Scania 93 kirjastoauto

Kerro omasta projektistasi
Risto
Kippari
Truck: Scania 93 Vähamaa

Scania 93 kirjastoauto

Viesti Kirjoittaja Risto »

Meidän uusi "vauvva".
Tuo nimituýs vauvva tulee siitä, että sille on aluksi anettava "vanhempien" kaikki mahdollinen huomio.

Auto on Scania 93 vm 90 kirjastoauto. Valmistajana M.Vähämaa oy http://www.mvahamaa.fi.
Tilaajana Pieksamäen mlk. Auto on yhä noissa väreissä.

Kiirettä on ollut, auto ostettiin 13.07.2006
Jotta menopeli saatiin pihalle, piti pihalta kaataa muutama puu (13kpl)
tuossa parkkipaikan rakentelussa meni jo viikko.

Nyt on sitten purettu kirjastohyllyja 104 metriä pois, viellä muutama hylly paikallaan.

Sisustus suunnitelmia tehty tosissaan.
Samalla aloitettu korin "pikku" korjustyöt.

Auton tietoja ja varusteita
Auto
- mootori 9L turbo
- ajettu alle 350 tuhatta
- vaihteisto 10 vaihteinen (kepissä sähkönappi)
- ilmajouset
- ABS-jarrut
- leveys 250 cm
- pituus 12 m (tätä tietoa ei muuten ole merkitty rekisteriotteeseen. itse mitattu 11.95m)
- paino 13850 josta 2000kg kirjoja, lukee rekisteriotteessa
- autossa WC

Varusteet
- webasto (9 Kw)
- ilmastointilaite (hihnat pois paikaltaan joten kunto ei selvillä)
- akkulaturi hupiakuille (24v / 40A) Jokin automaati systeemi?
- hupiakut 4 kpl teho? Aakut alle 1/2 vuoden ikäiset
- ajoakut 2 kpl teho? Akut alle vuoden ikäiset
- invertteri 24V /230V 1500 VA
- jääkaappi
- mikroaaltouuni
- kahvinkeitin

Aauton yleisilme siisti. Tekniika vaikuttais olevan kunnossa.
Uusimistarvetta on kuitenkin runsaasti, hemassa putkikehikut jossa pellit kiin melko lahot. Pellit hyvässäkunnossa, koska ruostumatonta.

Kuvia ja teksitä tulee, kun autonalta keritään välillä tietsikan ääreen.
Scania 93 vm 90
Sisu
Rattiamiraali
Truck: Scania K92 Vähämaa

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Onnea uudelle "vauvalle" :lol:

Multa löytyy jonkin verran kirjallisuutta noihin laitteisiin. Itsellä vastaava k92.
Se laturi on ilmeisesti jantronic. Jos se toimii oikein niin se on paras vaihtoehto. Mulla on siihen kytkentäkaaviot ja testausohjeet. Onko teillä paljonkin kirjallisuutta?

Tarkistappas samantien siitä takapyörien välistä apurungon kunto! Ennenkuin teet mitään sisustukselle niin apurunko kannattaa tarkistaa ja korjata.

-Jussi-
Jone
Kansleri
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD

Viesti Kirjoittaja Jone »

Onnea "pienokaisen" johdosta. Samanlainen härveli myös täällä K92 alustalla.

Jussi, miten se Jantronic testataan? Voinko saada ohjeet jotenkin? Mulla se temppuilee kokoajan ja toinen piiri jää lataamatta välillä. En ole liikkeeseen vielä vienyt korjattavaksi kun ajattelin jos sen itse saisi kuntoon.
Sisu
Rattiamiraali

Jone,

Mä scannaan sulle ne ohjeet ja paperit siitä vehkeestä. Tarviikohan Risto niitä?

-Jussi-

Edit: Tehdään oma otsikko tuolle jantronicille ja sen kans värkkäämiselle... Sitten joku mode vois poistaa nämä täältä
Risto
Kippari

Vararenkaan kiinnitys

Tää juttu on kait hieman väärässä paikassa, mutta laitan ekaks tänne oman projektin alle.

