Akutko tiensä päässä??
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Akutko tiensä päässä??
Viisi vuotta sitten tein autooni kaksoisakkujärjestelmän. Jantronic akkulataaja / erotuslaite ja sitten korikeskuksen pääsyöttö siirrettiin kakkosakkuihin. Nyt meillä siis alkoi toimia kaikki korilaitteet, sisävalot ym.. tyhjentämättä käynnistysakkuja.
Sitten ostaa täräytin 6 kappaletta akkuja ja uusin kaikki akut. Systeemi onkin pelannut moitteettomasti, mutta tänä syksynä auton sisätilojen remontoimisen vuoksi sisävalojen käyttö ja Webaston poltto aiheutti sen että akut kyykkäsivät kun invertteri haukkasi virtaa.
Auton moottorin käynnistäminen korjasi tilanteen. Kuitenkaan vaikka moottoria kuinka käyttää, akut eivät tahdo ottaa virtaa vastaan. Latausjännite hupipuolella oli 28,3-28,6 ja käynnistyspuolella 28,7 - 29 volttia. Moottorissa on 2x 100a 24v laturit. Roikan nokassa Jantronic akkulaturin amppeerimittari näyttää lähes nollaa jos sähkölaitteet pois päältä. Nousee sitä mukaa kun sähköä käytetään.
Voiko akut mennä sököksi viidessä vuodessa? Akkuja on hoidettu hyvin, ladattu C-tek akkulaturilla seisonta-aikana ylläpitotoiminnolla ja ajokautena Jantronic laturilla + moottorin latureilla. Auto käytössä ympäri vuoden.
Sitten ostaa täräytin 6 kappaletta akkuja ja uusin kaikki akut. Systeemi onkin pelannut moitteettomasti, mutta tänä syksynä auton sisätilojen remontoimisen vuoksi sisävalojen käyttö ja Webaston poltto aiheutti sen että akut kyykkäsivät kun invertteri haukkasi virtaa.
Auton moottorin käynnistäminen korjasi tilanteen. Kuitenkaan vaikka moottoria kuinka käyttää, akut eivät tahdo ottaa virtaa vastaan. Latausjännite hupipuolella oli 28,3-28,6 ja käynnistyspuolella 28,7 - 29 volttia. Moottorissa on 2x 100a 24v laturit. Roikan nokassa Jantronic akkulaturin amppeerimittari näyttää lähes nollaa jos sähkölaitteet pois päältä. Nousee sitä mukaa kun sähköä käytetään.
Voiko akut mennä sököksi viidessä vuodessa? Akkuja on hoidettu hyvin, ladattu C-tek akkulaturilla seisonta-aikana ylläpitotoiminnolla ja ajokautena Jantronic laturilla + moottorin latureilla. Auto käytössä ympäri vuoden.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Akutko tiensä päässä??
niin ne jotkut akut vaan menee vanhaksi. Ei taida voida mitään
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akutko tiensä päässä??
Kyllä jos olet ns. kuivaksi webaston ja invertterin avulla käyttänyt niin voi olla akuille palautumaton paikka. Lyijyakut kun ei tykkää syväpurkauksesta. Onko ctekit mitä laatua, voisit koittaa irroittaa hupiakut muista ja ladata ne ohjeen mukaan täyteen, sitten jos modesta löytyy se elvytys, eli 15,7v? (recond) / akku ja pulssi hässäkkää sen neljä tuntia. Eli jos tuolla nousisivat henkiin niin hyvä, ja sen jälkeen pitää ne hyvissä latingeissa.
Mitä laitteita muuten olet invertterillä käyttänyt, se virran imeminen voi olla aika suurta. Se että ladatessa ei jännite nouse tarkottaisi sitä että akut ei ole täynnä, vaikka virtaakaan ei mene "on vain" ajan kysymys. Ctekin 7000 laturilla menee 25h yhden 225Ah akun 80% lataukseen, eli riippuen nyt kytkennästä, latureista ja akuista saat pari kolme vuorokautta latailla että on akut "täynnä".
