B58 mahurin kierroslukumittari

manuaudio
Kippari
Truck: Volvo Ajokki Royal

B58 mahurin kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

moro

tota noin.. nyt kun toistaiseksi lähes kaikki pelaa niin rupesi rassaamaan mieltä että millä tuon kierroslukumittarin saisi hereille. onko anturi missä ja millä sen vois testata.. vaiko vika mittarissa.. tastataan se millä?

tämän ku vielä saa toimimaan niin sitten kaikki mittarit/varotusvalot pelaa ku vaan tietäis mitä mikin varoitusvalo meinaa.. noin puolet on jo tässä rassatessa selvinnyt mutta osa on vielä ihan mystiikkaa koska niissä ei ole edes mitään merkintöjä enää niin on vaikea arvailla. 8)
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Re: B58 mahurin kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

download/file.php?id=466&mode=view löytyy kuva koneen päältä. Mittarin takaa anturin piuhat yhteen ja anturin liittimestä mittaat resistanssin, niin saat selville piuhojen kunnon. Sitten vielä tietenkin mittaat että mittarille tulee jännite. Anturin mittaaminen antaa joitain (satoja)ohmeja, riippuen anturin tyypistä. Itselläkin tämä edessä, mutta kun on muka niin paljon muutakin tekemistä :) Veikkaan piuhoja syyksi ainakin omassa kiulussa.

Edit:
Nyt irrotin anturin ja mittarin. Laitoin anturin piuhat yhteen konehuoneesta ja mittasin mittarin liittimestä, piuhat kunnossa. Maata vasten unohtui mitata jos ottaa sinne kiinni. Mittarille tuli jännite ok. Anturi on n.250 Ohmia, joka muuttuu kun anturin kärjen lähelle vei metallia.
Liitin anturin suoraan mittariin kabiinissa ja mittarihan pomppi kivasti kun johtoja liitti, eli pitäisi toimia mittarinkin. Mittarin takaa anturin johtoja yhteen naputteassa saa mittarin viisarin pomppimaan, joka antaa ymmärtää että mittari ei tosiaan ole mykkä.
Huomenna vois koittaa pyöräyttää käyntiin ja katsoa toiimiko. Koneen päällä menevät johdot kaipaavat fiksausta, koska kuoret ovat kivikovat ja halkeilevat taivuttaessa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
manuaudio
Kippari

anturista tulee n:0,4V jännite tyhjäkäynnillä luku kasvaa kierrosten kasvaessa eli anturi linee ok. Mittarin takana johtonipussa + ja - väliin tulee 24V ja g-g liittimien välillä tuo sama jännite kuin anturilla. mittariin syötin 24V +- napoihin ja patterilla 1,5V g-g napoihin ja mitään ei tapahdu. :? Paimelasta lähtee illalla tulemaan matkahuollossa "uusi" mittari hintaan 15€+kulut. tosi kohtuullista jos ongelma sillä ratkeaa :D .
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Monesti ihmetellyt mihin tuota kiekkamittaria tarvitaan.
Kuuntelin taannoin yhden "ammattikuskin" selvennystä kun ei osaa ajaa ilman mittaria :shock:
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
manuaudio
Kippari

tuskin mihinkään.. mutta ku kaikki muukin toimii.. koputan puuta..kovaa! :D
Pilotti
Ajoneuvos
Truck: Scania K112Superstar

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Puu Tiainen kirjoitti:Monesti ihmetellyt mihin tuota kiekkamittaria tarvitaan.
Kuuntelin taannoin yhden "ammattikuskin" selvennystä kun ei osaa ajaa ilman mittaria :shock:
No tuosta voi olla ainakin kahta mieltä. Ajoin itse tuolla 80-luvulla yli puoli milj. km pääasiassa B10M:llä. Niissä kyllä kuuli milloin pitää vaihtaa, vaikka korina oli päällä "turistikoppa" Wiima 353, Lahti 33, Kutter9, Delta Star tai jopa Wiima Finlandia. Ongelmaisempi oli jo silloin Scania tuupparit. Ei sieltä takaa enää kuulukkaan sitä verta ääntä (ainakaan hyvin eristetyissä) eteen, että siitä voisi päätellä koneen kierrokset. Tien päällä nyt voi sitten katsoa kepistäkin mikä vaihde niistä 10-12:sta on käytössä, mutta kaupungissa pyöriessä tuo kierroslukumittari on kyllä aika tarpeellinen. Nykyautoissa taitaa olla siltä osaa toisin, että tuo automatiikka neuvoo vaihtamaan, jos ei sitä itse muista...
PS.Niin ja kyllä sen tietty huomaa, jos on liian suuri vaihde päällä, mutta ongelma on lähinnä liian pieni vaihde jolloin mennään ylikierroksille.
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ainakin mulla on semmonen perstuntuma, etten kiekkamittarilla tee yhtään mitään. Sen tuntee kropassaan milloin on oikeat kierrokset, vaikka ei kuulisikaan moottorin ääntä. Joskus ajellut korvanapit päässä ja musiikki kovalla, ei silloinkaan kaivannu kiekkamittaria.
Näille nykyisille "ammattikuskeille" on onneksi I-shift ja Opticruise, ei tarvitse osata vaihtaa vaihdetta ja miettiä kierroksia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pilotti
Ajoneuvos

