MB Delta Superstar

Kerro omasta projektistasi
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

tänään tuli haettua ajoakut autoon, kaksi kertaa 220 akkuja. paikallinen hintataso hirvitti, mutta loppujen lopuksi raskoneelta löytyi akut hintaan 250,- kappale. hirvittävän suuria eroja hinnoissa on paikallisesti, ja foorumia selaillen myös valtakunnallisesti, täällä halvimmillaan 180a akut oli 199e motonetistä. sai vain unelmoida tuosta 150 hintaluokasta. mutta nytpä pitäisi sitten riittää virtaa webastolle ja robotille, että päästään välillä "ulkoilemaan" ettei auto nyt ihan jämähdä tuohon pihalle. c-tec valvoo akkuja sitten tästä eteenpäin, ei pitäisi mitään sen suurempaa vahinkoa uusille akuille päästä käymään.
seuraava haaste on rälläköidä vanhat akut pois paikaltaan, on tuo akkujen ulosveto-kelkka päässyt vähän romahtamaan vuosien saatossa ja kaipaa hellää huolenpitoa ja uutta palikkaa. nuo uudet akut taitaa myös olla hieman nykyisiä isommat, eli kustomointia olisi ollut jokatapauksessa hieman luvassa. naapuriapuunkin joutuu varmaan turvautumaan, kun itsellä ei noita hitsausvehkeitä (vielä) ole. onneksi nämä projektit taitaa kiinnostaa muitakin kuin itseä, niin apuakin on ilmeisesti luvassa.
sisällä ei ole kuin yksi pätkä alumiinilistaa paikallaan, sitten alettaisiin päästä jo lattialämmitysmattojen asennukseen ja muutenkin teknikan rakentamiseen. toivottavasti pahimmat pakkaset olisi jo takanapäin, ettei tulisi turhia viivytyksiä rakentamisen suhteen. kiirehän ei ole, mutta joutua pitäisi.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

eilen käytiin ulkoiluttamassa autoa jonen kanssa. ennen kun päästiin liikkeelle ahkeroitiin vanhat akut pois, ja rautakangen ja kaatoraudan (ilmeisesti ei niin virallisia bussinkorjaus välineitä) saatiin akuston kelkka liikkeelle. uudet isommat akut ei sopineet vanhaan kelkkaan, mutta onneksi tilaa oli leveyssuunnassa senverran että uudet isommat akut saatiin sopimaan vierekkäin ja kaapelitkin vielä riittivät. auto toimi muuten hienosti, mutta samanlaista ongelmaa kuin haaveilijalla ilmeni, eli patterit ei lämmenneet. saattoi tosin olla kiinni nestemäärästä, niitä lisättiin noin 15 litraa mutta ei ilmeisesti kuitenkaan tarpeeksi. myös webasto alkoi temppuilla, eli viitannee samaan suuntaan. tätä tutkitaan viimeistään ensiviikolla tarkemmin, kun projekti ottaa taas muutaman askeleen eteenpäin.

foorumilla on oma aiheensa "ekaa kertaa bussin ratissa", mutta täytyy tässä vielä todeta että tuli eilen ensimmäistä kertaa kunnolla harjoiteltua omalla autolla ajoa! jotenkin epätodellinen fiilis, ilmeisesti parasta mitä voi selvinpäin lauantai-iltana tehdä!! kyllä nuo auton mitat hämää paljon, ei sitä heti tajua miten isosta autosta on kyse. ja paras esimerkki aivopuoliskojen hitaasta ymmärtämisestä lienee se, että taskuun parkkeeramisessa ensimmäinen ajatus oli se että pituuden puolesta on kärri perässä, ja ratti kääntyi väärään suuntaan... siitä sitten kuului kysymys vierestä "mihinkäs suuntaan sie oikeen oot peruuttamassa... :oops: noh, onneksi kukaan ei nähny, ja kyllä se rattikin siitä löysi oikean suunnan. mutta jokatapauksessa, tänäänkin on vielä hymyilyttänyt!

ensiviikolla lattialämmityksen kimppuun, samoin saapuu yamahan generaattori- invertteri. sitten katon ja valaistuksen ja kaapeloinnin ahkerointia. siitä se lähtee!
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

