Ultimate jäätyi
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Ultimate jäätyi
Joo Laitoin pieneen autotalliin ultimaten halvan ilpo:n ,nyt kävin katsomassa sitä kun on ollut pakkasia niin se oli jäätynyt aivan koko kenno ja alla roikkui jäätä, lämpöä ei juuri tullut. Eli onko hinta ja laatusuhde taas todistettu vai eikö nämä voikkaan pelata -20 pakkasilla. Onko muilla nämä pelannut?
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Ultimate jäätyi
moro siinä pitää olla talvivarustus muistaakseni kasi ja ysi oli niitä missä ei ollut vastusta ulkoyksikössä. miulla on tallossa kymppi ja toimi mutta setrassa kasi eikä anna lämmintä kovemmalla pakkasella.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Ultimate jäätyi
Verstaassa on sama halvin ultimate jonka min on +18C. Aluksi pelleilin lämpötilan mukaan säätyvällä virrankatkaisijallaMB1962 kirjoitti:Joo Laitoin pieneen autotalliin ultimaten halvan ilpo:n ,nyt kävin katsomassa sitä kun on ollut pakkasia niin se oli jäätynyt aivan koko kenno ja alla roikkui jäätä, lämpöä ei juuri tullut. Eli onko hinta ja laatusuhde taas todistettu vai eikö nämä voikkaan pelata -20 pakkasilla. Onko muilla nämä pelannut?


#048
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Ultimate jäätyi
Jäähän tuo minunkin harrastepajan Ulti pamahti. Olen tullut siihen tulokseen, että se on ominaisuus.
Pakkasta oli 22. Yritti se sieltä jääkuoren sisältä sitkeästi lämpöä kaivaa:) Lopulta päädyin sulattamaan sen. Pelkäsin, että propelli karahtaa kiinni jäähän.
Laitoin koneen ilmastoinnille ja naputtelin kennon puhtaaksi ja hieman kuumapuhallinta avuksi. Nyt toimii taas.
Talossamme oleva Panasonic ei tee vastaavaa, mutta toisaalta maksoihan se Ulti huomattavasti vähemmän.
Pakkasta oli 22. Yritti se sieltä jääkuoren sisältä sitkeästi lämpöä kaivaa:) Lopulta päädyin sulattamaan sen. Pelkäsin, että propelli karahtaa kiinni jäähän.
Laitoin koneen ilmastoinnille ja naputtelin kennon puhtaaksi ja hieman kuumapuhallinta avuksi. Nyt toimii taas.
Talossamme oleva Panasonic ei tee vastaavaa, mutta toisaalta maksoihan se Ulti huomattavasti vähemmän.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Ultimate jäätyi
Moi.Meidän mökillä ulkoyksikkö jäätyi viime talvena umpijäähän.
Näytti isolta lumipallolta.Soitin asentajan paikalle,joka totesi että on
liian vähän kylmäainetta.No,kylmäainetta lisättiin ja asennettin lisä-
lämmitysvastus lootan pohjalle takuuna.Että osaa se Panasonikin 9-
mallikin kiukutella.Tämän talven tilannetta en tiedä,en ole käynyt
katsomassa.Naapuri varmaan soittelee ja kertoopi jos potkuri hakkaa
jäihin.
Ulkoyksikön sulatus toimii kaiketi niin,että nesteen kulkusuunta vaihtuu
sisältä ulospäin,joten sisällä pitää olla tarpeeksi lämmintä että jaksaa
sulattaa ulkoyksikön.Sähkövastus on lisänä varmistamassa sulamista.
Scaniaan pitäisi hankkia ilmalämpöpumppu jäähdyttämään sisätiloja.
Oli tuhottoman kuuma viime kesänä.
Näytti isolta lumipallolta.Soitin asentajan paikalle,joka totesi että on
liian vähän kylmäainetta.No,kylmäainetta lisättiin ja asennettin lisä-
lämmitysvastus lootan pohjalle takuuna.Että osaa se Panasonikin 9-
mallikin kiukutella.Tämän talven tilannetta en tiedä,en ole käynyt
katsomassa.Naapuri varmaan soittelee ja kertoopi jos potkuri hakkaa
jäihin.
Ulkoyksikön sulatus toimii kaiketi niin,että nesteen kulkusuunta vaihtuu
sisältä ulospäin,joten sisällä pitää olla tarpeeksi lämmintä että jaksaa
sulattaa ulkoyksikön.Sähkövastus on lisänä varmistamassa sulamista.
Scaniaan pitäisi hankkia ilmalämpöpumppu jäähdyttämään sisätiloja.
Oli tuhottoman kuuma viime kesänä.
