Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Olen tässä suunnitellut vanhaan scaniaan kevennettyä kytkintä kun ei nyky-pullamössö-reisi-sukupolvi jaksa painaa sitä pohjaan muuten.
Osaatteko sanoa löytyiskö purkaamoilta jotain paineilma sylinteri-tyyppiä jonka voisi laittaa jalkalihaksen kaveriksi irroittamaan kytkin.

Eli jalalla painetaan alku, mikä avaa ventiilin joka täyttää sylinterin. Se säädetään siten että pelkkä sylinteri ei irroita kytkintä mutta keventää tarvittavan lihasvoiman.

Kuullostaako mahdolliselta, vai olenko ihan hakoteillä?

- ilari :mrgreen:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Volvon linjaautoissa on tehostin sylinteri asennettu laatikon päälle ulkopuolelle.

Kuvassa "rasvanippa?" nipan takana on jarruneste, "liike" polkimelta ilmasylinterille välittyy jarrunesteen avulla.
Liitteet
HL-vaihtaja.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Ahaa. Kiitos tiedosta. Tuo kuva on vähän vaikea hahmottaa vielä, mutta menempä tutkimaan oman volvon kytkintä, jos se olisi samanlainen.

- ilari :mrgreen:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Onnistuuhan tuo. Joskus rakentelin 110 scaniaan 2 sarjan tehostimen.
Rakentamistahan se vaatii, polkimen, poljinsylinterin ja tehostimen kiinnitykset täytyy viritellä, mutta ei mikään älytön homma.
Riippuu tietenkin mihin ollaan rakentamassa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Sekin keventää kytkintä, kun vaihtaa työsylinterin isompaan. Vaihdoin edelliseen bussiin lähes 10mm männän halkaisijaltaan suuremman MB:n työsylinterin. Entisellä pääsylinterillä uuden työsylinterin männän liikematka jäi tietysti lyhyemmäksi, mut tarkalla säädöllä ainakin tuossa omassa kulkurissa tuli tosi kevyt ja mukava kytkin.
Vastaa Viestiin