Volvon löpön ilmaus
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Volvon löpön ilmaus
Kävipä niin että tankki meni tyhjäksi, tai kerkesi riipaista ilmoja (sammutin heti kun alko köhimään). Nyt tankissa löpöä, mutta huonot akut ei anna startata kuin sekunnin pätkiä, ennen starttasi kun pyörähti tuon verran.
Eli tarviiko tuota ilmata vai startilla lähtee kun vain on virtaa pyörittää? Miten ilmata jos täytyy?
Kone on joku B58 tai B10M alustan mukana oleva. Mistä muuten löytyy koneen tarkka tyyppi ja sarjanumero?
Eli tarviiko tuota ilmata vai startilla lähtee kun vain on virtaa pyörittää? Miten ilmata jos täytyy?
Kone on joku B58 tai B10M alustan mukana oleva. Mistä muuten löytyy koneen tarkka tyyppi ja sarjanumero?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvon löpön ilmaus
No jos ei startilla lähe niin naftapumpussa on käsikäyttöinen toinen pumppu, yleensä valkea tai harmaa nuppi. Lähtee kierteellä auki, suodattimen jalassa on ilmausroppu(päällä). Roppu auki ja eikun pumppaamaan, sitten kun suodatin täys niin roppu kiinni.(suihkuputkien kanssa tarvii varmaan tehdä sama operaatio) Helpommin saman voi tehdä startilla kun aukoo suihkuputkia sen verran jotta ilma pääsee pois ja starttaa niin että auto käy.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon löpön ilmaus
Moottorin tyyppi on merkitty lohkoon ruiskutuspumpun alle pumpun takaosan kohdalle. Siellä lukee esim THD100D taikka A tai ED mut sepä selviää kun käy lampun kanssa tsiigaamassa. Pitää katsoa koneen keskeltä vasempaa laitaa kohti.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvon löpön ilmaus
Saitkos jo ilmattua? Minulla suodatinten vaihdon yhteydessä (Scaniassa 2 suodatinta) ei ilmaus onnistunut sitten millään. Se vanha alkuperäinen kierrettävä tötterö fuskasi ilmaa mukaan sen minkä jaksoi pumpata. Suodattimet tulivat täyteen, mutta myös ilmaa koko ajan niin, ettei kone yskähtänytkään startatessa. Sitten luovutin ja kävin ostamassa Scanialta uuden ilmauspumpun.
Uusi oli Boschin sellainen harmaa kiertämättä valmis pumppu (31,50 e) , joka palautti jousella, joten pystyi etumoottoria ilmaamaan ahtaassa tilassa ihan toiseen malliin. Minuutin pumppaus ja se oli siinä, suodatinten ilmaruuveista tuli enää puhdasta tavaraa ilman pärskeitä. Ruuvit kiinni ja starttaamaan. Heti alkoi moottori yskiä ja starttaus työnsi loput ilmat suutinputkista johonkin, kai läpi ja kone alkoi pytty kerrallaan käynnistyä ja jäi pian käyntiin. Vaati siis muutaman starttauksen.
Eli jos jollain on tuo Boschin vanha väljä pumppu, niin vaihtakaa ihmeessä uuteen, jos ei ilmaus ala onnistua. Tuon reilun kolmen kympin takia ei kannata tehdä asiasta ongelmaa

Uusi oli Boschin sellainen harmaa kiertämättä valmis pumppu (31,50 e) , joka palautti jousella, joten pystyi etumoottoria ilmaamaan ahtaassa tilassa ihan toiseen malliin. Minuutin pumppaus ja se oli siinä, suodatinten ilmaruuveista tuli enää puhdasta tavaraa ilman pärskeitä. Ruuvit kiinni ja starttaamaan. Heti alkoi moottori yskiä ja starttaus työnsi loput ilmat suutinputkista johonkin, kai läpi ja kone alkoi pytty kerrallaan käynnistyä ja jäi pian käyntiin. Vaati siis muutaman starttauksen.
Eli jos jollain on tuo Boschin vanha väljä pumppu, niin vaihtakaa ihmeessä uuteen, jos ei ilmaus ala onnistua. Tuon reilun kolmen kympin takia ei kannata tehdä asiasta ongelmaa


- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvon löpön ilmaus
Akut on loppu, voi startata ehkä 2-3 sekunttia maksimissaan ja vähän se lupaa, mutta vaatii tuon jälkeen 30min latauksen. Eli ei oikein toimi. Täytys hommata uudet tai paremmat akut.Joe Cool kirjoitti:Saitkos jo ilmattua? Minulla suodatinten vaihdon yhteydessä (Scaniassa 2 suodatinta) ei ilmaus onnistunut sitten millään. Se vanha alkuperäinen kierrettävä tötterö fuskasi ilmaa mukaan sen minkä jaksoi pumpata. Suodattimet tulivat täyteen, mutta myös ilmaa koko ajan niin, ettei kone yskähtänytkään startatessa. Sitten luovutin ja kävin ostamassa Scanialta uuden ilmauspumpun.
Uusi oli Boschin sellainen harmaa kiertämättä valmis pumppu (31,50 e) , joka palautti jousella, joten pystyi etumoottoria ilmaamaan ahtaassa tilassa ihan toiseen malliin. Minuutin pumppaus ja se oli siinä, suodatinten ilmaruuveista tuli enää puhdasta tavaraa ilman pärskeitä. Ruuvit kiinni ja starttaamaan. Heti alkoi moottori yskiä ja starttaus työnsi loput ilmat suutinputkista johonkin, kai läpi ja kone alkoi pytty kerrallaan käynnistyä ja jäi pian käyntiin. Vaati siis muutaman starttauksen.
Eli jos jollain on tuo Boschin vanha väljä pumppu, niin vaihtakaa ihmeessä uuteen, jos ei ilmaus ala onnistua. Tuon reilun kolmen kympin takia ei kannata tehdä asiasta ongelmaa![]()
Se kuitenkin kävi kun löpö alko loppua, että jotenkin tuntuu että ei se ihan ilmoissaan olisi kai. Sen käsipumpun löysin, mutta oli se korkki niin tiukassa etten saanu paljain käsin auki. Sen "hatun" allako on joku tutti millä pumpataan vai? Meinasin kyllä että survasen kompuralla ilmaa tankkiin ja availen ruuveja tai suuttimia, niin eikös se ilmaudu niinkin? Pakkanen tuli vaan, niin ei oikein natsaa keikkua tuolla pihalla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvon löpön ilmaus
Se korkki on se josta painetaan kun pumpataan. Kokeile että olisiko se jo auki asennossa ;;; eli paina sitä sisäänpäin, jos menee niin on valmis pumpattavaksi. Liike on luokkaa 2-4 cm.Reddewil kirjoitti:Akut on loppu, voi startata ehkä 2-3 sekunttia maksimissaan ja vähän se lupaa, mutta vaatii tuon jälkeen 30min latauksen. Eli ei oikein toimi. Täytys hommata uudet tai paremmat akut.Joe Cool kirjoitti:Saitkos jo ilmattua? Minulla suodatinten vaihdon yhteydessä (Scaniassa 2 suodatinta) ei ilmaus onnistunut sitten millään. Se vanha alkuperäinen kierrettävä tötterö fuskasi ilmaa mukaan sen minkä jaksoi pumpata. Suodattimet tulivat täyteen, mutta myös ilmaa koko ajan niin, ettei kone yskähtänytkään startatessa. Sitten luovutin ja kävin ostamassa Scanialta uuden ilmauspumpun.
Uusi oli Boschin sellainen harmaa kiertämättä valmis pumppu (31,50 e) , joka palautti jousella, joten pystyi etumoottoria ilmaamaan ahtaassa tilassa ihan toiseen malliin. Minuutin pumppaus ja se oli siinä, suodatinten ilmaruuveista tuli enää puhdasta tavaraa ilman pärskeitä. Ruuvit kiinni ja starttaamaan. Heti alkoi moottori yskiä ja starttaus työnsi loput ilmat suutinputkista johonkin, kai läpi ja kone alkoi pytty kerrallaan käynnistyä ja jäi pian käyntiin. Vaati siis muutaman starttauksen.
Eli jos jollain on tuo Boschin vanha väljä pumppu, niin vaihtakaa ihmeessä uuteen, jos ei ilmaus ala onnistua. Tuon reilun kolmen kympin takia ei kannata tehdä asiasta ongelmaa![]()
Se kuitenkin kävi kun löpö alko loppua, että jotenkin tuntuu että ei se ihan ilmoissaan olisi kai. Sen käsipumpun löysin, mutta oli se korkki niin tiukassa etten saanu paljain käsin auki. Sen "hatun" allako on joku tutti millä pumpataan vai? Meinasin kyllä että survasen kompuralla ilmaa tankkiin ja availen ruuveja tai suuttimia, niin eikös se ilmaudu niinkin? Pakkanen tuli vaan, niin ei oikein natsaa keikkua tuolla pihalla.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Volvon löpön ilmaus
Kuulostaa kyllä ihan samalta pumpulta kuin omassani. Minulla se toimi niin, että piti sekä nostaa että painaa pumpatessa, kunn uuden pumpun jousi nosta aina heti ylös ja tarvitsi vain painella. Voi olla, että pumppuasi ei ole vuosikymmeniin käytetty ja se korkki on ihan jumissa. Kokeile siis nostaa tai painaa, mutta jos/kun ei liiku, koeta kiertää varovasti putkipihdeillä se auki. Ja jos se tosiaan ei toimi, niin uusi pumppu vaan paikoilleen, on suoraan kiinni kierteellä siinä syöttöpumpussa, joten vaihto on helppoa.KajNyy1 kirjoitti: Se korkki on se josta painetaan kun pumpataan. Kokeile että olisiko se jo auki asennossa ;;; eli paina sitä sisäänpäin, jos menee niin on valmis pumpattavaksi. Liike on luokkaa 2-4 cm.
Ja ei noihin dieseleihin ilmauksiin ole vippaskonsteja - uudet ilmaavat automaattisesti starttaamalla ja vanhat käsin pumppaamalla. Ei se omalla painollaan mihinkään täyty, vaikka paineilmalla kuinka työntäisi. Pumppu ei ole kaasari! Rikot vaan paikkoja (letkut, tankit, liittimet jne..) lisää. Polttoainejärjestelmässä ainoa paine saa olla pumpun jälkeen