Falcon
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Ultimate jäätyi
Viime talvena tuo ULTI toimi kyllä ihan moitteetta. Saattaa olla litkut vähissä. En tiedä kahden pakkosulatuksen jälkeen on toiminut normaalisti. Pitää seurata tilannetta - mikäli kehittää lisää jäätä. Pitää tarkistuttaa aineen määrä ja korjata mahdolliset vuodot.
Sisälämpötilan pitää olla melko korkea, jotta sulatus toimisi. Pakkosulatuksen apuna käytin 2000W raksapuhallinta. Sillä puhaltelin lämmintä sisäyksikölle jha laitoin ULTI:n ilmastoinnille.
Sisälämpötilan pitää olla melko korkea, jotta sulatus toimisi. Pakkosulatuksen apuna käytin 2000W raksapuhallinta. Sillä puhaltelin lämmintä sisäyksikölle jha laitoin ULTI:n ilmastoinnille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Ultimate jäätyi
Minulla oli jäätynyt Mitsu, olisko malli FA25 tjsp.
Siis toimi se vielä hyvin, mutta jäätä oli sisäpuolella melkin flektiin saakka ja ulkopuolella sama, eli n. 10cm alakantista... olihan siinä vielä reilu 60cm kennoa näkyvillä.
Ei varmaan talvivarustus riittänyt kun täällä oli noita kylmiä öitä peräkkäin ja tää on melkein ainoa lämmitys alakerrassa. Yläkerrassa on myös Mitsu seinällä, mutta en ehtinyt sitä kytkeä syksyllä. Sen malli taitaa olla FE25
nyt on peitto yli ulkoyksikön ja sisäyksikkö 16 astetta, mukavasti lämmittää tuolla ulkona. Ulkona meillä nyt -2,7 astetta, eli hyvä "sulautuskeli"
Siis toimi se vielä hyvin, mutta jäätä oli sisäpuolella melkin flektiin saakka ja ulkopuolella sama, eli n. 10cm alakantista... olihan siinä vielä reilu 60cm kennoa näkyvillä.
Ei varmaan talvivarustus riittänyt kun täällä oli noita kylmiä öitä peräkkäin ja tää on melkein ainoa lämmitys alakerrassa. Yläkerrassa on myös Mitsu seinällä, mutta en ehtinyt sitä kytkeä syksyllä. Sen malli taitaa olla FE25
nyt on peitto yli ulkoyksikön ja sisäyksikkö 16 astetta, mukavasti lämmittää tuolla ulkona. Ulkona meillä nyt -2,7 astetta, eli hyvä "sulautuskeli"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ultimate jäätyi
Mulla on kotona Mitsun FD25 joka on päällä aina kelistä riippumatta eikä ole koskaan jäätynyt. Tällekin talvelle on ollut jopa -29 pakkasta, siellä se hurisee ja lämmintä hönkii
tosin ei taida kovin iso hyöty enää noin kylmässä olla
Vettä laskee kyllä allensa varsin runsaasti 



Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ultimate jäätyi
Täällä kaksi invertteri-Panasonicia, ikää alkaa olla reilu 10v ja hyvin pelaa. Ei mitään käryä mitä säästöö tuo, mutta lämmittää kyllä =) ja tekee kunnioitettavat vettä alleen, ei mene umpijäähän kun systeemi valvoo ja aloittaa sulatuksen ennen kun kenno on jäässä. Ilmeisesti valvoo hyötysuhdetta tjms? Eihän se voi toimia jos ilma ei kulje kennon läpi. Oisko ollu 30k markkaa kipale sillon, ja nyt tekis mieli kokeilla tuollasta 500€ ultimatea, mut mahtaa tappeluksi mennä, varsinkin jos bussiin laittaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ultimate jäätyi
Tästä ei mahda kovinkaan suurta säästöä tulla jos sisällä 2kW puhallin ja ilmastointi täysillä? Ei meillä puhalla kylmää sisälle kun sulatusjakso on päällä?Rosvolinna kirjoitti:Viime talvena tuo ULTI toimi kyllä ihan moitteetta. Saattaa olla litkut vähissä. En tiedä kahden pakkosulatuksen jälkeen on toiminut normaalisti. Pitää seurata tilannetta - mikäli kehittää lisää jäätä. Pitää tarkistuttaa aineen määrä ja korjata mahdolliset vuodot.
Sisälämpötilan pitää olla melko korkea, jotta sulatus toimisi. Pakkosulatuksen apuna käytin 2000W raksapuhallinta. Sillä puhaltelin lämmintä sisäyksikölle jha laitoin ULTI:n ilmastoinnille.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Ultimate jäätyi

joissa testattaisiin, mikä on totta, ja mikä ei
Joissain kohdin ja joidenkin lämpöpumppujen osalta,
tuntuu, että tuottavat lämpöä,
juuri sen verran kuin kuluttavat sähköä.

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Ultimate jäätyi
Tuohon säästöön liittyen...
