Ihme katkaisimet
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Ihme katkaisimet
Mitähän mahtaa terhä Volvon kojelaudassa seuraavat kaikaisimet:
1. "Öljypolttimen kuva", ryhmitelty samaan puhallinkatkaisijoinden kanssa.
2. "Lumihiutale". Autossa ei ilmastointia.
3. "Pumpun kuva", siipipyörä putken sisällä
Mitähän nuo mahtavat kytkeä päälle? Olisi kiva tietää...
1. "Öljypolttimen kuva", ryhmitelty samaan puhallinkatkaisijoinden kanssa.
2. "Lumihiutale". Autossa ei ilmastointia.
3. "Pumpun kuva", siipipyörä putken sisällä
Mitähän nuo mahtavat kytkeä päälle? Olisi kiva tietää...
Re: Ihme katkaisimet
Webasto, jääkaappi ja patteriveden kiertovesipumppu. Melko todennäköisesti. Tai sitten jotain ihan muuta jos on korvattu rikkinäinen katsoja ensimmäisellä käteen osuneella.
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Kyllä nämä samat esiintyvät myös useissa muissa samanlaisissa autoissa.
Missä tuo jääkaappi yleensä sijaitsee? Ja onko se ylensä linja-autoissa?
Entä voiko noita symboleja uusia, vai täytyykö vaihtaa koko katkaisija? Ainakin ovista on symbolit kateissa, ja muista hiukan kuluneet, mutta selvää saa.
Onko tuo webaston nappi pakko-ohjaus webastolle, sillä sille on myös kello?
Missä tuo jääkaappi yleensä sijaitsee? Ja onko se ylensä linja-autoissa?
Entä voiko noita symboleja uusia, vai täytyykö vaihtaa koko katkaisija? Ainakin ovista on symbolit kateissa, ja muista hiukan kuluneet, mutta selvää saa.
Onko tuo webaston nappi pakko-ohjaus webastolle, sillä sille on myös kello?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ihme katkaisimet
Hyvin pitkälti on samat symbolit mitä itse olen nähnyt, kyseiset namiskat on pääsääntöisesti koritehtaan jäljiltä.Sähkö ja putkimies kirjoitti:Kyllä nämä samat esiintyvät myös useissa muissa samanlaisissa autoissa.
Missä tuo jääkaappi yleensä sijaitsee? Ja onko se ylensä linja-autoissa?
Entä voiko noita symboleja uusia, vai täytyykö vaihtaa koko katkaisija? Ainakin ovista on symbolit kateissa, ja muista hiukan kuluneet, mutta selvää saa.
Onko tuo webaston nappi pakko-ohjaus webastolle, sillä sille on myös kello?
Jääkaappi on yleensä oven pielessä, joko edessä tai takana, kokoa n.50-80l eli pitäisi olla havaittavissa, mutta ei ole läheskään kaikissa.
Symbolin kytkimeen voi käsittääkseni vaihtaa, mutta itse en tohtinut napin takaa työntää niin kovaa että olisi irronnut, mutta irtosymboleja olen nähnyt.
Webaston nappi on "pakko-ohjaus" jolla voi pyörittää kiertovesipumppua tai koko vehjettä -> ajaa kellon ohi, mutta sammuttaessa kello jää voimaan jos nuppi ylhäällä tai digikellossa jotain muuta.
Kokeilemalla olen nämä omasta autosta selvittänyt ja pelaa.
ps.kuva namiskoista ois kiva

-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Kuvaa ei valitettavasti ole saatavilla, mutta voin tarkentaa hiukan.
Tuossa yhdessä on se siipipyörä putken sisällä, ja tarkennan vielä että siinä on päällä "vesitippa". Eli kiertovesipumppu se olisi.
Asennetaanko jääkaapille aina katkaisja ja johdotus, vaikka sitä ei olisi?
Tuossa yhdessä on se siipipyörä putken sisällä, ja tarkennan vielä että siinä on päällä "vesitippa". Eli kiertovesipumppu se olisi.
Asennetaanko jääkaapille aina katkaisja ja johdotus, vaikka sitä ei olisi?
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Ihme katkaisimet
jees kyllä aina laitetaan varaus katkaisijoille.
sen siipipyörän katkaisijan tarkoitus on saada wepasto toimimaan esimerkiksi kesällä kun lämmöt nousee.
jotkut liikennötsijät on ruksannut sen kun ovat tilannut auton.
sitten kun joku katkaisija lakkaa toimimasta niin liitetään johonkin toiseen katkaisijaa.
sen siipipyörän katkaisijan tarkoitus on saada wepasto toimimaan esimerkiksi kesällä kun lämmöt nousee.
jotkut liikennötsijät on ruksannut sen kun ovat tilannut auton.
sitten kun joku katkaisija lakkaa toimimasta niin liitetään johonkin toiseen katkaisijaa.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
Re: Ihme katkaisimet
Ainakin lahtelaisissa koreissa on webastosta riippumaton ja siihen liittymätön vesipumppu juuri tuommoisella käsikäyttönappulalla. Sillä saa kovimmalla pakkasella veden virtaamaan pattereissa ja kattokanavissakin vähän rivakammin, ja toisaalta tauon aikana saa sillä saa pidettyä matkustamon lämpimänä vaikka moottori ja webasto onkin sammuksissa. Sillä saa kätevästi myös akun tyhjäksi jos sen unohtaa päälle...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Ihme katkaisimet
Minulla on lahtelainen, on tuo pumppu samassa tilassa kun webasto, ja sähköt tulee webaston laatikosta. Katkaisin löytyy kojelaudasta, mutta senkin piuhat menee webaston boksiin...Wonderi kirjoitti:Ainakin lahtelaisissa koreissa on webastosta riippumaton ja siihen liittymätön vesipumppu juuri tuommoisella käsikäyttönappulalla. Sillä saa kovimmalla pakkasella veden virtaamaan pattereissa ja kattokanavissakin vähän rivakammin, ja toisaalta tauon aikana saa sillä saa pidettyä matkustamon lämpimänä vaikka moottori ja webasto onkin sammuksissa. Sillä saa kätevästi myös akun tyhjäksi jos sen unohtaa päälle...
