Ei katsastussetä lyö stämppeliä jos noinpäin mittari valehtelee . Tai oisko noin että tuo navigaattorin näytön hyväksyis. Tv. AriJoe Cool kirjoitti: Nyt näyttää 70 kun nopeus on 90.
Perävälitys
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Perävälitys
#048
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävälitys
Ramin mittarihuolto Oulussa otti kalibroinnista 80 euroa mikä on niin pienestä hommasta kohtuuhinta. Elä nyt enempää ala maksaan vaikka oletkin pk-seudulla 

Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävälitys
Testataanko mittarin toimivuutta katsastuksessa yleensä? Ainakin tuolla mun käyttämällä asemalla inssi jurraa parkkipaikalta 100m ykkösellä halliin ja katsastukseen liittyvät ajelut olivatkin siinäB9M kirjoitti: Ei katsastussetä lyö stämppeliä jos noinpäin mittari valehtelee . Tai oisko noin että tuo navigaattorin näytön hyväksyis. Tv. Ari

Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Lähetä 80 kymppiä tänne 
Laita valokuva piirturista kansi avattuna ja kerro piirturin malli. Säädön voi tehdä helposti itsekin esim. kienzlen 1314 malliin.

Laita valokuva piirturista kansi avattuna ja kerro piirturin malli. Säädön voi tehdä helposti itsekin esim. kienzlen 1314 malliin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Perävälitys
OK, kiitos vinkistä. Nyt on ollut niin reissun päällä, ettei ole autoon ehtinyt jalallaan astua sen jäkeen, kun sen peruutin parkkiin perän vaihdon jälkeen.Puu Tiainen kirjoitti:Lähetä 80 kymppiä tänne
Laita valokuva piirturista kansi avattuna ja kerro piirturin malli. Säädön voi tehdä helposti itsekin esim. kienzlen 1314 malliin.
Menen keskiviikkoiltana tallille ja katson sen tyypin sieltä piirturista ja informoin oitis tänne... Katsotaan onko mekaaninen vai sähköinen, Se huolllon kaveri sanoi, että 1314 on sähköinen ja 1311 mekaaninen.
Kiitos jo etukäteen, katsotaan siis porukalla täällä, mitä sille voi tehdä. Siitä voi olla apua useammallekin.
Re: Perävälitys
No nyt on katsottu, on juuri tuo 1311, eli taitaa olla se mekaaninen. Siinä on tarrassa jotain arvoja, olisiko niistä apua? Pystyykö tuota mekaanista säätämään? Ymmärsin niin, että siihen pitää vaihtaa sopivia rattaita... 

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Huonompi homma sitten, ei mene ihan selittämällä tuo säätö, täytyis mitata tiekierrosluku ja valita adapteriin oikeat välitykset.
Minäkin heitin kaikki adapterit ja hammasrattaat romukoppaan.
Siellä vaihdelaatikon perässä on pieni adapteri, johon vaijeri kiinnittyy. Yleensä adapterissa on 2 lähtöä, voit kokeilla siirtää vaijerin toiseen.
Minäkin heitin kaikki adapterit ja hammasrattaat romukoppaan.
Siellä vaihdelaatikon perässä on pieni adapteri, johon vaijeri kiinnittyy. Yleensä adapterissa on 2 lähtöä, voit kokeilla siirtää vaijerin toiseen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Perävälitys
Ukista Hannu soitti ja kertoi ottavansa elektronisen nopeusnäytön korjauslaitteen mukaan Salakalliolle.
Kyllähullu
voi saada mittarinsa kuntoon Kylähulluun
hintaan. Vie aikaa n 30-45min per auto. Vanhempien mittareiden nopeuskorjauksia rattaita vaihtamalle ei Hannu kerkeä tehdä. Meidän pitää muistaa, että Hannukin on viikonloppuna vapaalla ja saa viikolla varmasti tehdä näitä hommia ihan riittävästi. Hannu haluaa kumminkin antaa tämän mahdollisuuden muutamalle kylähullulle vapaa-ajallaan.
Mittariin asennetaaan laite ja autolla ajetaan tasaisella alustalla tasan 20m. Laiteesta pystyy sitten lukemaan säätämisen vaikutukset nopeusnäyttöön. Tarkaksi tulee
nm. "kokemusta on "
. Tv. Ari





Mittariin asennetaaan laite ja autolla ajetaan tasaisella alustalla tasan 20m. Laiteesta pystyy sitten lukemaan säätämisen vaikutukset nopeusnäyttöön. Tarkaksi tulee