Puu Tiainen kirjoitti:Ainakin mulla on semmonen perstuntuma, etten kiekkamittarilla tee yhtään mitään. Sen tuntee kropassaan milloin on oikeat kierrokset, vaikka ei kuulisikaan moottorin ääntä. Joskus ajellut korvanapit päässä ja musiikki kovalla, ei silloinkaan kaivannu kiekkamittaria.
Näille nykyisille "ammattikuskeille" on onneksi I-shift ja Opticruise, ei tarvitse osata vaihtaa vaihdetta ja miettiä kierroksia.
Joo onpi noinkin, mutta esim. tuon Scanian 10-vaihteisen vaihtaminen isoimmalta vaihteelta alaspäin, eli 10- 9 tapahtuu kepillä, siinä kun samalla liikutat splitteriä niin oletkin vaihteessa seitsämän ja kierrokset äkkiä yli. Eli tämä hämmennys johtuu tuosta laatikon erikoisesta vaihtamiskaaviosta noilla isoilla vaihteilla. Kyllä sillä tottunut pärjää hyvin, mutta kokemattomalle on alkuun aika hankala. Sen verta monen "aloittelijan" kyydissä olen ollut. Tässä tilanteessa on tuo kierroslukumittari aika kova sana. Ja toisekseen nykyisinä tarkan markan aikoina kannatta ajaa "vihreällä" alueella ja jos ei tuo kierrosmittari ole toiminut autoa hankittaessa niin voi kokemattomalle kuljettajalle olla hieman hankalaa etsiä tuota polttoainetaloudellista kierroslukua/nopeutta kun ei ole mitään osviittaa. :?
b12m
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pilotti kirjoitti:mutta esim. tuon Scanian 10-vaihteisen vaihtaminen isoimmalta vaihteelta alaspäin, eli 10- 9 tapahtuu kepillä, siinä kun samalla liikutat splitteriä niin oletkin vaihteessa seitsämän ja kierrokset äkkiä yli. Eli tämä hämmennys johtuu tuosta laatikon erikoisesta vaihtamiskaaviosta noilla isoilla vaihteilla. Kyllä sillä tottunut pärjää hyvin, mutta kokemattomalle on alkuun aika hankala. Sen verta monen "aloittelijan" kyydissä olen ollut. Tässä tilanteessa on tuo kierroslukumittari aika kova sana.
Jos tuota paria pykälää "liian pienelle" vaihtamista (kuten esimerkkitapauksessa kerrot) huomaa perstuntumalla kytkintä nostaessaan, on melkoisen turha puhua ainakaan ammattikuljettajasta... Itse en työkseni ole 10-vaihteisella Scanialla ajanut metriäkään, ainoastaan kurssilla aikanaan sellainen oli ajoon tarjolla. Vaihteiston puolesta paljon mieluummin valitsisin silti edelleen sellaisen, kuin vastaavan ikäpolven "12-vaihteisen" Volvon. Siitäkin huolimatta, että yläpään vaihteiden (7-9/8-10) porrastus on erilainen, kuin pikkuvaihteilla. Pikku totuttelun jälkeen oikein soiva aski.

Tällä hetkellä työkalussa (K113 / Star 502) on 7-vaihteinen sähkökeppilaatikko, sekin hakkaa käyttömukavuudessa ja etenkin nopeudessa Volvon vastaavan EGS:n mennen tullen. Ja vaikka moottorin kierroksia ei korvalla juurikaan kuule, tuntee ne kyllä muutoin ilman varvikelloakin.
Reddewil
Vapaaherra

Nyt toimii rundikello mulla. Luulen toimimattomuuden syyksi johtoja ja likaista liitintä kun virrat on mitättömiä niin signaali katoaa helposti. Kyllä se on hieno kattoo ku kone kiertää :D
manuaudio
Kippari

juu mittari kyllä tuli mut vika ei kadonnut... voi peevelin peeveli.. sohtonippuun tulee edelleen samat arvit ja liittimetkin näyttää uudenveroisilta :?
Pilotti
Ajoneuvos

b12m kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:mutta esim. tuon Scanian 10-vaihteisen vaihtaminen isoimmalta vaihteelta alaspäin, eli 10- 9 tapahtuu kepillä, siinä kun samalla liikutat splitteriä niin oletkin vaihteessa seitsämän ja kierrokset äkkiä yli. Eli tämä hämmennys johtuu tuosta laatikon erikoisesta vaihtamiskaaviosta noilla isoilla vaihteilla. Kyllä sillä tottunut pärjää hyvin, mutta kokemattomalle on alkuun aika hankala. Sen verta monen "aloittelijan" kyydissä olen ollut. Tässä tilanteessa on tuo kierroslukumittari aika kova sana.
Jos tuota paria pykälää "liian pienelle" vaihtamista (kuten esimerkkitapauksessa kerrot) huomaa perstuntumalla kytkintä nostaessaan, on melkoisen turha puhua ainakaan ammattikuljettajasta... Itse en työkseni ole 10-vaihteisella Scanialla ajanut metriäkään, ainoastaan kurssilla aikanaan sellainen oli ajoon tarjolla. Vaihteiston puolesta paljon mieluummin valitsisin silti edelleen sellaisen, kuin vastaavan ikäpolven "12-vaihteisen" Volvon. Siitäkin huolimatta, että yläpään vaihteiden (7-9/8-10) porrastus on erilainen, kuin pikkuvaihteilla. Pikku totuttelun jälkeen oikein soiva aski.

Tällä hetkellä työkalussa (K113 / Star 502) on 7-vaihteinen sähkökeppilaatikko, sekin hakkaa käyttömukavuudessa ja etenkin nopeudessa Volvon vastaavan EGS:n mennen tullen. Ja vaikka moottorin kierroksia ei korvalla juurikaan kuule, tuntee ne kyllä muutoin ilman varvikelloakin.
Niin kuten kirjoitin, oli kyse tottumattomasta/aloittelijasta ratin takana, ei kokeneesta ammattilaisesta. Silloin on kyllä ko. mittari varsin hyödyllinen. Ja taitaa näiden kulkurien omistajatkin olla "harrastelijoita", päätyö on varmaan suurimmalla osalla jotain muuta, kuin ratin pyörittelyä. Itse pidän kyllä tuosta Scanian 10-vaihteisesta, on käteen käypä kun sen oppii. Puutiainen varmaan tietää onko tuo vanha 10-lovinen käytössä tuossa sähkökeppiversiossa siten, että vain 7 vaihdetta käytössä? Vai onko täysin eri laatikko?
Reddewil
Vapaaherra

manuaudio kirjoitti:juu mittari kyllä tuli mut vika ei kadonnut... voi peevelin peeveli.. sohtonippuun tulee edelleen samat arvit ja liittimetkin näyttää uudenveroisilta :?
Käytä anturi irti ja putsaa. Ite puhdistin öljytöhnästä liittimet ja ite anturin, niin alko pelaamaan, eli pienestä oli kiinni.
b12m
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pilotti kirjoitti:Niin kuten kirjoitin, oli kyse tottumattomasta/aloittelijasta ratin takana, ei kokeneesta ammattilaisesta. Silloin on kyllä ko. mittari varsin hyödyllinen. Ja taitaa näiden kulkurien omistajatkin olla "harrastelijoita", päätyö on varmaan suurimmalla osalla jotain muuta, kuin ratin pyörittelyä. Itse pidän kyllä tuosta Scanian 10-vaihteisesta, on käteen käypä kun sen oppii. Puutiainen varmaan tietää onko tuo vanha 10-lovinen käytössä tuossa sähkökeppiversiossa siten, että vain 7 vaihdetta käytössä? Vai onko täysin eri laatikko?
Kyseessä pitäisi oleman täysin eri laatikko. Jostain olen saanut käsityksen, että sähkökeppilaatikko olisi käytännössä 2x4 -vaihteinen kuormurin laatikko, jota vain ohjataan sähköpneumaattisesti ja josta yksi vaihde on pois käytöstä.

Volvon EGS -laatikko on myös saman tyyppinen laatikko, jossa on kaikki 8 vaihdetta käytössä (lukuunottamatta muutamaa ensimmäistä EGS:llä varustettua vuosimallia, joista puuttuu kepin päästä plussanappi).
Vastaa Viestiin