Projekti slide-outin kera
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Projekti slide-outin kera
Taitaa tuo jOrin lahtelainen olla Savonlinjan alunperin. Rekisterikilven M-alku ja varsinkinkin tuo kaksiosainen tuulilasi viittaavat siihen. Ennen myllymäkeä on voinut olla joku muukin omistaja välissä. Onko auto tekniikaltaan ihan OK? Kun Myllymäen ei luulisi myyvän noin "uutta" autoa pois. Tai no kaikkihan on myynnissä, kun hinta on kohdallaan...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Sepä konkretisoitui äkkiä
Nyt on vapaa-aika sulla mennyttä (tai juuri alkoi mukavalla tavalla) ja rahapussi huutaa hoosiannaa seuraavat 5 vuotta
Joko aukko on kyljessä vai vastako huomenna


Nyt on vapaa-aika sulla mennyttä (tai juuri alkoi mukavalla tavalla) ja rahapussi huutaa hoosiannaa seuraavat 5 vuotta


Joko aukko on kyljessä vai vastako huomenna



Tulevaisuus on sähköinen
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Erinomaisia linkkejä olette laitelleen noihin liukuerskoihin, varsinkin heppakärrin rakenteista oli hyviä kuvia. 
Ehkä olisi voinut käyttää aikaa enempi auton etsintään, mutta kun on pieniä lapsia kotona, on säntäily sinne tänne aina vähän hankalaa. Oli onneksi aika selkeä kuva millainen auton pitää olla. Ja sikäli oli hyvä että liikennöitsijällä oli pitkät rivit autoja, joista sai sitten vertailla niitä keskenään. Läksin oikeastaan ostamaan Volvoa Deca 340 -korilla, mutta vähän säikäytti ensi alkuun että tälläisiä ruostekasojako nämä kaikki ovat..
Volvossa ois kyllä ollut rungon rakenne ehkä parempi liukuerskoille.. Toinen lahtelainen oli päästänyt runsain mitoin vettä sisään, oli paikat turvonneet. Mutta tämä minkä ostin, vaikutti ihan hyvälle. Kyllähän sieltä varmaan karmeuksia vielä paljastuu.. Mutta oli kuitenkin kohtalaisen toimiva peli, joten ajattelin ettei homma oikein etene ilman autoa. Siispä tässä sitä nyt ollaan, järkivalinnan teko kun ei meikäläiseltä oikeen koskaan ole luonnistunut!
Juu, kyllä auto on Savonlinjan entinen, siitä kielii piiloon maalatut teippaukset, jotka näkyvät selkeästi maalin läpi. Liikennöitsijä oli juuri sopinut aika monen kohtalaisen uuden auton kaupasta, joten niillä taitaa olla kiirus hävittää kalustoa. Tämä auto on kuulemma ollut koululaisten kuljetuksessa ja vuokrakäytössä (koneella ajeltu miten sattuu..?). Ei ehkä ole ihan vimpan päälle pidetty. Jospa niillä ei ollut mielenkiintoa alkaa enää fiksaamaan tätä, onhan autolla jo ikääkin. Katsotaan mitä vikoja tästä vielä paljastuu, mutta oli auto sentään (hyvä vai huono asia??) huomattavasti halvempi, kuin viime viikolla kyselemäni vastaava auto Savonlinjalta. Tosin se oli kaksi vuotta uudempi. Sitä en kyllä käynyt katsomassa, joten en tiedä kuinka se olisi eronnut kunnoltaan.
Jospa tänään alkavan lomautuksen myötä vapaa-aika lisääntyisi ja pääsisi purku/suunnittelutöihin. Rahapussin suhteen auto ei tuo muutosta, tyhjähän se aina on.. 
Mutta katsotaan nyt miten asiat lähtevät etenemään. Tarkoitus ei ole hätäseen kyhätä jotain, vaan ajan kanssa mietiskellä että kuinka asiat hoidetaan. Vaikkakin tämä saattaa olla se pahin kompastuskivi, into kerkeää loppumaan kesken.. Onneksi päämäärä ja marssijärjestys on jo kuitenkin kohtalaisen tarkasti mietitty. Pienin etapein sinne siis!
Ja only4pro :lle kiitokset hyvistä vinkeistä. Piilonappikin oli ihan uusi asia. Jääkaappi tosiaan on, mutta avaimesta ei tietoa, eikä siitä onko kompura toiminnassa vai ei. Kellossa oli jotain eloa. Tänään ja huomenna on muuta ohjelmaa, mutta sen jälkeen varmaankin pääsen tutkimaan asioita. Arvatkaapa syyhyttäisikö jo?
Muuten, jossain ketjussa taisi ehkä olla juttua ovien lukituksesta..? Etuovessa on kaksi avaimen reikää ja molemmille nähtävästi oven sivuilla tapit, joiden pitäisi lukita ovi, mutta lukot ovat kyllä siinä kunnossa ettei niistä ole iloa.. Saakohan näihin jostain lukkopesiä, vai kannattaako vaan pistää oven reunaan lenkit munalukolle?
- j0ri =)