Tietysti parasta on hankkia uudet akut, jostain Biltemasta saa jo satasen kappale ja ovat varmasti paremmat, kuin vanhat lopussa olevat romuakut. Velipojan Hiaceen panin sellaisen Biltsun halvimman mahdollisen 1,5 v sitten ja tosi hyvin on jaksanut, vaikka auto seisoo pitkiäkin aikoja välillä.
Ja vaihda nyt ihmeessä samalla kun on jo ilmat järjestelmässä se polttoainesuodatin, maksaa muutaman euron. Ilmeisesti et ole sitäkään vaihtanut, kun ilmaus ei ole tuttua.
Eli summauksena, uusi pumppu muutaman kympin (jos vanha ei toimi), uudet akut parisataa ja suodatin 7 euroa - eli 250 euron bdjetilla olet huoleton mies pitkän aikaa ja tarmoa jää ihan muuhun, kuin turhaan tappeluun tuulimyllyjä vastaan

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvon löpön ilmaus
Kyllä yks metsäkoneyrittäjä vaan sanoi että paineilmalla ois kaikein helpoin ilmata.Joe Cool kirjoitti: Ja ei noihin dieseleihin ilmauksiin ole vippaskonsteja
Eli summauksena, uusi pumppu muutaman kympin (jos vanha ei toimi), uudet akut parisataa ja suodatin 7 euroa - eli 250 euron bdjetilla olet huoleton mies pitkän aikaa ja tarmoa jää ihan muuhun, kuin turhaan tappeluun tuulimyllyjä vastaanTämä vaan taitaa olla raaka totuus, jotkut asiat kannattaa pitää aina kunnossa ja nämä ovat juuri niitä...
225e näkyy biltsissä olevan akut kappale. Suodattimen/t vaihdan kun tiedän mallit jotta ostan oikeat. Sitten kun selvitän öljylingon jos sellainen on ja suodattimet öljylle myös. Mulla vaan on sellanen kutina että starttaamalla se lähtis kun virta riittäs, mut en tuonne pakkaseen oo ostamassa edes biltsin halpoja 450€:n akkuja.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvon löpön ilmaus
No kokemus puhuu, jos ovat paineilmalla ilmanneet - en minä mene väittämään sitten vastaan. Itse en sitä lähtisi tekemään vanhoille vehkeille. Sitä varten se pumppu on ja kunnossa olevalla pumpulla ilmat työntää pois minuutisssa kahdessa. Siinä ajassa ei edes virittele paineilmaa siihen vierelle ja tiivistä tankin täyttöaukkoa.
Pakko oli katsoa ihan tuonne Bilteman luetteloon. Sinä poimit sieltä kalleimman, minä halvimman
No sen verran ovat hinnat nousseet, että nyt halvin maksoi sentään 125 e
Tietenkin jos sinulla on siinä kaikki sähkövehkeet samassa akkuparissa, tuo kallein on paikallaan, koska siinä on enemmän kuin tuplaten AH:a. Itselläni on hupiakkusysteemi erikseen, jolloin käynnistysakuiksi riittävät pienemmätkin vehkeet, kunhan ne ovat kunnossa.
Kunhan nyt vaan muistutin, että sama ilmausrumba on edessä sitten sen suodattimen uusinnan kanssa. Toisaalta kun sen nyt testaa niin seuraavalla kerralla käy jo ripeästi kun tietää miten se onnistuu.
Olen sitä mieltä, että ellei kone edes yskäise, ei se starttaamalla käynnisty ilman ilmausta. Sitten kun alkaa yskiä, olet jo voiton puolella.
Pakko oli katsoa ihan tuonne Bilteman luetteloon. Sinä poimit sieltä kalleimman, minä halvimman


