Säiliöiden sulanapito

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Kun tuota lämpömittaria katselee (-21) niin hyvinkin ajankohtainen aihe :lol:

Eli miten olette toteuttaneet säiliöiden (vesi, harmaa, ruskea) sulanapidon. Superstarin WC:n huuhteluvesisäiliössä näyttää olevan pieni vastus jonka varmaankin olisi tarkoitus pitää se sulana (pikkupakkasilla menee mutta tällä kelillä siitäkin loppuu "potku"). Mutta itsellä suurempi ongelma on ruskea säiliö, vaikka se on ns. lämmitetyssä tavaratilassa, ei se pysy sulana pakkasilla varsinkaan kun tyhjennysputki menee lattian läpi auton alle josta se jäätyy ensimmäisenä. Säiliö on tehty metallista (voi olla alumiinia mutta veikaisin että terästä) ja mietinkin nyt mikä olisi paras tapa sen sulattamiseksi. Tarkoitus ei ole siis pitää sitä koko talven yli sulana vaan sulattaa se aina vain tyhjennystä varten. Siitä välillä sisältö saakin jäätyä. Ainakin nämä on nyt vaihtoehtoina:

a) sulanapitokaapeli, esim: http://products.ensto.com/catalogs/Cata ... arent=8266 Riittääkö tässä teho sulattamaan noin 80l säiliön edes kohtuullisessa ajassa? Asennus olisi helppoa koska kaapelin voi "uittaa" säiliöön yläkautta poraamalla pienen reiän viemäriputkeen ja tiivistämällä esim. sikaflexillä. Haittana voi olla että kaapelin pää tulee sisällön mukana ulos tyhjentäessä jolloin se voi rikkoutua kun se jää sulkuventtiilin väliin. Jotkut väittävät myös että kaapeli ei kestäisi jäätyä nesteen sisään...?

b) lämmitysvastus, ensimmäisenä tulee mieleen esim. lohkolämmittimen vastus. Teho riittäisi varmasti mutta asennus vaikeampi, taitaa vaatia kierrekappaleen juottamisen säiliöön eikä taida pysyä kiinni "sikaflexi virityksellä". Ja jos säiliö on alumiinia, vieläkin vaikeampi. Vastusta ei saa myöskään mennä käyttämään "kuivana" joka rikkoo sen - ympärille kertyvä jäte (esim wc paperi) saattaa tehdä sen että nestettä ei ole ympärillä riittävästi.

c) jäätymisenehtovahti http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis ... nus=123180 tuo olisi kohtuullisen helppoo asentaa koska näyttäisi tulevan tuollaisella läpivientikumilla? Tähän ei myöskään tarttuisi "tavara" niin helposti kiinni. Mutta ihan turhaan 12v kun 24v olisi paremmin käytettävissä. Pitäisi ostaa 2 ja kytkeä sarjaan :roll:

d) joku muu, mikä?
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja 3510 »

pakkasneste on käytössä linja autojen vessassa itsekin käytän vc:n huuhteluvedessä pakkasnestettä sekä harmaavesi säiliössä ei tarvitse aina olla tyhjentämässä :roll:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ite juuri ennen pakkasia pesin pytyn ja huuhteliin moneen kertaan sen säiliön, minkä löysin =) Eli kun pyttyyn laittaa vettä (kemia-aine) 10l niin voi piseksiä/paskoa toisen mokoman, jonka jälkeen vedetään pytyn alareunassa olevasta kahvasta. Tuon voi tehdä 3-4 kertaa ja seitten mennään ulos ja nykästään toisesta kahvasta ja tulee isoa kakkaa! Mä oon tyhjentäny kerran tuon alasäiliön ja nyt kun pesin pyttyä niin ihmettelin kun säiliöstä ei tullut mitään. No siinä sivuovella touhutessa huomasin että huusin sisälattia on ulkolattiaa ainakin 20cm korkeammalla, joten siellähän oli välisäiliö!