Joo.. No olenhan mää haaveillut jo pitkän tovin tästä.. Ainakin kavereiden ja perheen mielestä varmaan ikuisuuden, kun ovat joutuneet kuuntelemaan jorinoita..Lahti32 kirjoitti:Sepä konkretisoitui äkkiä![]()

Ehkä olisi voinut käyttää aikaa enempi auton etsintään, mutta kun on pieniä lapsia kotona, on säntäily sinne tänne aina vähän hankalaa. Oli onneksi aika selkeä kuva millainen auton pitää olla. Ja sikäli oli hyvä että liikennöitsijällä oli pitkät rivit autoja, joista sai sitten vertailla niitä keskenään. Läksin oikeastaan ostamaan Volvoa Deca 340 -korilla, mutta vähän säikäytti ensi alkuun että tälläisiä ruostekasojako nämä kaikki ovat..


Juu, kyllä auto on Savonlinjan entinen, siitä kielii piiloon maalatut teippaukset, jotka näkyvät selkeästi maalin läpi. Liikennöitsijä oli juuri sopinut aika monen kohtalaisen uuden auton kaupasta, joten niillä taitaa olla kiirus hävittää kalustoa. Tämä auto on kuulemma ollut koululaisten kuljetuksessa ja vuokrakäytössä (koneella ajeltu miten sattuu..?). Ei ehkä ole ihan vimpan päälle pidetty. Jospa niillä ei ollut mielenkiintoa alkaa enää fiksaamaan tätä, onhan autolla jo ikääkin. Katsotaan mitä vikoja tästä vielä paljastuu, mutta oli auto sentään (hyvä vai huono asia??) huomattavasti halvempi, kuin viime viikolla kyselemäni vastaava auto Savonlinjalta. Tosin se oli kaksi vuotta uudempi. Sitä en kyllä käynyt katsomassa, joten en tiedä kuinka se olisi eronnut kunnoltaan.
Luonne on sellainen, että ei tuota luppoaikaa ole ollut ennenkään..Lahti32 kirjoitti:Nyt on vapaa-aika sulla mennyttä (tai juuri alkoi mukavalla tavalla) ja rahapussi huutaa hoosiannaa seuraavat 5 vuotta![]()
![]()


Mutta katsotaan nyt miten asiat lähtevät etenemään. Tarkoitus ei ole hätäseen kyhätä jotain, vaan ajan kanssa mietiskellä että kuinka asiat hoidetaan. Vaikkakin tämä saattaa olla se pahin kompastuskivi, into kerkeää loppumaan kesken.. Onneksi päämäärä ja marssijärjestys on jo kuitenkin kohtalaisen tarkasti mietitty. Pienin etapein sinne siis!

Ja only4pro :lle kiitokset hyvistä vinkeistä. Piilonappikin oli ihan uusi asia. Jääkaappi tosiaan on, mutta avaimesta ei tietoa, eikä siitä onko kompura toiminnassa vai ei. Kellossa oli jotain eloa. Tänään ja huomenna on muuta ohjelmaa, mutta sen jälkeen varmaankin pääsen tutkimaan asioita. Arvatkaapa syyhyttäisikö jo?

Muuten, jossain ketjussa taisi ehkä olla juttua ovien lukituksesta..? Etuovessa on kaksi avaimen reikää ja molemmille nähtävästi oven sivuilla tapit, joiden pitäisi lukita ovi, mutta lukot ovat kyllä siinä kunnossa ettei niistä ole iloa.. Saakohan näihin jostain lukkopesiä, vai kannattaako vaan pistää oven reunaan lenkit munalukolle?
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Projekti slide-outin kera
Niin toi jääkaapin kompura on ulkopuolella, eturenkaan ja oven välissä, se sivuluukku missä sivuvilkku on kiinni...j0ri kirjoitti: Jääkaappi tosiaan on, mutta avaimesta ei tietoa, eikä siitä onko kompura toiminnassa vai ei
Muuten, jossain ketjussa taisi ehkä olla juttua ovien lukituksesta..? Etuovessa on kaksi avaimen reikää ja molemmille nähtävästi oven sivuilla tapit, joiden pitäisi lukita ovi, mutta lukot ovat kyllä siinä kunnossa ettei niistä ole iloa.. Saakohan näihin jostain lukkopesiä, vai kannattaako vaan pistää oven reunaan lenkit munalukolle?
- j0ri =)
Jos löydät lukkopesiä niin kerro minulle ja, itse olen metsästänyt ja saannut "ei oota" monesta paikkaa...
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jep, katsotaan kun keretään. Mutta mitenkäs tämä muuten liittyy tuohon oven aukaisuun? Vai pitikö sen edes liittyä siihen?only4pro kirjoitti:Niin toi jääkaapin kompura on ulkopuolella, eturenkaan ja oven välissä, se sivuluukku missä sivuvilkku on kiinni...