Vasemman etupyörän takana on luukku jossa kaiketi on alunperin ollut vararengas?

Jäljella oli vain yksi "tappi" jossa jonkinlainen tuki, pois oli rälläköity kahdesta kohtaa 40 x 40mm palkki, jäljellä tyngät.
Näihin se varmaan on joskus kiinitetty, mutta miten?

Osaisko joku kertoa miten tuo pitäis rakentaa, tai viellä parempi jos joku vois lähettää kuvan moisesta konstruktiosta.

Niin ja kiitos kaikille onnittelusta kun on saatu tuota "perheenlisäystä".
Itse en olis näin vanhana enään uskaltanut hankkia tommosta, jota pitää kaikenaikaa aluksi hoivata, mutta vaimo puhui siitä yhden täyden vuoden.
Milloin ei jaksanut sanoa kun näki hienon matkailuauton niin näytti sormella.

No aluksi me kyllä katsottiin semmoista valmista pakettia, mutta kun molemmat ollaan jo aikuisia (ei ihan pieniä) homma toimi seuraavasti kun niitä katsottiin ja kokeiltiin.

Vaimo makkarissa ja menossa keittiöön sanoo sitten mulle.
"Mene ulos, tai vesaan jotta mä pääsen keittiöön."

Joten sitten päädyttiin tähän itse tehtävään malliin.
Niin ne on muutkin lapset meillä ite tehty ja hoidettu, jotta eiköhän tästäkin selvitä.

Paljon kyllä vaikutti tää palsta, luulen että olen lukenut kaikki jutut mitä täältä löytyy.
Ilman tämmöistä valtavaa tietopankkia ja ystävien tukea tuskin olisin uskaltanut aloittaa.
Joten kiitos kaikille, kutsun kaikki halukkaa kumeiksi meidän pienokaiselle. :)
Scania 93 vm 90
Sisu
Rattiamiraali

Jassoo.... mikähän siinä on että meiltä kaikilta puuttuu se sama varapyöräteline :cry:

oisko IZKIllä vielä se?

Noita rekka-autoja kun katselee niin sieltä kai se idea pitäs jalostaa. Se rengas vaan painaa niin tuhottomasti että parempi olla tukeva se teline!
-Jussi-
Jone
Kansleri

Kiitos kovasti ohjeista, jos laitat postilla niin jone(ät)mediaworks.ms

Jantronic-topikki onkin hyvä idis!

Syystapaaminenhan 1-3.9 Seinäjoella päin. Ajattelin jos vaikka kävis perjantaina Vähämaalta itseltään kysymässä tuota vararenkaan koteloa jos reissuun vaan pääsee. Ovat umpimukavia siellä tehtaalla ja varmaan kuvat tai selostuksen saa aiheeseen. Mulla on kans se tappi vaan siellä jäljellä kotelossa.
IZKI
Kuski

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Eipä ole IZKI:lläkään vararengaskotelossa mitään. Olisikohan mahdollista rakentaa vararengasteline auton taakse - pystyyn - siis peräpeiliin? Auton 12M mitta taitaa kyllä ylittyä? Samaan tilaan saisi muutakin vermettä jemmaan, ovat ulkoiset säilytystilat näissä vähämaalaisissa aika olemattomat.
Risto
Kippari

Vararengas koteloon

Kun tuo rengasteline on kadoksissa, ajattelin jotta jos siihen rakentais kotelon jonne renkaan työntäis.

Kehikko tehty, jonne rengas mahtuu.
Jouduin tekemään luukusta kaksiosaisen.
Alkuperäinen luukku + pieni noin 10 cm korkea luukku joka aukeaa alaspäin.
Kotelo tulee siis 10 cm helmasta alaspäin.
Tosin se ei näy, koska "apuluukku" on kallistettu n. 45 astetta sisäänpäin.