Joo mutta kysymykseen, glygolia vaan koneeseen, eikun pyttyyn. Ja jos olet sen jo jäähän saanut niin kuumaa (glygolia) vettä pyttyyn ja toivoo että alkaa sulamaan pökäleet, ja sitten tyhjäämään. Vois olla keväällä ikävä alkaa korjata jos 50l p***aa on rikkonut säiliön ja alkanu käymään ja pursunnu alustaan minne lie :?
Se lohkolämppäri on varmaan liian raju, vaikkei kierteitä tarviikkaan, kun O-renkaalla tiivistyy. Miten ois säteilylämmitin ja siihen termostaatti ettei ala porisemaan? Eikun laita vaan glygolia :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla on käytössä 200w verkkovirralla toimiva hallavahti ruumassa jossa on putket, säiliöt ja akut. Tosin aivan sydäntalven aikana kaatelen syylärinnestettä jätevesitankkeihin jottei jäädy, ensin tietenkin tyhjennän ne. Tänä vuonna operaatio putkien tyhjäksipuhallus tuli tehtyä vasta viikko sitten :oops: Tällä hallavahdilla pärjäilee ainakin -10 asteen pakkasessa vielä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 319
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja setrailija »

miulla ainakin tossa regalissa toimii kun tyhjentää ja kaataa litranpakkasnestettä alasäiliöön ennen kuin laskee mitään muuta niin neste jää putkeen venttiilin yläpuolelle alasäiliöön eikä jäädy eikä karkaa.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Meillä vielä vedet järjestelmissä. Päällä ilpo, webasto ja varalta vielä termostaattiohjattu sisätilan lämmitin. Autossa eilenkin 20 asteen pakkasella 16 astetta lämmintä, siis sisällä :lol: Wepasto aina silloin tällöin (ylättävän harvoin) hörmähtää tulille kun ilpo ei tarpeeksi jaksa työntää lämmintä. Auto on tällä opilla tasaisen lämmin jokakolkasta. Meillä patterilinja kulkee molempian rosterisäiliöiden vierestä joten sekä vesi että kökkösäiliöt lämpeää myös jonkinverran.... kökkösäiliö varmaan toimittaa miltei varaajan virkaa. Laitoin vielä näin joulun kunniaksi sisätilan ledivalot päälle. Auto on vielä toistaiseksi keskeisellä paikalla pihalla, niin nythän se toimii myös reilun kokoisena jouluvalona :lol:
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Eipä tarvitse enään miettiä sulatusta kun säiliö oli mennyt jo halki :o
Noh, siihen pitkin saada isompi. Oisko antaa vinkkiä mistä löytäisi uuden, kokoa saisi olla PxLxK n. 120x40x55cm? Tai paikkaa jossa sellaisen voisi teettää? Rst tai muovisäiliö, molemmat käy.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja motoku »

kaveri osaa sen rst-homman. voisin tieten utsia, tekiskö..
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tiesuolalla (kalsiumklolidi) saa hieman lisää pelivaraa. Pikkuripaus joka huuhtelulle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Huicca

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Huicca »

Kannattaa tutustua myös Webaston Flex-El lämpömattoon. Esite löytyy ainakin Kaha:n sivuilta.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

kariyr kirjoitti:Meillä vielä vedet järjestelmissä. Päällä ilpo, webasto ja varalta vielä termostaattiohjattu sisätilan lämmitin. Autossa eilenkin 20 asteen pakkasella 16 astetta lämmintä, siis sisällä :lol: Wepasto aina silloin tällöin (ylättävän harvoin) hörmähtää tulille kun ilpo ei tarpeeksi jaksa työntää lämmintä. Auto on tällä opilla tasaisen lämmin jokakolkasta. Meillä patterilinja kulkee molempian rosterisäiliöiden vierestä joten sekä vesi että kökkösäiliöt lämpeää myös jonkinverran.... kökkösäiliö varmaan toimittaa miltei varaajan virkaa. Laitoin vielä näin joulun kunniaksi sisätilan ledivalot päälle. Auto on vielä toistaiseksi keskeisellä paikalla pihalla, niin nythän se toimii myös reilun kokoisena jouluvalona :lol:
Mahtaa sähköyhtiön mies hieroa käsiä yhteen kuulessaan tuon =) Sehän imee 2-3kw jatkuvasti vähintään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja kariyr »