Jaahas, taitaa ensihätään tulla munalukko, sitten kun rakentamisvaiheeseen pääsee, voi miettiä vähän hifimpää vaihtoehtoa.only4pro kirjoitti:Jos löydät lukkopesiä niin kerro minulle ja, itse olen metsästänyt ja saannut "ei oota" monesta paikkaa...
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Tollanen abloy:n pinta-asennettava lukko ( näky olevan ainakin upen porukalla) on aika hyvä ratkaisu 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Niin siis ihan semmoinen tavallinen oven sisäpuolelle sijoitettava musta boksi luokkaa 8x6x3cm jossa vipstaaki lukituksen avaamiseen ja ulkopuolella normi abloy-avaimen paikka? Tämäpä ei juolahtanut mieleenkään, varsin mainio vaihtoehto!Bussiton kirjoitti:Tollanen abloy:n pinta-asennettava lukko ( näky olevan ainakin upen porukalla) on aika hyvä ratkaisu

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Hihhei, äskeinen viesti oli 20. järjestyksessään. Meikäläinen ylennettiin kuskiksi!
Täytyy yrittää pysyä aktiivisena myös alkuhuuman laantumisen jälkeenkin.
- j0ri =)

Täytyy yrittää pysyä aktiivisena myös alkuhuuman laantumisen jälkeenkin.

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Kiitti vinkistäj0ri kirjoitti:Niin siis ihan semmoinen tavallinen oven sisäpuolelle sijoitettava musta boksi luokkaa 8x6x3cm jossa vipstaaki lukituksen avaamiseen ja ulkopuolella normi abloy-avaimen paikka? Tämäpä ei juolahtanut mieleenkään, varsin mainio vaihtoehto!Bussiton kirjoitti:Tollanen abloy:n pinta-asennettava lukko ( näky olevan ainakin upen porukalla) on aika hyvä ratkaisuTäytyypä kaavailla semmoista.
- j0ri =)

Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Projekti slide-outin kera
Juu ei liittynyt, sellainen muuten vaan huomio, minulla tuo kompuran koko kannatin systeemi on entinen, ja kompura lähtee veks siitä ja varmaan tuohon jääkaappiin poraan pari ilmareikää. tämä siksi että ilma kiertäisi, ajattelin säilyttää sen tavaratilana.Jep, katsotaan kun keretään. Mutta mitenkäs tämä muuten liittyy tuohon oven aukaisuun? Vai pitikö sen edes liittyä siihen?Vai tarviitko tuollaista kompuraa? Jos se ei muuhun ole kuin jääkaapille niin se joutaa eteen päin, jos ylipäätään löytyy ja toimii..
Re: Projekti slide-outin kera
Täytyipä ihan liittyä foorumille kun näin tämän auton tänne ilmestyneen. Olen lueskellut näitä juttuja aina välillä kun itsekin haaveilen kulkurin rakentamisesta joskus hamassa tulevaisuudessa.
Myllymäen autojen halpaa hintaa selittänee osaltaan firman maine. Minä olen sieltä muutaman kerron auton vuokrannut ja kokemukset eivät ole olleet kovin häävejä. Vuokrasin tämän sinun ostamasi bussin inssiä varten joskus puolitoista vuotta sitten. Katsastuskonttorilla vähän harmitti kun katsastusmies ei pitänyt autoa sopivana inssiä varten. No sitten paluumatkalla varikolle sain todeta, että taisi käydä hyvä tsägä koska auto sitten nyykähti Kehä III:lle Tikkurilan sillan alle. No eipä siinä. Sain uuden ajan inssiin ja taas autoa hakemaan. Tällä kertaa osui kohdalle neppari, jonka piti olla hyvässä kunnossa. Lähtiessä huoltomies totesi ohimennen, että auto pitää sammuttaa vaihteella, koska sammutin ei toimi ja tuulilasin pyyhkimet ei toimi. Inssin aikana alkoi tietenkin sataa vettä.
En kuitenkaan masentunut vaan uskalsin vielä myöhemminkin yrittää vuokrausta. Ajattelin, että ehkä tuolta voi Sprintterin vuokrata. Viikon reissu n.2000 km ja autossa oli rikki kaikki mikä tuollaisessa Sprintterissä voi olla. Lopuksi saatiin tilata hinuri kun sisäsyrjältä sileäksi kulunut rengas hajosi.
Komiata projektia olet kuitenkin aloittelemassa ja vaikka aihiossa jotain pikkuvikaa olisikin, saa sellaiset kuitenkin kuntoon ja kunnostettunahan tuollainen Scania on ikuinen.
Myllymäen autojen halpaa hintaa selittänee osaltaan firman maine. Minä olen sieltä muutaman kerron auton vuokrannut ja kokemukset eivät ole olleet kovin häävejä. Vuokrasin tämän sinun ostamasi bussin inssiä varten joskus puolitoista vuotta sitten. Katsastuskonttorilla vähän harmitti kun katsastusmies ei pitänyt autoa sopivana inssiä varten. No sitten paluumatkalla varikolle sain todeta, että taisi käydä hyvä tsägä koska auto sitten nyykähti Kehä III:lle Tikkurilan sillan alle. No eipä siinä. Sain uuden ajan inssiin ja taas autoa hakemaan. Tällä kertaa osui kohdalle neppari, jonka piti olla hyvässä kunnossa. Lähtiessä huoltomies totesi ohimennen, että auto pitää sammuttaa vaihteella, koska sammutin ei toimi ja tuulilasin pyyhkimet ei toimi. Inssin aikana alkoi tietenkin sataa vettä.