Ei välttämättä tuo harrastepajani ULTI suoranaista säästöä tuo, sillä lämmintä pajaa tulee käytettyä huomattavasti enemmän kuin kylmää:)..... Ottoteho on noin 800W ja pajassa on +15 ja ulkona -10.
Toista talvea tuo nyt rouskuttaa. Ensimmäisenä talvena pajassa oli ainoana lämmönlähteenä 2000W sähköpatteri ja ei pysynyt lämmöt +15 lukemissa. Hirsiseinät ja henkilöauton mentävät pariovet sekä vanhat risulasiset ikkunat. Nyt on sähköpatteri varalämpönä, jos/kun ULTI pamahtaa ikiroutaan.
ULTI maksoi kaikkine kilkkeineen 350eur - mikäli se vielä muutaman talven jaksaa lämmitää, niin on tuottanut hintansa takaisin ja reilusti.
Ei välttämättä tuo harrastepajani ULTI suoranaista säästöä tuo, sillä lämmintä pajaa tulee käytettyä huomattavasti enemmän kuin kylmää:)..... Ottoteho on noin 800W ja pajassa on +15 ja ulkona -10.
Toista talvea tuo nyt rouskuttaa. Ensimmäisenä talvena pajassa oli ainoana lämmönlähteenä 2000W sähköpatteri ja ei pysynyt lämmöt +15 lukemissa. Hirsiseinät ja henkilöauton mentävät pariovet sekä vanhat risulasiset ikkunat. Nyt on sähköpatteri varalämpönä, jos/kun ULTI pamahtaa ikiroutaan.
ULTI maksoi kaikkine kilkkeineen 350eur - mikäli se vielä muutaman talven jaksaa lämmitää, niin on tuottanut hintansa takaisin ja reilusti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 1
- Liittynyt: 01 Tammi 2010 20:13
- Truck: hymermobil 554
- Location: nokia
Re: Ultimate jäätyi
Taitaisi tuolta lampöpummppu sivuita löytyä varsinaisia ammattilaisia ja mielipiteitä laidasta laitaan,mutta kerrompa omista kokemuksista.
Talossa pyöri 7 vuotta Toshiba RAS 13 UKV Lämmitti mutta myös jäätyi sitten alkoi sisäyksikkö puhallin huutaa ja ajattelin vaihtaa uudempaa tekniikkaa. Vertailin malleja ja osittain samat ominaisuudet .Kaikki kehuivat omiaan ,ainakin myyjät . Päädyin edelleen samaan merkkiin RAS 10 PAV hinta ratkaisi ja ennen kaikki se että lupasivat asentaa vanhan autotalliini asevelihintaan!!
Marraskuusta on talossa 100m2 pyörinyt tämä uusi ja tallissa 40m2 se vanha jonka huutavan puhaltimen ostin uuden ,turhaan, oli vain laakerivika,sanoivat ettei voi korjata,eikä sekään pidä paikkaansa. Niin jouduin vielä asetamaankin koko vehkeen itse Kun asentajat ehti vain tyhjiöimään ja hanat avaamaan. No tämä nyt oli vain tarpeetonta lätinää varsinaisen asian edellä. Menköön vaikka Kaj:n viihdykkeeksi.
Vanhat mallithan markkinoitiin aikoinaan INVERTER nimellä ,joka hoitaa kaiken. Sulatus alkoi hienosti ja kenno suli mutta taka ja sivukennot jäivät kuurasta sulamatta koska olivat kennosta irti ja kaikki näytti hienolta mutta kone ei saanut ilmaa. Tehdas ilmoitti
tiedusteluun että pohjola on liian pieni markkinaalue eikä ohjelmakortin muutosohjelmointi kiinosta heitä.Se siitä. Sulatin käsin. Uudessa mallissa oli takaritilä irroitettava ja asentajat sanoivat että heitä se menemään niin kenno sulaa aina ,sivu olikin uudessa ummessa.
Puukotin ennen asennusta vanhastakin kaikki turhat peltikannakset takaa ja sivulta pois.
Nyt pelittää kummatkin .Vanhassa kyllä liian lyhyt sulat.jakso ja vain yksi vesireikä joka pitää säännöllisesti rassata auki. Uudessa on yksi 20mm reikä ja kaksi 20x50mm . soikiot pysyy auki mutta pyöreä on ummessa kun puikko on 200mm, helppo nähdä.
Jos laitteessasi on sulatusautomatiikka ja asennat siihen kennopohjalle itsesäätyvää lämpökaapelia mitaltaan niin paljon että pysyy vesireitit sulana ja teet pohja levyyn isommat vesiaukot ja oikeisiin paikkoihin niin kaikilla pärjää -20 jolloin sulatusjaksot alkavat olla niin tiheästi että käyttö on kylmää ja haaleaa.Siis tilan.
