Huolto, öljyn vaihto jne.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Huolto, öljyn vaihto jne.
Hei kertokaas toverit miten saan moottoriin öljyt sisään? Eli B58 mahuri, tyhjennysproput öljysäiliössä ja öljypohjassa, mutta miten laitan uudet öljyt, säiliöön vaan öljyä ja startilla pumppaan koneeseen ja välillä täytän säiliön? Letkulähdöt on säiliön päällä, niin ei se sieltä valumalla koneeseen mene.
Toinen, että kertokaas missä tuossa on öljylinko, vai onko kun en ole löytänyt?
Toinen, että kertokaas missä tuossa on öljylinko, vai onko kun en ole löytänyt?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
B10M:ssä on näköjään öljyn tilavuus suodattimen kanssa n.38 litraa
en nyt muista paljonko se on tossa B58:ssa mut jos kukaan muu ei ehdi ensin, niin voisin illalla tarkistaa mitä siinä olisi 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.Reddewil kirjoitti:Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Ja lasket öljyt aina koneesta ja säiliöstä, sekä sisään laitat säiliön kautta?Lahti32 kirjoitti:Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.Reddewil kirjoitti:Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
B10 on moottorissa kaksi tyhjennysproppua. Eikö molemmissa ole suunnilleen samanlaiset öljysäiliöt, mitenkähän B10:ssä on noin paljon suurempi tuo öljytilavuus? Tuntuis et jossain on iso ero kun 10 litraa öljymäärän ero...
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Minun B10M vm 1980 joten moottorina ilmeisesti sama kuin B58. Raskone aina laittanut laskun mukaan 30 litraa öljyä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
B10 ja B58 malleissa on erilaiset säiliöt. Minä otin tuon tilavuuden huoltolaskusta ja joku on liidulla kirjoittanut konehuoneen etuseinään öljyn laadun ja määrän
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
No nyt rupee lyyti kirjottamaan! Koneen "kyljestä" olen löytäny propun, eli siitä ns. öljypohjasta, mutta missäs toinen on?Puu Tiainen kirjoitti:Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Toinen proppu on siellä moottorin alla oikealla puolella. Siinä on semmonen kotelo johon tyhjennyspumpun imuputki tulee koneen sisällä. Proppu on sen kopan kyljessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
No ku vauhtiin päästiin, niin mitkä on tuon moottorin venttiilin väkykset? Pako on nähtävästi oikealla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
0.4 ja 0.7mm välykset, pakoventtiili oikeanpuoleinen.
Tarkista samalla, että jokaisen venttiilin päässä oleva kuppi on ehjä ja paikoillaan.
Tarkista samalla, että jokaisen venttiilin päässä oleva kuppi on ehjä ja paikoillaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaaReddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)

Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
No sepä se, ku loota on Scanian! en ole siitä anturia löytänyt, niin täytynee laittaa mikrokytkin kylkeen, jos löytäs pakkivalon piuhan. Jos pakkivaloa tarvii näin vanhassa?Lahti32 kirjoitti:Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaaReddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)![]()
Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Minulla vm 1980 ei tarvita pakkivaloa mutta jos se on on sen toimittava. Jos ei toimi niin musta paperi lasin sisäpuolelle riittää.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Moikka , rautalanka neuvot volvo b10m 1990vm. 10 litrainen mahurin koneen öljynvaihtoon sekä vaihteistoon. Kiitos 

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Selfie
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
- Truck: Ausvits-express
- Location: HAUKIPUDAS
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Moottori ihan samoilla periaatteilla kuin tuo B58. Lohkosta löytyy kaksi proppua ja öljysäiliöstä yksi. Taisivat olla 12 mm kuusiokannalla tai jotain sinnepäin. Keula pukeille ja kannattanee ensimmäisenä löysätä suodattimet kun on vielä tilaa ährätä ennen kuin paineet laskee (itsellänihän laskee aika nopeasti....). Suodattimet voivat olla ihan perhanan tiukassa, eli kunnon suodatinavain ja jatkovartta. Öljysäiliön alle niin iso astia kuin mahtuu, ettei tarvii vauhdista vaihtaa. Öljyt ulos, uudet sisään, suodattimet täyteen öljyä ja voidellulla tiivistepinnalla paikoilleen. Ovat erilaisia eikä voi sekoittaa kun karan kierre on eri. Kone tulille ja lisäilemään öljyä säiliöön. Mulla meni n. 35...36 litraa. Puuilosta hain 2x20 pyttyä Super HPD:tä niin niillä pärjäsi. Suodattimet taisivat maksaa Trailconilla n. 35 eur, se sivuvirtaussuodatin oli kalliimpi.
Sähkölaatikon öljynvaihdosta en osaa sanoa mitään. Tuossa perus 6 lovisessa on vain tyhjennysproppu pohjassa ja tarkastus- / täyttöproppu kyljessä.
Sähkölaatikon öljynvaihdosta en osaa sanoa mitään. Tuossa perus 6 lovisessa on vain tyhjennysproppu pohjassa ja tarkastus- / täyttöproppu kyljessä.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
- Selfie
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
- Truck: Ausvits-express
- Location: HAUKIPUDAS
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat 

Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Eihän nuo ollu etes kiinni kun on noin rutussa auenneetSelfie kirjoitti:Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat

#048
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Siis täytetäänkö koko kone sieltä säiliöstä? Vaihelootan jos joku Tietäs? Ku ois kanikka ni tekisin silmät kiinni...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Selfie
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
- Truck: Ausvits-express
- Location: HAUKIPUDAS
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Joo, moottori täytetään säiliön kautta.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Oolrait, lootatietäjiä vielä kaivataan vääntämään rautalangasta, missä kohdin on täyttö ja tyhjennys? Egs 7 lovine.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä