motoku kirjoitti:
onneksi kaupassa tulee se tiheämpi perä mukana... pääseehän silläkin hiukan yli 100km/h, ja KAIKKI vaihteet ovat käytössä.
vaikka asiantuntija saisikin vaihtopisteitä rukattua alaspäin, tarvis toisen asiantuntijan avata pumppu ja kutitella alakierroksille lisää ytyä, muuten joutuu hermo ahtaalle norjan vuorilla taistellessa....
anteeksi, lahti32, en muistanut jutustellessamme tätä välitysasiaa riittävän tarkasti

En tarvi perää, siinä on kaksi välitystä ostamattakin

ja hermo lepää vuoristoteillä

Jos ei välitykset passaa, käännös tuplaperästä ja välitys pieneni heti.
Tutkin eilen noita nykyisiä kierroksia eri nopeuksilla. Samalla "viritin" kaasuvivustoa toistamiseen niin että ottaa helposti 2500 kierrosta. Alunperin otti vain 2000, seuraavalla säädöllä 2300. Nyt kun on ajettava vielä kolmella vaihteella, tarvii polkea kolmosella täysillä että jaksaa vitosella lähteä vetämään. Nyt saa kolmosella vauhtia sillain että 5. aloittaa 1200r/min, hitaastihan se kiihtyy mutta kiihtyy kumminkin, vääntö alkaa jostain 1300r/min kieppeiltä ja hyökkäys vasta 1500r/min
kierrokset olisi nykyisillään suunnilleen näin:
80km/h > 1600 r/min
90km/h > 1750 r/min
100kmh > 1900 r/min
Mittausta vaikeuttaa suurehko mittarivirhe jota yritin kompensoida ajamalla n.10kmh kovempaa. Toisaalta maatie vilisi poliiseja niin sekin vähän hankaloitti hommaa
Perän välitys on 4,11/5,61:1 (iso/pieni) tämän tiedon otin auto,tekniikka ja kuljetus-lehden koeajojutusta jossa minun auto on testattu uutena
Mistäköhän löytyisi ZF5HP500 laatikon välityssuhteet kaikille vaihteille? Voisin yrittää arvioida millainen välitys tulisi nykyisellä maantieperällä nelosvaihde silmässä. Vertaisin toimintatapaa henkilöautooni Chevrolet Trans Sportiin jossa suurin vaihde on niin iso, että sillä se jaksaa melkein tyhjäkäynnillä pitää matkanopeutta yllä mutta heti kun tarvii nostaa äkkiä nopeutta se pudottaa pienemmän silmään. Tämä voisi olla linjurissa hyväkin asia, tasainen matkavauhti olisi matalilla kierroksilla > hiljaisempi kyyti. Periaatteessa laskentakaavan mukaan 1600x0,8 saadaan 80kmh kohdalle n.1300 r/min 20% ylivaihteella.
motoku; se manuaali on vaan nähty, meillä on kaikki kulkuneuvot automaatteja polkupyöriä lukuunottamatta
