scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Jeepsteri puhu vähän mutta asiaa. Piti itsekkin eilen kirjottaa että ilman kuormaa latausjännite voi olla kovia lukemia ja pahimmassa tapauksessa laturi "tappaa itsensä" siinä leikissä. Jotkut laturit kyrvähtää ilman akkuja/kuormaa.
Itse huomasin omassa kiulussa että ei yleensä ala lataamaan pienillä kierroksilla startin jälkeen, mutta kun polkasee kierrokset n.1000rpm niin valot kirkastuu ja lataa sillä n.600rpm:lläkin. Eli vaikuttaisi ihan normaalilta tuo kierrosten tarve, tai sitten hiilet alkaa olla loppu, pikkuauton laturi oireili noin kun hiilet meni, eli piti kierrättää kokoajan jos halusi ladata.
Itse huomasin omassa kiulussa että ei yleensä ala lataamaan pienillä kierroksilla startin jälkeen, mutta kun polkasee kierrokset n.1000rpm niin valot kirkastuu ja lataa sillä n.600rpm:lläkin. Eli vaikuttaisi ihan normaalilta tuo kierrosten tarve, tai sitten hiilet alkaa olla loppu, pikkuauton laturi oireili noin kun hiilet meni, eli piti kierrättää kokoajan jos halusi ladata.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
no niin,
Soitin sitten aamulla scanian keskushuoltoon Tampereelle ja sieltä löyty asentaja joka tutki papereita ja soitti takaisin. Sulake on oikean kokoinen heillä papereissa 55A ja jos kaksi laturia, niin kaksi sulaketta rinnan.
Latailtiin akkuja maasähköllä ja alettiin tutkia vikaa uudestaan. (työt häirittee harrastusta)
uusi sulake paikalleen, auto käyntiin tyhjäkäynnille(27,5v) jännite ja sulake kestää...
lisää kierroksia ja jännite pysyy samana... talla pohjaan ja jännite 27,5v ja sulake pysyy ehjänä!!!
aloin tutkimaan tota erotuslaitetta ja ilmeisemmin vika keskittyy nyt sinne, eli ei erota akkuja (kori - hupi) toisistaan kun jännitteet tippuu alle raja-arvojen. Akuissa kun virta tippuu liian alas, niin imaisevat laturilta niin kovan virran, että sulake lähtee lentoon.
Ilmeisesti nyt toi erotin rele ei toimi ( naksahtaa kyllä) mut taitaa olla kärjet jumissa?
-Harri-
Soitin sitten aamulla scanian keskushuoltoon Tampereelle ja sieltä löyty asentaja joka tutki papereita ja soitti takaisin. Sulake on oikean kokoinen heillä papereissa 55A ja jos kaksi laturia, niin kaksi sulaketta rinnan.
Latailtiin akkuja maasähköllä ja alettiin tutkia vikaa uudestaan. (työt häirittee harrastusta)
uusi sulake paikalleen, auto käyntiin tyhjäkäynnille(27,5v) jännite ja sulake kestää...
lisää kierroksia ja jännite pysyy samana... talla pohjaan ja jännite 27,5v ja sulake pysyy ehjänä!!!
aloin tutkimaan tota erotuslaitetta ja ilmeisemmin vika keskittyy nyt sinne, eli ei erota akkuja (kori - hupi) toisistaan kun jännitteet tippuu alle raja-arvojen. Akuissa kun virta tippuu liian alas, niin imaisevat laturilta niin kovan virran, että sulake lähtee lentoon.
Ilmeisesti nyt toi erotin rele ei toimi ( naksahtaa kyllä) mut taitaa olla kärjet jumissa?
-Harri-
Viimeksi muokannut Kivilintu, 06 Maalis 2009 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisätty tekstiä
Syy: Lisätty tekstiä
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
En tunne erotuslaitetta sen tarkemmin, mutta jos latailee niitä hupiakkuja sitäkautta, niin se sähkö tulee kuitenkin laturilta ton sulakkeen läpi.
Kannattaa vaihtaa toi sulake isommaksi, 60A sulake ei oo riittävä 120A latausvirralle.
Ilmeisesti akut oli päässyt nyt ekaa kertaa kaikki vajaukseen, jolloin laturi joutui kunnolla hommiin. Ilmeisesti auto lähti käymään kuitenkin? Eli saattaapa kaikki olla kunnossa kuitenkin. Latausvirrat saattaa nousta aika suuriksi ihan "vajaillakin" akuille, ilman että olisi vielä "tyhjät".
Osaako joku kertoa miksi toi sulake tuola alkujaan edes on? Onko suojaamassa laturia, tai latausviassa auton sähköjärjestelmää, ja mikä tuon arvo alkujaan pitäisi olla?
Ei ois ensimmäinen kerta, kun joku omatekemä viritys ääritilanteessa antautuu, ja toimivista laitteista etsitään vikaa.
Kannattaa vaihtaa toi sulake isommaksi, 60A sulake ei oo riittävä 120A latausvirralle.
Ilmeisesti akut oli päässyt nyt ekaa kertaa kaikki vajaukseen, jolloin laturi joutui kunnolla hommiin. Ilmeisesti auto lähti käymään kuitenkin? Eli saattaapa kaikki olla kunnossa kuitenkin. Latausvirrat saattaa nousta aika suuriksi ihan "vajaillakin" akuille, ilman että olisi vielä "tyhjät".
Osaako joku kertoa miksi toi sulake tuola alkujaan edes on? Onko suojaamassa laturia, tai latausviassa auton sähköjärjestelmää, ja mikä tuon arvo alkujaan pitäisi olla?
Ei ois ensimmäinen kerta, kun joku omatekemä viritys ääritilanteessa antautuu, ja toimivista laitteista etsitään vikaa.
Viimeksi muokannut jeepster, 06 Maalis 2009 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Kirjoiteltiin sitten samaan aikaan, laitoin tohon just lisä tietoa eli scanialta annettiin tieto että suleke on oikean kokoinen ja suojaa ylilataukselta.
nyt siis sulake kestää kun akut alkaa olla täynnä
nyt siis sulake kestää kun akut alkaa olla täynnä
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Eipä mee järkeen et laturi lupaa et lataa 120A mutta sit laitetaan 60A sulake, joka siis suuremmilla virroilla katkaisee.
Ei pitäis vaikuttaa sekään että on tuplamäärä akkuja. Eihän laturia ole vaihdettu isommaksi?
Tosin oikea virta harvoin ilmeisesti nousee yli tuon 60A, jonka voi päätellä siitä, että tuo sulake on kestänyt teilläkin.
Ei pitäis vaikuttaa sekään että on tuplamäärä akkuja. Eihän laturia ole vaihdettu isommaksi?
Tosin oikea virta harvoin ilmeisesti nousee yli tuon 60A, jonka voi päätellä siitä, että tuo sulake on kestänyt teilläkin.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Laturi on alkuperäinen, sillä ainakaan meidän aikana laturia ei ole vaihdettu.jeepster kirjoitti:Eipä mee järkeen et laturi lupaa et lataa 120A mutta sit laitetaan 60A sulake, joka siis suuremmilla virroilla katkaisee.
Ei pitäis vaikuttaa sekään että on tuplamäärä akkuja. Eihän laturia ole vaihdettu isommaksi?
Tosin oikea virta harvoin ilmeisesti nousee yli tuon 60A, jonka voi päätellä siitä, että tuo sulake on kestänyt teilläkin.
Sitä ihmettelin itekkin kun tuo sulake on vain 60A ja kuitenkin laturi on 120A.
Akkuja joita se lataa on 6 kpl eli 2 kpl startti ja 4 kpl hupi akkuja.
nyt ainakin näyttää toimivan ja täytyy seurailla tilannetta.
Erotinlaite on se joka nyt ihmetyttää kun ei erota noita akkuja kun startti puolella menee jännitteet alle raja-arvojen.
-Harri-
ps. lähdemme tänään tossa 15.00 ajamaan Orivedeltä kohti Auraa, jos sattuu kulkureita matkalle, niin laitakaa viestiä 0452367255
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Tuo sulakeviritys ei ole ihan oikein tehty.
Tuolla kuuluisi olla 150A polariteettisulake eli diodisulake jonka tehtävänä on suojata laturia, jos akkukaapelit kytketään vahingossa väärin.
Sulakkeen tehtävänä ei ole suojata akkuja ylilataukselta vaan sen hoitaa laturin säädin.
En ymmärrä miksi moinen viritys on yleensä tehty, tuossa ei täyty edes se sulakkeen alkuperäinen tarkoitus ja muutenkin tuo on villi prötäys.
Jatketaan vielä aiheesta hieman.
Olishan se hölmöä alimitoittaa tuo sulake noin rajusti, jos sulake palaa niin siinä samalla saattaa laturikin pimahtaa. Vaihtovirtalaturia ei saa käyttää ilman kuormaa.