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Selvä..
Mikäs toi SafeMatic on? Katkaisimen paikalla. Siinä on valot A, B, ja P ja nappula. Auto sammutettuna se on ihan pimee, kun käynistää niin alkaa vilkuttamaan P valoa?
Mikäs toi SafeMatic on? Katkaisimen paikalla. Siinä on valot A, B, ja P ja nappula. Auto sammutettuna se on ihan pimee, kun käynistää niin alkaa vilkuttamaan P valoa?
Re: Ihme katkaisimet
Automaattirasvari. Jos harvakseen vilkahtaa niin toimii niin kuin pitääkin. Jos vilkuttaa tiheään niin rasvapytty on tyhjänä. Nappia painamalla saa käskettyä ylimääräisen annoksen voitelua.Sähkö ja putkimies kirjoitti:Selvä..
Mikäs toi SafeMatic on? Katkaisimen paikalla. Siinä on valot A, B, ja P ja nappula. Auto sammutettuna se on ihan pimee, kun käynistää niin alkaa vilkuttamaan P valoa?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ihme katkaisimet
Menee nyt alkuperäisestä aiheesta jo ohi, mutta tuon keskusrasvarin varaan ei kannata voitelua jättää. Omassa autossakin sellainen oli, ja tuntui toimivankin. Tuli kerran katseltua auton alustaa tarkemmin ja monta rasvaputkea oli irti, poikki tai tukossa. Vaihdoin nipat paikalle ja kun näillä ajoilla viitsii edes kerran vuodessa ryömiä tuonne alle rasvaprässin kanssa niin OK.Wonderi kirjoitti:Automaattirasvari. Jos harvakseen vilkahtaa niin toimii niin kuin pitääkin. Jos vilkuttaa tiheään niin rasvapytty on tyhjänä. Nappia painamalla saa käskettyä ylimääräisen annoksen voitelua.Sähkö ja putkimies kirjoitti:Selvä..
Mikäs toi SafeMatic on? Katkaisimen paikalla. Siinä on valot A, B, ja P ja nappula. Auto sammutettuna se on ihan pimee, kun käynistää niin alkaa vilkuttamaan P valoa?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Kannattaa pistää heti kättelyssä lisää voiteluainetta säiliöön. Jos rasvari on liian kauan pois pelistä on lompakko hyvin äkkiä huomattavasti ohkasempi.
Säiliöön laitetaan NLGI00-0 luokan voiteluainetta, paksua vaseliinia ei sovi laittaa.
Opiskele tuolta laitteen toiminta
http://www.skf.com/files/514788.pdf
Säiliöön laitetaan NLGI00-0 luokan voiteluainetta, paksua vaseliinia ei sovi laittaa.
Opiskele tuolta laitteen toiminta
http://www.skf.com/files/514788.pdf
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Ihme katkaisimet
Ja tietysti se että toimivakaan automaattirasvari ei osaa rasvata esim. kardaanin niveliä ja muita liikkuvaisia paikkoja vaan vaatii alla ryömimistä.
Re: Ihme katkaisimet
Tämä lie yksi syy, miksi keskusvoitelulaite (eli rasvari) ainakin linja-autokalustossa jäi unholaan jo 90-luvun alkupuolella hyvin yleisesti. Toisin sanoen, samalla vaivalla kun auton alle joutuu kuitenkin menemään, rasvaa sitten nekin kohteet minne keskusvoitelujärjestelmäkin pääsisi käsiksi.Wonderi kirjoitti:Ja tietysti se että toimivakaan automaattirasvari ei osaa rasvata esim. kardaanin niveliä ja muita liikkuvaisia paikkoja vaan vaatii alla ryömimistä.
80-luvulla näitä laitteita autoihin vielä hankittiin jossain määrin, mutta 90-luvulle tultaessa ainakin pitkän matkan autoissa alkoi käydä harvinaiseksi varusteeksi. Tämän päivän uusissa autoissa sellaiselle ei toki enää ole tarvettakaan, kun rasvattavien kohteiden määrä on romahtanut takavuosista.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Safematic on ainoa rasvari joka toimii. Siksi kannattaa tarkistaa sen toiminta ja rasvaputkien kunto.
Kannattaa irroittaa kaikki rasvaputket ja pumpata käsin ohjainpainiketta painelemalla kymmeniä kertoja, kaikista putkista pitäisi tulla rasva.
Matkailukäytössä kannattaa paineistuväliä pienentää, koska autolla ajetaan ammattikäyttöön verrattuna todella vähän.
Kannattaa irroittaa kaikki rasvaputket ja pumpata käsin ohjainpainiketta painelemalla kymmeniä kertoja, kaikista putkista pitäisi tulla rasva.
