Kytkin jumissa?
Kytkin jumissa?
Nyt tarvittais hyviä vinkkejä, kuinka irroittaa auton seistessä jumiutunut kytkin.
Kyseessä Scania 110:n ilmatehosteinen kytkin, Auto seissyt joitakin kuukausia viimeisestä siirtämisestä.
Kyseessä Scania 110:n ilmatehosteinen kytkin, Auto seissyt joitakin kuukausia viimeisestä siirtämisestä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kytkin jumissa?
Eli onko vaihde päällä vai miten irroittaa? Paineilmaa sisään kompuralla niin pääsee painelemaan kytkintä ja laittamaan vapaalle ja käyntiin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Kytkin jumissa?
On siis jumissa niin, että poljin ei painu kuin hyvin vähän matkaa silloin kun on täydet paineet, nyt kun muutaman päivän seisonut ja paineet laskeneet niin painuu n 2/3 koko liikeradastaan. Vaihde on siis vapaalla.
Re: Kytkin jumissa?
Yllättäen sama aihe nousi toisellakin foorumilla esille alkukesästä;) Vanhat parrat kehoittivat pistämään vaihteen päälle, moottorin käyntiin ja sitten vaan ajelemaan kaikki kolme poljinta yhtäaikaa pohjaan painettuna. Hyvä vaihtoehto on nostaa vetävät pyörät ilmaan operaation ajaksi tai tosi iso tyhjä alue.
Re: Kytkin jumissa?
Joo, niin oli juttua, mut mulla toi ongelma on enempi se kun kytkinpoljin ei painu pohjaan...
Re: Kytkin jumissa?
Voisiko vika olla laatikon kyljessä olevassa sylinterissä..esim. päästää paineet väärälle puolelle js siksi polin ei painu alas paineet päällä,tämmönen vika sattu itelle joskus.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kytkin jumissa?
Täällä oli/on samaa vikaa. Diagnoosi 3 eri firman asentajien mukaan on se että astelma on ruostunut kytkinakselille eikä paineilmatehosteisuus riitä enää ja poljin melko mahdoton painaa pohjaan. Remontti tossa viimein edessä ja auto liikkuu taas syksyyn mennessä. Jibiiiiii!!! Vuoden on seisonut ja odotellut lähtöä..
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kytkin jumissa?
Tämä auton pitkä seisottaminen tulee usein maksamaan enemmän kuin kuin vakutuksissa ja veroissa säästää.Jone kirjoitti:Täällä oli/on samaa vikaa. Diagnoosi 3 eri firman asentajien mukaan on se että astelma on ruostunut kytkinakselille eikä paineilmatehosteisuus riitä enää ja poljin melko mahdoton painaa pohjaan. Remontti tossa viimein edessä ja auto liikkuu taas syksyyn mennessä. Jibiiiiii!!! Vuoden on seisonut ja odotellut lähtöä..

Siksi en seisota autoa ja talven kun se seisoi ajoin pihalla auto lämpimäksi 1-2 kk välein

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Kytkin jumissa?
vaikka meneekinnyt vähän ohi aiheen niin,
muutamankin talvikuukauden seisominen voi saada todella pahaa jälkeä aikaan moottorissa, mutta myös muualla.
kattelin tuossa renkaita, niin aivan selvästi vieläkin on nähtävissä sellainen tasainen kohta, millä kohdalla auto on seisonut talvella. ja sitten hiljaisella vauhdilla rullatessa kuuluu selvä jymps-jymps, ja jonkin verran ketuttaa. eli olisiko tässä kohtaa viisasta, jos auton käyttää seisonta aikana kuumaksi, siirtää tai ajella edes-takas jonkin verran, ja jättää auto aina eri kohtaan seisomaan että renkaat pysyisi kuosissaan. ja minulla on nokian renkaat (ei pinnoitetut), eli painoa autossa on.
oon ajanut nyt vähintään neljänä päivänä viikossa kahden kuukauden ajan, eikä tuo "lommo"ole vieläkään hävinnyt, hävinneekö koskaan, minen tiedä. ei se ajamista haittaa, mutta joka kerta muistuttaa asiasta. ajamista varten nämä on tehty.
muutamankin talvikuukauden seisominen voi saada todella pahaa jälkeä aikaan moottorissa, mutta myös muualla.
kattelin tuossa renkaita, niin aivan selvästi vieläkin on nähtävissä sellainen tasainen kohta, millä kohdalla auto on seisonut talvella. ja sitten hiljaisella vauhdilla rullatessa kuuluu selvä jymps-jymps, ja jonkin verran ketuttaa. eli olisiko tässä kohtaa viisasta, jos auton käyttää seisonta aikana kuumaksi, siirtää tai ajella edes-takas jonkin verran, ja jättää auto aina eri kohtaan seisomaan että renkaat pysyisi kuosissaan. ja minulla on nokian renkaat (ei pinnoitetut), eli painoa autossa on.
oon ajanut nyt vähintään neljänä päivänä viikossa kahden kuukauden ajan, eikä tuo "lommo"ole vieläkään hävinnyt, hävinneekö koskaan, minen tiedä. ei se ajamista haittaa, mutta joka kerta muistuttaa asiasta. ajamista varten nämä on tehty.
mb superstar -91, "oidibus"