"loma"viikko takana, päivitetäänpäs tähän hieman mitä on saanut aikaiseksi auton suhteen.
lattiaa on nyt tasattu siltä osin kuin on tarvis. toteuttiin tasaus niin, että koolattiin keskikäytävää umpeen, samoin päällystettiin takaoven edusta, ettei kukaan sinne tipu... lopuksi koko komeus vielä viimeisteltiin vaneroinnilla, ettei tuleva lattialämmitys vaan pääse vaurioitumaan mistään kohtaa (tai ainakaan ei pitäisi). mikäli käytössä tuntuu siltä ettei autossa ole riittävästi pään tilaa, pitää jatkossa (joskus hamassa tulevaisuudessa) tasata lattia sitten niin että pudottaa koko lattian alas ja tekee suuremman remontin. autossa pystyy nyt seisomaan suorassa noin 180cm pituinen ihmishenkilö, tällä hetkellä tuntuu riittävältä.
lattian tasauksen lisäksi purettiin vielä tieltä se, mitä voitiin purkaa, lähinnä katon keskikäytävän kohdalta valaistus ja loppuja turhia verhouksia. miettiin myös kovasti tulevaa kattomateriaalia sekä valaistusta ja muutenkin tuota piuhoituksen vetoa. kovasti saa pähkäillä ja päätöksiä pitää tehdä.
eriokoisuutena tässä autossa tulee ehkä olemaan tuo keittiön sijainti, se tulee olemaan auton takaosassa, vessan vieressä, L-mallisena. autoonhan ei tule kiinteitä sänkyjä, vaan vuodesohvat toimivat sänkyinä, joten niille ei tarvinnut varata omaa osastoa. ainakaan galleriasta ei vastaavanlaisia pohjaratkaisuja ei muistin mukaan tule mieleen.
ohessa muutama kuva autosta tässä vaiheessa. seuraavaksi tehdään katto, sitten keittiö (johon on jämäkkä suunnitelma olemassa), ja sitä mukaa mitä eteen tulee. päätettiin jättää lattialämmityksen asentaminen sittenkin viimeiseksi, ettei vaan satu mitään onnettomuuksia.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

tässä vielä yksi kuva lämpövuodasta, joita autoon tulee.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komiata! Mites siellä riittää niin hyvin seisomakorkeutta, siis ikkunan vieressäkinkö? Mites tuo lämpömatto, mitä sen päälle tulee kun ohutta näyttäisi olevan, mutta eikö nuo tulopiuhat ole mattoa paksumpia kuitenkin? Mistä tuota saa ja mitä maksaa, niin ja minkä tehoista? Onko tuo vaneri 15mm, kun sitä ajattelin itselle laittaa kun auton orkkiskin on samaa. Onko huokeeta hankintapaikkaa tiedossa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Jone »

Vaneri on ihan 4mm luirua "pinnoitetta" jolla tasattiin lattia ettei mikään hankaa lämpömattoa rikki ja muutenkin tekee yhtenäisen lattiasta.Keskirännissä tosin topakampaa ensin alla. Ihan reunassa normiukko joutuu pikkisen päätä kumartamaan mutta tässä jutussa tuo 180 keskellä on ok.

Lämpömattoa tulee olemaan tässä kaikkiaan 1400W jotka on silputtu useaksi eri matoksi ja niille on omat reilusti mitoitetut muuntajat. Mattoihin voi tökätä jännitettä max 48V. Mattoa saa täältä: http://www.monitampere.fi/ mukava ja asiallinen kaveri oli siellä opastamassa ja laski kaiken tarvittavan valmiiksi ja teki matot mittaan ja kiinnitteli niihin kaapeloinnit. Itelle jää asennus lattiaan ja kaapeleiden kytkentä muuntajille. Lämpömattojen päälle tulee kumipohjainen matto koko lattiaan. Nää matot ei vaadi termostaattia eikä lämpene tulikuumaksi vaan on enempi mukavuutta lisäävä lisälämmitys eikä auto kajahda umpijäähän talvella. Riittää kun teippaa lämpömatot lattiaan ja laittaa pintamaton päälle ettei se lämpökalvo mene rikki. Halpaa tuo ei ole mutta keinot ovat melko vähäiset jos tahtoo päästä kohtuullisellä työllä lattialämmöstä. Kalvo on itsessään alle 1mm ja todella lujaa, mutta piuha pikkasen paksumpi, about 2-3mm eli se pitää huomioida muttei ole ongelma.

Lisäksi auton invertteriaggregaatti saapui. Eli tää: http://www.yamaha-motor.fi/products/pow ... 3000is.jsp Hintaa oli vajaata 2000 mutta tässä ei voinu säästää auton käyttötarkoituksen takia. Ja voi jessus että se on hiljainen peli! Lähtee nappia kääntämällä käyntiin ja automaattitoimintoja on niin että äkkinäistä hirvittää. Sähkö on myös puhdasta ja nyt sen ymmärtää miksi nuo maksaa noin paljon. Tuolle kapistukselle pitää nyt löytää hyvä paikka ja pakoputkelle mutkaton läpivienti ulos niin ettei auto syty palamaan eikä pakokaasu kiemurtele sisätiloihin ja että invertteriaggregaatti saa vielä ilmaa. Prokkis on kaikkiaan hyvässä tuulessa eikä voi olla korostamatta että hyvin suunniteltu ja laskeskeltu budjetti auttaa ihan hurjasti. Tässä oli kalleinta invertteri ja lattialämpö, muut tehdään ihan itse "pitkästä tavarasta" jos/kun se on mahdollista.
Avatar
Marco71
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Heinä 2008 23:41
Truck: Scania K113Superstar
Location: Kangasala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Tuo ei sitten ole matkailuautoksi rekisteröitävissä? Eikös siellä tuon sisäkorkeuden pitäisi olla 1,9 metriä? Miten sitten linja-autossa, siitä ei ole mitään käsitystä.

Myös tuo takaoven piilottaminen kiinnostaa eli onko tuo ovi siellä vielä olemassa ja toiminnassa, vai onko oviaukko laitettu umpeen? Laki ei vissiin vaadi tuota takaovea hätäpoistumistieksi?

Itselläni on samanlainen aihio myös työn alla, joten siksi juuri nämä ratkaisut kiinnostavat.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Jone »

Takaovi on ja pysyy toimivaisena mutta kulkemaan siitä ei pääse. Tai voi siitä ulos "sukeltaa" mutta mitään hätäpoistumistietä ei laki velvoita matkailuautossa. Tämän oven taakse on mm. kaavailtu raikasvesisäiliön täyttöpiste siihen "entiseen portaikkoon". Myös lattialämmityksen muuntajille sopivainen potero.
Kuva

Keskustelu siirtyi tästä eteenpäin verovapauksiin ja muualle ja jatkuupi täällä ettei sotketa projektipäiväkirjaa ja verojutut löytyy muille oikealta alueelta: viewtopic.php?f=6&t=1935&p=16045#p16045
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Jone »

Laitetaans tännekin päivitystä:

Kaikissa ikkunoissa on nyt puiset sälekaihtimet ja ikkunan puitteisiin pitää puuhata sellaiset "kotelot" jotta kaihtimet pysyy kaarevasti ikkunan muotoisesti eivätkä heilu joka suuntaan vaan pysyvät uomissan.

Koko sisäkatto on vuorattu ohuella harmaaksi muovipinnoitetulla vanerilla. Vanerin kappaleet irvistelee vielä katossa saumoistaan toisiinsa nähden mutta toivon mukaan metallilista sitoo ne yhteen ja katosta tulee "tasainen"

Kaikki kattokanavissa kulkeneet sähköpiuhat on jatkettu niin että ne voi kiemurrella omassa kourussaan matalalla vesipatterin yläpuolella. Joka piuha jatkettiin kolvaamalla ja kutistesukkaa liitokseen.

Takaseinää vasten rakentui keittiö jossa 3 alakaappia sekä 3 yläkaappia. Kaupan valmispalikoista sahattiin ja suhattiin sopivaksi. Pöytälevy ja allas sekä liesi puuttuu. Keittiön kaapin sisällä on läpivienti alakerran luukkuun jonne kiemurtelee viemäriputki sekä raikasvesiputki. Vesipumppukin on kytketty ja sähköissäänkin kera virranalentajan kun on 12V Johnson pumppu. Vettä liikkuu 11L/min.