Kunhan nyt vaan muistutin, että sama ilmausrumba on edessä sitten sen suodattimen uusinnan kanssa. Toisaalta kun sen nyt testaa niin seuraavalla kerralla käy jo ripeästi kun tietää miten se onnistuu.
Olen sitä mieltä, että ellei kone edes yskäise, ei se starttaamalla käynnisty ilman ilmausta. Sitten kun alkaa yskiä, olet jo voiton puolella.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvon löpön ilmaus
Joo kyllä siellä muki tai kaks anto ymmärtää että hetki vielä niin lähtee, mutta sitten se virta loppuuJoe Cool kirjoitti:No kokemus puhuu, jos ovat paineilmalla ilmanneet - en minä mene väittämään sitten vastaan. Itse en sitä lähtisi tekemään vanhoille vehkeille. Sitä varten se pumppu on ja kunnossa olevalla pumpulla ilmat työntää pois minuutisssa kahdessa. Siinä ajassa ei edes virittele paineilmaa siihen vierelle ja tiivistä tankin täyttöaukkoa.
Pakko oli katsoa ihan tuonne Bilteman luetteloon. Sinä poimit sieltä kalleimman, minä halvimmanNo sen verran ovat hinnat nousseet, että nyt halvin maksoi sentään 125 e
Tietenkin jos sinulla on siinä kaikki sähkövehkeet samassa akkuparissa, tuo kallein on paikallaan, koska siinä on enemmän kuin tuplaten AH:a. Itselläni on hupiakkusysteemi erikseen, jolloin käynnistysakuiksi riittävät pienemmätkin vehkeet, kunhan ne ovat kunnossa.
Kunhan nyt vaan muistutin, että sama ilmausrumba on edessä sitten sen suodattimen uusinnan kanssa. Toisaalta kun sen nyt testaa niin seuraavalla kerralla käy jo ripeästi kun tietää miten se onnistuu.
Olen sitä mieltä, että ellei kone edes yskäise, ei se starttaamalla käynnisty ilman ilmausta. Sitten kun alkaa yskiä, olet jo voiton puolella.

Se ilmauspumpun korkki pyöri ja nousi vähän ylöspäin, eli siitä kai se lähtee.
Tankkiin haluisin painaa ilmaa senkin takia kun se on rutussa nyt, huohotin ollu joskus tukossa ja imeny tankin lommolle

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvon löpön ilmaus
No kyllä siinä voi olla toivoa sitten, jos vähän jo yskii...Reddewil kirjoitti: muki tai kaks anto ymmärtää ...
Eihän autossa alunperinkään ole kuin nuo sähkövehkeet ja niin isot akut kun mahtuu kyytiin. 180Ah minimi minkä laitan.
Se ilmauspumpun korkki pyöri ja nousi vähän ylöspäin, eli siitä kai se lähtee.
Tankkiin haluisin painaa ilmaa senkin takia kun se on rutussa nyt, huohotin ollu joskus tukossa ja imeny tankin lommolle
Minulla on kirjastoautoratkaisussa 4 kpl jotain n. 180 Ah hupiakkuja ja starttiakut (2 kpl) ovat kait jotain 140-150 Ah luokkaa. Eli erotetussä systeemissä ei tarvitse niin suuria starttiakkuja. Yksillä akuilla kyllä varmaan tuo "niin isot kuin mahtuu" lienee paras ratkaisu.
Tuo paineilman käyttö voi kyllä auttaa klommoissa