#048
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Jos autossa on Kienzlen 1314 piirturi, säätö on Gepsin kanssa erittäin helppoa.
Voin laittaa ohjeet halukkaille yv:nä.
Voin laittaa ohjeet halukkaille yv:nä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Perävälitys
Palaan tähän taas. Homma viivästyi, kun loukkasin nilkkani Harrikkaa käyntiin polkaistessa, potkaisi hyväkäs takaisinPuu Tiainen kirjoitti: täytyis ... valita adapteriin oikeat välitykset.
Siellä vaihdelaatikon perässä on pieni adapteri, johon vaijeri kiinnittyy. Yleensä adapterissa on 2 lähtöä, voit kokeilla siirtää vaijerin toiseen.

Eli onko tuo vaihdelaatikossa oleva adapteri juuri se adapteri, jota pitää rattaiden muutoksilla säätää? Tietenkin kannattaa katsoa sen mahdollisen toisen lähdön tominta ensin. Mutta onko ko. laite sitten itse purettavissa ja rattaat kokeiltavissa? Koska navigaattorilla näkee nopeuden, voisi sen itsekin testata muutamalla rattaalla. Ja suurta tarkkuutta saati virallista piirturin kalibrointia ei tarvita, kunhan näyttäisi vaikka muutaman kilometrin tarkkuudella, niin saisi samalla vähän matkamittaristakin tolkkua.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Adapteri on purettavissa ja rattaiden paikkoja/asentoa voi joissakin tapauksissa muuttaa, näin saadaan eri välityksiä. Kiinnitysruuveissa saattaa olla lyijysinetit, ne pois ja ruuvit auki.
Yleensä kuitenkin tarvitaan toiset rattaat. Mulla olisi taulukko rattaista, mutta ensiksi pitäisi tietää vaihteiston ulostulokierrosluku ja piirturin K-arvo. Ulostulokierrosluku pitäisi mitata, mutta K-arvo löytyy piirturin arvokilvestä, joko 623 tai 1000.
Yleensä kuitenkin tarvitaan toiset rattaat. Mulla olisi taulukko rattaista, mutta ensiksi pitäisi tietää vaihteiston ulostulokierrosluku ja piirturin K-arvo. Ulostulokierrosluku pitäisi mitata, mutta K-arvo löytyy piirturin arvokilvestä, joko 623 tai 1000.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Perävälitys
Tällaista luin kuvasta, jonka nappasin kilvestä:Puu Tiainen kirjoitti:pitäisi tietää vaihteiston ulostulokierrosluku ja piirturin K-arvo. Ulostulokierrosluku pitäisi mitata, mutta K-arvo löytyy piirturin arvokilvestä, joko 623 tai 1000.
I=3212 mm
*= 611 U/km - Imp/km (Tässä * tarkoittaa näkymättömissä olevaa kirjainta, liekö juuri se K ?
Onko näistä mitään apua vielä? Millaisia kierroslukuja sieltä laatikosta pitäisi tulla ja millä sen oikein mittaisi? Olisi yksi irrallinen Harrikan kierroslukumittari, sen jos saisi vaijerin päähän, saisi ainakin jotain. Mutta millaisessa tilanteessa tämä mitataan, jollain nopeudellako ajettaessa vaiko tietyn matkan siirtämällä?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Nuo sun ilmoittamat arvot ovat tarkistajan tekemiä valvontakilven arvoja
I=3212 mm Vetävän pyörän kehä
W= 611 U/km - Imp/km Mitattu tiekierrosluku
Piirturin K-arvo löytyy sieltä kannen sivusta olevasta kyltistä, tässä tapauksessa sen on oltava 623 U/km
Jos saat jollakin tavalla mitattua ulostulokierrosluvun, vaikka sillä harrikan mittarilla. Aja 20 metrin matka ja katso kierrosten määrä, kerro saatu luku 50:llä niin saat kierrokset kilometrille.
Tämän jälkeen tämän jälkeen jaat piirturin K-arvon kierrosten määrällä/km. Tästä saadaan välityssuhde adapterille, taulukosta nähdään tarvittavat hammaspyörät adapteriin.
Adapterin kyljessä on peltiliuska johon on stanssattu välityssuhde, kurkkaappa mikä lukema siinä on.
Voit vielä kokeilla ilman adapteria, laita vaijeri kiinni suoraan laatikkoon ja testaa.
I=3212 mm Vetävän pyörän kehä
W= 611 U/km - Imp/km Mitattu tiekierrosluku
Piirturin K-arvo löytyy sieltä kannen sivusta olevasta kyltistä, tässä tapauksessa sen on oltava 623 U/km
Jos saat jollakin tavalla mitattua ulostulokierrosluvun, vaikka sillä harrikan mittarilla. Aja 20 metrin matka ja katso kierrosten määrä, kerro saatu luku 50:llä niin saat kierrokset kilometrille.
Tämän jälkeen tämän jälkeen jaat piirturin K-arvon kierrosten määrällä/km. Tästä saadaan välityssuhde adapterille, taulukosta nähdään tarvittavat hammaspyörät adapteriin.
Adapterin kyljessä on peltiliuska johon on stanssattu välityssuhde, kurkkaappa mikä lukema siinä on.
Voit vielä kokeilla ilman adapteria, laita vaijeri kiinni suoraan laatikkoon ja testaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävälitys
Pikkasen lainataan topikkia, kun kuitenkin ollaan lähellä samaa asiaa..
Eli minulla on Mannesmann Kienzle 1318, mutta en löytänyt sitä E-numeroa siitä, eli mitkä kiekot sopii tähän? Olisko tietoa?
Eli minulla on Mannesmann Kienzle 1318, mutta en löytänyt sitä E-numeroa siitä, eli mitkä kiekot sopii tähän? Olisko tietoa?
Re: Perävälitys
Suuret kiitokset ohjeista! Näistä voi olla iloa muillekin. Nyt en itse pääse muilta kiireiltäni tämän kimppuun kuin ehkä vasta reilun viikon päästä, mutta informoin tänne heti miten asia etenee.
Re: Perävälitys
No niin, nyt kykenin ryömimään auton alle. Adapteri löytyi laatikon takapäästä aivan kardaanin lähdön läheltä. Peltinen laatiko, yhdellä lähdöllä. Otin sen pois ja ajoin koeajon. Mittari näytti jokseenkin samaa alinopeutta, ehkä 1-2 km heitolla edelliseen virheeseen verrattuna. Eli se adpateri ei noita välityksiä muuttanut käytännössä mihinkään. Yritän huomenna purkaa adapterin ja katsoa millaisia rattaita siellä on ja voiko niiden paikkaa muutella.Puu Tiainen kirjoitti:Voit vielä kokeilla ilman adapteria, laita vaijeri kiinni suoraan laatikkoon ja testaa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Perävälitys
Kiekkoja tehdään eri "skaaloilla" minun Kienzle 1300 se kai oli vaatii kiekon jonka uloin kehä on 125 km/honly4pro kirjoitti:Pikkasen lainataan topikkia, kun kuitenkin ollaan lähellä samaa asiaa..
Eli minulla on Mannesmann Kienzle 1318, mutta en löytänyt sitä E-numeroa siitä, eli mitkä kiekot sopii tähän? Olisko tietoa?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävälitys
Joo, minulla pitää olla 140km/h, mutta sitten niissä on vielä eroa, mutta ostin jonkun 140km/h Combo paperin, eiköhän toimi. Nyt on toi Peugeot luvanvarainen, niin pitää olla kiekot
Re: Perävälitys
Adapteri purettu ja rattaita vaihdeltu keskenään. Ensimmäinen yritys sai adapterin jätättämään, mutta toisella yrityksellä se alkoi hieman edistää. PAnin paikoilleen ja pientä apua siitä oli. Nyt 90 kmh oli mittarin mukaan jo n. 73 edellisen 70 sijaan.
Mutta nyt ei enää keksi noista muita kombinaatioita, joten seuraavaksi mittaamaan sitä 20 m matkan vaijerin kierrosten määrää. Ilmeisesti adapterin pitää olla irti silloin, jos ohjaamossa mittarin takaa pääsee sen laskemaan...?
Mutta nyt ei enää keksi noista muita kombinaatioita, joten seuraavaksi mittaamaan sitä 20 m matkan vaijerin kierrosten määrää. Ilmeisesti adapterin pitää olla irti silloin, jos ohjaamossa mittarin takaa pääsee sen laskemaan...?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Perävälitys
Mä ostin tuolta Paimelasta "uuden" ja kävin kokeileen isolla tiellä (aikaa ennen navigaattoria) ja kun tiesi että kun kierrokset 5-vaihteella n. 80-kympin vauhdissa oli n. 1600 sekä oli tiedossa vanhan "välitykset", niin kolmannella yrityksellä osu tarpeeksi lähelle
eli kun vauhti oli 82 km/h niin mittari näytti 80 km/h. Adapteri vaihto oli helppo homma : ei muuta kun lattialuukku irti vaihteiston kuhdalta ja laatikon päälle seisoskelemaan, kaksi mutteria irti ja uusi tilalle , mutterit kiinni ja kokeilemaan 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Perävälitys
Kirjastoautossa ei ole lattialuukkua, joten on aina ryömittävä auton alle vaihtamaan. Paimelaankin on 120 km yhteen suuntaanBussiton kirjoitti:Mä ostin tuolta Paimelasta "uuden" ... ei muuta kun lattialuukku irti ... uusi tilalle... ja kokeilemaan


