeydy päälle vaikka nuo termostaatit niin haluaisivatkin jollei tuo kytkin ole päällä.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Miksihän niitä termareita on sitten kaksi vaikka puhaltimia on vain yksi? Vai onkohan autossa joskus ollut niitä useampi ja nyt termarit ei ohjaa enään mitään... ennen edellistä omistaa niitä ei kuitenkaan ollut ollenkaan, hän oli lisännyt yhden jolle löytyy on/off kytkin kojelaudassa.Pilotti kirjoitti:Jep nuo valkoiset termarit on ainakin mulla noiden lattiapuhaltimien ohjaukseen. Nuo kojelaudan kolme liukusäädintä ohjaa etupään lämppärikennostoa. Eli lämmin/kylmä, tuulilasille/alas ja olikohan se kolmas kierrätys. Eli tuo etupään lämmitys on erillään tuosta matkustamon lämmityksen säädöstä. Tuo kysymäsi katkaisin taitaa olla noiden lattiapuhaltimien kytkin, eli eivät kytkeydy päälle vaikka nuo termostaatit niin haluaisivatkin jollei tuo kytkin ole päällä.
Ja yksi kytkin vielä unohtui, tuossa liukukytkimen oikealla puolella on tuollainen pyritettävä nuppi jossa on luvut 1-12. Ja siinä näyttää olevan se ledikin. Nyt osoittaa nro 12. Ohjaako se sitten pattereita vai mikä niitä sitten ohjaa kun tuossa isossa pyöreässä lukee "kattolämpö" joten olen kuvitellut että sillä ohjataan kattokanavien lämmitystä.
EDIT: Ongelma voi olla siinä että olen sokeasti luottanut tuohon nupin lukemiin, pitää kokeilla eri asetuksia ja katsoa miten se vaikuttaa. Ensin siis kokeillaan ja vasta sitten luetaan käyttöohjeet

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuo nuppi 1-12 numeroinnilla on nimeenomaan se jolla säädetään tuota patterilinjaa ja se ledi littyy siihen kuten aiemmin kirjoitin. Autot ovat tietysti yksilöitä, mulla on kaksi lattiapuhallinta, toinen oikealla takana juuri takaoven etupuolella ja toinen melko edessä vasemmalla puolella. Lisäksi vielä tuo kuljettajan penkin takana oleva. Kokeilepa tuota säätönamikkaa eri asennoissa, onko se nyt oikeasti asennossa 12, vai 1? Se muistaakseni naksahtaa ollessaan kiinni (normaali kytkimellä varustettu potikka) eli ei pitäisi silloin lämmetä ollenkaan. Tuleeko kattokanavista lämmintä tuon oman säätimensä ohjaamana? Jos ei niin silloin nuo katon putket ovat suljettu todennäköisesti.haaveilija kirjoitti:Miksihän niitä termareita on sitten kaksi vaikka puhaltimia on vain yksi? Vai onkohan autossa joskus ollut niitä useampi ja nyt termarit ei ohjaa enään mitään... ennen edellistä omistaa niitä ei kuitenkaan ollut ollenkaan, hän oli lisännyt yhden jolle löytyy on/off kytkin kojelaudassa.Pilotti kirjoitti:Jep nuo valkoiset termarit on ainakin mulla noiden lattiapuhaltimien ohjaukseen. Nuo kojelaudan kolme liukusäädintä ohjaa etupään lämppärikennostoa. Eli lämmin/kylmä, tuulilasille/alas ja olikohan se kolmas kierrätys. Eli tuo etupään lämmitys on erillään tuosta matkustamon lämmityksen säädöstä. Tuo kysymäsi katkaisin taitaa olla noiden lattiapuhaltimien kytkin, eli eivät kytkeydy päälle vaikka nuo termostaatit niin haluaisivatkin jollei tuo kytkin ole päällä.
Ja yksi kytkin vielä unohtui, tuossa liukukytkimen oikealla puolella on tuollainen pyritettävä nuppi jossa on luvut 1-12. Ja siinä näyttää olevan se ledikin. Nyt osoittaa nro 12. Ohjaako se sitten pattereita vai mikä niitä sitten ohjaa kun tuossa isossa pyöreässä lukee "kattolämpö" joten olen kuvitellut että sillä ohjataan kattokanavien lämmitystä.
EDIT: Ongelma voi olla siinä että olen sokeasti luottanut tuohon nupin lukemiin, pitää kokeilla eri asetuksia ja katsoa miten se vaikuttaa. Ensin siis kokeillaan ja vasta sitten luetaan käyttöohjeet
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Se voi olla että nuppi on kilahtanut 1-asentoon, mulla ainakin pyörii aika herkästi. Kiitos että neuvoit tuon ledin merkityksen, eipä ollut aavistustakaan mitä se tekeePilotti kirjoitti:Tuo nuppi 1-12 numeroinnilla on nimeenomaan se jolla säädetään tuota patterilinjaa ja se ledi littyy siihen kuten aiemmin kirjoitin. Autot ovat tietysti yksilöitä, mulla on kaksi lattiapuhallinta, toinen oikealla takana juuri takaoven etupuolella ja toinen melko edessä vasemmalla puolella. Lisäksi vielä tuo kuljettajan penkin takana oleva. Kokeilepa tuota säätönamikkaa eri asennoissa, onko se nyt oikeasti asennossa 12, vai 1? Se muistaakseni naksahtaa ollessaan kiinni (normaali kytkimellä varustettu potikka) eli ei pitäisi silloin lämmetä ollenkaan. Tuleeko kattokanavista lämmintä tuon oman säätimensä ohjaamana? Jos ei niin silloin nuo katon putket ovat suljettu todennäköisesti.haaveilija kirjoitti:Miksihän niitä termareita on sitten kaksi vaikka puhaltimia on vain yksi? Vai onkohan autossa joskus ollut niitä useampi ja nyt termarit ei ohjaa enään mitään... ennen edellistä omistaa niitä ei kuitenkaan ollut ollenkaan, hän oli lisännyt yhden jolle löytyy on/off kytkin kojelaudassa.Pilotti kirjoitti:Jep nuo valkoiset termarit on ainakin mulla noiden lattiapuhaltimien ohjaukseen. Nuo kojelaudan kolme liukusäädintä ohjaa etupään lämppärikennostoa. Eli lämmin/kylmä, tuulilasille/alas ja olikohan se kolmas kierrätys. Eli tuo etupään lämmitys on erillään tuosta matkustamon lämmityksen säädöstä. Tuo kysymäsi katkaisin taitaa olla noiden lattiapuhaltimien kytkin, eli eivät kytkeydy päälle vaikka nuo termostaatit niin haluaisivatkin jollei tuo kytkin ole päällä.
Ja yksi kytkin vielä unohtui, tuossa liukukytkimen oikealla puolella on tuollainen pyritettävä nuppi jossa on luvut 1-12. Ja siinä näyttää olevan se ledikin. Nyt osoittaa nro 12. Ohjaako se sitten pattereita vai mikä niitä sitten ohjaa kun tuossa isossa pyöreässä lukee "kattolämpö" joten olen kuvitellut että sillä ohjataan kattokanavien lämmitystä.
EDIT: Ongelma voi olla siinä että olen sokeasti luottanut tuohon nupin lukemiin, pitää kokeilla eri asetuksia ja katsoa miten se vaikuttaa. Ensin siis kokeillaan ja vasta sitten luetaan käyttöohjeet

