CTEK ylläpitoon...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: CTEK ylläpitoon...
Mitä seuraa siiitä jos akkua lataa liian pienellä laturilla? Ei mene täyteen vai? Ostin max 120Ah akuille tarkoitetun 12V/3A laturin ylläpitotoiminnolla (autotarvikeliikkeestä C-techin näköinen ehkä kopio) ja tarkoitus oli käyttää sitä yhtäaikaa lohkolämmittimen kanssa henkilöautossa...muttamutta kun siinä olikin joku mode-nappi jota pitää ensin painella valitakseen motskarin, auton tai talvilatauksen niin eihän se sovellu ajastimella käytettäväksi kun sitä nappia ei kukaan aamuyöstä ole painelemassa. Jottapa ei jäisi ihan föör mitättömäksi koko vehe niin ajattelin luonnollisesti kokeilla sitä bussin 230Ah hupiakkuun. Jaksaakohan ylläpitää jos laittaa heti ajon jälkeen päälle.
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Huomasin saman, ostit varmaan joku Pro"jotain" tai sinnepäin...
Olin ajatellut samaa, mutta tossa mun mallissa pitää ja painaa sitä START nappulaa joka kerta. Eli menee vaihtoon, tulee oikea CTEK tilalle... huomasin itse että taas tuli väärässä paikassa säästettyä
Olin ajatellut samaa, mutta tossa mun mallissa pitää ja painaa sitä START nappulaa joka kerta. Eli menee vaihtoon, tulee oikea CTEK tilalle... huomasin itse että taas tuli väärässä paikassa säästettyä

Re: CTEK ylläpitoon...
Nyt tuo kyllä pitäisi varmistaa, meillä on tallilla ainakin 3 C-Tekiä tällä hetkellä autojen ja moottoripyörien akuissa kiinni. En ole itse koskaan kokeillut, mitä tapahtuu, jos kiskaisee piuhan irti seinästä, mutta ainakin C-Tekin voi panna heti siihen oikeaan tilaan, kun se on kytketty akkuun ja seinäpiuha saa olla irti. Mutta miten käy, kun seinäpiuha irrotetaan - luultavasti tila säilyy, mutta onko joku varmasti sen kokeillut? Voin testata itse kyllä heti, kun vaan menen tallille...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
CTEK testattu, eli jatkaa siitä mihin jäi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: CTEK ylläpitoon...
Tämä mun ostama ei jatka, unohtaa hommat kesken kuten isäntänsäkin
Vaan tietäskö kukaan lataako 120Ah akulle tarkoitettu edes ylläpitovirtaa 230Ah akkuun 


Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: CTEK ylläpitoon...
lataahan se toki sitä isonpaakin akkua, ylläpitoon riittää kyllä pienikin virta, mutta täyteen saamiseksi kestää aikaa. lyijyakku on vaan vaikea laite, kun se tuppaa hajoamaan huonosta tai väärästä käytöstä. lataat liiian suurella tai liian pienellä virralla tahi jännitteellä ni aina menee huonoksi, ja menee huonoksi seisomisesta, ja vissiin vaikka tekis mitä tahansa.
hyvä tietää ettei kannata sekaantua c-tek halpakopioihin, jos tarvii olla aina painelemassa nappuloita ku kytkee.
hyvä tietää ettei kannata sekaantua c-tek halpakopioihin, jos tarvii olla aina painelemassa nappuloita ku kytkee.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: CTEK ylläpitoon...
Kyllä se ylläpitää ihan siinä kuin pienempääkin. Tyhjästä täyteen lataus vain kestää tosin about tupla-ajan.Lahti32 kirjoitti:Tämä mun ostama ei jatka, unohtaa hommat kesken kuten isäntänsäkinVaan tietäskö kukaan lataako 120Ah akulle tarkoitettu edes ylläpitovirtaa 230Ah akkuun
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: CTEK ylläpitoon...
Hetkinen... Se on juuri tuo Benson... Jaa olinko liian hätäinen? Kun katkaisen virrat ja laitan takaisin, se menee standby tilaan ja on siinä vaan eikä tee mitään, täytyypä seurata pidempään alkaako se lataamaan vai ei.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: CTEK ylläpitoon...