Vasta tänään laitettiin lattialämmityskalvot paikalleen. Päätettiinkin puuhata ne vasta nyt kun pakkaset hellitti ja oli parempi rakentaa muuta ensin. Lämmitysmattojen päälle suhattiin sitten kumipohjainen huopamatto lähes koko auton alalle. Tuli ihan komeaa pintaa vaan piiloon sujahtaa pahvisuojien alle sekin komeus ettei mene pilalle muissa rakenteluissa jota edessä vielä on.

Seuraavaksi 12V sekä 230V sähköduunia. Pistorasioita, valoa, invertteri, aggregaatti, maasähköä, kytkimiä, releitä jne.. Naapurin tuttu sähkäri puuhaa sisälle kytkimen josta voi valita virransyötön: 0-maasähkö-invertteri-aggregaatti.

Hirmu napsi kuvia että niitäkin lie luvassa..
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

tässäpä muutama kuva lisää. kovasti on töitä tehty ja tullaan vielä tekemään, mutta alkaa jotain valmistakin tulla pikkuhiljalleen. niinkuin jone kirjoitti, katto on saanut uuden pinnan pinnoitetusta vanerista. vanereiden väleille pitää laittaa listat, katossa kun ei ollut kovin hyviä kiinnitysrimoja, mutta aika hyvin vaneri asettui uomiinsa. ikkunoissa on puiset sälekaihtimet, jotka piti sekä kaventaa metallisen kiinnitysosan että puisten kaihtimien leveyden että pituuden osalta. hyvällä omallatunnolla voi sanoa että ovat käsintehtyä mittatilaustavaraa :D lisäksi on asennettu lattialämmityskalvot lattiaan sekä niiden päälle tuleva kumipohjainen matto. oli aika mukava tunne nähdä valmista pintaa edes jossainkohtaa! sitten myös tulevan keittiön kaapiston rungot on valmiina l:n mallissa, takaoven eteen tulee vielä 2x alakaappia, että saadaan hieman lisää säilytystilaa sekä kaappitilaa. vaikka monet ovat asian täällä todenneet, niin kyllä se näköjään niin on että autossa ei passia kovin moneen kohtaan tarvita. kun runko kapenee ylöspäin, perään päin ja kaikkiin muihinkin suuntiin asettaa se tekijälleen ylimääräistä päänvaivaa. mutta riemu on sitä suurempi mitä hankalamman kohdan selättää.

autoon on nyt sitten myös tehty ihan oikea sähkösuunnitelma ja piirrustus sähkökaappeineen kaikkineen. kunhan tässä ehditään piuhaa vetää ja tulevia pintoja viimeistellä niin alkaa auto hiljalleen olla ajokunnossa. seuraavaksi tiedossa on tulevien pöytäpintojen viimeistely, sälekaihtimien listojen viimeistely sekä sähkökourujen maalaus. jossain välissä pitäisi ilmalämpöpumppukin asentaa ja keksiä generaattorille hyvä paikka. paljon on vielä tekemistä, paljon on jo tehtykin..

toivottavasti kuvat vähän vaikka kaunistaisivat, ja kommentteja otetaan vastaan.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hienolta näyttää! Jos saa kysyä, niin miten ratkaisitte yläkaapiston kiinnityksen, ja toisaalta ois kiva kuulla tosta matosta lisää, millaista kumipohjaista, tauleeko millä kiinni ja mistä tuollaista saa? Vaikuttas hiljasemmalta ja lämpimämmältä kuin laminaatti...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

kiitos, ja saa kysyä! eli yläkaapisto on kiinni suunnilleen niin, että ensin ikkunan yläpuolelle kiinnitettiin puurima, itseporautuvilla peltipalkkiin kiinni. siiten kaapit siihen puurimaan / niin pitkälti kuin ruuvi ylsi, kiinni. tätä tukemaan kaappien reunaan, kuskin puolelle tulee kaksi kappaletta pystyrimoja, lattiasta kaappien yläosaan. nämä estävät mahdolliset kodinkoneiden liukumiset keittiötasolta. näihin rimoihin tulee poikittaisia ohuempia rimoja sitten tuomaan kodikkuutta. peräseinän puolella rimat tulevat pöytätason pinnasta kaappine yläreunaa. tuntuu aika tukevalta ratkaisulta.

matto on ihan paikallisesta k-raudasta hankittua käytävämattoa, olikohan noin 8 euroa metri. laminaatin syrjaytimme sen liukkauden vuoksi, sekä siksi että maton alla on nuo lämpövuodat, ja näin antavat lämmön mukavammin ja nopeammin jaloille kuin laminaatin alta. jos alla ei ole kelmua, maton voi ihan vaikka liimata, tai meidän tapauksessa korkeintaan pattereiden alta listalla. aika tukevasti tuntuu kyllä asettuvan paikoilleen ihan vaan viskaamallakin. jalan alla on kyllä aika lämpöisen oloinen ja varmaankin vaimentaa ääntä monellä tapaa.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

hieman päivitystä tännekin. kovasti on autoa koetettu saada eteenpäin. sälekaihtimien kiinnityssysteemiä on laiteltu ja vaatii vielä lisää kehittelyä. nyt kaihtimet on tuettu kaarelle sopivaan väriin vahatulla vanerisuikaleella. ongelmana on vielä se, että kun kaihdin muotoutuu kaarevasti ikkunan mukaan, ei se toimi / aukea kunnolla koska se keskiosastaan lötköttää vaneria vasten. mutta kehitellään systeemiä eteenpäin.

sähköt on vedetty valaistukselle sekä niille tuleville muuntajille. katkaisimet ovat langatonta mallia, jolloin valoryhmän katkaisimen voi laittaa vaikka ikkunaan, jos siltä tuntuu. aika ovela systeemi. samoin sähköt on vedetty pistorasioille, piuhaa meni vähän reilu sata metriä. samoin lattialämmityksen muuntajille on piuhoitus vedetty.

seuraava haaste on ilpon laittaminen, autoon tulee ultimaten basic8, josta on jonkin verran kokemuksia tällä foorumilla. kaupan päälle tuli oma tyjäämisen tarkoitettu pumppu, ja asennus tehdään omin voimin (apua pyydetään kylmäasennuskurssin käyneeltä sähkäriltä), toivottavasti onnistuu.

auto, jolle on nyt annettu nimi oidibus, on nyt raskoneella laitossa/huollossa. toivottavasti saan jo huomenna pois, niin saa laitettua loppuviikosta / viikonloppuna autoa eteenpäin ja ensiviikolla häämöttää muutoskatsastus! aika paljon polttelee saada auto leimaan... laittelen kuvia kunhan niitä ehdin ottaa, kunhan näyttää taas vähän enemmän valmiilta.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

niinkuin jo muualle kirjoitin, meinasi savutuksen kanssa olla ongelmia. toivottavasti auton lämpimäksi ajaminen poisti turhan savutuksen eikä tartteisi ainakaan nyt ruveta turboa huoltamaan.

raskoneella autoon tuli uutta raidetangon päät, taakse iskarin jalka (oli ruoste hieman raiskannut entistä), jarrut paperille, ohjaustehostimen vuodon korjaus ja jotain muuta mitä en nyt tähän hätään muista. kyllä se työ raskaan kaluston pajalla maksaa mutta alkaa aika hyvässä iskussa auto jo olla. ja positiivinta oli se että alustasta ei sen kummempia yllätyksiä löytynyt, itse asiassa näytti hyvinkin ehjältä ja hyvinvoivalta. asentajan mukaan "on täällä paljon huonompiakin turistibusseja käynyt..." eli se siitä hehkutuksesta sitten. :D

tällä viikolla vetävälle telille vaihtavat vielä jarrukilvet, sitten pitäs olla kaikki valmista muutoskatsastukseen. jaa, sähkökeskuksen kytkentä vielä ennen sitä, mutta sen pitäisi onnistua myös tällä viikolla. sisällä on keittiöv valmis, ilpo on paikallaan, matkustamon penkit paikallaan, lattialämmitys tehty, sohvat sisällä autossa, allas ja hana paikallaan, sähkölevy (induktiolevy) kiinnitettynä pöytään. eli pientä viimeistelyä ja kalustamista, sähköhommia (valaistuksen asentaminen) vaille.

yllättävän paljon ehtii kun painaa 14 tuntista päivää bussin kimpussa. toisaalta vakaa päätös siitä että seuraava kolmos olut aukeaa vasta kun auto on leimassa antaa kummasti voimia ja puhtia tehdä vähän pitempää päivää... suosittelen lämpimästi jos kenellä on ongelmia valmistumisaikataulun kanssa!
mb superstar -91, "oidibus"
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro,

Mitenkä on löpön vanhenemisen laita, onko sillä vaikutusta savutukseen? Muistaako kukaan onko ekan ja tokan tankin välillä mitään eroa savutuksen suhteen, kun auto on seissyt esim 4kk? :lol:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Laitteleppas niitä kuvia autosta kun on kerran alkanut valmistua :D Kyllä polttelee oman auton alotushalut pahasti :evil: Mut täytyy toi tönö laittaa ekaks :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

auto viettää loppoviikon raskoneella turbohuollon parissa, eli kuvia saan napsittua viikonloppuna (toivottavast saan auton siihen mennessä pihaan takaisin). kyllä jos autoa ja taloa laittaa yhtäaikaa niin voi olla että kotona rupeavat aamulla kyselemään että kukas sie oikein oot. aika paljon aikaa ottaa auton tekeminen, tunteja menee ihan tolkutomasti. siihen vielä yllätyksiä päälle niin aika kuumana käy tekijäkin aina välillä....
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

hirmu kirjoitti:kyllä jos autoa ja taloa laittaa yhtäaikaa niin voi olla että kotona rupeavat aamulla kyselemään että kukas sie oikein oot. aika paljon aikaa ottaa auton tekeminen, tunteja menee ihan tolkutomasti.
Kokemusta on kummankin teosta, sanoisin että talo on jotenkin paljon helpompi, koska sen rakentaminen on selvästi suoraviivaisempaa kauraa ja sitä osaa yleisesti muutkin. Bussin laitto yllättää: lasinpyyhkimien uudelleen kytkentä 12 tuntia, päältä maalaus 10 kuukautta, sauna 7 kk, eli kaikkeen menee kolminkertainen tai jopa viisinkertainen aika suunniteltuun nähden. Ja sitä suunnittelua piisaa :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

autohan kävi sitten huollossa, jossa epäiltiin savutuksen johtuvan turboviasta. vikaa ei ollu turbossa, joskin siihen laittoivat korjaussarjan, kun laakeri oli ollut hieman väljä ja ropelit muutenkin töhnäiset. kaiken kaikkiaan hintaa rapsahti toista tonnia ja vikaa ei saatu korjattua..

äsken tuossa auto siirrettiin kiteelle karjalan yhdistelmäjarrut oy:n pihalle huomista huoltoa varten. toivottavasti saavat savutuksen kuntoon. ainakin maine on hyvä mersujen korjaukseen erikoistuneena pajana, pihalla oli mesen yhdistelmärekkoja ja huollon omakin kalusto oli saman merkkisiä, taitavat luottaa johtotähteen..

muuta ei voi kuin toivoa ja odottaa että huomenna kuulisi puhelimesta hyviä uutisia huollon suunnalta.

sähkärikin kävaisi pihalla, ja jos auton saa perjantaiksi takaisin niin auton sähköt on sitten perjantaina valmiit.

jokohan lauantaina olisi katsastus...
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

puhelin soi tuossa aamulla, nopeaa toimintaa oli.

autossa ei ollut suuttimet tukossa eikä ruiskun ajoitus pielessä.

seiska pytty oli leikannu kiinni.

kyllä se tuo suomen talvi voi tehdä ihmeitä, talven aikana tämmönen tullu. ei uskois ihan ensi kuulemalta mutta näin se vaan on.

arvatkaapa ottaako projekti takapakkia?
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja hirmu »

kirjailenpas joutessani tähän millaista rempaa konehuoneeseen pitäisi tehdä. elikkäs:

-kone pois paikaltaan
-uudet putket ja männät
-laakerit
-tiivisteet
-ja kaikki muu mikä nyt asiaan kuuluu

lisäksi
-vähintään kytkinlevyn vaihto
-suutin remontti

kyllä tulee mieleen foorumin vanhojen konkareiden kirjoitukset missä kehotettiin ostamaan auto suoraan linjalta, katsastettuna, että voisi olla vähän varmempi auton kunnosta. kyllähän tämä melkoinen pommi oli. mutta turha inistä kun on jo housuissa. ja toimikoon varoittavana elävänä esimerkkinä kaikille haaveilijoille...(paitsi haaveilijalle, jolla on auto kunnossa :) )
pajalta missä koneen aukaisivat sanoivat että aika huonossa hapessa moottori kyllä oli, ja tuo suutin remppa on pakko tehdä että ei leikkaa heti uudestaan kiinni.
vaihtomoottoritkin ovat suomesta ilmeisesti ainakin tuosta mallista aika tehokkaasti vieneet kaukomaille, eli edullisen vaihtomoottorinkin löytäminen voisi olla työn ja tuskan takana, ja tiedä sitten mitä saisi.. samanlaisen riemun aiheen tilalle :evil:

niinkuin tuolla aikaisemmissa keskusteluissa jossain todettiin, niin onneksi tämä bussiharrastus on rahamiesten hommaa, ei näissä kuvioissa köyhä pärjää.. noh, rahalla saa ja bussilla pääsee (jos ei oo korjaamolla)
mb superstar -91, "oidibus"
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja b12m »

hirmu:

Ihan uteliaisuudesta, paljonko tuolla Mersullasi on kilometrejä nähtynä? Jotenkin tuon yksilön osalta omat muistikuvani johtaa vuosien taakse Rauman Kohde-Autoon ja sen jälkeen johonkin pienempään tilausajofirmaan, olisiko ollut TramCon tai jotain sinne päin. Tuollainen ja tuon ikäinen Superstar ei kuitenkaan Mersun alustalla ole mikään jokapäiväinen ilmestys ollut uutenakaan. Kone mahdollisesti miltei "tehtaan jäljiltä" ennen sinun aikanasi tehtyjä remontteja? Onko tuo konetta viimeksi peukaloinut korjaamo antanut mitään hinta-arviota moottorin täysremontin osalta?

Harmillista kuitenkin, että moottorin kunnon osalta ostoksesi on osoittautumassa heikoksi yksilöksi. Toisaalta, jos myllyn nyt peruskorjaa tai vaihtaa peruskorjattuun, voi olla melko varma ikuisesta elämästä kulkurikäytössä ainakin voimalan osalta :?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No voi vee... jos se pata hajosi. Mutta miten joku muki voi "leikata kiinni " jos moottori ei pyöri? Vai onko männänrenkaat jumissa vai mikä? No jos padan vaihtoon menee, niin kannattasko laittaa joku varmempi kone, vaikka volvo tai skanikka? Noi marsut on mitä on... :lol: Ei mutta paska säkä että porsii joku noin hieno v-kone!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja Jone »

No "ikuinen" siitä noin tulee mutta kyllä kummastuttaa mitä tuossa on käynyt. Itse oon ajanut autolla muutaman sata ja mikään ei aiemmin viitannut moiseen vaurioon kunnes tämä keväinen "savutus" Harmin paikka on vaan tämmöinen kun se äkkiä maksaa rahaa mutta ei sitä voi keskenkään jättää. Nepparikin odottaa vielä kytkintä mutta taidan tarjota sitä tuonne samaan paikkaa sepitettäväksi kun mersuista tajuavat. On vielä tuttu mies siellä puuhissa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: MB Delta Superstar

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

hirmu kirjoitti:ja toimikoon varoittavana elävänä esimerkkinä kaikille haaveilijoille...(paitsi haaveilijalle, jolla on auto kunnossa :) )
Kohta vuoden ollu sormet ja varpaat ristissä ja toivottu ettei vehkeet hajoa, alkaa jo iskeen kramppia sormiin :lol:
Ja sen opin voi vielä lisätä että vanhalle autolle ajamattomuus on myrkkyä. Jos jättää pitkäksi aikaa seisomaan niin huolto aina ennen sitä eikä vasta sitten kun lähdetään liikkeelle.
Kyllähän ne Volvon ja Scaniankin padat hajoaa mutta taitavat vain onneksi vaatia euroja hieman vähemmän ja "asiantuntijoitakin" löytyy lähes jokaisen Esson baarista :wink:
Vastaa Viestiin