Kattolämpöä pitää testata kun saa webaston taas toimimaan, aikaisemmin en ole puhallinta edes pitänyt päällä.
Mutta mysteeriset termostaatit mua vaivaa edelleen. Autossa on yksi lattialämmitin takaovea vastapäätä ja toinen kuskin jaloissa, ei muita. Yhdessä patterissa on kyllä jatkos etuosassa jossa lämmitin on joskus ollut. Eli veikkaisin että tällä hetkellä termostaatit ei ohjaa yhtään mitään. Ajettelin lisätä siihen etuosaan yhden lämmittimen juuri siihen kohtaan jossa jatko on, joku vois neuvoa miten termostaatti siihen kytketään jos lämmittimen joskus laittaa

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
On sullakin varmaan ollut aluksi kaksi lattiapuhallinta. Tuo niiden omien termarien logiikka on se, että kun auto on kylmä ja lämpöä alkaa tulla putkiin nuo puhaltimet ovat päällä nopeuttaen auton lämpiämistä kunnes niiden omien termarien lämpötila saavutetaan ja ne kytkeytyvät pois jättäen lämmityksen pattereille. Samaten jos takaovi on pitkään auki ja sen ympäristö jäähtyy, kytkeytyy tuo lähellä oleva puhallin taas päälle, vaikka muu matkustamo olisikin lämmin.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Mulla on tuossa parkissa ollessa tehnyt kerran niin että vaikka ledi paloi ja lämpöä olisi pitänyt tulla niin ei tullut. Se "ledi säädin" ohjaa ainakin minulla akkukotelossa olevaa sehköventtiiliä, joka taas ohjaa paineilmaventtiiliä joka ohjaa patterilinjalle menevää vettä. Ohjekirjassa lukee että paineilman loputtua venttiili jää yleensä auki
Ei jääny sillon kerran. Se sininen/punainen säätö on tosiaan kattokanavien kennoille. Oletkos millä ilmannut ne kattokanavakennot? Lattiapuhaltimia ei ole mulla, enkä usko että on ollutkaan, oletan että on koritusvaiheessa laitettu ne kytkimet ja piuhat valmiiksi, löytyypä jopa termari keskioven rappusista.
Mulla sen leditermarin anturi on (oli) takana oikealla, ihan hattuhyllyn kupeessa takaseissä, ruskea tulitikkuaskin kokoinen rasia. Siihen kun hönkäsee, ja termari on 1-asennossa niin napsahtaa akkukotelossa ja ledi sammuu...

Mulla sen leditermarin anturi on (oli) takana oikealla, ihan hattuhyllyn kupeessa takaseissä, ruskea tulitikkuaskin kokoinen rasia. Siihen kun hönkäsee, ja termari on 1-asennossa niin napsahtaa akkukotelossa ja ledi sammuu...
-Koska sen voi tehdä myös itse-