Mitä laitteita muuten olet invertterillä käyttänyt, se virran imeminen voi olla aika suurta. Se että ladatessa ei jännite nouse tarkottaisi sitä että akut ei ole täynnä, vaikka virtaakaan ei mene "on vain" ajan kysymys. Ctekin 7000 laturilla menee 25h yhden 225Ah akun 80% lataukseen, eli riippuen nyt kytkennästä, latureista ja akuista saat pari kolme vuorokautta latailla että on akut "täynnä".
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Akutko tiensä päässä??
Niin, siis akut meni tyhjäksi Webaston, sisävalojen ja invertterin avustuksella.
Jos laittaa Jantronicin (muistaakseni 40-50a) laturin päälle, ei laturissa ampeerimittari nouse ollenkaan jos sähköä ei käytä. Mutta esimerkiksi sisävalojen päällä ollessa laturin ampeerimittari näyttää lukemia.
Laitoin aloitusviestiin latausjännitteet moottorin käydessä, ja Jantronicin laturilla samaa luokkaa. Eli jännite nousee hyvin, mutta ampeereita ei mene.
Kun moottori käy, jännite pysyy yli 28 volttia koko ajan. Invertterillä tuli käytettyä 1500 watin keskuspölynimuria. Jos vain Jantronic laturi kun käyttää keskuspölynimuria, jännite laskee n. 24-25 voltin tuntumaan. Moottorin latureilla siis koko ajan yli 28 volttia. Siellä siis kaksi 100a laturia.
Kytkennät on sellaiset että kaksi hupiakkua sarjassa ja kaksi pakettia rinnan, eli yhteensä neljä akkua ja käynnistysakut sarjassa.
C-tek on 12v malli, ja olen purkanut akustot ja ladannut jokaisen akun aina kerrallaan täyteen. Kyllähän siitä taitaa se elvytys löytyä, pitääkin koitella...
Kauanko akuilla kestää että alkavat ottamaan virtaa vastaan laturista?
Jos laittaa Jantronicin (muistaakseni 40-50a) laturin päälle, ei laturissa ampeerimittari nouse ollenkaan jos sähköä ei käytä. Mutta esimerkiksi sisävalojen päällä ollessa laturin ampeerimittari näyttää lukemia.
Laitoin aloitusviestiin latausjännitteet moottorin käydessä, ja Jantronicin laturilla samaa luokkaa. Eli jännite nousee hyvin, mutta ampeereita ei mene.
Kun moottori käy, jännite pysyy yli 28 volttia koko ajan. Invertterillä tuli käytettyä 1500 watin keskuspölynimuria. Jos vain Jantronic laturi kun käyttää keskuspölynimuria, jännite laskee n. 24-25 voltin tuntumaan. Moottorin latureilla siis koko ajan yli 28 volttia. Siellä siis kaksi 100a laturia.
Kytkennät on sellaiset että kaksi hupiakkua sarjassa ja kaksi pakettia rinnan, eli yhteensä neljä akkua ja käynnistysakut sarjassa.
C-tek on 12v malli, ja olen purkanut akustot ja ladannut jokaisen akun aina kerrallaan täyteen. Kyllähän siitä taitaa se elvytys löytyä, pitääkin koitella...
Kauanko akuilla kestää että alkavat ottamaan virtaa vastaan laturista?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akutko tiensä päässä??
Kyllä mulla meni kolmessa vuodessa hupiakku pilalle kun se pääsi aika ajoin kokonaan tyhjäksi.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akutko tiensä päässä??
Tuo on varmaan jollekkin tullut jo vastaan, mutta itse olen lukenut vain huikeita kulutuksia ja että kuinka akut kestää. Kun itsellä maasähkössä ollessa tuo "30Ah" laturi jaksaa juuri pitää jännitteen yli 24v kun on radio ja webasto päällä + pari hassua lediä. Eli tämä 24V tarkoittaa sitä että akut purkautuu! Piti vielä lisätä että laturi näyttää 12A latausta noilla kuormilla, vaikkakin mankka päävirtoineen ottaa 2A ja webasto n.6A, jonkun puhaltimen kun laittaa vielä päälle niin silloin mennään jo miinuksilla.
Kun ajatellaan että on vaikka 200Ah akkuja sarjassa kaksi = 24V 200Ah ja näitä kaksi on 400Ah 24V. Ja näppärästi laskettuna tuo on älytön virta ladata akkuihin takaisin.
Tuo imuri imaisee akuilta n.65A riippuen invertterin hyötysuhteesta, webasto n.6A. No ei paha, jos tosiaan lataa kunnolla välillä.
Autoa käyttämällä akkusi pitäisi tulla täyteen n.3h käyttämisellä, kunhan latausjännite tosiaan on 28-28,8v. Lataako ne laturit rinnan vai eri akkupaketteja? Tuli vaan mieleen että jännitteensäätö voi sekoilla jos lataavat samoja akkuja rinnakkain.
Se että jantronicin ampeerit ei nouse, voi johtua siitä että jännite on jo akuissa ylhäällä ja virran rajoitus astuu peliin = lataus hidastuu loppua kohti. Mutta jos tilanne on sama kuin itsellä, niin jännite tosiaan nousee melko nopaesti ja virtaa akut ei ota enää vastaan kovinkaan paljoa. Tämä tarkoittaa sitä että akuissa säilyy n.25-26v viikon, mutta jos laittaa 2A kuorman (= päävirta päällä radion jännitteen alentajan kanssa) jännite tipahtaa alle 24v 15-30min. Mikä on aika nopea tiputus kun akut on 230Ah. Mutta vaikka akut olisi 22V niin startilla veivaa käyntiin, ensin nihkeästi mutta vauhti kiihtyy sekunnissa. Jos lopettaa starttauksen, jännite on alhainen mutta nousee ilman latausta helposti 24v lukemiin. Eli akut on sulfitoituneet.
Kyllä ne huonolla pidolla saa alle vuodessa rikki, kuten 600fiuden akun kanssa kävi. Starttasin uuden akun lähes tyhjäksi ja unohdin ladata, talven säilytin viileässä ilman latausta ja keväällä ei tarvinnut ladata enää
ja akku ei edes jäätynyt. Vajaa tai ns. tyhjä akku jäätyy muuten jo -5 ja silloin peli on selvä.
Lyijyhappoakuista pitäisi aina mitata ominaispaino, mutta jännitteilläkin pärjää.
26,2-26,8v = ylläpito
27,2-27,6v = lataus
28-28,8 = jatkuva varaus / purku, eli kun ladataan ja käytetään.
Kun ajatellaan että on vaikka 200Ah akkuja sarjassa kaksi = 24V 200Ah ja näitä kaksi on 400Ah 24V. Ja näppärästi laskettuna tuo on älytön virta ladata akkuihin takaisin.
Tuo imuri imaisee akuilta n.65A riippuen invertterin hyötysuhteesta, webasto n.6A. No ei paha, jos tosiaan lataa kunnolla välillä.
Autoa käyttämällä akkusi pitäisi tulla täyteen n.3h käyttämisellä, kunhan latausjännite tosiaan on 28-28,8v. Lataako ne laturit rinnan vai eri akkupaketteja? Tuli vaan mieleen että jännitteensäätö voi sekoilla jos lataavat samoja akkuja rinnakkain.
Se että jantronicin ampeerit ei nouse, voi johtua siitä että jännite on jo akuissa ylhäällä ja virran rajoitus astuu peliin = lataus hidastuu loppua kohti. Mutta jos tilanne on sama kuin itsellä, niin jännite tosiaan nousee melko nopaesti ja virtaa akut ei ota enää vastaan kovinkaan paljoa. Tämä tarkoittaa sitä että akuissa säilyy n.25-26v viikon, mutta jos laittaa 2A kuorman (= päävirta päällä radion jännitteen alentajan kanssa) jännite tipahtaa alle 24v 15-30min. Mikä on aika nopea tiputus kun akut on 230Ah. Mutta vaikka akut olisi 22V niin startilla veivaa käyntiin, ensin nihkeästi mutta vauhti kiihtyy sekunnissa. Jos lopettaa starttauksen, jännite on alhainen mutta nousee ilman latausta helposti 24v lukemiin. Eli akut on sulfitoituneet.
Kyllä ne huonolla pidolla saa alle vuodessa rikki, kuten 600fiuden akun kanssa kävi. Starttasin uuden akun lähes tyhjäksi ja unohdin ladata, talven säilytin viileässä ilman latausta ja keväällä ei tarvinnut ladata enää

Lyijyhappoakuista pitäisi aina mitata ominaispaino, mutta jännitteilläkin pärjää.
26,2-26,8v = ylläpito
27,2-27,6v = lataus
28-28,8 = jatkuva varaus / purku, eli kun ladataan ja käytetään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Akutko tiensä päässä??
Niin, siis moottorissa on 2x 100a laturit, jotka ovat alkuperäiset ja lataavat ajoakkuja.
Sitten tämä koriakkujen asennus + korisähkökeskuksen syötön vaihtaminen koriakuista ja Jantronicin asennus tapahtui viisi vuotta sitten, jolloin vaihdoin ajoakut ja ostin uudet koriakut. Siis kun jännite nousee tarpeeksi, Jantronic yhdistää akut yhteen ja kun se laskee niin eroittaa. Jantronicin laturi on myös kytketty ajoakkuihin ja niiden jännitteen noustessa kytkee koriakut mukaan.
Autoa käyttämällä jännite nousee samantien 28 volttiin, ja Jantronic kytkee akut yhteen, jännite ei muutu mitenkään. Jantronic laturilla jännitteen nousu kestää kauemmin, joka johtuu ajoakkujen vajauksesta mutta kun koriakut kytkeytyy mukaan niin taaskaan ei jännite muutu eikä virtaa mene kuin muutama ampeeri.
Tänään moottori kävi n. kaksi tuntia kun akut on kuivat ja piti pystyä tekemään hommia autossa... Kokeilin imuria moottori sammutettuna niin invertteri piippasi heti eikä akuista tullut virtaa.
Eli akut on kypsät vai?
Sitten tämä koriakkujen asennus + korisähkökeskuksen syötön vaihtaminen koriakuista ja Jantronicin asennus tapahtui viisi vuotta sitten, jolloin vaihdoin ajoakut ja ostin uudet koriakut. Siis kun jännite nousee tarpeeksi, Jantronic yhdistää akut yhteen ja kun se laskee niin eroittaa. Jantronicin laturi on myös kytketty ajoakkuihin ja niiden jännitteen noustessa kytkee koriakut mukaan.
Autoa käyttämällä jännite nousee samantien 28 volttiin, ja Jantronic kytkee akut yhteen, jännite ei muutu mitenkään. Jantronic laturilla jännitteen nousu kestää kauemmin, joka johtuu ajoakkujen vajauksesta mutta kun koriakut kytkeytyy mukaan niin taaskaan ei jännite muutu eikä virtaa mene kuin muutama ampeeri.
Tänään moottori kävi n. kaksi tuntia kun akut on kuivat ja piti pystyä tekemään hommia autossa... Kokeilin imuria moottori sammutettuna niin invertteri piippasi heti eikä akuista tullut virtaa.
Eli akut on kypsät vai?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akutko tiensä päässä??
No kuulostaisi kypsiltä, jopa kypsemmiltä kuin vanhat boschin akkuni. Oletko kurkannut akkujen nesteet ja mitä merkkiä akut on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Akutko tiensä päässä??
Minulla kävi vahinko poppiksessa . Virransyöttö oli katkennut ja minulla oli tietysti ilpo ja jotain pientä kulutusta päällä ja taisi mennä pari viikkoa etten käynyt kajuutassa
No huomasin vahingon yhtenä pakkasaamuna kun poppiksen ikkunat oli huurussa
No ei onneksi vielä ollut vesilaitteet jäätyneet itseasiassa oli vielä aika mukava lämpö tähteellä, mutta kaikki pimeänä paitsi inventterin näytössä vilkkui joku lontoon kielinen teksti en tietysti ymmärtänyt mitä
No pelko persiissä että uudet akut tietysti on jäässä ja pilalla muutenkin kun olin kuullut tuosta syväpurkauksesta
Mutta kun sitten kaverini kävi puolestani tilannetta tutkimassa (itse tietysti menin leivän perään) niin yllättäen akuissa olikin joku määrä virtaa
Se halpa erotinpokkula taitaa suojata akut siinä tilanteessa jos ne on menossa aivan kuiviin
No silloin sain neuvon että jos on akut huonossa hapessa syystä tai toisesta niin akut hetkeksi ylösalaisin.. on kuulemma vanhojen automiesten kikka laittaa sakat pohjalta liikenteeseen. Poppiksen akut täyttyi aika nopsaan 65 paalun teholla taitaa se inventterin laturi syöttää virtaa ensin starttiakuille ja sitten kun taso on siellä noussut riittäväksi sitten myös hupipuolelle. Aika näyttää tuliko akkuihin jonkinasteinen vamma vai ei 







Scania K82, kyllä lähtee
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akutko tiensä päässä??
Älä luovuta vielä, kun olet tarkastanut,
että akuissa on joka kennossa vettä,
ja kaikki liitokset yhdistää,
ja että laturit toimii.
Odota kaksi vuorokautta vähintään eli,
48tuntia, ja päätä sitten vasta,
onko akut latautuneet.
Minkäänlaista
akun,
ylösalaisin kääntelyä en suosittele,
on lähinnä noituutta, tai urb legenda,
tai akkukauppiaan keksintö
että akuissa on joka kennossa vettä,
ja kaikki liitokset yhdistää,
ja että laturit toimii.
Odota kaksi vuorokautta vähintään eli,
48tuntia, ja päätä sitten vasta,
onko akut latautuneet.
Minkäänlaista

ylösalaisin kääntelyä en suosittele,
on lähinnä noituutta, tai urb legenda,
tai akkukauppiaan keksintö

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Akutko tiensä päässä??
No en minäkään ole akun kääntelyä kokeillut mutta voisin kuvitella että se saattaisi tepsiä. Olen antanut itseni ymmärtää että yksi akkujen huonoon jamaan menon syy on sakan laskeutuminen pohjalle ja sen aiheuttama "oikosulun" kennojen välillä ja kun sakka lähtee liikenteeseen se mahdollistaa niiden toiminnan / latautumisen. Tiedä häntä, mutta sen olen oppinut että vanhoissa nikseissä on usein totta ainakin toinen puoli 

Scania K82, kyllä lähtee
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Akutko tiensä päässä??
Tuo akkujen kääntely on todellakin "vanhojen automiehien" kikka, joka on syytä unohtaa.
Nykyakuissa on levyissä vähennetty antimonin määrää ja se ei kestä niin hyvin ravistelua, kuin ennenvanhaan.
Akun ennenaikainen kuolema johtuu melkein aina käyttäjän huolimattomuudesta, akku pitää olla aina täydessä varauksessa. Sulfatoituminen alkaa hyvin nopeasti tyhjässä akussa.
Nykyakuissa on levyissä vähennetty antimonin määrää ja se ei kestä niin hyvin ravistelua, kuin ennenvanhaan.
Akun ennenaikainen kuolema johtuu melkein aina käyttäjän huolimattomuudesta, akku pitää olla aina täydessä varauksessa. Sulfatoituminen alkaa hyvin nopeasti tyhjässä akussa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Akutko tiensä päässä??
