Öljynpaineet
Öljynpaineet
Meidän volvosta moottori thd102k mahuri -86 öljynpaineet on pudonnu lämpöisen noin 2 normaali ajossa ja tyhjäkäynnillä vilkuttaa öljynpainevaloa. Olisiko kellää hyviä vinkkejä, mistä alkaisi etsimää vikaa? öljyt on vaihdettu ja paineet mitattu manuaalisesti.
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Öljynpaineet
Paljonko öljynpaine on tyhjäkäynnillä? Ohjekirjan mokaan 0,5 bar ja valo saatta syttyä tyhjäkäynnillä.
Normaalisti ajonaikana paine tulisi olla 3-5 bar.
Onko letkut säiliön ja moottorin välillä hyvät (sisäpinta irronnut? )
Olisko ensin tarkistettava öljypumppu ja ylivuotoventtiilin ja ohitusventtiilin toiminta.
Normaalisti ajonaikana paine tulisi olla 3-5 bar.
Onko letkut säiliön ja moottorin välillä hyvät (sisäpinta irronnut? )
Olisko ensin tarkistettava öljypumppu ja ylivuotoventtiilin ja ohitusventtiilin toiminta.
Pohjantähti
Re: Öljynpaineet
mittarissa ei viisari paljoa nouse tyhjäkäynnillä. missäpäin ylivuoto ja ohitus venttiilit siaitsevat
Re: Öljynpaineet
Kiitos kuvasta tarttee katsoa venttiilit
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Öljynpaineet
Nuo ylivuotoventtiilit ei vaikuta öljynpaineeseen. Suodattimen jalan takana on paineensäätöventtiili, joka saattaa jumittaa. Sen voi tarkistaa irroittamalla suodatinjalka ja ruuvaamalla venttiili irti, siinä on hahlo josta voi isolla ruuvarilla ruuvata.
Paljonko moottorilla ajettu, tuliko vika yht´äkkiä vai onko vaivannu pitempään?
Paljonko moottorilla ajettu, tuliko vika yht´äkkiä vai onko vaivannu pitempään?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Öljynpaineet
kilometreistä ei tarkkaa tietoa. vika tuli aika nopeasti. nyt ajettu yli 1500 kilsaa eikä paineet ole tosta enää tippunu
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Öljynpaineet
Valitettavan usein Volvon öljynpaineongelmat johtuu öljypumpusta, jonka korjaaminen kotikonsteilla on aikas iso savotta.
Öljysäiliössä on lähtevässä linjassa sihti, olisko säiliöön joutunut jotakin ylimääräistä. Öljyletkun voi tarkistaa samalla, kun sihdin irroittaa.
Öljypohjasta voi avata sen pienen tarkistusluukun ja kurkata ettei öljupumpun akselit ole liikkunu ulospäin.
Öljysäiliössä on lähtevässä linjassa sihti, olisko säiliöön joutunut jotakin ylimääräistä. Öljyletkun voi tarkistaa samalla, kun sihdin irroittaa.
Öljypohjasta voi avata sen pienen tarkistusluukun ja kurkata ettei öljupumpun akselit ole liikkunu ulospäin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Kierrätän näitä vanhoja viestiketjuja.. Eikös se oo egologista?
Tuossa oon katellut öljypainemittaria puoli vuotta kun oon reissannut. 1500 kierroksella se on näytellyt semmosta 2,5- 3 väliä. Anturin ja öljyt vaihdoin, mutta niillä ei oo ollut mainittavaa merkitystä. maksimit lämpimänä taitaa olla joku 3,5. Kylmänä kuitenkin painetta löytyy koko mittarin verran.
Mittari sekoilee välillä, joten en tiedä miten tarkka tuo lukema on. Painevalo ei kuitenkaan reagoi missään vaiheessa ja tyhjäkäynnillä paineet on n. 1,5 lämpimänä.
Potilas on -90 B10M. Voi muuten hyvin.
Anturihan on siinä turbon öljyn lähdössä, joten kävi mielessä että voiko tuo turbo hävittää painetta? Missä vaiheessa yleensä kannattaa noissa reagoida öljynpaineisiin?
Sehän ois helposti minun tuurillani liuskat ja pumppujumppa silloin.
Edit. Huomasimpa just että tää ketju on vähän niinkuin väärässä paikassakin.. Eikös tää kuulus tuonne alusta osioon.?
Tuossa oon katellut öljypainemittaria puoli vuotta kun oon reissannut. 1500 kierroksella se on näytellyt semmosta 2,5- 3 väliä. Anturin ja öljyt vaihdoin, mutta niillä ei oo ollut mainittavaa merkitystä. maksimit lämpimänä taitaa olla joku 3,5. Kylmänä kuitenkin painetta löytyy koko mittarin verran.
Mittari sekoilee välillä, joten en tiedä miten tarkka tuo lukema on. Painevalo ei kuitenkaan reagoi missään vaiheessa ja tyhjäkäynnillä paineet on n. 1,5 lämpimänä.
Potilas on -90 B10M. Voi muuten hyvin.
Anturihan on siinä turbon öljyn lähdössä, joten kävi mielessä että voiko tuo turbo hävittää painetta? Missä vaiheessa yleensä kannattaa noissa reagoida öljynpaineisiin?
Sehän ois helposti minun tuurillani liuskat ja pumppujumppa silloin.
Edit. Huomasimpa just että tää ketju on vähän niinkuin väärässä paikassakin.. Eikös tää kuulus tuonne alusta osioon.?
Re: Öljynpaineet
Siis sulla on lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 1,5bar ja kierroksilla 2,5-3bar? Mikä tuossa nyt on ongelma?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Öljynpaineet
Iha ookoo! KAASUA!!!
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Eli turhia murehdin..
Ei muuten haittaa yhtään jos ei tarvi vielä konetta avata. Oon vissiin tottunut kovempiin paineisiin.
Hyvin se kyllä toimii.
Ei muuten haittaa yhtään jos ei tarvi vielä konetta avata. Oon vissiin tottunut kovempiin paineisiin.
Hyvin se kyllä toimii.
Re: Öljynpaineet
Alarajalla on ,,jos mittarivirhe ei ole ,,tärkeintä kuitenkin että tyhjäkäynti paine riittävä,,,jos oma kohde eikä talvikäyttöä käyttäisin vain 15w-40 mineraaliöljyä ( api luokka moottorin vaatima) ja varmistaisin ettei moottorilämpö ( neste) ole yli 80 astetta jos autossa öljynlauhdutin toiminta. Helpppo nyky mittareilla tarkistaa öljynlämpö ajon jälkeen. ( kuorma autossa öljynlämpömittari öljyn lämpö näyttää n80-90˚ samaa ~kuin jäähd neste ,,, ennen autoissa joissa ei ollut öljynlauhdutinta oli öljyn yli nesteen lämmön)silvarello kirjoitti: ↑26 Marras 2018 22:23 Eli turhia murehdin..
Ei muuten haittaa yhtään jos ei tarvi vielä konetta avata. Oon vissiin tottunut kovempiin paineisiin.
Hyvin se kyllä toimii.
Volvo B10M (vm 86-90) termostaattien (4 kpl) avaututmis lämpö alkup tieto
- lämmitysjärjestelmän syöttö 60 ˚
- pää termostaatit 1kpl 76˚ ja 2 kpl 81˚( näiden tyyppi sisäkierronsulku kun termostastti auki)
-(((vaihtoehtoisesti 1 kpl päätermostaattina ”mäntätyyppinen” ja kotelossa tiivisterengas))
Noilla lämpö ajossa n. 90˚ , hetkelliset sallittu yli 100˚
Volvon tuntija öljypumppu ? tuotto ,, mutta voisko olla vuotoa ylipaine/ säätöventiilissä kulummista tai ?
Viimeksi muokannut BussMAN, 27 Marras 2018 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Lämmöt kesät/talvet n. 80 astetta. Ehkä piirun alle. Lämpöö riittää sisälle ajossa ihan hyvin joten termarit vois olla kunnossa. Lauhdutin tuossa on. Sehän on semmonen "halko" siellä koneen etupäässä.
Tuon säätöventtiilinhän vois mulkaista. Saattaa jopa kärsiä ottaa irti sen tuolla pihalla jäätymättä.
Koeajot näillä keleillä on vähän pitkähköjä, kun öljyjen lämpiäminen kestää vissiin 50 kilometriä.
Se pumpun tsekkaus/vaihto taitaa olla isompi possakka.
Tuon säätöventtiilinhän vois mulkaista. Saattaa jopa kärsiä ottaa irti sen tuolla pihalla jäätymättä.
Koeajot näillä keleillä on vähän pitkähköjä, kun öljyjen lämpiäminen kestää vissiin 50 kilometriä.
Se pumpun tsekkaus/vaihto taitaa olla isompi possakka.