Kotelon toivon samalla suojelevan auton apurunkoa suolakylvyltä ja muulta moskalta.
Scania 93 vm 90
Sisu
Rattiamiraali

Itsellä oli vastaavaa kotelointia ajatuksissa tehdä. Meinasin tehdä koko akseleiden välisen tilan tavaratilaksi. Paljonkohan tuo vararengas painaa. Silloin kun ostin auton, rengas oli sisällä. Kun toin renkaan ulos, tilanne oli pitelemätön. Minä lensin seinään ja tietty rengas jäi kantamaan kynnyksestä ja minä renkaan ja seinän välissä. Nahkat jäi lomalaudoitukseen kun lähdin siitä terassille laastaroimaan ittiäni :oops:

Sitä vaan että jos se rengas pitää nostaa sinne koteloon niin pitäskö käydä lisää salilla :twisted:

Kulmaraudasta kehikko ja vesivanerista lattia. Lisää reikiä kylkiin ja tilaa tulee heti reilusti lisää. Maavarasta ois varmaan varaa hieman tinkiä?

-Jussi-
Risto
Kippari

Ei tartte käydä salilla.

Mulla on valmiina vasta kotelon kehikko ja pohja.
Kokeilin tota samaa asiaa, että riittääkö voimat, kyllä riittää.

Luulisin että rengas painaa n~ 100, kg tosin aivan arvio.
No se pyorii nätisti, rengas kotelon (hahmotelman) viereen,
kalistus varovasti kotelon reunan / pohjan päälle.
Sitten vaan nostaa toisesta reunasta ja työntää sisään.

Se luisuu aivan kohtuullisesti filmivanerin päällä vaikka mulla onkin karheampi puoli kotelon sisäpintana.

Rengas on kuitenkin niin painava että se pitää kiinnittää jotenkin.
Kiinnitykseksi olen ajatellut tommosta 2 / 4 tonnin kuormaliinaa,
joka kiinitetään koteloon ja lyhennetään sopivan mittaoseksi.
Helppo toteuttaa, riittävän tukeva ja halpa.

Nyt kuitenkin pitää saada ekaksi bussi vedenpitäväksi kun syksy tulee.
Mulla on vasemmasta sivusta pellit pois kokomatkalta kahteen metriin, samoin Styrxit ja sisäpahvit on poistettu.
Muistuttaa jotakuinkin mehiläiskennolta toi härveli nyt.

Tehdään pientä "kylkiluiten" paikkausta, samalla pannan sivupellit rosterista kokomatkan tohon kahteenmetriin asti.
Scania 93 vm 90
Sisu
Rattiamiraali

Pistäppä mulle kuvia tuosta sun projektista. Ittelle pitäs periaatteessa tehdä samoin.

t. Jussi

juha.mehtala(at)elisanet.fi
Risto
Kippari

Nyt on sitten Projektille avattu omat www-sivut
Palvelin on mulla autotallissa, ja siksi sen osoite on aika outo.

http://62.183.166.27:8080/auto

Jos käytät MS selainta Siis InternetExploreria niin sun tarvii varmaan laittaa toi http:// osoitteeseen mukaan kaikki muut selaimet ymmärtää osoitteen muutenkin.

Siellä on kuvia autosta hankinta hetkellä
Paljon on rempaa jo keritty tekemään, niistä koitan saada kuvia lähiaikoina.
Tuo mun vararenkaan viritelmäkin ilmestyy tänne varmaan viikon sisällä.
Scania 93 vm 90
Jone
Kansleri

Tuttuja kuvia oli siellä. Ihan samaa ruostetta palkeissa ja kuhmuja pelleissä jne..Apurunko saa olla aika päreinä ja silti menee läpi leimasta. Itse runko pitää olla kunnossa tai siitä tulee sanomista.
Risto
Kippari

Kivatietää että toi on 'normaali' lähtötilanne.
Samalla selvisi että linkki toimii. Itse kun en voi sen toimivuutta kotoa testata.
Katsotaan milloin sais kuvia siitä mitä on tehty
Scania 93 vm 90
Sisu
Rattiamiraali

Erittäin tutulta näyttää. Minne se webasto on piiloitettu. Mulla se on oikean takapyörän takana siinä luukun kohdalla. Noi helmat on suhteellisen helppo korjata. Vaikeimmat paikat on nimenomaan siinä takapyörien välissä. jos on huonossa kunnossa niin korjaa ihmeessä ennenkuin teet muuta.