Molemmat ovat ollet sijoituspaikoissaan nyt 64 vrk ja kulutukset ovat :
Talo 600Kw Sisälämpö 25 C harakanpesä vuodelta 1925.
Talli 652Kw sisälämpö 15 C pesä vuodelta 1985 ovet peltiä 5 x 3 m (seinä auki) Siis toinen 9,3 kw/vrk ja toinen 10 kw/vrk.
Kannattaa ehkä putsata vähän jäitäkin.
Talossa pyöri 7 vuotta Toshiba RAS 13 UKV Lämmitti mutta myös jäätyi sitten alkoi sisäyksikkö puhallin huutaa ja ajattelin vaihtaa uudempaa tekniikkaa. Vertailin malleja ja osittain samat ominaisuudet .Kaikki kehuivat omiaan ,ainakin myyjät . Päädyin edelleen samaan merkkiin RAS 10 PAV hinta ratkaisi ja ennen kaikki se että lupasivat asentaa vanhan autotalliini asevelihintaan!!
Marraskuusta on talossa 100m2 pyörinyt tämä uusi ja tallissa 40m2 se vanha jonka huutavan puhaltimen ostin uuden ,turhaan, oli vain laakerivika,sanoivat ettei voi korjata,eikä sekään pidä paikkaansa. Niin jouduin vielä asetamaankin koko vehkeen itse Kun asentajat ehti vain tyhjiöimään ja hanat avaamaan. No tämä nyt oli vain tarpeetonta lätinää varsinaisen asian edellä. Menköön vaikka Kaj:n viihdykkeeksi.
Vanhat mallithan markkinoitiin aikoinaan INVERTER nimellä ,joka hoitaa kaiken. Sulatus alkoi hienosti ja kenno suli mutta taka ja sivukennot jäivät kuurasta sulamatta koska olivat kennosta irti ja kaikki näytti hienolta mutta kone ei saanut ilmaa. Tehdas ilmoitti
tiedusteluun että pohjola on liian pieni markkinaalue eikä ohjelmakortin muutosohjelmointi kiinosta heitä.Se siitä. Sulatin käsin. Uudessa mallissa oli takaritilä irroitettava ja asentajat sanoivat että heitä se menemään niin kenno sulaa aina ,sivu olikin uudessa ummessa.
Puukotin ennen asennusta vanhastakin kaikki turhat peltikannakset takaa ja sivulta pois.
Nyt pelittää kummatkin .Vanhassa kyllä liian lyhyt sulat.jakso ja vain yksi vesireikä joka pitää säännöllisesti rassata auki. Uudessa on yksi 20mm reikä ja kaksi 20x50mm . soikiot pysyy auki mutta pyöreä on ummessa kun puikko on 200mm, helppo nähdä.
Jos laitteessasi on sulatusautomatiikka ja asennat siihen kennopohjalle itsesäätyvää lämpökaapelia mitaltaan niin paljon että pysyy vesireitit sulana ja teet pohja levyyn isommat vesiaukot ja oikeisiin paikkoihin niin kaikilla pärjää -20 jolloin sulatusjaksot alkavat olla niin tiheästi että käyttö on kylmää ja haaleaa.Siis tilan.
Molemmat ovat ollet sijoituspaikoissaan nyt 64 vrk ja kulutukset ovat :
Talo 600Kw Sisälämpö 25 C harakanpesä vuodelta 1925.
Talli 652Kw sisälämpö 15 C pesä vuodelta 1985 ovet peltiä 5 x 3 m (seinä auki) Siis toinen 9,3 kw/vrk ja toinen 10 kw/vrk.
Kannattaa ehkä putsata vähän jäitäkin.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Ultimate jäätyi
Ei tule säästöä kun jäähdytintä lämmittääReddewil kirjoitti:Tästä ei mahda kovinkaan suurta säästöä tulla jos sisällä 2kW puhallin ja ilmastointi täysillä? Ei meillä puhalla kylmää sisälle kun sulatusjakso on päällä?

Toisaalta kun ulkoyksikölle laittaa kangasta ympärille, 2k puhaltimen puhaltamaan sisäkojeen anturille ja koko keksinnön laittaa viilennykselle. 10-15min. on jäät poissa. Ei siitä ihan kohtuuttomasti takkiin tule...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Ultimate jäätyi
Ulkoyksikön päälle kun laittaa muovihupun tai jemptin säkin, tietysti alhaalta auki ja viilennys päälle niin kohta jäät sulaa. Tämän kertonut kaveri oli kanssa ottanut kennon ulkoverkon pois. Ropelin pyöriminen jäähdytyksessä kumoaa sulatus vaikutusta. Muovin sisällä ropelli pyörii tyhjää, eikä saa viimaa aikaiseksi. Kokeilen itsekin kunhan jäätä taas kertyy.