- 3510
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
- Truck: Iveco Daily 3510
- Location: Rusko
- Member id: 005
Re: Volvon löpön ilmaus
polttoainesuodattimien vaihdossa kannatta täyttä uudetsuodattimet valmiiksi ja kiertääsitten paikoilleen ja käynnistää kierroksia käyttämällä ei tarvitse ilmata
Re: Volvon löpön ilmaus
Missä tarvitsee, missä ei. Vanhassa Scaniassa kyllä pitää ilmata. Vaihdoin juuri suodattimet ja asia on kiusallisen kirkkaana mielessä. Käyttömersussa ei tarvitse muuta kuin tuo mitä itse sanoit.bkf867 kirjoitti: täyttä uudetsuodattimet valmiiksi ja kiertääsitten paikoilleen ja käynnistää kierroksia käyttämällä ei tarvitse ilmata
Jos tulet ensi syksynä näyttämään, miten '82 Scania pannaan käyntiin suodattimen vaihdon jälkeen ilmaamatta pelkällä startilla niin pullakahvit tarjoan, oikein santsikupilla

- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Volvon löpön ilmaus
Kyllä 112 Scania ainakin lähti suodattimien vaihdon jälkeen ilman ilmaamista käyntiin. Tosin sitäkään on varmaan aivan turha yrittää henkilöauton akkujen kans. Itse olen sitä mieltä että kun ajoakut ja hupiakut laittaa kummatkin 220Ah niin ei aina tarvi pelätä vaikka joutuu pari päivää oleen ilman maasähköä. Ja muuten pyörittää aika iloisesti kylmemmälläkin säällä starttauksessa. Ja kyllä kerran yks B58 volvo sammu 100 metriä ennen huoltoasemaa kun polttoaine mittari valehteli, onneksi oli sen verran vauhtia että lipui tankille asti, kyllä sekin muutaman pitkän starttauksen jälkeen lähti käyntiin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon löpön ilmaus
Kyllähän ne jotkut autot lähtee ilman ilmaamistakin käyntiin, kunhan vaan sahaa startilla riittävän pitkään.
Tämä vaan ei ole oikein järkevää sahata starttia liian pitkään, se kuumenee erittäin kuumaksi.
Scanian uudemmat 3 sarjan moottorit, joissa moottorin sammutus tapahtuu virta-avaimesta, on joskus pirun hankalia ilmata.
Silloin on kätevä konsti tuo aikaisemmin mainittu, paineilmaa tankkiin ja ilmaruuvi auki. Se toimii hyvin ongelmatapauksissa, vaikka käsipumppukin olis hajalla.
Mahurivolvoissa ilmaaminen kannattaa aina tehdä paluuputkesta, suodattimet on alempana kuin ruiskutuspumppu, joten kaikki ilma ei poistu suodattimen ilmausruuvista.
Tämä vaan ei ole oikein järkevää sahata starttia liian pitkään, se kuumenee erittäin kuumaksi.
Scanian uudemmat 3 sarjan moottorit, joissa moottorin sammutus tapahtuu virta-avaimesta, on joskus pirun hankalia ilmata.
Silloin on kätevä konsti tuo aikaisemmin mainittu, paineilmaa tankkiin ja ilmaruuvi auki. Se toimii hyvin ongelmatapauksissa, vaikka käsipumppukin olis hajalla.
Mahurivolvoissa ilmaaminen kannattaa aina tehdä paluuputkesta, suodattimet on alempana kuin ruiskutuspumppu, joten kaikki ilma ei poistu suodattimen ilmausruuvista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon löpön ilmaus
Juu, suodattimen vaihdosta selviää helpoiten täyttämällä suodattimet ennen asennusta. Mutta jos löpö loppuu autosta, joutuu ilmaamisen melkeinpä aina tekemään.Hene kirjoitti:Teen suodattimien vaihdon siten että ensiksi toinen suodatin pois, uusi suodatin piripintaan täyteen polttoainetta ja ruuvataan kiinni. Sitten viereiselle suodattimelle sama juttu.
Ei ole tarvinnut kertaakaan ilmata vaihdon takia mutta B57 nuo suodattimet ovat melkein moottorin päällimmäisenä. Ja nyt en muista että menikö paluuputki tankkiin vai noihin suodattimiin...
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvon löpön ilmaus
laiskuuttani en availe mitään ruuveja vaan lutkutan vain käsipumpulla kunnes tuntuu kunnon vastus pumpussa ja vielä parikymmentä painallusta sen jälkeen. eli systeemi täyttyy siinä vaiheessa kun vastus kasvaa ja paluupuolen takaiskua vasten kun ruutaa vähän aikaa niin loputkin ilmat pakenee pumppuontelosta. (pumpatessa kuulee selvästi kun pumpun paluupuolen takaisku alkaa narskua. se antaa myös pienen vastapaineen, jonka tarkoitus varmistaa pumpun ilmattomuus ja löpön nopea siirtyminen pumpun mäntien päälle. )
näillä eväillä ainakin volvo, scania ja mersu herää tulille
uusissa tuleekin ongelma kun paluulinjaa ei enää viimeisissä common raileissa ole. sinne voikin jäädä pahasti ilmat, kun ne pitää saada kaikki pois "suuttimen takaa". onneksi ei vielä ole tarvinnut moisia räplätä. common railin 1500-2000bar suutinputkia ei sitten kannata availla ihan huvikseen. ovat kuulemma vähän kertakäyttöisiä ja tosi kalliita..
sivuhuomiona muuten, etteivät common railit enää myöskään lämmitä paluunaftalla tankkia
eli pakkasella ei enää voi ajaa kesälaadulla, kuten jatkuvassa ajossa on ollut tapana liki -20 asteeseen asti tehdä..
näillä eväillä ainakin volvo, scania ja mersu herää tulille