Matkailukäytössä kannattaa paineistuväliä pienentää, koska autolla ajetaan ammattikäyttöön verrattuna todella vähän.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Mistäs sen tietää milloin se rasvaa?
Googlasin ja kuulemma kun P valo palaa, niin se rasvaa. Ei kai se vaan rasvaa kerran sekunnissa?
Ja mitä nuo A ja B on?
Kävin ostamassa raskaan kaluston huoltoliikkeestä rasvapytyn SafeMatic rasvariin, ja panin sinne rasvaa. Oli vielä jäljellä.
Rasvaa näyttää tulevan joka paikkaan runsaasti kun painelee nappia, kokeilin irroitella putkia ja panin käyntiin ja painelin niin oli tullut aika reilusti rasvaa.
Panin nyt putket kiinni, mutta miten tuota rasvauksen määrää voidaan säädellä?
Ai niin - ja mikä virka on "Jäähd. Tuul." napilla? Se ohjaa moottorin jäähdytyspuhallinta, mutta siinähän on termostaatti kun se lähtee käyntiin ilman napin painelua. Onko se joku superylämäkilisäjäähdytys nappi?
Ja webaston käytöstä yksi kysymys?
Webasto on kytketty moottorista pattereille menevään linjaan t-haaralla ja molemmin puolin t-haaraa on magneettiventtiilit. Webastolta menee paluulinja syylärin alaputkeen. Webaston pumppu pumppaa syylärin alaputkeen päin.
Nythän meillä on kojelaudassa tuo "öljypoltin" nappi, ja sen vieressä sitten kaksi nappia joilla voi painaa toisella moottorin ja toisella patterit/kattokanavat/kennopuhaltimet lämpenemään webaston / taukopumpun (se siipipyörä) voimalla kun moottori on pysäytettynä. Moottorin käydessä ei ole mitään merkitystä missä asenossa nappulat on, kaikki magneettiventtiilit on auki.
Näissä on symbolina sellainen männän / kiertokangen kuva ja lämpöväreilyä ja sitten kolme ukkoa ja lämpöväreily.
Nyt kuitenkin arvelisin, että talvella kun on oltu pysähdyksissä, täytyy pysäyttää webasto ja antaa nesteen jäähtyä ja sitten painaa moottorin lämpö päälle ja sitten käynnistää webasto uudelleen ettei moottoriin tule lämpöiskua?
Vai kestääkö moottori sellaista? Edelliseen autoon minun piti tehdä tällainen kytkentä itse, tässä se on jo webaston asentajan toimesta. No siinä autossa sitä ei koskaan tarvittu, myytiin melko heti poies.
Mulla on vielä bussin istuimet ja kaikki paikallaan. Mitä oon nyt autossa touhunnu niin äkkiä tuntuu webasto pamauttavan auton lämpöseks. 5 minuuttia se pauhaa, niin jo on nesteet kuumina. Moottorin kanssa ottaa reilut 10 min.
Googlasin ja kuulemma kun P valo palaa, niin se rasvaa. Ei kai se vaan rasvaa kerran sekunnissa?
Ja mitä nuo A ja B on?
Kävin ostamassa raskaan kaluston huoltoliikkeestä rasvapytyn SafeMatic rasvariin, ja panin sinne rasvaa. Oli vielä jäljellä.
Rasvaa näyttää tulevan joka paikkaan runsaasti kun painelee nappia, kokeilin irroitella putkia ja panin käyntiin ja painelin niin oli tullut aika reilusti rasvaa.
Panin nyt putket kiinni, mutta miten tuota rasvauksen määrää voidaan säädellä?
Ai niin - ja mikä virka on "Jäähd. Tuul." napilla? Se ohjaa moottorin jäähdytyspuhallinta, mutta siinähän on termostaatti kun se lähtee käyntiin ilman napin painelua. Onko se joku superylämäkilisäjäähdytys nappi?
Ja webaston käytöstä yksi kysymys?
Webasto on kytketty moottorista pattereille menevään linjaan t-haaralla ja molemmin puolin t-haaraa on magneettiventtiilit. Webastolta menee paluulinja syylärin alaputkeen. Webaston pumppu pumppaa syylärin alaputkeen päin.
Nythän meillä on kojelaudassa tuo "öljypoltin" nappi, ja sen vieressä sitten kaksi nappia joilla voi painaa toisella moottorin ja toisella patterit/kattokanavat/kennopuhaltimet lämpenemään webaston / taukopumpun (se siipipyörä) voimalla kun moottori on pysäytettynä. Moottorin käydessä ei ole mitään merkitystä missä asenossa nappulat on, kaikki magneettiventtiilit on auki.
Näissä on symbolina sellainen männän / kiertokangen kuva ja lämpöväreilyä ja sitten kolme ukkoa ja lämpöväreily.
Nyt kuitenkin arvelisin, että talvella kun on oltu pysähdyksissä, täytyy pysäyttää webasto ja antaa nesteen jäähtyä ja sitten painaa moottorin lämpö päälle ja sitten käynnistää webasto uudelleen ettei moottoriin tule lämpöiskua?
Vai kestääkö moottori sellaista? Edelliseen autoon minun piti tehdä tällainen kytkentä itse, tässä se on jo webaston asentajan toimesta. No siinä autossa sitä ei koskaan tarvittu, myytiin melko heti poies.