Jaa-a, pitänee ostaa tuo C-tekin 24V vekotin, kun auton alkuperäinen erotuslaitteen kanssa samoissa kuorissa oleva laturi ei kyllä anna pihauksen pihausta eikä uutterasta tutkimisesta huolimatta löydy vikaa. Ajattelin sijoittaa C-Tekin samaan sähkökaappiin invertterin ja sen erotuslaitteen/laturin laatikon kanssa. Kaivelin sieltä esille navan, johon nyt vaiennut maasähkölaturi antaa virtaa ja testasin Bilteman 24V laturilla. hyvin se työnsi siitä virtaa sekä startti- että hupiakuille. Ampeerimittarikin siitä vanhasta laturista lähti mukaan, joten oikea nasta tosiaan taisi löytyä. Kiintoisa huomio oli, että tuo mittari näytti koko ajan noin 40% pienempiä lukemia, kuin Bilteman laturin oma mittari - mistähän johtuneeMAN kirjoitti:Kertokaas mistä halvimmalla saa 24 V CTEKin ylläpitolaturin? Oon saanu tarjouksen 330 € mutta ku sanoovat jotta sais 250 €:kin.......?


Mutta kysymys kuuluu, onko kukaan kokeillut C-Tekiä erotuslaitteen läpi? Pelko on, että sen hienot ominaisuudet tulkitsevat vikaa ja panevat pelin poikki, jos jännite yht' äkkiä hyppää 2-3V erotuslaitteen kytkiessä/irrottaessa. Mutta onko kellään kokemusta moisesta?
Ja sain mielestäni hyvän tarjouksen tuosta 14 000 mallista, 200 eur samasta putiikista, mistä ostin aikoinaan ekat C-Tekit. En viitsi tässä julkisesti mainostaa, mutta jos joku on ko. laitetta ostamassa, niin YV:nä voin asiasta informoida...

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Onko se multi vai ilman? eli tais se ero olla että multissa on se "akunvaihto"-väli, eli syöttää jännitettä ilman akkujakin...
Mutta muuten ihan jees hinta, itse ostin sen 255e hintaan.
Mutta muuten ihan jees hinta, itse ostin sen 255e hintaan.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
Pari vuotta sitten 270€ Joensuusta. 14000 Multi
Re: CTEK ylläpitoon...
Juttelin asiasta pitkään myyjän kanssa ja puhuimme juuri noista eroista. Hintaan ei ollut tällä ostokanavlla vaikutusta, kumpi oli kyseessä. Ymmärsin niin, että Multi sopii käyttäjälle, joka itse haluaa vaikuttaa lataukseen (sis. nuo mainitut asiat) ja se "ilman" on ns. idioottivarma versio ympäristöön, jossa voi olla useita käyttäjiä ja kukaan ei saa päästä painelemaan nappeja vääriin asentoihinonly4pro kirjoitti:Onko se multi vai ilman?

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Ei näköjään ole enää kun multilatureita, tietenkin voi olla vielä jollain varastossa...
http://www.ctek.com/FI/Buy-Charger.aspx
http://www.ctek.com/FI/Buy-Charger.aspx
Re: CTEK ylläpitoon...
Nyt on tullut laitteesta kokemusta. asensin sen kiinteästi sinne erotuslaitteen napoihin ja hyvin pelaa. Itse erotuslaite ei tuntunut vaikuttavan lataukseen ja vikatilaan en ole saanut laitetta kertaakaan.