uusissa tuleekin ongelma kun paluulinjaa ei enää viimeisissä common raileissa ole. sinne voikin jäädä pahasti ilmat, kun ne pitää saada kaikki pois "suuttimen takaa". onneksi ei vielä ole tarvinnut moisia räplätä. common railin 1500-2000bar suutinputkia ei sitten kannata availla ihan huvikseen. ovat kuulemma vähän kertakäyttöisiä ja tosi kalliita..
sivuhuomiona muuten, etteivät common railit enää myöskään lämmitä paluunaftalla tankkia

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvon löpön ilmaus
Tähän on pakko palata, että tosiaankin on paluuputket, ainakin vanhahkoissa pikkuautoissa. Niistä jopa löytyy löpön jäähdyttimet, kun tahtoo tuo kiisseli lämmetä paineessa: http://bmwfans.info/original/E39/Lim/53 ... l-13_0801/ no mutta kuitenkin, ei niitä commonrailin suuttimia kannata availla, siirtopumppu hoitaa ilmaamisen yleensä.motoku kirjoitti:laiskuuttani en availe mitään ruuveja vaan lutkutan vain käsipumpulla kunnes tuntuu kunnon vastus pumpussa ja vielä parikymmentä painallusta sen jälkeen. eli systeemi täyttyy siinä vaiheessa kun vastus kasvaa ja paluupuolen takaiskua vasten kun ruutaa vähän aikaa niin loputkin ilmat pakenee pumppuontelosta. (pumpatessa kuulee selvästi kun pumpun paluupuolen takaisku alkaa narskua. se antaa myös pienen vastapaineen, jonka tarkoitus varmistaa pumpun ilmattomuus ja löpön nopea siirtyminen pumpun mäntien päälle. )
näillä eväillä ainakin volvo, scania ja mersu herää tulille![]()
uusissa tuleekin ongelma kun paluulinjaa ei enää viimeisissä common raileissa ole. sinne voikin jäädä pahasti ilmat, kun ne pitää saada kaikki pois "suuttimen takaa". onneksi ei vielä ole tarvinnut moisia räplätä. common railin 1500-2000bar suutinputkia ei sitten kannata availla ihan huvikseen. ovat kuulemma vähän kertakäyttöisiä ja tosi kalliita..
sivuhuomiona muuten, etteivät common railit enää myöskään lämmitä paluunaftalla tankkiaeli pakkasella ei enää voi ajaa kesälaadulla, kuten jatkuvassa ajossa on ollut tapana liki -20 asteeseen asti tehdä..