-Jussi-
Risto
Kippari

Webasto

Webasto ja muutama muu uusi kuva lisätty
Scania 93 vm 90
B9M
Kansleri
Truck: Volvo FH12 380 XL
Member id: 048

Viesti Kirjoittaja B9M »

Haloo!!! Mitäs Projektille kuuluu. Ei nuo kotisivutkaan aukea. Tv. Ari
Risto
Kippari

Re: Scania 93 kirjastoauto

Linkki ei aukea!!
- juu tiedän koitetaan korjata.

Mitä muuta projektille kuuluu??

Kiitos kysymästä, kesä meni hiukan v***tuiksi. Tuli lunta tupaan oikein kunnolla.
Tuo tarkoittaa jotta saatiin naapurin kanssa aikaan oikein kunnon riita.

Laitan tähän juttua ihan typistetysti
(tietty katson asiaa omalta kannaltani, naapurllani lienee eri käsitys asioista)

Monta vuotta naapuri valitti että meidän puolella olevat Männyt varjostavat heidän tonttiaan.
Samoin lehtipuista tuli roskia heidänpuolelleen.
Sitten se vanha kuusi oli kuulema ruma.
Kaikkia näitä pyydettiin kaatamaan, tämä keskustelu käytiin vuosittain.

Kun auto tuli hankintaan puut kaadettiin pois parkkipaikan tieltä.
Ei hyvä, ei niitä kaikkia olisi saanut kaataa, eikä heiltä ollut kysytty lupaa edes puiden kaatamiseen.
(kaikki kaadetut puut olivat todellakin omalla tontilla joten en ymmärrä)..

Kun sitten auto tuli pihaan homma räjähti käsiin.
Auto ajettiin pihaan kello 22:20 ja ensimmäiset valitukset tuli alle viiden minuutin.

Tässä muutamia:
Auto on kamalan värinen, se on ruma, se on pysäkoity pihalle väärinpäin
se on ostettu ilman heidänlupaansa ja on kuulema isompi kuin heidän pakettiautonsa (Hiace)...

Sitten sitä olisi kuulema pitänyt siirtää ainakin 3 metriä taaksepäin.
Syytä ei mainittu mutta arvaan. Naapuri oli rakentanut rajalle (omalle puolelleen) hienon kaariportin.
Ongelma vain oli se että polku portista kulki meidänpihan poikki ja nyt tuo "kamala" auto katkaisi
"heidän" polkunsa.

Jätin moiset valitukset omaan arvoonsa. Sitten alkoi tapahtua.
Tutustuin kunnan rakennustarkastajaan, hänen sijaiseensa ja tietenkin sitten viellä kuntaa uudeksi rakennustarkastajaksi valittuun henkilöön.

Elikä naapuri oli tehnyt kirjallisen valituksen ja sitten järjestettiin katselmus tontillani (vanha rakennustarkastaja)
Kun vanha viranhaltija jäi eläkkeele sama rumba käytiin läpi sijaisen kanssa.

Sitten kuntaan valittiin uusi rakennustarkastaja ja tietenkin edessä oli uusi valituskierros ja katselmus tontillani.

Muutamia S-postin vaihtoja, kirjeitä ja selviyksiä ym...
Uusi rakennus tarkastaja olikin kova jätkä (vaikka onkin nainen).

Viimeisessä kirjeessään hän totea aivan selvästi että omaa autoaan saa säilyttää omalla pihallaan.
Samoin sitä saa siinnä korjata ja rakentaa.

Juu, luulis että homma ohi mutta ei.