Pientä ongelmaa oli, kun sain akkujen jännitteen putoamaan tarpeeksi alas. Ctek alkoi herätellä akkuja erilaisilla jännitepulsseilla eikä nopeasta latauksesta ollut tietoakaan. Kun moottoria käytteli sen verran, että jännite alkoi nousta, suostui Ctek aloittamaan kunnon latauksen. Eli "tyhjille" akuille se ei ole oikein nopea laturi. Sitten kun pääsee vauhtiin, lataa todella hyvin. Antaa sen 13-14A mitä pitäkin. Samaan tilanteeseen Bilteman 30A laturi antaa alle 10A
Suosittelen siis edeleen Ctekiä 
Pientä ongelmaa oli, kun sain akkujen jännitteen putoamaan tarpeeksi alas. Ctek alkoi herätellä akkuja erilaisilla jännitepulsseilla eikä nopeasta latauksesta ollut tietoakaan. Kun moottoria käytteli sen verran, että jännite alkoi nousta, suostui Ctek aloittamaan kunnon latauksen. Eli "tyhjille" akuille se ei ole oikein nopea laturi. Sitten kun pääsee vauhtiin, lataa todella hyvin. Antaa sen 13-14A mitä pitäkin. Samaan tilanteeseen Bilteman 30A laturi antaa alle 10A


- santtu1207
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
- Truck: scania 112
- Location: Köyliö
- Member id: 006
Re: CTEK ylläpitoon...
Pittääpä varmaan invenstoida tollanen laite kanssa lyyliin.Nyt siinä on aina sellanen halpaversio laturi kiinni akuissa 15A, mut tänäänki aamulla piti käydä lainaamas naapurilta kunnon vehje että saatiin lyyli käymään ja kotio. pitänee ostaa siihen uudet akut.Kai se silti on ok toikin laturi siellä vai mitäs sanotte?
-Lyyli-
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
kysymystä vielä ctekiin liittyen. haittaako laitetta se, että käyttää esim.webastoa samaan aikaan kun ctek lataa akkuja? eli kestääkö laite kuormaa samaan aikaan kun lataa akkuja, vai pitääkö antaa rauhassa ladata ja vasta sitten ruveta tyhjentämään akkuja?
viikonloppuisin talviaikaan tulee monesti eteen tilanne, että auton voisi lämmitää webastolla lämpimäksi, mutta peruslaiskana miettii että tarviiko tuo ctek ottaa ensin irti. mites, onko kukaan jättänyt laitetta pysyvästi akun napoihin kiinni, vai kannattaako napsia aina irti kun lähtee tienpäälle? jonkinlaista "pysyvää asennusta" tässä ilmeisesti olen hakemassa ko. laitteelle.
viikonloppuisin talviaikaan tulee monesti eteen tilanne, että auton voisi lämmitää webastolla lämpimäksi, mutta peruslaiskana miettii että tarviiko tuo ctek ottaa ensin irti. mites, onko kukaan jättänyt laitetta pysyvästi akun napoihin kiinni, vai kannattaako napsia aina irti kun lähtee tienpäälle? jonkinlaista "pysyvää asennusta" tässä ilmeisesti olen hakemassa ko. laitteelle.
mb superstar -91, "oidibus"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: CTEK ylläpitoon...
Juuri tuohon ctek on tehty. On pysyvästi navoissa kiinni ja töpseli seinässä aina kuin mahdollista, akut pysyy mahd. hyvässä tällissä. Ainoa mutta on, että tuon ctekin tuottama virta (7A) ei riitä webaston pyörittämiseen , eli akut tyhjenee pikkuhiljaa silti. Ihan tarkasi ottaen, taitaa juuri riittää, mutta jos päävirta päällä (+ joku puhallin), niin silloin alkaa akut vajumaan.hirmu kirjoitti:kysymystä vielä ctekiin liittyen. haittaako laitetta se, että käyttää esim.webastoa samaan aikaan kun ctek lataa akkuja? eli kestääkö laite kuormaa samaan aikaan kun lataa akkuja, vai pitääkö antaa rauhassa ladata ja vasta sitten ruveta tyhjentämään akkuja?