Mulla on vielä bussin istuimet ja kaikki paikallaan. Mitä oon nyt autossa touhunnu niin äkkiä tuntuu webasto pamauttavan auton lämpöseks. 5 minuuttia se pauhaa, niin jo on nesteet kuumina. Moottorin kanssa ottaa reilut 10 min.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ihme katkaisimet
Rasvarista en tiedä mitää, mutta webastosta ja puhaltimesta jotain.Sähkö ja putkimies kirjoitti:Mistäs sen tietää milloin se rasvaa?
Googlasin ja kuulemma kun P valo palaa, niin se rasvaa. Ei kai se vaan rasvaa kerran sekunnissa?
Ja mitä nuo A ja B on?
Kävin ostamassa raskaan kaluston huoltoliikkeestä rasvapytyn SafeMatic rasvariin, ja panin sinne rasvaa. Oli vielä jäljellä.
Rasvaa näyttää tulevan joka paikkaan runsaasti kun painelee nappia, kokeilin irroitella putkia ja panin käyntiin ja painelin niin oli tullut aika reilusti rasvaa.
Panin nyt putket kiinni, mutta miten tuota rasvauksen määrää voidaan säädellä?
Ai niin - ja mikä virka on "Jäähd. Tuul." napilla? Se ohjaa moottorin jäähdytyspuhallinta, mutta siinähän on termostaatti kun se lähtee käyntiin ilman napin painelua. Onko se joku superylämäkilisäjäähdytys nappi?
Ja webaston käytöstä yksi kysymys?
Webasto on kytketty moottorista pattereille menevään linjaan t-haaralla ja molemmin puolin t-haaraa on magneettiventtiilit. Webastolta menee paluulinja syylärin alaputkeen. Webaston pumppu pumppaa syylärin alaputkeen päin.
Nythän meillä on kojelaudassa tuo "öljypoltin" nappi, ja sen vieressä sitten kaksi nappia joilla voi painaa toisella moottorin ja toisella patterit/kattokanavat/kennopuhaltimet lämpenemään webaston / taukopumpun (se siipipyörä) voimalla kun moottori on pysäytettynä. Moottorin käydessä ei ole mitään merkitystä missä asenossa nappulat on, kaikki magneettiventtiilit on auki.
Näissä on symbolina sellainen männän / kiertokangen kuva ja lämpöväreilyä ja sitten kolme ukkoa ja lämpöväreily.
Nyt kuitenkin arvelisin, että talvella kun on oltu pysähdyksissä, täytyy pysäyttää webasto ja antaa nesteen jäähtyä ja sitten painaa moottorin lämpö päälle ja sitten käynnistää webasto uudelleen ettei moottoriin tule lämpöiskua?
Vai kestääkö moottori sellaista? Edelliseen autoon minun piti tehdä tällainen kytkentä itse, tässä se on jo webaston asentajan toimesta. No siinä autossa sitä ei koskaan tarvittu, myytiin melko heti poies.
Mulla on vielä bussin istuimet ja kaikki paikallaan. Mitä oon nyt autossa touhunnu niin äkkiä tuntuu webasto pamauttavan auton lämpöseks. 5 minuuttia se pauhaa, niin jo on nesteet kuumina. Moottorin kanssa ottaa reilut 10 min.
Se "Jäähd. Tuul." nappi on sitä varten että voi laittaa puhalluksen jo ennen kuin ajetaan isoa ajoa, eli kun lämpökytkin pistää flektit puhaltamaan, voi olla "myöhäistä" että kerkee jäähdyttää. Eli sillä voi ennakoida jos tietää että ajaa norjassa täydessä kuormassa suurimman mäen ylös. Kulkurikäytössä tuskin tarvii.
Webastossa sulla loistava moottorin ja matkustamon jakokytkin. Itsellä kun webaston täräyttää päälle, alkaa moottori ja kabiini lämmetä. Mutta hupikäytössä olisi kiva jos olisi tuollainen kytkin kuin sinulla, että lämmittäisi vain pirttiä, ei menisi lämpöä harakoille (moottorille). Toisaalta kun kylmästä haluaa auton käyntiin, niin olisi kiva lämmittää se moottori ennen kuin pyöräyttää käyntiin, mutta minun tapauksessa lämpiää myös pirtti ja se hidastaa moottorin lämpiämistä. Eli sulla voi valita kumpaa lämmittää vai molempia!
En usko lämpöshokkeihin, mutta viisaammat korjatkoon. Se webasto puskee n.90c vettä max. ja henk.koht. en usko että moottori parkissa olon jälkeen kilahtaa jos kierron siirtää myös moottorille, patterilinjaston ollessa jo kuuma. Tietysti jos ulkona on -20 (eikä konetta olla käytetty useaan tuntiin) ja sinne lurauttaa 90c vettä niin se voi tehdä kipeää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Ihme katkaisimet
Kyllä nuo lämpöshokit kannattaa pitää mielessä jollei housuissa satu olemaan sen mallinen perstasku että kävellessä haittaaReddewil kirjoitti: En usko lämpöshokkeihin, mutta viisaammat korjatkoon. Se webasto puskee n.90c vettä max. ja henk.koht. en usko että moottori parkissa olon jälkeen kilahtaa jos kierron siirtää myös moottorille, patterilinjaston ollessa jo kuuma. Tietysti jos ulkona on -20 (eikä konetta olla käytetty useaan tuntiin) ja sinne lurauttaa 90c vettä niin se voi tehdä kipeää.


- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Tuossa mun postaamassa linkissä on vastaukset näihin kysymyksiin.Sähkö ja putkimies kirjoitti:Mistäs sen tietää milloin se rasvaa?
Googlasin ja kuulemma kun P valo palaa, niin se rasvaa. Ei kai se vaan rasvaa kerran sekunnissa?
Ja mitä nuo A ja B on?
Kävin ostamassa raskaan kaluston huoltoliikkeestä rasvapytyn SafeMatic rasvariin, ja panin sinne rasvaa. Oli vielä jäljellä.
Rasvaa näyttää tulevan joka paikkaan runsaasti kun painelee nappia, kokeilin irroitella putkia ja panin käyntiin ja painelin niin oli tullut aika reilusti rasvaa.
Panin nyt putket kiinni, mutta miten tuota rasvauksen määrää voidaan säädellä?
Juuri näin, sillä voi tehostaa jäähdytystä jo hyvissä ajoin ennen raskasta kuormitusta.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Ai niin - ja mikä virka on "Jäähd. Tuul." napilla? Se ohjaa moottorin jäähdytyspuhallinta, mutta siinähän on termostaatti kun se lähtee käyntiin ilman napin painelua. Onko se joku superylämäkilisäjäähdytys nappi?
Mitenköhän nestekierto patteripiirissä toimii, jos moottori ja webasto ovat yhtä aikaa käynnissä ja venttiilit auki.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Ja webaston käytöstä yksi kysymys?
Webasto on kytketty moottorista pattereille menevään linjaan t-haaralla ja molemmin puolin t-haaraa on magneettiventtiilit. Webastolta menee paluulinja syylärin alaputkeen. Webaston pumppu pumppaa syylärin alaputkeen päin.
Valokuvat selvittäis kummasti näitä symboleita.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Nythän meillä on kojelaudassa tuo "öljypoltin" nappi, ja sen vieressä sitten kaksi nappia joilla voi painaa toisella moottorin ja toisella patterit/kattokanavat/kennopuhaltimet lämpenemään webaston / taukopumpun (se siipipyörä) voimalla kun moottori on pysäytettynä. Moottorin käydessä ei ole mitään merkitystä missä asenossa nappulat on, kaikki magneettiventtiilit on auki.
Näissä on symbolina sellainen männän / kiertokangen kuva ja lämpöväreilyä ja sitten kolme ukkoa ja lämpöväreily.
Kolme ukkoa viittaa matkustamon lämmitykseen, mutta "männästä" tai "kiertokangesta" en osaa sanoa mitään
Paukkupakkasilla saattaa olla aiheellista olla hieman varovainen, tuleehan siinä melkoinen lämpöshokki jos kuumaa nestettä päästetään kylmään lohkoon.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Nyt kuitenkin arvelisin, että talvella kun on oltu pysähdyksissä, täytyy pysäyttää webasto ja antaa nesteen jäähtyä ja sitten painaa moottorin lämpö päälle ja sitten käynnistää webasto uudelleen ettei moottoriin tule lämpöiskua?
Vai kestääkö moottori sellaista? Edelliseen autoon minun piti tehdä tällainen kytkentä itse, tässä se on jo webaston asentajan toimesta. No siinä autossa sitä ei koskaan tarvittu, myytiin melko heti poies.
Rakennetta näkemättä saattaa kuitenkin olla niin, että vaikka kierto moottorille on suljettu, lämpenee moottori kuitenkin hieman.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Ihme katkaisimet
Ja jos et lämmitä öljysäiliötä kun ulkona enemmän pakkasta kuin -20 c sanoo Volvo B10M kampiakseli POKSIRJA kirjoitti:Kyllä nuo lämpöshokit kannattaa pitää mielessä jollei housuissa satu olemaan sen mallinen perstasku että kävellessä haittaaReddewil kirjoitti: En usko lämpöshokkeihin, mutta viisaammat korjatkoon. Se webasto puskee n.90c vettä max. ja henk.koht. en usko että moottori parkissa olon jälkeen kilahtaa jos kierron siirtää myös moottorille, patterilinjaston ollessa jo kuuma. Tietysti jos ulkona on -20 (eikä konetta olla käytetty useaan tuntiin) ja sinne lurauttaa 90c vettä niin se voi tehdä kipeää., on tuo valurauta nimittäin sellaista ainetta ettei juuri veny vaan paukkuu ja mitä kylmempää on sen vähemmän suostuu venymään . Lisäksi ainakin volvomiesten kannattaa pitää pakkasessa mielessä että vaikka moottori on lämmitetty webastolla lämpimäksi niin öljyt säiliössä on edelleen -20 , tai jotain muuta mitä ulkona tarjolla , ja kierrättää konetta varovasti ja öljynpaineita seuraillen ennen kuin öljytkin on saaneet lämpöä

Pitää silloin käyttää Öljysäiliön lämmitintä = 230V sähköllä.








Tässä miten minulla on jäähdyttäjän vesikierrot hoidettu:
Vaihtoehdot on että Webasto lämmittää



KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Joo siis noi kaksi symbolia on tiedossa, tuo kolme ukkoa ja lämpöväreilyä on matkustamon lämmitys webastolla kun moottori pysäytettynä ja sitten se kuva missä on niinkuin mäntä kiertokangessa ja lämpöväreilyä on moottorin lämmitys webastolla. Moottorin käydessä siis molemmat venttiilit auki eli nappuloilla ei vaikutusta.
Patterit ja webasto pelaa hienosti moottorin käydessä kun joku sitä kysyi. Moottorista tuleva neste jakautuu webastolle ja pattereille t-haarassa. Molemmista syylärin alaputkeen. Toki välissä on kiertovesipumppuja, mm. taukopumppu lämmitykselle menevässä linjassa (siipipyöränappi) ja kattokanavalämmityksen kiertovesipumppu.
Kovemmilla pakkasilla webaston käydessä ei neste jotenkin riitä pattereihin, jolloin painamme tuota siipipyöränappulaa ja taas lämpenee.
No Volvo B10M tämä on, joten siis ei voi talvella lähteä Webaston voimalla liikenteeseen? Auttaako että starttaa samalla kun painaa pysäytysnappia kunnes öljynpaine alkaa nousta ja sitten vasta starttaa tulile? Ilmeisesti moottorin lämmitys on tehtävä siten, että webasto pysäyetään hyvissä ajoin ja taukopumpulla kierrätellään nesteista ylimääräiset lämmöt pois ja sitten kierto moottoriin päälle ja webasto tulille.
Toi vesikierto on juuri samanlainen kuin tuossa kuvassa, mutta hanojen tilalla on magneettiventtiilit. Rakensin tällaisen edelliseen autoon, mutta tässä se olikin jo valmiina.
Tähän olen laittanut koriakut erikseen ja Jantronic laturin jolloin sisävalot, taukopumppu, webasto, lämpöpuhaltimet, kattokanavatuuletus ym. korilaitteet on kytketty koriakuille. Näin voi huoletta käyttää ilman pelkoa akkujen tyhjenemisestä.
Toi on ihan helppo jälkiasennuksena tehdä mm. Lahti koriin. Etsitään se ilmanpoistosäiliö, siitä alhaalta lähtevään putkeen t-haara ja molemmin puolin magneettiventtiilit tai hanat, miten haluaa, ja siitä sitten webastolle putki ja webastolta syylärin alaputkeen. Liitäntä syylärin alaputkeen pitää tehdä niin, että patterikierron paluu on melko lähellä ettei tuu kauheeta lämpöhävikkiä.
Monesti laitos on asennettu pattereille menevään putkeen sarjaan, jolloin tarvitsee vetää vain yksi putki webastolle lisää ja tehdä tuo kytkentä.
Selvisi rasvarin valot kun rupesin ihmettelmään kun ennen lisäystä tuntui rasvaavan koko ajan kun P valon palaessa pitäisi rasvata ja se olikin hälytys tyhjästä rasvasäiliöstä. Nyt pelaa oikein.
Raskaan kaluston huoltoliikkeetä lupasivat vaihtaa kaikki vähänkin kuluneet symbolit katkaisijoihin ja vaihtaa taustavalot mittareihin ja katkaisijoihin. Vien bussin sinne jossain vaiheessa huollettavaksi, niin saavat tehdä tuon samalla kun vaihdetaan öljyt ym.
Kartoitettiin symbolit ja varmistavat että varastoissaan on sellaisia. En rupea itse värkkäämään niitä, kun voisi käydä niin että katkaisijoissa ei ole symboleita ja maalarinteipillä lukee mitä mikäkin ohjaa.
Patterit ja webasto pelaa hienosti moottorin käydessä kun joku sitä kysyi. Moottorista tuleva neste jakautuu webastolle ja pattereille t-haarassa. Molemmista syylärin alaputkeen. Toki välissä on kiertovesipumppuja, mm. taukopumppu lämmitykselle menevässä linjassa (siipipyöränappi) ja kattokanavalämmityksen kiertovesipumppu.
Kovemmilla pakkasilla webaston käydessä ei neste jotenkin riitä pattereihin, jolloin painamme tuota siipipyöränappulaa ja taas lämpenee.
No Volvo B10M tämä on, joten siis ei voi talvella lähteä Webaston voimalla liikenteeseen? Auttaako että starttaa samalla kun painaa pysäytysnappia kunnes öljynpaine alkaa nousta ja sitten vasta starttaa tulile? Ilmeisesti moottorin lämmitys on tehtävä siten, että webasto pysäyetään hyvissä ajoin ja taukopumpulla kierrätellään nesteista ylimääräiset lämmöt pois ja sitten kierto moottoriin päälle ja webasto tulille.
Toi vesikierto on juuri samanlainen kuin tuossa kuvassa, mutta hanojen tilalla on magneettiventtiilit. Rakensin tällaisen edelliseen autoon, mutta tässä se olikin jo valmiina.
Tähän olen laittanut koriakut erikseen ja Jantronic laturin jolloin sisävalot, taukopumppu, webasto, lämpöpuhaltimet, kattokanavatuuletus ym. korilaitteet on kytketty koriakuille. Näin voi huoletta käyttää ilman pelkoa akkujen tyhjenemisestä.
Toi on ihan helppo jälkiasennuksena tehdä mm. Lahti koriin. Etsitään se ilmanpoistosäiliö, siitä alhaalta lähtevään putkeen t-haara ja molemmin puolin magneettiventtiilit tai hanat, miten haluaa, ja siitä sitten webastolle putki ja webastolta syylärin alaputkeen. Liitäntä syylärin alaputkeen pitää tehdä niin, että patterikierron paluu on melko lähellä ettei tuu kauheeta lämpöhävikkiä.
Monesti laitos on asennettu pattereille menevään putkeen sarjaan, jolloin tarvitsee vetää vain yksi putki webastolle lisää ja tehdä tuo kytkentä.
Selvisi rasvarin valot kun rupesin ihmettelmään kun ennen lisäystä tuntui rasvaavan koko ajan kun P valon palaessa pitäisi rasvata ja se olikin hälytys tyhjästä rasvasäiliöstä. Nyt pelaa oikein.
Raskaan kaluston huoltoliikkeetä lupasivat vaihtaa kaikki vähänkin kuluneet symbolit katkaisijoihin ja vaihtaa taustavalot mittareihin ja katkaisijoihin. Vien bussin sinne jossain vaiheessa huollettavaksi, niin saavat tehdä tuon samalla kun vaihdetaan öljyt ym.
Kartoitettiin symbolit ja varmistavat että varastoissaan on sellaisia. En rupea itse värkkäämään niitä, kun voisi käydä niin että katkaisijoissa ei ole symboleita ja maalarinteipillä lukee mitä mikäkin ohjaa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Aika jännää, jos systeemi toimii noin. Nythän moottorin käydessä webasto nappaa patteripiiristä osan nestekierrosta ja palauttaa sen suoraan moottorin vesipumpun imupuolelle.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Patterit ja webasto pelaa hienosti moottorin käydessä kun joku sitä kysyi. Moottorista tuleva neste jakautuu webastolle ja pattereille t-haarassa. Molemmista syylärin alaputkeen. Toki välissä on kiertovesipumppuja, mm. taukopumppu lämmitykselle menevässä linjassa (siipipyöränappi) ja kattokanavalämmityksen kiertovesipumppu.
Ilmeisesti patteripiirissä oleva kiertovesipumppu pitää virtauksen niin kovana, ettei virtaus pattereissa pienene liikaa.
Kuitenkin webaston vesikierto pitää olla riittävä, muuten se alkaa keittämään ja paukkumaan.
Scanioissa on yleistä juuri tämä webaston paukkuminen koska kierto on heikko, jos auton moottori ei ole käynnissä.
Jos sulla on Mark2 tai uudempi alusta, on siellä öljysäiliössä nesteputket joissa kiertää jäähdytysneste.Sähkö ja putkimies kirjoitti: No Volvo B10M tämä on, joten siis ei voi talvella lähteä Webaston voimalla liikenteeseen? Auttaako että starttaa samalla kun painaa pysäytysnappia kunnes öljynpaine alkaa nousta ja sitten vasta starttaa tulile?
Webasto siis lämmittää öljysäiliönkin.
Symbolit on helppo vaihtaa itsekin, turhaa maksaa siitä.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Raskaan kaluston huoltoliikkeetä lupasivat vaihtaa kaikki vähänkin kuluneet symbolit katkaisijoihin ja vaihtaa taustavalot mittareihin ja katkaisijoihin. Vien bussin sinne jossain vaiheessa huollettavaksi, niin saavat tehdä tuon samalla kun vaihdetaan öljyt ym.
Kartoitettiin symbolit ja varmistavat että varastoissaan on sellaisia. En rupea itse värkkäämään niitä, kun voisi käydä niin että katkaisijoissa ei ole symboleita ja maalarinteipillä lukee mitä mikäkin ohjaa.
Ota terävä piikki ja paina symboli rikki, palaset irti ja uus tilalle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Eikö se itse katkaisija sitten hajoa?
No siellä huollosa vaihtavat kuitenkin kun pitää vaihta taustalamputkin. Vai onko ne helpot vaihtaa?
Moottorin vesipumppuhan on tehokas, joten taitaa se jaksaa työntää pattereillekin nestettä vaikka webasto käy. Ja palauttaahan ne patteritkin sen sinne moottorin imupuolelle.
Ja tosiaan patteriverkostossa (kuuluu myös kennopuhaltimet ja etukenno) on tehokas kiertovesipumppu, kierrättää melko vauhdilla. Sen päälle laittaminen lämmittää patterit ihan tulikuumiksi, vaikka webasto kävisi. Muulloin patterit tulevat tyhjäkäynnillä sellaisiksi että voi koskea, ja kierroksilla sitten tulikuumiksi.
Webastossa on oma kiertovesipumppunsa, joten sen virtaus riittää ihan hyvin. Kattokanavakennoilla on oma kiertovesipumppunsa, sen nopeutta säädetään "kattolämpö" potikasta.
Mistä tietää onko öljysäiliössä nesteputket? Jos ei ole, voiko ne asentaa jälkikäteen? Näkeekö sen jotenkin ulkoapäin vai täytyykö luottaa että ne on koska niiden pitäisi olla?
Ja voihan henkilöautonkin startata ihan ilman lämmityksiä -20 tai kylmemmästä eikä kampiakseli mene sohjoksi? Eikö se riitä että laittaa hyvät öljyt jotka liikkuvat vaikka nesteputkistoa ei olisikaan? Vai onko tämä jotenkin ihmeellinen moottori?
No siellä huollosa vaihtavat kuitenkin kun pitää vaihta taustalamputkin. Vai onko ne helpot vaihtaa?
Moottorin vesipumppuhan on tehokas, joten taitaa se jaksaa työntää pattereillekin nestettä vaikka webasto käy. Ja palauttaahan ne patteritkin sen sinne moottorin imupuolelle.