Naapuri on käynyt kuvaamassa autoa jos jostain kantista (saa sitä kuvata).
Kiretänyt kaikki naapurit ja kerännyt nimilistaa jotta auto pois meidän pihasta.
Ainakin kahdeksan naapuria on käynyt mulle ketomassa että nimilistan kanssa käytiin heillä, mutta eivät panneet nimeään.

Voitteko kuvitella on ollut hiukan into kadoksissa.
No peltityöt ulkopuolelta saatiin tehtyä ja lähes koko alusta on käyty läpi.

Melkoinen homma, mutta sellaista näkyvää jälkeä on tullut kovin vähän.
Luulen että odotan kevääseen ja aloita sitten ikkunoiden laitolla (ikkunat hankittu).

Onko muut saaneet naapureilta "tukea" omalle projektilleen.
Jos sattuu kohdalle, luulen että voin antaa muutamia vinkkejä.
Scania 93 vm 90
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Truck: Ajokki express
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Ei ole naapurit valittanu.
Oikestaan olen jopa ihmetellyt niiden kärsivällisyyttä, kaksi viikkoa sitten rälläkkä lauloi 01:30 vielä iloista lauluaan. :)
Jos joku naapuri on mun autosta katkera niin olkoon.. ja jos tuollaiset mielessään joku tulee meidän pihaan niin sitte kyllä myös lähtee. Mun tontti ja mun auto. :)
On tää suomi sairas maa.. tai ainakin sairaita ihmisiä.
Toivotan onnea naapurisovun löytämiseksi.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No voi ...tu :shock: siinä taitaa taas olla tota naapurikateutta "parhaasta" päästä :twisted: mut ei kyllä mee oikein jakoon, et mitä se rakennustarkastaja siellä pyöri :shock: :roll: kun on kuitenkin kyse vissiin ihan AJONEUVOSTA :mrgreen: ei muuta kun tsemppiä ja kestämistä "mukavan" naapurin kanssa :wink:
ps. mul on naapuriin matkaa toiselle n.50m ja toiselle n.100m ja metsää välissä et ei pitäis tulla noita huolia :wink: ( koputetaan taas puuta)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
B9M
Kansleri
Truck: Volvo FH12 380 XL
Member id: 048

Viesti Kirjoittaja B9M »

On se kumma kun kaikki ei ymmärrä sitä, kuinka komeita vehkeitä meillä on. Naapurin pitäisi olla tyytyväinen kun saa ihailla komeaa kulkuria. Käyttämisestä voisi tulla sanomista pakokaasuista, mutta että säilyttämisestä. Asiasta kolmanteen, toisella foorumilla oli keskustelua asuinalueesta Jyväslylässä. Alueen ohjesäännön mukaan ei omalla tontilla ei saa seisottaa omiakaan asuntoautoja tai -vaunuja ??????? :twisted: Tv. Ari
pupetti
Rattimajuri
Truck: mercedes-benz

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Asiasta mitään tietämättä, voin vaan todeta että :cry:
Eihän tuollaiselle okein mitään voi, muutakuin että yrittää saada niitä naapureita oman selkänsä taakse ja sitä kautta sulkea tämä "omistan kaiken mitä näen" tyypin pois siitä kyläyhteisöstä, jos sellaista nyt teillä siellä on.