viikonloppuisin talviaikaan tulee monesti eteen tilanne, että auton voisi lämmitää webastolla lämpimäksi, mutta peruslaiskana miettii että tarviiko tuo ctek ottaa ensin irti. mites, onko kukaan jättänyt laitetta pysyvästi akun napoihin kiinni, vai kannattaako napsia aina irti kun lähtee tienpäälle? jonkinlaista "pysyvää asennusta" tässä ilmeisesti olen hakemassa ko. laitteelle.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
no sittenhän tämä on just meikäläisen laite! eli paikalleen vaan ja aina töpseli kiinni kun vain mahdollista. täytyy kokeilla, riittääkö aggregaatissa puhti, kun on lattiat, käyttösähkö ja sitten jos vielä tuon ctekin siihen liittää. kovasti jamppu pörisee, mutta vielä on jaksanut kaiken kuormansa tuottaa.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
nyt on ctek niin paljon piuhassa kun vaan voi olla. kuinkas kauan tuolta 1400 multilta vie ladata 2* 220 akut täyteen? nimittäin, tässä tuli taas aamulla semmonen homma eteen, että. kävin ctekin eilen päivällä postista, ja pidin sitä töissä kiinni noin kuus tuntia. kaikki meni hyvin ja webasto toimi niinkuin pitikin, pakkasta jotain alle -10 astetta. sitten kotona laitoin taas ctekin lataamaan akkuja, akut kerkesivät latautumaan noin 13 tuntia. mutta. aamulla kun oli -20 pakkasta, niin webasto ei lähtenytkään päälle. hurisee, rupeaa polttamaan, mutta minuttin päästä sammuu. aiemmin on tehnyt samaa, mutta aina on ollu kyse virran vähyydestä (näin olen ainakin olettanut). no, auto sitten väkisin käyntiin, ja kas kummaa: webastokin rupesi toimimaan. no, se webasto saikin sitten olla päällä seuraavat kolme tuntia, välillä auto sammuksissa mutta webasto päällä. kunnes sitten sammutin webaston, kun ajattelin että kaikki on ok ja ctek lataa akkuja (noin tunti oli mennyt). ja taas. webasto temppuilee jälleen. taas auto käyntiin, ja webasto päälle, ja kas kummaa, se toimii. kuskilla oli jo lämmin, ja autokin rupesi taas lämmittämään.
eli, onko kyse nyt sitten siitä että akuissa ei ole tarpeeksi virtaa, vai olisiko aika viedä webasto huoltoon? siitä,milloin on viimeksi huollettu, ei ole mitään käsitystä. ja se tässä on kummalisinta, että pienemmillä pakkasilla on toiminut ihan ok, mutta heti kun oikeasti tartteisi, niin ei puhettakaan.
taas tuntui sammuvan, korvakuulolta tässä kuulostelin. taitaa tämä työpäivä loppua lyhyempään kuin arvasinkaan.
eli, onko kyse nyt sitten siitä että akuissa ei ole tarpeeksi virtaa, vai olisiko aika viedä webasto huoltoon? siitä,milloin on viimeksi huollettu, ei ole mitään käsitystä. ja se tässä on kummalisinta, että pienemmillä pakkasilla on toiminut ihan ok, mutta heti kun oikeasti tartteisi, niin ei puhettakaan.
taas tuntui sammuvan, korvakuulolta tässä kuulostelin. taitaa tämä työpäivä loppua lyhyempään kuin arvasinkaan.
mb superstar -91, "oidibus"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: CTEK ylläpitoon...
Kuten sanottua, se 14A voi olla liian vähän, jos sulla on webaston kanssa joku muu laite päällä, tai päävirrat. Nuo akkusi kestää latautua tyhjästä täyteen 10h-20h, riippuen kelistä ja akkujen kunnosta. Kuinka vanhat akut on? Mittaa jännite kun webasto päällä, jos epäilet virran vähyyttä.
Mullakaan ei webasto startannu kovalla pakkasella, (tosin tupaöljyllä) mutta kun kuumailmapuhaltimella muutaman minuutin lämmitin webaston koppia niin johan starttas. Ja kävi siihen asti ku sammutin, 4h päästä.
Mullakaan ei webasto startannu kovalla pakkasella, (tosin tupaöljyllä) mutta kun kuumailmapuhaltimella muutaman minuutin lämmitin webaston koppia niin johan starttas. Ja kävi siihen asti ku sammutin, 4h päästä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
joo, ei kestäny enää päällä ctekin kanssa. webasto käynnistyi kun auto oli päällä, mutta sammui noin kymmenen minuutin jälkeen.