No ihmettelinkin ennen joulua kun otin tuon mittarilukeman sähkötaulusta, että miksi se niin vinhasti pyörii :lol:

Laskin lämpöä joku aika sitten. Kävin kajuutassa eilen pakkasta ulkona -12 sisällä vaivaiset + 8 astetta lämmintä. Mutta diesel oli loppunut joten webasto ei ole hönkinyt enään viikkoon :shock: Tankkaan kulkurin webaston ja laitan sen hienon kulutusmittarin sisälle menevän roikan toiseen päähän sehän näyttää oikean kulutuksen :roll:

Jos emme välillä tuhlaa sähköä, niin eihän paikallinen sähköyhtiö saa ehken voittoa aikaiseksi :lol:
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Toisen remontin takia tuli tyhjennettyä koko vesiruuma kokonaan ja heitettyä tankit ja putket pihalle. Nyt se olisi tyhjä johon ajattelin vähän jatkaa eristämällä koko osaston itseliimautuvalla solumuovilla, lattiat, takaseinän ja sivuluukut. Tuollaista 12 millistä levyä ajattelin, onkohan tuosta mitään hyötyä.

Vesijohtoihin ja vesipumppuun asensin sulanapitokaapelin. Jemmassa olisi vielä sellainen isotehoinen kolmen metrin johto jonka metriteho on 80 wattia. Sen voisi laittaa vesitankeille niin että se käy vähän jokaisen pöntön kyljen kautta. Lisäksi vielä harmaavesitankkiin ja wc-vesitankkiin solumuovit ympärille niin luulis pikkupakkaset menevän. Parashan se tulisi kun tekisi lattialämmitysputkeen haaran joka kiertäisi kaikki tankit ja putket.

Tuon koko vesiruuman lämmittämiseen tarvittava teho lienee jotain 400 watin luokkaa. Nyt se on ollut eristämätön jossa 200w hallavahti on nipin napin riittänyt. Laitoin yhtenä talvena sinne sellaisen 600w sisätilalämmittimen joka kyllä lämmitti niin että lattiatkin oli sitten mukavan lämpöisiä.

Tämmöstä tällä kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Viikonloppuna testattua-

Eristelin 10mm itseliimautuvalla solumuovieristeellä, sitä retkipatjatyylistä, koko vesiruuman lattian ja takaseinän sekä sivutolpat. Vaikutus ruuman lämpöön on merkittävä vaikka sivuluukuista puuttuu eriste vielä kokonaan. Puskaparkissa ilman sähköä, ulkona pikku pakkanen, sisällä autossa +20,5 ja ruumassa +15,6. Ainoana teknisenä vempaimena on vessan lattianrajassa oleva tietokoneen puhallin joka hönkii pikku henkäystään ruumaan päin ja pitelee sen lämpimänä. Ihan onnistuneen oloinen sydeemi.
Tulevaisuus on sähköinen
timppa49
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 18:11
Truck: HymerMobil MB 601
Location: ESPOO

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja timppa49 »

Näin pienen pelin omistajana tuota ongelmma ei ole kun lasken kaikki syksyllä tyhjäksi ,mutta tuli mieleen fysiikan tunneilta että 1 asteen nostaminen vie 1kcal,mutta sulattaminen huomattavasti enemmän !Höyrystäminen vie 539 kcal!!Siitähän ei ollut kyse.Vanhana sähkömienä voin sanoa että unohda se itsesäätyvä kaapeli,se ei saa olla rullalla tai se polttaa itsensä puhki!Entä vastusmatto metallisen säiliön pohjaan tuntuisi aika realistiselta,on myös itsesäätyvänä!!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Säiliöiden sulanapito

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

isotehoinen sulanapitokaapeli jäi pois tarpeettomana koska vesiruuman eristys auttoi niin paljon. Pienempitehoinen sen sijaan on käytössä vesijohtoihin ja pumppuun kiinnitettynä.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin