B58:n jouset uusiksi

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jusvir
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2009 18:26
Truck: Volvo B58
Location: Turku

B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja jusvir »

Moi!

Onko kenelläkään heittää hyviä ehdotuksia, että miten saisi edukkaasti tuon kulkurin suoraan. Nyt se menee vinossa, kun on apukuskin puoleiset jouset vissiin kuoleentuneet ja etupäästä lie joku lehti poikkikin. Joka kulmassa on siis lehdet. Onko noita muita firmoja kuin vallilan takomo, joka niitä tekee? Eipä sikäli, että sitäkään vastaan mitään olisi mutta mielellään tutkin muutkin vaihtoehdot ;-)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jusvir kirjoitti:Moi!

Onko kenelläkään heittää hyviä ehdotuksia, että miten saisi edukkaasti tuon kulkurin suoraan. Nyt se menee vinossa, kun on apukuskin puoleiset jouset vissiin kuoleentuneet ja etupäästä lie joku lehti poikkikin. Joka kulmassa on siis lehdet. Onko noita muita firmoja kuin vallilan takomo, joka niitä tekee? Eipä sikäli, että sitäkään vastaan mitään olisi mutta mielellään tutkin muutkin vaihtoehdot ;-)
Katkenneiden jousien tilalle uudet esim. Pajakulmasta, n.300 euron luokkaa kappale. Voit kokeilla kuoleentuneisiin jousiin myös "riiputtamista" siis auto ilmaan niin että renkaat roikkuu vapaasti :D ja kannattaa yrittää myös pakkojen välien puhdistamista jollain, painepesurilla, viilalla, rautasahan terällä... Kantokyky perustuu pakkojen väliseen kitkaan joten täytys yrittää kitkaa lisätä :wink:

Luepa tämä minun oikaisuprojekti muutaman vuoden takaa, onnistui hyvin :D

viewtopic.php?f=3&t=70
Tulevaisuus on sähköinen
jusvir
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2009 18:26
Truck: Volvo B58
Location: Turku

Re: B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja jusvir »

Mielenkiintoista. Tuotahan voisi vaikka koittaakin, jahka keksitään että millä se möhkäle saadaan nostettua ilmaan :lol: Mutta siellä pitäisi siis olla ilmapussitkin jossain :o Ei kyllä omaan silmään ole osunut. Olisiko poistettu käytöstä... :?
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Ei siellä varmaankaan ole ollutkaan noita ilmapusseja, ne tulivat joskus 70-luvun puolivälissä tarjolle ja olisikohan ollut lisävaruste tuotannon loppuun asti, eli tulikohan B10M vuonna -79 korvaajaksi? Olen ajanut tuollaista lisäilmajousilla ollutta vm.1974 Volvoa täysi kuorma päällä mutkaisella tiellä ja oli se aika hulvatonta keikuntaa johtuen kai kallistuksenvaimentimien puutteesta, eli samalla tiellä ajettuna alku vuosien B10M:ät olivat paljon vakaampia puhumattakaan Scaniasta, teiden kuninkaasta... :D
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pilotti kirjoitti:Olen ajanut tuollaista lisäilmajousilla ollutta vm.1974 Volvoa täysi kuorma päällä mutkaisella tiellä ja oli se aika hulvatonta keikuntaa johtuen kai kallistuksenvaimentimien puutteesta, eli samalla tiellä ajettuna alku vuosien B10M:ät olivat paljon vakaampia puhumattakaan Scaniasta, teiden kuninkaasta... :D
Alkupään B58 mallit on kokonaan rautajousilla. Loppupään malleissa on ilmapussit ja kyllä kallistuksenvakaimetkin, ja ajo on todella vakaata sivutuulellakin, toisin kuin jossain tuupparikaniassa :wink: :wink: :wink: :wink: kuittaanpa takaisin :mrgreen: ei pidä ottaa tosissaan :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Pilotti kirjoitti:Ei siellä varmaankaan ole ollutkaan noita ilmapusseja, ne tulivat joskus 70-luvun puolivälissä tarjolle ja olisikohan ollut lisävaruste tuotannon loppuun asti, eli tulikohan B10M vuonna -79 korvaajaksi? Olen ajanut tuollaista lisäilmajousilla ollutta vm.1974 Volvoa täysi kuorma päällä mutkaisella tiellä ja oli se aika hulvatonta keikuntaa johtuen kai kallistuksenvaimentimien puutteesta, eli samalla tiellä ajettuna alku vuosien B10M:ät olivat paljon vakaampia puhumattakaan Scaniasta, teiden kuninkaasta... :D
Kyllä ensimmäinen Volvo B10M rullasi ulos tuotantolinjalta vuonna 1980. Minun alusta on ensimmäisen Suomeen tuotu ja ensi viikon tuotantoa, runko on numero 65, Volvo toi rungot 65 - 67 näyttelybusseiksi jotka tietysti myytiin suoraan liikenoitsijöille. Rungot menivät silloin kolmelle korittajalle minun Ajokille ja koppana AJOKKI 7000 no 2.

Ilma jouset kaikissa pyörissä ja taka kallistuksen vaimennin on 50mm paksuinen pyöreä tanko joka vakauttaa kulun. Kävin ihan varmuuden vuoksi katsomassa edessä on samanlainen kallistuksen vaimennin ja se on ja se on yhtä jykevä. :wink:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B58:n jouset uusiksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:Olen ajanut tuollaista lisäilmajousilla ollutta vm.1974 Volvoa täysi kuorma päällä mutkaisella tiellä ja oli se aika hulvatonta keikuntaa johtuen kai kallistuksenvaimentimien puutteesta, eli samalla tiellä ajettuna alku vuosien B10M:ät olivat paljon vakaampia puhumattakaan Scaniasta, teiden kuninkaasta... :D
Alkupään B58 mallit on kokonaan rautajousilla. Loppupään malleissa on ilmapussit ja kyllä kallistuksenvakaimetkin, ja ajo on todella vakaata sivutuulellakin, toisin kuin jossain tuupparikaniassa :wink: :wink: :wink: :wink: kuittaanpa takaisin :mrgreen: ei pidä ottaa tosissaan :D
Heheh ei kai täällä kukaan niin tosissaan noita heittoja ota, mutta muistan vielä tuon matkan suuntautuneen Kakskertaan (osa Turkua) ja siellä Kokoomuksen Paasikiviopistolle. Ryhmä oli eläkeläisiä ja menivät sinne Keikkula-nimellä varustettuun lomamajoitukseen. Yksi vanhahko rouva totesi perillä oltaessa ymmärtävänsä, mistä tuo paikan nimi johtuu... Vuosi oli noin1983 tai sinnepäin ja tuo auto oli luullakseni ensimmäisiä noilla ilmapusseilla olevia, joka selittänee sen kallistuksenvaimennuksen puutteenkin.
Vastaa Viestiin