Peli ei ole ilmeisesti vielä menetetty
Kannoin akut lämpimään ja Ctekin elvytystoiminnolla ajoin niitä, ne alkoivat ottamaan virtaa vastaan.
Nyt akut on autossa ja Jantronic laturilla jännite putosi heti kun koriakut yhdistyi. Starttasin moottorin siihen kaveriksi ja jännite kipusi sinne 28 volttiin, meni tosin n. 10 sekunttia. Annan moottorin käydä nyt ainakin tunnin verran jotta saa akkuihin vähän ytyä niin ei tartte sitten konetta käyttää.
Toki Jantronic laturi saa jatkossa ladata koko ajan, ajattelin vahingossa että kyllähän virtaa nyt riittää. Eipä riittänyt. Ilmeisesti sisävalaistus vie myös aika paljon virtaa?
Mitähän bussissa suurinpiirtein kuluttaa virtaa esim.
- Matkustamon lämpöpuhaltimet
- Kuljettajan lämpöpuhallin
- Sisävalaistus kirkas/himmeä per lamppu?
- Webasto tulikin jo eli 6a
- Pattereitten kiertovesipumppu?
Pitää olla jatkossa varovaisempi tämän akkuasian suhteen...

Kannoin akut lämpimään ja Ctekin elvytystoiminnolla ajoin niitä, ne alkoivat ottamaan virtaa vastaan.
Nyt akut on autossa ja Jantronic laturilla jännite putosi heti kun koriakut yhdistyi. Starttasin moottorin siihen kaveriksi ja jännite kipusi sinne 28 volttiin, meni tosin n. 10 sekunttia. Annan moottorin käydä nyt ainakin tunnin verran jotta saa akkuihin vähän ytyä niin ei tartte sitten konetta käyttää.
Toki Jantronic laturi saa jatkossa ladata koko ajan, ajattelin vahingossa että kyllähän virtaa nyt riittää. Eipä riittänyt. Ilmeisesti sisävalaistus vie myös aika paljon virtaa?
Mitähän bussissa suurinpiirtein kuluttaa virtaa esim.
- Matkustamon lämpöpuhaltimet
- Kuljettajan lämpöpuhallin
- Sisävalaistus kirkas/himmeä per lamppu?
- Webasto tulikin jo eli 6a
- Pattereitten kiertovesipumppu?
Pitää olla jatkossa varovaisempi tämän akkuasian suhteen...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akutko tiensä päässä??
On näköjään taas se aika vuodesta että ottaa akkujen päälle. Peruuttelin viikko sitten Volvon talon taakse parkkiin ja koska olin juuri tyhjännyt vedet pois, ajattelin ettei maasähköäkään tarvitse ja unohdin koko vehkeen viikoksi sinne. Niin se vanha harrastajakin unohtaa päävirrat päälle runko ja hupipuolelle, tulee -19 pakkanen ja avot, sisävalot oli tyhjänny hupiakun niin tyhjiin että ei enää leditkään syttynyt. Älylaturi ei alkanut edes lataamaan ennenkuin laitoin sellasella muuntajamallilla virtaa. Nyt voi vaan toivoa ettei käynyt kovin pahasti, annan pari päivää ladata sitä.
Vaikuttas tuo hupiakun kestoikä asemoituvan tuonne 3 vuoden kieppeille. Tällä muisti ja huolellisuuskapasiteetilla
Vaikuttas tuo hupiakun kestoikä asemoituvan tuonne 3 vuoden kieppeille. Tällä muisti ja huolellisuuskapasiteetilla

Tulevaisuus on sähköinen
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Akutko tiensä päässä??
Ostin joskus 6-7v. takaperin kahteen h.autoon 55ah. akut. Autot laitoin seisontaan 3v. takaperin ja otin akut meen "isoon" autoon hupi akuiksi. Jäätyneet kerran pari ja vieläkin paikallaan, ja hyvin on toimineet.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.