Re: Perävälitys
Ja jatketaan tarinaa... Nyt sain sen boksin arvolapun luettua ja siinä luki 10.21
Ei siis mikään järkevä luku itse boksin välityksille, jotka ovat aika lähellä 1:1
Voisiko tuo tarkoittaa 1:1.021 ?
No rupesin nyt laskeskelemaan noita adapterin välityssuhteita ja mittarin / navigaattorin näyttämää. Johtopäätöksenä sain, että jos ilman adapteria näyttää suurimmalla 1:1 vaihteella 70 kun todellinen nopeus on 90, niin kertoimella 1,286 pitäsi näytön olla juuri tuo 90.
Eli pystyyko noista adapteritaulokoista katsomaan suoraan rattaat adapterin välityssuhteelle 1:1.29 Vaihteluraja voisi olla esim. 1.26 - 1.31 jolloin tarkkuus on vielä erittäin riittävä.
Sitten vaan piirturihuoltoon puretun adapterin kanssa ja pyytää saada ostaa sopivan kokoiset rattaat. Itse ne kyllä saan paikoilleen.
Ei siis mikään järkevä luku itse boksin välityksille, jotka ovat aika lähellä 1:1
Voisiko tuo tarkoittaa 1:1.021 ?
No rupesin nyt laskeskelemaan noita adapterin välityssuhteita ja mittarin / navigaattorin näyttämää. Johtopäätöksenä sain, että jos ilman adapteria näyttää suurimmalla 1:1 vaihteella 70 kun todellinen nopeus on 90, niin kertoimella 1,286 pitäsi näytön olla juuri tuo 90.
Eli pystyyko noista adapteritaulokoista katsomaan suoraan rattaat adapterin välityssuhteelle 1:1.29 Vaihteluraja voisi olla esim. 1.26 - 1.31 jolloin tarkkuus on vielä erittäin riittävä.
Sitten vaan piirturihuoltoon puretun adapterin kanssa ja pyytää saada ostaa sopivan kokoiset rattaat. Itse ne kyllä saan paikoilleen.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Jatketaan toki, ilmakin on kuin morsian
Siellä kyltissä pitäisi olla merkitä i=xxxx:1, en tiedä mikä tuo merkintä on, mutta ei sen nyt niin väliä ole.
Saat sinä tuon säädettyä aika tarkkaan tuollakin lailla, kato taulukosta välityksen kohdalta sopivat ja etsi jostakin rattaat.
http://personal.inet.fi/koti/digikuvat3 ... index.html
Rattaisiin on merkattu hammasluku, ei tarvitse laskeskella.

Siellä kyltissä pitäisi olla merkitä i=xxxx:1, en tiedä mikä tuo merkintä on, mutta ei sen nyt niin väliä ole.
Saat sinä tuon säädettyä aika tarkkaan tuollakin lailla, kato taulukosta välityksen kohdalta sopivat ja etsi jostakin rattaat.
http://personal.inet.fi/koti/digikuvat3 ... index.html
Rattaisiin on merkattu hammasluku, ei tarvitse laskeskella.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Perävälitys
Kiitos, tuosta löytyi vasemmasta yläkulmasta juuri se minun adapterini ja talukosta löytyvät kaikki rattaat. Printtaan taskuun ja menen ostoksille 