Meillä kävi aikoinaan aikalailla saman tyyppinen kina, kun asuttiin pääkaupunki seudulla. Mutta siitä sitten selvittiin sillä että ei noteerattu sitä naapuria lainkaan ja kas kas loppujenlopuksi tuli naapuri sitten eräänä iltana pienessä kaljassa hieromaan sovintoa ja keskustelemaan asioista joista se kina sitten alkoi. Ja silloin vaan laitoin merkille että se oli alkanut kolmannen osapuolen kertomasta jutusta joka ei pitänyt paikkaansa, eikä pidä vieläkään.
Sen tarinan mukaan olisimme vaimon kanssa lasten pahoinpitelijöitä, ja käyttäisimme vaikka mitä aineita ja kotimme olisi täynnä varatettua tavaraa. Ja kaikki tämä vaan siksi että sattuu kuulumaan ystäväpiiriin poliiseja sekä henkilöitä jotka ovat töissä valtion virassa. No olimme sitten hyvissä väleissä kaikkien naapureitten kanssa, ja vähän ennenkuin muutimme tuli naapuri kylään ja keskustelimme omasta ja muiden elämäntilaanteesta, jolloin kävi ilmi että tämä naapuri oli kinan ollessa parhai..... eiku pahimmillaan juuri voittamassa syöpänsä. Eli sai säde hoitoa, söi mömmöjä ym.ym. joten ei se ihmekkään että on nuppi ollut vähän turvoksissa, ja kun hänelle tämän totesin, sanoi hän vastaukseksi: olisit silloin yrittäny sanoa hänelle tuon, niin olisin saatanut lyödä nenään.
Mutta kaiksta iikävintä tällaisissa naapuri kinoissa on se että jos on lapsia niin vaikka he eivät kinasta mitään ymmärtäsikään, niin he ovat kuitenkin niitä kärsijöitä. No nykyään asumme sellaisella alueella jossa näitä kinoja, jotka johtuvat jonkun keksimästä tarinasta, kuulee harva se päivä, mutta ne kyllä kuulee itsekkin aika nopeasti. Eikä tästä ole montaakaan kuukautta kun kävin erään perättömän juorun lopettamassa sen lähtöpaikalta. Eli ajoin yhden kylän juoruilijan pihalle, kävelin tyynesti ja koputtamatta sisään ja kun sattuivat henkilöt sopivasti istumassa ruokapöydän ääressä niin totesin vain että tulin pilaamaan ruokahalunne ja käskin heitä lopettamaan psska puheitten levittämisen kylällä. No siihen taas loppui kylän juoruämmien päiväkokoontuminen tuolla kylällä, ja loppu kyllä juorutkin. Ja on kuulemma alettu karsatamaan tätä pariskuntaa heidän kateellisuutensa ja mahdottomien juttujensa takia.

Ovat kuulemma kerran tehneet niinkuin aku ankka teki eräässä lehdessä. Oli matkustavinaan kauas pois, mutta ei sitten matkustanutkaan mihinkään, kunhan kehui.
Mieletäni tällaiset ihmiset ovat jollakin tavalla sairaita ja ovat ehkäkin jo vähän dementoneituneet tai muuten vain syrjäytymässä tästä yhteiskunnasta.
Mutta pärjäämistä kuitekin, on se kyllä raskasta kun on tuollainen naapuri, siinä äkkiä menettää intonsa vähän kaikkeen ja tekee vaan sen mikä on tarpeen. Ja sekös tällaisia kateellisia "puunuijia" vielä enemmän harmittaa, mutta koeta nyt jotenkin pärjätä ja keksi sitten joku täysin laillinen pila sille naapurilles. Tee uudeks vuodeks vaikka iso pääsiäis pupu kattelemaan sinne naapuriinpäin, se ei ole laitonta. olen sen kokeillut, ja poliisit sai hyvät naurut. Terv: pupetti

ja pyydän anteeksi krijitus vriheistä, en ehdi tarkistaa, unohdin pojan joulujuhlat ja nyt tuli kiire.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Jone
Kansleri

Jospa käymmä Ristolla kahveella. Voisi naapirun jampan pumppu sytkyttä hieman extraa kun 100 bussia savuaa kulmilla :wink: Sanoaan vaan että kyseessä on perus kk-tapaaminen. Tätä on tiedossa lisää joka kuukausi :P
konenikkari
Rattiamiraali
Truck: Ajokin varakuski

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D :D Todella paljon myönteistäkin mielenkiintoa, on saanut osakseen toi pihalla oleva projekti, siitä kiitos ystäville ja kylän miehille, tuli tosta mieleen, että ujommat naapurit vois kutsua jo alkuvaiheissa tutustumaan hommiin, voisivat jotkut paremminkin ymmärtää, kuinka vakavasta kylähylluudesta on kysymys. :D :D Juu ja meille sopii toi kahvireissu oikein hyvin :D :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Vastaa Viestiin