Tuo Scanian asentajan kommetti sulakkeen koosta on ehdottomasti väärä, laitan tähän ihan faktatietoakin etten ihan turhia löpise
Tuossa ei ole listattu 120A laturia, mutta 95A laturillekin pitää olla 125A sulake.
Oletan tietenkin, että siellä autossa on 120A laturi, tuskin siellä yhtä 55A laturia on.


Tuolla kuuluisi olla 150A polariteettisulake eli diodisulake jonka tehtävänä on suojata laturia, jos akkukaapelit kytketään vahingossa väärin.
Sulakkeen tehtävänä ei ole suojata akkuja ylilataukselta vaan sen hoitaa laturin säädin.
En ymmärrä miksi moinen viritys on yleensä tehty, tuossa ei täyty edes se sulakkeen alkuperäinen tarkoitus ja muutenkin tuo on villi prötäys.
Jatketaan vielä aiheesta hieman.
Olishan se hölmöä alimitoittaa tuo sulake noin rajusti, jos sulake palaa niin siinä samalla saattaa laturikin pimahtaa. Vaihtovirtalaturia ei saa käyttää ilman kuormaa.
Tuo Scanian asentajan kommetti sulakkeen koosta on ehdottomasti väärä, laitan tähän ihan faktatietoakin etten ihan turhia löpise

Tuossa ei ole listattu 120A laturia, mutta 95A laturillekin pitää olla 125A sulake.
Oletan tietenkin, että siellä autossa on 120A laturi, tuskin siellä yhtä 55A laturia on.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Kiitos tiedoista.
Täytyy huomenna ottaa tota laturia sen verran näkyviin että saan selville millainen ampeeri määrä siinä on ja sitten selvittää mistä tollaisen 150A polariteettisulakkeen saa?
Nyt ollaan tultu Auran markkinoilta kotiin ja toi 60A suleke kesti reissun, mutta on ilmeisesti autoliikkeen tekemä viritelmä kun eivät ole tienneet millainen sulake siinä pitäisi olla.
-Harri-
Täytyy huomenna ottaa tota laturia sen verran näkyviin että saan selville millainen ampeeri määrä siinä on ja sitten selvittää mistä tollaisen 150A polariteettisulakkeen saa?
Nyt ollaan tultu Auran markkinoilta kotiin ja toi 60A suleke kesti reissun, mutta on ilmeisesti autoliikkeen tekemä viritelmä kun eivät ole tienneet millainen sulake siinä pitäisi olla.
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Latureissa ei ole mitään merkintöjä, mutta ulkonäöltä sen tunnistaa.
Tuossa 120A Bosch.
Tuossa 120A Bosch.
- Liitteet
-
- g3-bosch-120.jpg (10.52 KiB) Katsottu 10695 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
samanlaiselta toi näyttää ku meiän autossakin.
eli siellä on siis toi 120A laturi.
sit se vaikeampi osuus eli mistäs tollasen sulakkeen sitten löytää??
-Harri-
eli siellä on siis toi 120A laturi.
sit se vaikeampi osuus eli mistäs tollasen sulakkeen sitten löytää??
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
No melkein sanoisin että tuollaisella hopeasulakehärpäkkeellä et tee mitään. Varsinkin kun muistat ettet kytke akkuja väärinKivilintu kirjoitti:samanlaiselta toi näyttää ku meiän autossakin.
eli siellä on siis toi 120A laturi.
sit se vaikeampi osuus eli mistäs tollasen sulakkeen sitten löytää??
-Harri-

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Helpoin tapa on kytkeä nuo piuhat yhteen ja jättää sulake välistä kokonaan. Tuo sulake on käytössä Volvon ja Scanian vanhemmissa alustoissa, 80-luvun puolivälin jälkeen ilmeisesti poistettiin käytöstä.
Mutta eihän tuosta sulakkeesta haittaakaan ole, jos sen halvalla jostain saa.
Sulake on Scanialla alkuperäisosana aika tyyris, Volvolta saa hieman halvemmalla.
Unohtu vielä tuosta aikaisemmasta viestistä sanoa noista latureista. 95A ja 120A laturit on päällepäin aika samanlaiset, enkä nyt tarkkaan muista eroja. Tuo kuvakin on vähän harhaanjohtava, se on uudemmasta mallista.
Täytyy räpätä kuva tuosta isommasta laturista.
Mutta eihän tuosta sulakkeesta haittaakaan ole, jos sen halvalla jostain saa.
Sulake on Scanialla alkuperäisosana aika tyyris, Volvolta saa hieman halvemmalla.
Unohtu vielä tuosta aikaisemmasta viestistä sanoa noista latureista. 95A ja 120A laturit on päällepäin aika samanlaiset, enkä nyt tarkkaan muista eroja. Tuo kuvakin on vähän harhaanjohtava, se on uudemmasta mallista.
Täytyy räpätä kuva tuosta isommasta laturista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
mites jos noi kaks piuhan pätkää ottaa irti ja laittaa siihen pulttine väliin metalliliuskan?
Akkuja ei tule kytkettyä väärin jollei joku muu mene niiden kanssa sohlaamaan.
-Harri-
Akkuja ei tule kytkettyä väärin jollei joku muu mene niiden kanssa sohlaamaan.
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
no niin ,
soitto scanialle Tampereelle selvitti sulakkeen hinnan: 7€
eli ei nyt hinnalla pilattu
-Harri-
soitto scanialle Tampereelle selvitti sulakkeen hinnan: 7€
eli ei nyt hinnalla pilattu
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Ihan mielenkiinnosta? Osasko ne nyt myydä oikeankokoista sulaketta?Kivilintu kirjoitti:no niin ,
soitto scanialle Tampereelle selvitti sulakkeen hinnan: 7€
eli ei nyt hinnalla pilattu
-Harri-
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
Ei paha hinta. Minä kattelin hintoja, mutta nehän oli pentele markka-ajaltaKivilintu kirjoitti:no niin ,
soitto scanialle Tampereelle selvitti sulakkeen hinnan: 7€
eli ei nyt hinnalla pilattu
-Harri-

Sulake nro. 415086. 125A 80 markkaa.
Vielä kuva 120A laturista, se toinen malli.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!
noniin
100A sulake löyty sieltä Scanialta hyllystä joten sellaisen otin nyt, seuraava vaihtoehto olisi ollut 200A ja ajattelin ensin kokeilla joskos toi 100A kestäisi.
Hinta ei ollut kuin ton 8,00€ ja se käy suoraan tohon pulttien väliin.
malli tosin on erilainen, nykyisin käytetään sellaista missä on metallilanka keskellä ja läpinäkyvät kuoret ympärillä, eli aika paljon tollaisen lattasulakkeen tyylinen mutta suorakaiteen muotoinen.
toi ensimmäinen näytti tutummalta noista latureista, siellä on takana sellainen tuuletus reikä mihin tulee ilma putki kiinni jottei mene pölyt laturiin sisään (sekin on meiltä jonnekin ajan saatossa kadonnut)
toi sulake viritelmä oli autoliikkeen (josta meiän auto on ostettu) tekemä, ja ihmettelivät sitä tuolla Scaniallakin miten se on yleensä edes toiminut.
Kiitän kaikkia avusta ja Puu Tiaiselle suuret kiitokset!!
jos sulla sattuu olemaan tohon meiän autoon sopivia kuvia, niin olisin niistä kiitollinen.
laita vaikka yv viestiä
-Harri-
ps. seuraavaksi alamme tutkimaan tota erotuslaitetta, joten teen siitä aikanaa aivan uuden viestiketjun
100A sulake löyty sieltä Scanialta hyllystä joten sellaisen otin nyt, seuraava vaihtoehto olisi ollut 200A ja ajattelin ensin kokeilla joskos toi 100A kestäisi.
Hinta ei ollut kuin ton 8,00€ ja se käy suoraan tohon pulttien väliin.
malli tosin on erilainen, nykyisin käytetään sellaista missä on metallilanka keskellä ja läpinäkyvät kuoret ympärillä, eli aika paljon tollaisen lattasulakkeen tyylinen mutta suorakaiteen muotoinen.
toi ensimmäinen näytti tutummalta noista latureista, siellä on takana sellainen tuuletus reikä mihin tulee ilma putki kiinni jottei mene pölyt laturiin sisään (sekin on meiltä jonnekin ajan saatossa kadonnut)
toi sulake viritelmä oli autoliikkeen (josta meiän auto on ostettu) tekemä, ja ihmettelivät sitä tuolla Scaniallakin miten se on yleensä edes toiminut.
Kiitän kaikkia avusta ja Puu Tiaiselle suuret kiitokset!!
jos sulla sattuu olemaan tohon meiän autoon sopivia kuvia, niin olisin niistä kiitollinen.
laita vaikka yv viestiä
-Harri-
ps. seuraavaksi alamme tutkimaan tota erotuslaitetta, joten teen siitä aikanaa aivan uuden viestiketjun
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85