Re: Perävälitys
Jatkanpa vielä, taulukosta oli todella hyötyä. Tutkailin mahdollisia yhdistelmiä ja keksin vielä yhden, joka antaa noilla vakiorattailla nyt noin 10% liian suuren näyttämän. Tämä olisi henkilöuatojen takavuosien mittareihin totuneille ihan OK, mutta jos sitä piirturia joutuu käyttämään, niin viranomainen voi tien päällä mahdollista tarkastusta tehdessään tulkita, että on ajettu 100 km/h vaikka on vain pystytelty jonon vauhdissa.
Siispä pitää ne rattaat vaihtaa kuitenkin. Taulukon ja oman Excel-laskelman kanssa laskeskelin ja totesin, että lopultahan tämä on erittäin helppo saada tarkaksi. Kun tiedämme perävälityksen muuttuneen kertoimella 1.249 (4.86->3.89), niin saman kertoimen saa talukosta toisin päin käänteislukuna kohdasta 0.800:1 => 1,25 Eli noilla rattailla mittari on aivan yhtä tarkka, kuin mihin vuoden 1983 kalibrointi on sen saattanut.
Sovelsin vielä taulukon arvoja käytännön kokeissa navigaattorin kanssa ja kiertämällä ruuvarilla sisäänmenotapista ja katsomalla ulostulotapin liikettä. Kaikki korreloivat täysin keskenään, eli tämä on nyt täysin selvää pässinlihaa
Ja se alkuperäinen kombinaatio oli todellakin 1.021 ja lätkässä ollut piste oli vaan sattunut stanssaajalta lipsahtamaan väärään väliin, siitä tämä 10.21
EDIT: tietenkin tämä 1.021 pitää vielä huomioida alta pois, jos oikein tarkka haluaa olla. Joten ei kun katsomaan taulukkoa vielä kerran ennen ratasostoksia
Ja taulukko sekä tukilaskelmat osoittivat yhdistelmän 0.814:1 olevan oikea.
Vielä iski pikkuinen ihan vaan teoreettinen ajatus kaunistaa piirturin lukemia. Pykälää tiheämmällä välityksellä maantienopeuteen saisi n 1,5 km alinäytön ja kahdella pykälällä 3 km/h ali. Jos sitten virkamies syynää piirturia, niin se 3 km alinäyttöä voi vaikka säästää sakoilta jos tarkkoja aletaan olemaan ja toleranssia tiukataan tien päällä. Vaan onko jollain kokemusta, kuinka tarkkaan piirturin lukemiin tuijotetaan ja toimivatko ne sakotusperusteina tai sakoista vapauttamisen perusteina?
Siispä pitää ne rattaat vaihtaa kuitenkin. Taulukon ja oman Excel-laskelman kanssa laskeskelin ja totesin, että lopultahan tämä on erittäin helppo saada tarkaksi. Kun tiedämme perävälityksen muuttuneen kertoimella 1.249 (4.86->3.89), niin saman kertoimen saa talukosta toisin päin käänteislukuna kohdasta 0.800:1 => 1,25 Eli noilla rattailla mittari on aivan yhtä tarkka, kuin mihin vuoden 1983 kalibrointi on sen saattanut.
Sovelsin vielä taulukon arvoja käytännön kokeissa navigaattorin kanssa ja kiertämällä ruuvarilla sisäänmenotapista ja katsomalla ulostulotapin liikettä. Kaikki korreloivat täysin keskenään, eli tämä on nyt täysin selvää pässinlihaa

Ja se alkuperäinen kombinaatio oli todellakin 1.021 ja lätkässä ollut piste oli vaan sattunut stanssaajalta lipsahtamaan väärään väliin, siitä tämä 10.21

EDIT: tietenkin tämä 1.021 pitää vielä huomioida alta pois, jos oikein tarkka haluaa olla. Joten ei kun katsomaan taulukkoa vielä kerran ennen ratasostoksia

Vielä iski pikkuinen ihan vaan teoreettinen ajatus kaunistaa piirturin lukemia. Pykälää tiheämmällä välityksellä maantienopeuteen saisi n 1,5 km alinäytön ja kahdella pykälällä 3 km/h ali. Jos sitten virkamies syynää piirturia, niin se 3 km alinäyttöä voi vaikka säästää sakoilta jos tarkkoja aletaan olemaan ja toleranssia tiukataan tien päällä. Vaan onko jollain kokemusta, kuinka tarkkaan piirturin lukemiin tuijotetaan ja toimivatko ne sakotusperusteina tai sakoista vapauttamisen perusteina?
Viimeksi muokannut Joe Cool, 08 Kesä 2009 08:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.