Ja kuulema laadut on vähentynyt, ei enää ole arktista, vain kesä- ja talvilaatu...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvon löpön ilmaus
eikös arktista löydy enään pohjois-suomesta, kun täällä etelässä on niin lämpimät kelit.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Volvon löpön ilmaus
Ei taida löytyä kuin napapiirin pohjoispuolelta...Viilaaja kirjoitti:eikös arktista löydy enään pohjois-suomesta, kun täällä etelässä on niin lämpimät kelit.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon löpön ilmaus
Common rail ja pumppusuutinkoneet on helppoja ilmata, jakotukista ilmaruuvi auki ja muutaman kerran pumppaa.
Volvon koneet lähtee suutinrempankin jälkeen käyntiin hyvin helposti, muutaman kerran pumppaa ja siinä se. Volvossa se pumppaaminen käy nätisti nappia painamalla.
Tosin Scanian huoltokirja neuvoo pumppaamaan pumppusuutinkonetta käsipumpulla noin 200 kertaa suodattimen vaihdon jälkeen
Ihan niin hankalaa se ei kuitenkaan ole.
Volvon koneet lähtee suutinrempankin jälkeen käyntiin hyvin helposti, muutaman kerran pumppaa ja siinä se. Volvossa se pumppaaminen käy nätisti nappia painamalla.
Tosin Scanian huoltokirja neuvoo pumppaamaan pumppusuutinkonetta käsipumpulla noin 200 kertaa suodattimen vaihdon jälkeen

Ihan niin hankalaa se ei kuitenkaan ole.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvon löpön ilmaus
Kyllä ainakin Tesjoen D-piste antoi valita -15/-25 tai -29/-34...
EDIT jo ennen postausta...: Ei toi näköjään ole, on vain kahta eri talvilaatua. Arktinen on -40/-44
Katso liite, kopioitu nesteen diesel oppaasta sivulta 28
EDIT jo ennen postausta...: Ei toi näköjään ole, on vain kahta eri talvilaatua. Arktinen on -40/-44
Katso liite, kopioitu nesteen diesel oppaasta sivulta 28
- Liitteet
-
- Dieselopas_2007_sivu28.pdf
- (278.5 KiB) Tiedosto ladattu 313 kertaa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvon löpön ilmaus
Ilmaus suoritettu sillä käsipumpulla, avasin sen ja putsasin niin pelaa. Parin minuutin pumppaus kun kuuntelin että suodattimet lirisi täyteen ja ruuvia auki jakajan banjosta. 5sek starttaus ja niin lähti höskättämään!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 13 Huhti 2014 15:19
- Truck: VolvoB10MVanHool -86
- Location: 09-suunta
Re: Volvon löpön ilmaus
Pakko sen verran mainita, että älkää ihmiset täyttäkö niitä filsuja ainakaan piharemonttioloissa jos commonrail -moottorista kyse on.
Puhtaus on puoli ruokaa, sanotaan ja yhteispaineruiskun suuttimissa se on 95% siitä.
Yleensä niissä on sähköinen siirtopumppu, sitä käuntiin joko sähköä syöttämällä tai tietokoneella ohjaten, ilmaruuvia auki ja avot!
Eikä commonrailien suuttimien ilmailuja kannata pelätä, sähkö avaa suuttimet ja ilma pakenee, ongelmahan vanhoissa on se että ilma puristuu kasaan eikä kärki aukea.
Itse tein eilen talvihuoltoa firman autoon, ei kyllä kauaa kestä täyttyä suodatin kun käsipumppu kunnossa on ja joka pisara meni filsun läpi.
Loistotapa toki myös on paluuputkesta imeä.
Puhtaus on puoli ruokaa, sanotaan ja yhteispaineruiskun suuttimissa se on 95% siitä.
Yleensä niissä on sähköinen siirtopumppu, sitä käuntiin joko sähköä syöttämällä tai tietokoneella ohjaten, ilmaruuvia auki ja avot!
Eikä commonrailien suuttimien ilmailuja kannata pelätä, sähkö avaa suuttimet ja ilma pakenee, ongelmahan vanhoissa on se että ilma puristuu kasaan eikä kärki aukea.
Itse tein eilen talvihuoltoa firman autoon, ei kyllä kauaa kestä täyttyä suodatin kun käsipumppu kunnossa on ja joka pisara meni filsun läpi.
Loistotapa toki myös on paluuputkesta imeä.
If idiots could fly, internet would be an airport
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvon löpön ilmaus
4 sarjan kanikoissa pitää muistaa laittaa virta päälle kun ilmaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä