Volvo -76 - mitä pitäisi ottaa huomioon?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jarmohi

Volvo -76 - mitä pitäisi ottaa huomioon?

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Olisi pirun kiva saada reilun kokoinen matkailuauto. http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=728559 olisi sellainen.
Olen täysin uusi bussiasioissa, joten nyt tarvitaan linkkejä ja tekstiä. Mitä pitää ottaa huomioon, että ei tulisi suunnattoman kalliiksi. Ruosteko on pahin? Tekniikka?

Vai kannattaisiko keskittyä pelkästään alumiinikorisiin?

Aloitetaan tämä tälleen laveasti, ja jatketaan sitten, kun kysymyksiä takaisin päin satelee.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Re: Volvo -76 - mitä pitäisi ottaa huomioon?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa foorumille!

Tuttu alusta monelle kulkurille ja tietoa siitä on tänne jo kertynyt. Ikää alkaa olemaan mutta haittaako se, ruostetta saattaa olla paljonkin, Delta korin kestävyydestä en osaa sanoa muuta kuin että rautaa on. Meneekö paljon rahaa, riippuu sinusta kuinka vaativalla maulla olet liikkeellä. Käy kokeilemassa tuota ja arvioi onko sinulle sopiva. Volvo sinällään on luotettavan oloinen vehje ja vanhanmalliset alustat ei sisällä mitään kovin ihmeellistä tekniikkaa jota olisi hyvin kallista korjata. Itse tehden säästyy suuret summat. Kattelepa takasillan rungon kunto, se on tehty niin että sora ja loska jää asumaan koloihin ja siellä saattaa mätää olla, käy ajamassa niin muut asiat kyllä selviää. Kylmäsavutusta ei kannata säikkyä (kuuluu asiaan). Korin osalta kiinnittäisin huomiota tiiveyteen ettei vesi sada sisään (kattoluukut) ja laseihin, onko kirkkaat vai jo sumussa, sekä ruosteen määrään. Huomaa että halvassa autossa voi olla melkein kaikki rikki tai huonossa hapessa, sillä on merkitystä paljonko valmis auto saa maksaa ja tuleeko siitä mieluinen.
Tulevaisuus on sähköinen
jarmohi

Kiitos vastauksesta. Taitaa olla niin, että mun tapauksessa olisi parempi keskittyä löytämään hyväkorinen ja muutenkin kunnossa oleva alusta. Jos olisi jo matkailuajoneuvo, se toki olisi iso plussa. Mutta tässäkin on varmasti niin, että halvalla ei hyvää saa.
No joo.
Mutta tästähän tämä lähtee => tietämystä karttuu!
Lahti32
Vapaaherra

onhan se aina tuurissaan millaisen auton löytää. Joskus näkee tosi halvalla hyviä myynnissä ja onpa jotkut ostaneet kovalla rahalla suuren työmaan. En tarkoittanut että ko. auto olisi näkemättä huono. Voi olla jollekin hyväkin ostos.
Tulevaisuus on sähköinen
KajNyy1
Vapaaherra
Truck: B10M, Ajokki 7000
Member id: 061
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Onhan niitä useita myynnissä täälläkin myytävänä=kauppapaikalla esim. Anselmi= kirjoittaja nimi täällä
Myynnissä Kirjastoautosta tehty matkailuauto B9M Volvo
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
jarmohi

Juu, en ole luovuttanut vielä ko. Volvon kanssa. Jos niitä ei lähde katsomaan, ei saa koskaan tietää.
Anselmin olen nähnyt ja se näyttää ihan hyvältä.

Näyttäisi siltä, että olen etsimässä joko Volvoa tai Scaniaa, joka on tehty kahdeksankymmentä luvulla. Tämä siis hinnan vuoksi. Jos on vanhempi, niissä voi olla tosiaan isoja ongelmia ruosteen kanssa. Ko. autoissa on keskimoottori tai takamoottori, mikä on hyvä homma. Takamoottori olisi helpoin huollettava, mutta sitten ei rakenneta saunaa. Mersu kelpaisi muuten, mutta olen saanut itselleni ymmärtää, että niihin on varaosat kalliita. Kori saisi olla joko rosteria tai alumiinia, jottei tarvitse pellittää ruosteen takia. Jos löytyisi kasikoneella, olisi sitä kuuluisaa Worssia napakasti, mutta taas remppaaminen kallimpaa. Kutos-turbokin on OK.
Mittaa saa olla max. 12 m, koska ajan parhaillaan vasta C-korttia.
Suurimpana riskinä pidän alustaa ruosteen vuoksi. Sitten tulee ilma-alustan kunto. Sen jälkeen laatikko, perä ja kone. Jos vielä ohjauslaitteet ja kori sekä jarrut ovat kunnossa => löytö. Renkaat toki saisivat vielä olla kunnossa.
Tähän kun vielä lisätään, että olisi matkailukäyttöön jo aloitettu tekemään tai edes eristetty niin johan alkaisi hymy karehtia kasvoilla.

Tässäkin näyttää olevan lause "tieto lisää tuskaa" aika kohdallaan. Olen nyt selannut helvetisti nettiä ja haastatellut tekniikasta ymmärtäviä ja tullut siihen tulokseen, etten yksin lähde sitä kohdetta katsomaan.

Mutta sitten, kun mulla on tuo reissupeli, tulee myös mun kavereilla olemaan hauskaa:)
Lahti32
Vapaaherra

Ruoste vaivaa 90 luvun autojakin jo kovasti, suuria eroja 80-ja 90 luvun alustoissa tuskin on ruosteen suhteen, korimalleissa sitäkin enemmän. Nettikoneessa on pari vanhaa pikakuljetuksen autoa, ajokki volvo ja lahti scania, ovat yleensä olleet kunnossa nuo lapista tulleet autot. Ajokkihan on sinkitty ja Lahti alumiinia, 90-luvun Carrukset rosteria. Kokeilemaan rohkeasti.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin