Jalalla painettava katkaisin lattiassa
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Taas tämmöinen tyhmä kysymys, kun minun Volvossa on vasemmalla jalalla painettava katkaisin lattiassa. Onko tuo auton sammutusta varten. Olen tyhjäkäynnillä painanut sitä niin auto sammuu ja ei tuo mikään pakokaasujarru ole kun en huomannut mitään vaikutusta kun painoin sitä alamäessä. Minusta tässä ei ole koko pakokaasujarrua. Eikös se pakokaasujarru ole pakoputkessa heti turbon jälkeen, ei tässä sellaista ole, jokin putki menee reilun metrin päähän pakoputkeen, mikä sekin lienee ei tietoa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Olisikohan tuo kuitenkin pakokaasujarrun katkaisin. Vaikka tuo pakoputkessa oleva läppä olisikin poistettu niin tuo kuitenkin vielä vaikuttaa polttoainesyöttöön, eli katkaisee sen. Eli paikallaan ollessa moottori sammuu.vjk55 kirjoitti:Taas tämmöinen tyhmä kysymys, kun minun Volvossa on vasemmalla jalalla painettava katkaisin lattiassa. Onko tuo auton sammutusta varten. Olen tyhjäkäynnillä painanut sitä niin auto sammuu ja ei tuo mikään pakokaasujarru ole kun en huomannut mitään vaikutusta kun painoin sitä alamäessä. Minusta tässä ei ole koko pakokaasujarrua. Eikös se pakokaasujarru ole pakoputkessa heti turbon jälkeen, ei tässä sellaista ole, jokin putki menee reilun metrin päähän pakoputkeen, mikä sekin lienee ei tietoa.
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Samaa veikkaisin. Volvoissa pakokaasujarrua painamalla taisi koneen sammutus onnistua EDC-tekniikan tuloon asti. Varsin monista vanhemmista Volvoista itse jarrutuksen aikaansaava läppä on pakohormista poistettu ennemmin tai myöhemmin jumittamisen tai sen pelon vuoksi. Käyttämättömyys kun on se suurin myrkky tuolle laitteelle.
- manuaudio
- Kippari
- Viestit: 50
- Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
- Truck: Volvo Ajokki Royal
- Location: Kouvola
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
mulla on kans nappi volvon lattiassa. läppäkin on pakoputkessa ja mäntäkin toimii. ikinä en ole jarruttaessa sillä mitään vaikutusta huomannut. nykyään jos nappiin koskee tulee lattialle kipinäsuihku ja lentää sulake tuolta taulusta. lienee joku oikkarin poikanen kytkimessä. mut tosiaan en kyl ole onnistunut sillä jarruttelemaan vaikka se sammuttaessa autoa meneekin kiinni ja auto kyl sammuu.
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Tämä olikin hyvä aihe ottaa esille. Kyllä se luultavasti tosiaan on pakokaasujarrun katkaisin. Minulla on Sacniassa samanlainen ja ohjekirja kertoo sen olevan juuri pakokaasujarrun katkaisin. Minulla se toimii ja jotain naksahtaakin jossain, mutta ei sillä ajossa ole mitään vaikutusta mihinkään. Eli itse systeemi lie poistettu tai epäkunnossa.vjk55 kirjoitti: vasemmalla jalalla painettava katkaisin lattiassa... Eikös se pakokaasujarru ole pakoputkessa heti turbon jälkeen, ei tässä sellaista ole, jokin putki menee reilun metrin päähän pakoputkeen
Mutta olisiko jollain tarkempaa tietoa tai peräti valokuvaa siitä, missä ja millainen vekotin se pakokaasujarru oikein on - että osaisi paremmin katsella ja etsiä sitä. Ei ole vielä tosin ehtinyt sitä edes katsoa konehuoeneeseen sillä silmällä, kun kaikki muu auton varustelussa on ollut kiireellisempää

-
- Kuski
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
- Truck: sisu myyty! vani jäi
- Location: jkl mlk (vesanka)
- Viesti:
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
ainakin joissakin mersun kuorma-autoissa tuota kantapäällä painettavaa nappia käytettiin sammuttamiseen...
ne ei avaimesta välttämättä sammunut ollenkaan eikä muuta sammutus nappia ollut...
eikä ajossa vaikuttanut muualle...
ne ei avaimesta välttämättä sammunut ollenkaan eikä muuta sammutus nappia ollut...
eikä ajossa vaikuttanut muualle...
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Yksinkertaisuudessaan läppä joka sulkee pakoputken Koska pakokaasujen kulku hidastuu niin männät jarruttaa kulkua. Ihan sama kuin peruna pakoputkessaJoe Cool kirjoitti:Mutta olisiko jollain tarkempaa tietoa tai peräti valokuvaa siitä, missä ja millainen vekotin se pakokaasujarru oikein on - että osaisi paremmin katsella ja etsiä sitä. Ei ole vielä tosin ehtinyt sitä edes katsoa konehuoeneeseen sillä silmällä, kun kaikki muu auton varustelussa on ollut kiireellisempää

#048
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Lähinnä pakokaasujarrun toimivuuden "hyödyn" havaitsee korkeilla kierroksilla. Mitä enemmän kierroksia, sen parempi jarrutusteho laitteella siis saadaan. Siellä lähempänä punarajaa toimintakuntoisella pk-jarrulla vauhdin hidastumisen jo jotenkin huomaa... Ainakin uudemmissa Volvoissa tuota pakoputken läppää käyttää paineilma. Sama läppä toimii moottorin ollessa kylmä/viileä automaattisena valkosavun rajoittimena silloin kun seisontajarru (tai sen merkkivalo) on aktivinen.B9M kirjoitti:Yksinkertaisuudessaan läppä joka sulkee pakoputken Koska pakokaasujen kulku hidastuu niin männät jarruttaa kulkua. Ihan sama kuin peruna pakoputkessa. Tv. Ari
Mersun kuorma-autoissa ainakin 80-luvun puolivälin mallissa 1117 tuo kantapäällä käytettävä lattianasta oli juurikin pakokaasujarrua varten myös. Toimitti samalla myös sammuttimen virkaa tuossa mallissa. Jonkinlainen vaikutus sillä oli ajossakin korkeilla kierroksilla havaittavissa, mutta vauhdin hidastumista enemmän se vaikutti pakoputken pörinään

- Racingrabbit
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
- Location: Kyröskoski
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Meillä on B58 Volvossa myös pakokaasujarrun katkaisinpaketti lattiassa,mutta ei ole vielä päästy kokeilemaan tien päällä.
Pari vuotta sitten oltiin reissussa Etelä-Norjassa.Autona oli -86 Renault S130 kuorma-auto ja siinä oli ainakin hyvänä apuna pakokaasujarru pitkissä alamäissä.Ei tarvinnut jarruja kuumentaa turhan takia.
Pakokaasujarrun käyttöä pitää vaan ennakoida aika ajoissa,mutta kun oppii käyttämään,saa hiljennettyä risteyksiinkin ilman jalkajarrua.
Muutama vuosi sitten oltiin kisareissussa Etelä-Saksassa kahdella kuljetusbussilla.Meillä ei ollut Scaniassa pakokaasujarrua ja meidän oli pakko tehdä välillä pitkissä alamäissä tiukka lyhyt jarrutus että vauhti ei karannut liian kovaksi.Toisessa bussissa oli pakokaasujarru,jota he myös käyttivät.Loppumatkasta siitä toisesta bussista rikkoontui turbo,mutta en tiedä oliko pakokaasujarrun käytöllä merkitystä siihen,vai tuliko vaan tunnit täyteen.
Pari vuotta sitten oltiin reissussa Etelä-Norjassa.Autona oli -86 Renault S130 kuorma-auto ja siinä oli ainakin hyvänä apuna pakokaasujarru pitkissä alamäissä.Ei tarvinnut jarruja kuumentaa turhan takia.
Pakokaasujarrun käyttöä pitää vaan ennakoida aika ajoissa,mutta kun oppii käyttämään,saa hiljennettyä risteyksiinkin ilman jalkajarrua.
Muutama vuosi sitten oltiin kisareissussa Etelä-Saksassa kahdella kuljetusbussilla.Meillä ei ollut Scaniassa pakokaasujarrua ja meidän oli pakko tehdä välillä pitkissä alamäissä tiukka lyhyt jarrutus että vauhti ei karannut liian kovaksi.Toisessa bussissa oli pakokaasujarru,jota he myös käyttivät.Loppumatkasta siitä toisesta bussista rikkoontui turbo,mutta en tiedä oliko pakokaasujarrun käytöllä merkitystä siihen,vai tuliko vaan tunnit täyteen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Se putki sinne pakoputkeen voi olla jäähdytinvesiputki joka menee pakoputken vesivaippaan. Sellainen on ollut minunkin Volvossa. Tuossa mun on vielä se pakokaasujarrun läppäkin tallessa mutta on jumissa ja vähän vuotaakin pakokaasua siitä mutta ei tullut poistettua kun uusittiin pari vuotta sitten koko pakoputki, vesivaipallista ei raaskinu enää ostaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Mikä tarkoitus tuolla pakoputkessa olevalla vesivaipalla on. Missä kohtaa sulla on se pakokaasujarrun läppä ja onko siinä jotain erikoista silläkohtaa, että tiedän onko mulla koko läppää, luulen että ei mulla ole.Lahti32 kirjoitti:Se putki sinne pakoputkeen voi olla jäähdytinvesiputki joka menee pakoputken vesivaippaan. Sellainen on ollut minunkin Volvossa. Tuossa mun on vielä se pakokaasujarrun läppäkin tallessa mutta on jumissa ja vähän vuotaakin pakokaasua siitä mutta ei tullut poistettua kun uusittiin pari vuotta sitten koko pakoputki, vesivaipallista ei raaskinu enää ostaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
vesivaippahan lämmittää moottorin vettä. Pakokaasujarru on heti turbon jälkeen 15x15x10cm mötikkä. Pakoputki kiinnittyy siihen neliskanttisella laipalla.
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Sama paikka B9M:ssä Tv. AriLahti32 kirjoitti:vesivaippahan lämmittää moottorin vettä. Pakokaasujarru on heti turbon jälkeen 15x15x10cm mötikkä. Pakoputki kiinnittyy siihen neliskanttisella laipalla.

#048
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Nuo vanhat läppäpakokaasujarrut jarruttaa aika heikosti verrattuna nykypäivän vehkeisiin.
Aivan loistava systeemi on Volvon vep-jarru. Siinä avataan pakoventtiiliä haluttaessa ja saadaan moottoriin jarrutusvaikutus. Kertakaikkiaan hieno laite, niin kauan kun toimii. Hieman monimutkaisempi venttiilikoneisto, mutta kuitenkin toimiva laite. Jenkit kehittivät joskus aikoinaan "jaakobin-jarru, jacobs brake".
http://magazine.volvotrucks.com/fi/Arti ... alamaessa/
Aivan loistava systeemi on Volvon vep-jarru. Siinä avataan pakoventtiiliä haluttaessa ja saadaan moottoriin jarrutusvaikutus. Kertakaikkiaan hieno laite, niin kauan kun toimii. Hieman monimutkaisempi venttiilikoneisto, mutta kuitenkin toimiva laite. Jenkit kehittivät joskus aikoinaan "jaakobin-jarru, jacobs brake".
http://magazine.volvotrucks.com/fi/Arti ... alamaessa/
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa
Nyt taas tutkin tuota Volvo B58:sin moottoria ja onhan mulla tuo pakokaasujarru ja nuo putket tuonne pakoputken vesivaippaan myös näyttää olevan ehjät. Tuo pakokaasujarru näyttää niin hyvältä, että on varmaan kunnossakin, ilma ko se liikuttaa sitä läppää, tuossa näyttää olevan jokin sylinterikin, se varmaan liikuttaa tuota läppää. Minkälainen hyöty tuolla pakokutken vesivaipalla saadaan. Liitän tähän kaksi kuvaa aiheesta.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.