En kuitenkaan masentunut vaan uskalsin vielä myöhemminkin yrittää vuokrausta. Ajattelin, että ehkä tuolta voi Sprintterin vuokrata. Viikon reissu n.2000 km ja autossa oli rikki kaikki mikä tuollaisessa Sprintterissä voi olla. Lopuksi saatiin tilata hinuri kun sisäsyrjältä sileäksi kulunut rengas hajosi.
Komiata projektia olet kuitenkin aloittelemassa ja vaikka aihiossa jotain pikkuvikaa olisikin, saa sellaiset kuitenkin kuntoon ja kunnostettunahan tuollainen Scania on ikuinen.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Kiitos Veichi viestistäsi ja tervetuloa foorumille!
Sattunetko yhtään muistamaan miksi matkanteko tyssäsi tällä mulla nykyisin olevalla autolla? Jos vaikka sama vika sattuisi uusimaan, niin tietäisi varautua etukäteen..
Muuten, oliko rekkari sama, Myllymäellä taisi olla ainakin toinen samanmoinen auto pihassa?
Varmasti liikennöitsijöitä on joka lähtöön ja osa pitää kaluston vimpan päälle kunnossa ja osalla se ei ole ihan niin justiinsa.. Toivoa sopii, että öljyt ja muut perusasiat on olleet kunnossa, jotta itse kone ei olisi ottanut ihteensä. Muut oheiskilkkeet saa tosiaan kohtalaisen pienelläkin vaivalla fiksattua, kuten (toivottavasti
) tässä autossa ovien aukaisunapit..
Only4pro kyseli toimiiko oven aukaisu piilonapista. Tänään pääsin testaamaan ja kyllä toimii! Ajelin auton tänään lähemmäksi kotia, jotta pääsee pikku hiljalleen irrottelemaan penkkejä ja ottamaan mittoja suunnitelmia varten. Lisäksi kävin ostamassa munalukolle lenkit, jotta sain ilman uusien reikien poraamisia kiinni. Nyt saa oven lukittua. Täytyy vielä ajan kanssa katsoa lukkopesiä tai sitten hommata se pinta-lukko mitä täällä ehdotettiin.
- j0ri =)


Varmasti liikennöitsijöitä on joka lähtöön ja osa pitää kaluston vimpan päälle kunnossa ja osalla se ei ole ihan niin justiinsa.. Toivoa sopii, että öljyt ja muut perusasiat on olleet kunnossa, jotta itse kone ei olisi ottanut ihteensä. Muut oheiskilkkeet saa tosiaan kohtalaisen pienelläkin vaivalla fiksattua, kuten (toivottavasti