Ja tosiaan patteriverkostossa (kuuluu myös kennopuhaltimet ja etukenno) on tehokas kiertovesipumppu, kierrättää melko vauhdilla. Sen päälle laittaminen lämmittää patterit ihan tulikuumiksi, vaikka webasto kävisi. Muulloin patterit tulevat tyhjäkäynnillä sellaisiksi että voi koskea, ja kierroksilla sitten tulikuumiksi.
Webastossa on oma kiertovesipumppunsa, joten sen virtaus riittää ihan hyvin. Kattokanavakennoilla on oma kiertovesipumppunsa, sen nopeutta säädetään "kattolämpö" potikasta.
Mistä tietää onko öljysäiliössä nesteputket? Jos ei ole, voiko ne asentaa jälkikäteen? Näkeekö sen jotenkin ulkoapäin vai täytyykö luottaa että ne on koska niiden pitäisi olla?
Ja voihan henkilöautonkin startata ihan ilman lämmityksiä -20 tai kylmemmästä eikä kampiakseli mene sohjoksi? Eikö se riitä että laittaa hyvät öljyt jotka liikkuvat vaikka nesteputkistoa ei olisikaan? Vai onko tämä jotenkin ihmeellinen moottori?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Ei se katkaisija hajoa. Pieni piikki ja napauttaa vaikkapa pienellä vasaralla keskelle symbolia, menee nätisti halki.Sähkö ja putkimies kirjoitti:Eikö se itse katkaisija sitten hajoa?
No siellä huollosa vaihtavat kuitenkin kun pitää vaihta taustalamputkin. Vai onko ne helpot vaihtaa?
Polttimoiden vaihto on helppo, jos katkaisijat ovat asennuskehikoissa, takakautta pienellä ruuvarilla kampeaa polttimon pidikkeen irti.
Jos katkaisijat ovat suoraan panelissa kiinni, joutuu panelin irroittamaan (muutama ruuvi ainoastaan)
Älä kampea katkaisijoita väkisin irti, takapuolelta pitää puristaa väkäset kasaan.
Öljysäiliön sivulla moottorin puolella on 2 öljyputkea, muut putket on näitä lämitysputkia, jos siellä ne on. Jälkiasennus vaatii toisenlaisen öljysäiliön ja nestekierron moottorista.Sähkö ja putkimies kirjoitti: Mistä tietää onko öljysäiliössä nesteputket? Jos ei ole, voiko ne asentaa jälkikäteen? Näkeekö sen jotenkin ulkoapäin vai täytyykö luottaa että ne on koska niiden pitäisi olla?
Ja voihan henkilöautonkin startata ihan ilman lämmityksiä -20 tai kylmemmästä eikä kampiakseli mene sohjoksi? Eikö se riitä että laittaa hyvät öljyt jotka liikkuvat vaikka nesteputkistoa ei olisikaan? Vai onko tämä jotenkin ihmeellinen moottori?
Hyvät talviöljyt kannattaa ehdottomasti laittaa, halpaöljyillä pumpattavuus on pakkasella jotakin paksun tervan luokkaa, jos sitäkään.
Volvon öljypumppu on muutenkin heikko, ei sitä kannata rasittaa turhan päiten lisää. Se on pitkä matka imeä jähmeää öljyä säiliöstä.
Se on muuten helvetinmoinen kolina, kun jysäyttää -30 pakkasessa kylmän koneen käyntiin, öljynpaine saattaa olla pitkän aikaa nollassa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Ihme katkaisimet
Tarkistin juuri öljysäiliön, ja kyllähän sinne menee ylimääräiset putket, ja sseurasin niitä ja jäähdytysnesteputkistoonhan ne meni eli siis voi lähteä talvisin ilman sähkölämmitystä.
Tuo kolina on kyllä totta, kun panin yksi talvi henkilöauton käyntiin ilman Webaston polttelua paukkupakkasessa, joka johtui siitä ettei se toiminut, niin kyllä kuului pirunmoinen kolina ja öljynpainemittari nousi vasta 10 tuskallisen sekunnin jälkeen.
Millä se symboli muuten on kiinni siinä katkaisijassa? Liimallako?
Mikä olisi paras tapa välttää symbolien kuluminen tulevaisuudessa? Vai onko ne kulkurikäytössä "ikuisuuden" kestäviä?
Jos asennan lisää noita nappuloita muualle kuin kojetauluun, niin millä tavalla ne asennuskehikot kiinnittyy paneeliin? Entä onko ne ihan normaaleilla abiko-lattaliittimillä liitettynä? En ole avannut kojetaulua vielä, joten ajattelin kysyä asiaa jos joku tietää.
Tuo kolina on kyllä totta, kun panin yksi talvi henkilöauton käyntiin ilman Webaston polttelua paukkupakkasessa, joka johtui siitä ettei se toiminut, niin kyllä kuului pirunmoinen kolina ja öljynpainemittari nousi vasta 10 tuskallisen sekunnin jälkeen.
Millä se symboli muuten on kiinni siinä katkaisijassa? Liimallako?
Mikä olisi paras tapa välttää symbolien kuluminen tulevaisuudessa? Vai onko ne kulkurikäytössä "ikuisuuden" kestäviä?
Jos asennan lisää noita nappuloita muualle kuin kojetauluun, niin millä tavalla ne asennuskehikot kiinnittyy paneeliin? Entä onko ne ihan normaaleilla abiko-lattaliittimillä liitettynä? En ole avannut kojetaulua vielä, joten ajattelin kysyä asiaa jos joku tietää.