kävin sitten laittamassa biltemasta ostamani jump-start laturi-apukäynnistimen antamaan virtaa, ja nyt toimii vallan mainiosti webasto. webastohan tässä lähtee päälle ilman että päävirta on päällä tai mikään muukaan. en tosin tiedä onko kiertovesipumppu (auton) päällä samaan aikaan automaattisesti webaston kanssa. semmonen hässäkkä on webastossa, että se kello, mistä saisi ajastimen päälle, on aivan sekaisin. ennen siinä vilkkui kellon aika, ja ku syksyllä päätin laitta kellon oikeaan aikaan, se hävisi kokonaan. kun painaa jotain nappia, kello tulee näkyviin mutta häviää samantien. tähän asti on riittänyt että lähtee napista päälle, mutta oishan se ajastinkin toisinaan erittäin hyvä.
mutta nyt on lämpöä kopissa, kuten kummelin sketsissä. en uskalla kesken kaiken samuttaa, pitää olla t-paitasillaan, vaikka ulkona onkin melko kylmä...
kävin sitten laittamassa biltemasta ostamani jump-start laturi-apukäynnistimen antamaan virtaa, ja nyt toimii vallan mainiosti webasto. webastohan tässä lähtee päälle ilman että päävirta on päällä tai mikään muukaan. en tosin tiedä onko kiertovesipumppu (auton) päällä samaan aikaan automaattisesti webaston kanssa. semmonen hässäkkä on webastossa, että se kello, mistä saisi ajastimen päälle, on aivan sekaisin. ennen siinä vilkkui kellon aika, ja ku syksyllä päätin laitta kellon oikeaan aikaan, se hävisi kokonaan. kun painaa jotain nappia, kello tulee näkyviin mutta häviää samantien. tähän asti on riittänyt että lähtee napista päälle, mutta oishan se ajastinkin toisinaan erittäin hyvä.
mutta nyt on lämpöä kopissa, kuten kummelin sketsissä. en uskalla kesken kaiken samuttaa, pitää olla t-paitasillaan, vaikka ulkona onkin melko kylmä...
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
ai niin, akut on viime marraskuussa (muistaakseni) ostetut, eli ei vielä pitäisi olla tiensä päässä. virtaa riittää startata, silloinkin kun webasto ei jaksa käynnistyä. voi olla että kesällä pitää miettiä ihan tosissaan tuota hupi-akku systeemiä, niin saisi nuo tärkeimmät akut olla sitten ihan rauhassa ja vain sitä varten mihin ovat tarkoitetut. aiemmin syksyllä kyllä sain tyhjennettyä akut webastolla, mutta silloinkin tuo jump-start oli enemmän kuin paikallaan.
mb superstar -91, "oidibus"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: CTEK ylläpitoon...
Joo ei ne sun akut sitten vielä oo menny, kunnon latausta vaan.
Laitoimpa omani lataukseen (laturi auton sisällä ja lähtee päälle maasähkössä ollessa) kun niin vaivaisesti pyöritti. Akut ostettu käytettynä viime talvena.
Kävin sitten kurkkaa akkukotelossa ja jotain nestettä oli katossa, maistoin, akkuhappoa! Jesh, eli toisen akun yksi kenno jäässä ja haisi vähän "sähkö". Siihen loppu lataus, mietin just että jaksasko kantaa kellariin sulamaan ja koittas tuolla pienellä ctekillä ladata. Kyllä nyt on vahva tunne että nämä akut on entiset.
Laitoimpa omani lataukseen (laturi auton sisällä ja lähtee päälle maasähkössä ollessa) kun niin vaivaisesti pyöritti. Akut ostettu käytettynä viime talvena.
Kävin sitten kurkkaa akkukotelossa ja jotain nestettä oli katossa, maistoin, akkuhappoa! Jesh, eli toisen akun yksi kenno jäässä ja haisi vähän "sähkö". Siihen loppu lataus, mietin just että jaksasko kantaa kellariin sulamaan ja koittas tuolla pienellä ctekillä ladata. Kyllä nyt on vahva tunne että nämä akut on entiset.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: CTEK ylläpitoon...
Oletko mitannut webaston ohjausreleeltä napa B1 jännitteen ,että ei alijännitesuoja pysäytä lämmitintä (yli 18 v käytännössä lähellä akkujännitettä) Tarkista johtoliitokset ja sulakkeet hapettumien varalta.
Pohjantähti