Re: Öljynpaineet
Tuo kuvan E venttiili jos saa helposti avattua? tai jos sen jousivoimaa saa lisättyä vois ” ajo paine nousta”, kun tyhjäkäyntillä
paine on ok. Kuvat ei kovin selvät osittain selvinnee öljynkierto ja säätö venttiili ylipaine.. tämä vie kuvan noinpäin sorry.
liian korkea paine voi aihettaa muita vaurioita, ohje kuuma moottori 3-5 bar paine
paine on ok. Kuvat ei kovin selvät osittain selvinnee öljynkierto ja säätö venttiili ylipaine.. tämä vie kuvan noinpäin sorry.
liian korkea paine voi aihettaa muita vaurioita, ohje kuuma moottori 3-5 bar paine
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Tämähän täytyy kokeilla kunhan kerkiää. Sen verran kattelin että suodatinjalka on kolmella kiinni ja oliko siin joku putki lisänä..? Aika nopea kokeilla
Ainakin teoriassa.
Soittelin paikalliseen Volvon huoltoon, kun entisessä elämässä tuli oltua siellä töissäkin. Pumpun vaihto ja laakeri tarkastus kuulema 1,5-2 kiloeuroa ja voin kyllä mennä tekemään itekkin jos siihen päädyn. Omaan korjaamohalliin kun tuo ei mahdu sisään.
Tosin sanoi että ei hän rupeis tuommoisten paineiden takia tekemään.
Ainakin teoriassa.
Soittelin paikalliseen Volvon huoltoon, kun entisessä elämässä tuli oltua siellä töissäkin. Pumpun vaihto ja laakeri tarkastus kuulema 1,5-2 kiloeuroa ja voin kyllä mennä tekemään itekkin jos siihen päädyn. Omaan korjaamohalliin kun tuo ei mahdu sisään.
Tosin sanoi että ei hän rupeis tuommoisten paineiden takia tekemään.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Nythän kysymys kuuluu että minnepäin suurenee paineet?
Ruuvi oli ihan kiinni- eli myötäpäivään väännetty.
Ruuvi oli ihan kiinni- eli myötäpäivään väännetty.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Itse itselleni vastaten: Kiinnipäin pitäs nostaa öljynpaineita.
Paan vähän jouseen ponnetta lisää ja kasaan. Saa nähä mitä tapahtuu.
Paan vähän jouseen ponnetta lisää ja kasaan. Saa nähä mitä tapahtuu.
Re: Öljynpaineet
Se vaarahan on tuossa ( jos jo yritetty nostaa ). jousi kiristyy niin ettei ventt avaudu ollenkaan ( ellei rakenne estä) , silloin kylmänä =vaurioita onko se pumpunakseli vai muu? kohde.
Yksi tapaus muistissa eri merkin kone, kylmäkäynnistettäessä suodatin petti ( päävirtatyyppi/painepuoli ) ja syy oli
em johtuva ylipaine.
Suodattimet on päävirta tyyppisiä ( ei sivuvirta suodantinta kuvan mukaan volvossa), jos suodattimet on tukossa alentaa
järj painetta hiukan suodattimenpaineventiilin avautumispaineen verran...
Yksi tapaus muistissa eri merkin kone, kylmäkäynnistettäessä suodatin petti ( päävirtatyyppi/painepuoli ) ja syy oli
em johtuva ylipaine.
Suodattimet on päävirta tyyppisiä ( ei sivuvirta suodantinta kuvan mukaan volvossa), jos suodattimet on tukossa alentaa
järj painetta hiukan suodattimenpaineventiilin avautumispaineen verran...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Suodattimet ei pitäs olla tukossa. Öljyt oli vaihdettu kun tuli minulle kuten kaikki suodattimetkin. Nyt vaihdoin toisen niistä uudelleen kun oli entinen vähän tiukassa...
Tiedostin tuon pohjaamisongelman kyllä. Rakenne estää ainaki vakiona kiinni kiristyksen, tosin tässä tapauksessa tiukensin jousta yhdellä rikalla, eli n. 1,5 mm. Tarkistin myös ylipaineventtiilin toiminnan.
Vehkeet läjään ja webasto päälle. Annoin lämmetä puol tuntii ja kävin n. 50 kilometrin koeajolla.
Painemittarilla oli vähän huono ilta ja aika adhd meininki. Välillä rauhoittui ja silloin lukemat oli lähinnä 3,5-4 bar. Tyhjäkäynti se sama 1,5.
Voiko olla että vastoin kaikkia odotuksia sain tuota säädettyä paremmalle tasolle..?
Tuohon mittarin vispaamiseen pitää vielä syventyä. Anturin vaihdoin, joten jäljelle jää ite mittari pinneineen ja koneen päällä oleva risua muistuttava johto.
Ei kai siitä enempää muuttujia löydä.
Tiedostin tuon pohjaamisongelman kyllä. Rakenne estää ainaki vakiona kiinni kiristyksen, tosin tässä tapauksessa tiukensin jousta yhdellä rikalla, eli n. 1,5 mm. Tarkistin myös ylipaineventtiilin toiminnan.
Vehkeet läjään ja webasto päälle. Annoin lämmetä puol tuntii ja kävin n. 50 kilometrin koeajolla.
Painemittarilla oli vähän huono ilta ja aika adhd meininki. Välillä rauhoittui ja silloin lukemat oli lähinnä 3,5-4 bar. Tyhjäkäynti se sama 1,5.
Voiko olla että vastoin kaikkia odotuksia sain tuota säädettyä paremmalle tasolle..?

Tuohon mittarin vispaamiseen pitää vielä syventyä. Anturin vaihdoin, joten jäljelle jää ite mittari pinneineen ja koneen päällä oleva risua muistuttava johto.
Ei kai siitä enempää muuttujia löydä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Öljynpaineet
Päivittelen tähän ongelman ratkaisua. Useinhan se ratkaisu jää täällä kertomatta, joten joku seuraava jatkaa samoja kyselyitä.
Tänä kesänä tuli taas tuijoteltua "hullua" painemittaria tarpeeksi ja lopulta Lapinreissulta palatessa auto rupesi polttamaan tyhjäkäynnillä satunnaisesti öljynpainevaloakin.
Mittarin juotokset ym kosketushäiriöt kävin läpi pariin kertaan. Koneen päällä johdotukset tuli uusittua. Vika kuitenkin jatkui. Päätin että koneremontin pyöräytän vasta kun saan ensiksi tuon mittarin toimimaan kunnolla.
Lopulta katse kääntyi tuohon VASTA UUSITTUUN öljynpaineanturiin mallia tarvike... Muistin että olin pajan pöydällä nähnyt sen vanhan alkuperäisen ja ruuvasin paikalleen. Tyhjäkäyntipaineet nousi barista kahteen, mutta kolmen baarin kohdalla mittari kilahti pohjaan.
Tästä rohkaistuneena tilasin uuden alkuperäisen anturin. Hintahan on nelikertainen tarvikkeeseeen nähden.
Tulos: Tyhjäkäynti reipas 2 bar. Kierroksien vihreä alue 3-5 bar. Myös kaasun asento vaikuttaa- anturihan on turbon öljylinjassa joten kun ahtaa, tuntuu mittari näyttävän hieman vähemmän. Problem solved! En avaa konetta. Tämä kannattaa ehkä kokeilla myös tuolla toisella Ruotsalaismerkillä.
Lisäksi kun "lievän" tehottomuuden paikallistin ahtopaine vuotoon- Syöttöpumpun ahtopaineen tunnistusputki oli kokonaan irti... Auton luonne muuttui kertaheitolla. Onnibussi tuli ohituskaistalla ylämäkeen perä eeltä vastaan ja kulutus tippui viis litraa. Lievästi sanottuna helpotus.
Tänä kesänä tuli taas tuijoteltua "hullua" painemittaria tarpeeksi ja lopulta Lapinreissulta palatessa auto rupesi polttamaan tyhjäkäynnillä satunnaisesti öljynpainevaloakin.
Mittarin juotokset ym kosketushäiriöt kävin läpi pariin kertaan. Koneen päällä johdotukset tuli uusittua. Vika kuitenkin jatkui. Päätin että koneremontin pyöräytän vasta kun saan ensiksi tuon mittarin toimimaan kunnolla.
Lopulta katse kääntyi tuohon VASTA UUSITTUUN öljynpaineanturiin mallia tarvike... Muistin että olin pajan pöydällä nähnyt sen vanhan alkuperäisen ja ruuvasin paikalleen. Tyhjäkäyntipaineet nousi barista kahteen, mutta kolmen baarin kohdalla mittari kilahti pohjaan.
Tästä rohkaistuneena tilasin uuden alkuperäisen anturin. Hintahan on nelikertainen tarvikkeeseeen nähden.
Tulos: Tyhjäkäynti reipas 2 bar. Kierroksien vihreä alue 3-5 bar. Myös kaasun asento vaikuttaa- anturihan on turbon öljylinjassa joten kun ahtaa, tuntuu mittari näyttävän hieman vähemmän. Problem solved! En avaa konetta. Tämä kannattaa ehkä kokeilla myös tuolla toisella Ruotsalaismerkillä.
Lisäksi kun "lievän" tehottomuuden paikallistin ahtopaine vuotoon- Syöttöpumpun ahtopaineen tunnistusputki oli kokonaan irti... Auton luonne muuttui kertaheitolla. Onnibussi tuli ohituskaistalla ylämäkeen perä eeltä vastaan ja kulutus tippui viis litraa. Lievästi sanottuna helpotus.