Only4pro kyseli toimiiko oven aukaisu piilonapista. Tänään pääsin testaamaan ja kyllä toimii! Ajelin auton tänään lähemmäksi kotia, jotta pääsee pikku hiljalleen irrottelemaan penkkejä ja ottamaan mittoja suunnitelmia varten. Lisäksi kävin ostamassa munalukolle lenkit, jotta sain ilman uusien reikien poraamisia kiinni. Nyt saa oven lukittua. Täytyy vielä ajan kanssa katsoa lukkopesiä tai sitten hommata se pinta-lukko mitä täällä ehdotettiin.
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: Projekti slide-outin kera
Kyllä se tuo mja-667 oli, eikä siihen mikään merkityksellinen vika tullut. Kone lakkasi saamasta dieseliä kesken ajon, eikä minulle sitten sen enempää siitä selvinnyt. Sen aikaa kun se kulki se meni ihan nätisti ikäänsä nähden, eikä mun mielestä hävennyt savonlinjan saman sarjan koritetuille autoille.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Pelkkä lukkopesä paikallisessa lukkokaupassa (porissa) oli muistaakseni 116€ ja sellanen rasiallinen pintalukko 136€, tänään kysyin. Oisin tarvinnu kotio yhen, mutta mietin vielä eri veihtoehtoja, kun tuo hinta ei oikeen kuulosta hyvältä.j0ri kirjoitti: Only4pro kyseli toimiiko oven aukaisu piilonapista. Tänään pääsin testaamaan ja kyllä toimii! Ajelin auton tänään lähemmäksi kotia, jotta pääsee pikku hiljalleen irrottelemaan penkkejä ja ottamaan mittoja suunnitelmia varten. Lisäksi kävin ostamassa munalukolle lenkit, jotta sain ilman uusien reikien poraamisia kiinni. Nyt saa oven lukittua. Täytyy vielä ajan kanssa katsoa lukkopesiä tai sitten hommata se pinta-lukko mitä täällä ehdotettiin.
- j0ri =)
Mulla on tuossa Deltassa sellanen "boda"-turvalukon reikä ulkona ja läpällinen reikä sisällä, mutta lukkopesä puuttuu. Täytyy selvittää mitä sellanen maksaa.
ps. ihan pätevältähän tuo bussisi vaikuttaa, kun pyllymäjellä on kalustoa laidasta laitaan, ainakin pari vuotta sitten oli, kun kävin kauhistelemassa kalustoa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Kattelin tollasta pinta-asennettavaa lukkoa (ei ollut abloy mutta vastaava) rautakaupassa hinta oli jotain vajaa 70€ 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Melkeen 5 sataa mummua on sellasesta peltipurkista liikaaBussiton kirjoitti:Kattelin tollasta pinta-asennettavaa lukkoa (ei ollut abloy mutta vastaava) rautakaupassa hinta oli jotain vajaa 70€

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jopa tuo aika juoksee. Tosiaan koti-isänä tässä olen viime viikot ollut, joten suurin osa ajasta on mennyt konttausikäisen perässä juosten ja toista poikaa eskariin kuskaten (ei bussilla sentääs
). Kaiken kukkuraksi aloitettiin sitten asunnonvaihto-urakkakin, joten kiinteistövälittäjiä on tullut kovasti kiusattua.. Sanoisin että töissä ollessa oli jonkin verran rennompaa..
Mutta yritetään välillä lisäillä autoon liittyviä tapahtumia.
Miltei kaikki penkit on poistettu. Jätin eteen kaksi riviä, vaikkakin tarkoitus on myöhemmin pistää sohvaa tms.
Kierroslukumittari lähti toimimaan kun tarkastin konetilasta löytyvän sulakkeen, joka oli entinen ja meni vaihtoon.
Mittoja on otettu sisältä ja ulkoa jo aika paljon. Olen palautellut mieliin n. 8-9 vuotta sitten käyttämääni 3D cadiä ja yritellyt mallintaa bussia
Ajattelin, että saisin näin parhaiten suunniteltua liuku-erskat ja toki muutenkin auton sisältöä. Alkutaipaleilla vasta ollaan mallinnuksessa, mutta hiljalleen tämäkin etenee.. Tosin taitaa ohjelman trial-version kokeiluaika lähetä aika nopsaan..
Webastossa ei ollut mitään eloa, siitä oli jonkin johtonivaskan liitin irti. Kytkin liittimen paikoilleen ja johan lähti käyttöpaneelin napista painamalla pumppu pörisemään ja vesi kiertämään. Ainut vaan, ettei värkki itsessään lähtenyt tulille, ei tullut pakoputkesta mitään ulos, eikä kyllä vesiputketkaan alkaneet lämmitä.
Pitäis selvittää mistä kiikastaa. Varmaan foorumilla olisi ohjetta mistä lähteä liikkeelle? Ehkä siinä on jokin suodatin minkä voisi tarkistaa ensin..
6 tuntia myöhemmin webaston testailusta selvisi syy, miksi johtonippu oli varmaankin irti. Satuin käväisemään autolla ja vesipumppu oli lähtenyt itsestään päälle! Onneksi akut eivät olleet kerinneet ihan tyhjäksi. Olen 99,8% varma, etten ollut jättänyt webaston ajastinta päälle, enkä myöskään webastoa itsessän.
Otin liittimen sitten vielä toistaiseksi irti..
Webaston lisäksi temppuilee myös sammutinnappi. Joskus se toimii ja joskus koneen käyntiäänessä huomaa pienen muutoksen nappia painaessa, mutta se ei kuitenkaan sammu. Itselläni ei ole minkään sortin tietoa kuinka sammutin kiisselivehkeissä edes toimii..
Jääkaapin kompuraa ei löytynyt eturenkaan edestä painesäiliön päältä. Teline oli murtunut, joten varmaan poistettu tai puonnut matkalla..
No, eipä sillä että sitä olisin mihinkään tarvinnut. Vähemmän tavaraa kaatopaikalle kuskattavaksi
Oven aukaisu/kiinni -laittonappia en ole kerinnyt vielä paljoa tutkimaan. Sen verran selvisi, että oven sisällä lukituksen tunnistavan kytkimen naksuttelu ei auta tilanteeseen. Aukaisin myös oven aukaisuhärvelin kotelon joka oli hyvin samanmoinen kuin only4pro:n kuvaama. Kaksi kytkintä siinä oli, joista toiseen meni vain yksi johto. Jotain siitä siis puuttuu. Yksi irtoinainen johto oli ilman liitintä ja toinen liittimen kanssa, mutta ainakaan tuon liitinjohdon tuikkaaminen vapaaseen kytkimen napaan ei auttanut. Pitäisi vielä tarkastaa toimiiko noiden kytkimien "viikset" oikein, kun olivat aika mutkilla. Eli tunnistaako ne oven asennot oikein.
Mulla oli oven lukituksena oven molemmin puolin karmeissa kiinni lenkkipaikat, joihin sain munalukolla tangon. Sitten löysin autosta Abloyn lukkopesän vasemman puolen hattuhyllyn ovesta (ei avainta). Totesin sen hyvin samanlaiseksi kuin oven alkuperäiset lukot, paitsi abloylukkoon voisi porata pienen reiän ja laittaa siihen suojalevyn niitillä tai ruuvilla ettei mene töhnät sisään. No tästähän sitten innoistuin ja kävin lukkoliikkeessä ostamassa toisen samanlaisen ja vanhan sarjoitin uuden mukaan.
Olisi voinut tutustua lukon toimintaan vähän enempi...
Muutoin tästä tuli hyvä, mutta avaimen saa lukosta pois vain, kuin lukko on lukittu -> ei hyvä
Sitten toinen kelju piirre, kun ovessa on kaksi lukkoa, molemmin puolin, toisen pitäisi toimia pelikuvana
Tosin tämä kai korjaantuisi, jos avaimen saisi pois lukossa sekä auki -asennoissa. Pitänee vielä käydä kysymässä lukkoliikkeessä, voiko tommoisen lukon modata niin, että avaimen saa pois myös auki -asennossa. Eipä menetys hirveän suuri ole jos ei onnistu, tuo uusi abloylukko taisi maksaa jotain 25-35 euroa ja vanhan sarjoitus 10e.
Tässä siis muutamia onnistumisia ja epäonnistumisa viime viikoilta. Aikaa vain on niukanlaisesti käytössä tässä rojektissa, mutta ehkä sekin vielä jossain vaiheessa muuttuu paremmaksi
Muutes vielä piti kysyä, kuinka usein ja pitkään pyörittelette autojanne, kun ne ovat seisomassa? Ilmeisesti niitä välillä tulisi käyttää lämpimäksi asti, että pysyvät kunnossa..?


Mutta yritetään välillä lisäillä autoon liittyviä tapahtumia.
Miltei kaikki penkit on poistettu. Jätin eteen kaksi riviä, vaikkakin tarkoitus on myöhemmin pistää sohvaa tms.
Kierroslukumittari lähti toimimaan kun tarkastin konetilasta löytyvän sulakkeen, joka oli entinen ja meni vaihtoon.
Mittoja on otettu sisältä ja ulkoa jo aika paljon. Olen palautellut mieliin n. 8-9 vuotta sitten käyttämääni 3D cadiä ja yritellyt mallintaa bussia

Webastossa ei ollut mitään eloa, siitä oli jonkin johtonivaskan liitin irti. Kytkin liittimen paikoilleen ja johan lähti käyttöpaneelin napista painamalla pumppu pörisemään ja vesi kiertämään. Ainut vaan, ettei värkki itsessään lähtenyt tulille, ei tullut pakoputkesta mitään ulos, eikä kyllä vesiputketkaan alkaneet lämmitä.

6 tuntia myöhemmin webaston testailusta selvisi syy, miksi johtonippu oli varmaankin irti. Satuin käväisemään autolla ja vesipumppu oli lähtenyt itsestään päälle! Onneksi akut eivät olleet kerinneet ihan tyhjäksi. Olen 99,8% varma, etten ollut jättänyt webaston ajastinta päälle, enkä myöskään webastoa itsessän.


Webaston lisäksi temppuilee myös sammutinnappi. Joskus se toimii ja joskus koneen käyntiäänessä huomaa pienen muutoksen nappia painaessa, mutta se ei kuitenkaan sammu. Itselläni ei ole minkään sortin tietoa kuinka sammutin kiisselivehkeissä edes toimii..
Jääkaapin kompuraa ei löytynyt eturenkaan edestä painesäiliön päältä. Teline oli murtunut, joten varmaan poistettu tai puonnut matkalla..


Oven aukaisu/kiinni -laittonappia en ole kerinnyt vielä paljoa tutkimaan. Sen verran selvisi, että oven sisällä lukituksen tunnistavan kytkimen naksuttelu ei auta tilanteeseen. Aukaisin myös oven aukaisuhärvelin kotelon joka oli hyvin samanmoinen kuin only4pro:n kuvaama. Kaksi kytkintä siinä oli, joista toiseen meni vain yksi johto. Jotain siitä siis puuttuu. Yksi irtoinainen johto oli ilman liitintä ja toinen liittimen kanssa, mutta ainakaan tuon liitinjohdon tuikkaaminen vapaaseen kytkimen napaan ei auttanut. Pitäisi vielä tarkastaa toimiiko noiden kytkimien "viikset" oikein, kun olivat aika mutkilla. Eli tunnistaako ne oven asennot oikein.
Mulla oli oven lukituksena oven molemmin puolin karmeissa kiinni lenkkipaikat, joihin sain munalukolla tangon. Sitten löysin autosta Abloyn lukkopesän vasemman puolen hattuhyllyn ovesta (ei avainta). Totesin sen hyvin samanlaiseksi kuin oven alkuperäiset lukot, paitsi abloylukkoon voisi porata pienen reiän ja laittaa siihen suojalevyn niitillä tai ruuvilla ettei mene töhnät sisään. No tästähän sitten innoistuin ja kävin lukkoliikkeessä ostamassa toisen samanlaisen ja vanhan sarjoitin uuden mukaan.
Olisi voinut tutustua lukon toimintaan vähän enempi...



Tässä siis muutamia onnistumisia ja epäonnistumisa viime viikoilta. Aikaa vain on niukanlaisesti käytössä tässä rojektissa, mutta ehkä sekin vielä jossain vaiheessa muuttuu paremmaksi

Muutes vielä piti kysyä, kuinka usein ja pitkään pyörittelette autojanne, kun ne ovat seisomassa? Ilmeisesti niitä välillä tulisi käyttää lämpimäksi asti, että pysyvät kunnossa..?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Unohtu vielä äskeisestä, Myllymäen tarrat olen myöskin miltei kokonaan jo poistellut. Jäljellä on kyljissä myllyn kuvat joissa on hitosti pieniä yksittäisiä paloja... Kynnet verillä näitä sais raaputella.. Onko kokemusta, pehmiääkö liima jos kuumailmapuhaltimella lämmittelis?
Sataako kattoluukuista sisään jos ne on auki ja sattuisi oikein kova sade ja tuuli? En ole kehdannut jättää niitä auki, mutta kattokanavan puhaltimien kopat otin auki ja käsin aukaisin niiden luukut. Niissä näkyy olevan enempi suojaa sateelta ja tuiverrukselta. Toinen luukku oli todella tiukka, liekkö paineilmasylinteri tullut tiensä päähän. Jospa voitelu ja käyttö elvyttäisi sen.
Sataako kattoluukuista sisään jos ne on auki ja sattuisi oikein kova sade ja tuuli? En ole kehdannut jättää niitä auki, mutta kattokanavan puhaltimien kopat otin auki ja käsin aukaisin niiden luukut. Niissä näkyy olevan enempi suojaa sateelta ja tuiverrukselta. Toinen luukku oli todella tiukka, liekkö paineilmasylinteri tullut tiensä päähän. Jospa voitelu ja käyttö elvyttäisi sen.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Ilman muuta kannattaa käyttää tota kuumailmapuhallinta
lähtee sen jälkeen teipit tosi herkästi, on meinaan tullut kokeiltua 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Olipas tullut asiaa tähän ketjuun, vastaan mitä muistan.j0ri kirjoitti:Unohtu vielä äskeisestä, Myllymäen tarrat olen myöskin miltei kokonaan jo poistellut. Jäljellä on kyljissä myllyn kuvat joissa on hitosti pieniä yksittäisiä paloja... Kynnet verillä näitä sais raaputella.. Onko kokemusta, pehmiääkö liima jos kuumailmapuhaltimella lämmittelis?
Sataako kattoluukuista sisään jos ne on auki ja sattuisi oikein kova sade ja tuuli? En ole kehdannut jättää niitä auki, mutta kattokanavan puhaltimien kopat otin auki ja käsin aukaisin niiden luukut. Niissä näkyy olevan enempi suojaa sateelta ja tuiverrukselta. Toinen luukku oli todella tiukka, liekkö paineilmasylinteri tullut tiensä päähän. Jospa voitelu ja käyttö elvyttäisi sen.
Kattoluukut on ollut itsellä auki, isolla tai puolessa välissä, eikä ole länsirannikon myrskyissä vesi tullut sisään. Vesi meinas tulla kattokanavasta, juuri niistä läpällisistä, tiivistys kattoon ja ne kotelothan on aivan ala-arvoiset ainakin delta 50:ssa, kun olivat ruostuneet pystysaumoista lähes puhki. No takaa vuoti ja sieltä poistin ne kokonaan. Nehän puhaltaa sisään, joten huonot painovoimaiseen ilmanvaihtoon, kattokanavien kautta varsinkin. Niitä läppiä pitää kiinni jousikuorma joka työntää sylinerin pitkäksi, se kumotaan ilmasylinterillä (paine painaa sen kasaan) kun on painetta. Näin delta 50:ssä.
Tarrat lähtee n.50x helpommin kun lämmittää, saa lämmittää lähes kuplivaksi sen tarran, ja silti voi vetää irti isoja slaikkareita, lisäksi varovasti siklillä avustaa, niin ei mene kynnet. Jos lämmittää liikaa niin vaarana on tempasta siklillä myös maalia mukaan. Kokeilemalla oppii.
Webaston kiertovesipumpun saa päälle ikuisiksi ajoiksi, mutta webasto lähtee päälle jos lähtee. Se muistaakseni yrittää pari kertaa ja sitten luovuttaa. Eli jotain häikkää siellä on, itse korjasin "ehjän" juuri, kun hassusti lähti välillä päälle ja välillä ei. Viaksi löytyi päin peetä tehty liitos koripalkin päällä jonne ei nähnyt, mutta paljastui kun revin voimalla piuhaa webastolta akulle seuratessani.
Harmi toi sun lukkosekoilu, kun ei mennyt ihan putkeen. Mutta ihmeen halpa liike siellä teillä!
Ite käytän autoa lähes viikottain ja jos tytär sen näkee niin tulee kyytiin ja sanoo että ajetaan. No mitä 3v nappisilmälle voit, pakko ajella pihalla ja peretellä, mikä kyllä tuntus tekevän hyvää autolle. Mutta kyllä sillä pitäs ajaa enemmän, ja käyttämällä ei ainakaan mun autoa saa kuin haaleaksi

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Projekti slide-outin kera
Jos 112:ssa on sama systeemi kuin 113:ssa niin koneen päällä on solenoidi joka vetää sammutinvipua (vipu taitaa sitten katkaista polttoaineensyötön tms.). Omassakin aikaisemmin jumi niin että sammutin jää sammutus asentoon ja palautuu vain jos kädellä vetää tangosta. Eli solenoidi irti, puhdistus/kunnostus niin eiköhän se ala toimimaanj0ri kirjoitti:Webaston lisäksi temppuilee myös sammutinnappi. Joskus se toimii ja joskus koneen käyntiäänessä huomaa pienen muutoksen nappia painaessa, mutta se ei kuitenkaan sammu. Itselläni ei ole minkään sortin tietoa kuinka sammutin kiisselivehkeissä edes toimii..

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Projekti slide-outin kera
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.