Webaston käynnistysongelmat

Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja hirmu »

eipä ole tullut mittailtua... pitänee taas jossain välissä ajaa auto jonen halliin sulamaan ja jos siinä sitten samalla koettaisi tuota webastoa tarkemmin tutkia. ei oikein näissä rapsakoissa pihakeleissä jaksaisi pimeässä mennä autoa laittamaan, jos vaan vähänkin saa muuten toimimaan. kyllä säälitti aamulla laitaa kylmänä käyntiin, pitää huomenna laittaa tuolla bilteman laturilla vauhtia, jos ei ctek ole jaksanut antaa tarpeeksi virtaa aamuun mennessä. nyt kun on ollu tuo bilteman vehje kiinni muutaman tunnin niin vallan mainiosti on virtaa riittäny ja webasto lämmittäny.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

hirmu kirjoitti:eipä ole tullut mittailtua... pitänee taas jossain välissä ajaa auto jonen halliin sulamaan ja jos siinä sitten samalla koettaisi tuota webastoa tarkemmin tutkia. ei oikein näissä rapsakoissa pihakeleissä jaksaisi pimeässä mennä autoa laittamaan, jos vaan vähänkin saa muuten toimimaan. kyllä säälitti aamulla laitaa kylmänä käyntiin, pitää huomenna laittaa tuolla bilteman laturilla vauhtia, jos ei ctek ole jaksanut antaa tarpeeksi virtaa aamuun mennessä. nyt kun on ollu tuo bilteman vehje kiinni muutaman tunnin niin vallan mainiosti on virtaa riittäny ja webasto lämmittäny.
Mulla on erillinen johto akkukotelosta webastolle, ja paksuus riittävä. Silti oli tuota "virta ongelmaa" vikaa konttasin auton alla ja mittailemalla. Syyksi löytyi yksi liitin, jolla johtoa oli alustassa jatkettu ja sen sisällä hepettunut kaapeli. Oli ihmettelemistä kun jännite oli ok, mutta kuormattuna nyykähti, välillä ei ja käynnissä toimi myös! Piuhaa kärsi kiskoa kaksin käsin ja näytti ehjältä. Sitten kädellä jonkun runkopalkin/ vaihdetangon takaa löyty tuo putkiliitin 8)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

hirmu kirjoitti:semmonen hässäkkä on webastossa, että se kello, mistä saisi ajastimen päälle, on aivan sekaisin. ennen siinä vilkkui kellon aika, ja ku syksyllä päätin laitta kellon oikeaan aikaan, se hävisi kokonaan. kun painaa jotain nappia, kello tulee näkyviin mutta häviää samantien. tähän asti on riittänyt että lähtee napista päälle, mutta oishan se ajastinkin toisinaan erittäin hyvä.
noin sen kuuluukin tehdä kun kellon on oikein, eli painamalla sitä kellon kuvaa tulee "voimassa oleva" kellonaika esiin, sitten kun painat P-nappulaa niin pitäis vilkkua ykkönen siellä ylävasemmalla ja voit säätää aikaa milloin se lähtee päälle.

onkohan sinulla vuorokausi vai viikkokello? eli näkyykö jossain niitä päivien kirjaimia? MO TU WE TH FR SA SU
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja hirmu »

ei lähteny tänäänkään webasto aamulla päälle, ctek oli kyllä ladannu akut yöllä täyteen. siispä reddevilin kikkaa kokeilemaan ja lämpöpuhallinta kehiin. ja kappas! sehän lähti kuin lähtikin päälle.

mielissäni sitten pidin webastoa yhtä soittoa päällä niin pitkään että meinasin hypätä hankeen vilvoittelemaan (-22). 45 minuuttia oli pois päältä, ja yllätys yllätys: webasto alkoi temppuilemaan. noh, kuitenkin kolmannella yrityksellä sitten suostui taas polttamaan, ja lämpöä piisasi jälleen (vähän liikaakin). eli jotain se nyt kyllä kikkailee.

kello on sellainen, missä ei näy noita viikonpäiviä. siinä on muistaakseni numerot 1 ja 2, ja säätönapit. eikö kellossa siis kuulu näkyä mitään "normaali näytössä"? ennen siinä vilkkui asettamaton kellon aika, kuten vaikka bussin kellossa kun sähköt on ollu pois. sitten kun koitin säätää, niin näyttö poimeni kokonaan, ja kun kellon ajan kuvan nappia painaa, niin numeroita ilmestyy näyttöön. tuntuu vähän kummalliselta jos se toimii noin. koetan vielä ottaa kuvan, mutta taitaa mennä sunnuntaille kun on aikamoista hässäkkää seuraavat päivät.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kuhan sulla ei oilisi webaston suodin tukossa ja ei vaan saa löpöä? Mulla tuo lämpöpuhallin autto siihen että aine alkoi kiertämään, ja paluuletku 1,5m kiertää vesiputken ymprillä ja lämmittää tupaöljyä. Tupaöljyllä polttelen tuossa pihassa, ja lekkeri on tavaratilassa johon letkut menevät. On erillinen suodin ja tosiaan irti auton löpöputkista. Lämmöllä sain aineen niin notkeaksi että webasto jaksaa sitä kierrättää ja polttaa, ilmeisesti ei mene kankea aine suuttimesta läpi.

Ja ettei menisi ihan ot:ksi niin toinen akku on keittiössä lämpiämässä, se missä yksi kenno jäässä, ja toinen ctekin perässä autossa latautumassa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

hirmu kirjoitti:kello on sellainen, missä ei näy noita viikonpäiviä. siinä on muistaakseni numerot 1 ja 2, ja säätönapit. eikö kellossa siis kuulu näkyä mitään "normaali näytössä"? ennen siinä vilkkui asettamaton kellon aika, kuten vaikka bussin kellossa kun sähköt on ollu pois. sitten kun koitin säätää, niin näyttö poimeni kokonaan, ja kun kellon ajan kuvan nappia painaa, niin numeroita ilmestyy näyttöön. tuntuu vähän kummalliselta jos se toimii noin. koetan vielä ottaa kuvan, mutta taitaa mennä sunnuntaille kun on aikamoista hässäkkää seuraavat päivät.
tietääkseni näin se tekee, ainakin näin minun tekee...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja hirmu »

tänä aamuna taas sama homma, kymmenen kertaa kokeilin, eikä webasto lähteny kuin hetkittäin polttamaan. sitten laitoin virrat päälle avaimesta, ja ohoh! webasto lähti nätisti käymään.. eilen kun kokeilin samaa hommaa, ei sillä ollut mitään vaikutusta. jotenkin nyt tuntuisi vian heittävän enemmän tuohon virran saanti puolelle, kun sillä bilteman laturilla (joka kai käsittääkseni antaa enemmän kuin ctek) rupesi myös toimimaan. ja vaivat on vain kovemmilla pakkasilla. eli oiskohan sittenkin jotain liitin tai sensuuntaisia ongelmia. jatkan selvitelyä, pitänee ruinata joku enemmän tietävä kaveriksi, niin voisi ehkä selvitä yhden viikonlopun säätämisellä.

kello varmaankin toimii juuri niinkuin only4pro kirjoitti. minulla ei ennen ole missään autossa ollut webastoa, niin ei näistä ole mitään kokemusta. tuossa kun kokeilin, niin kellon kuvaa ja nuolia painamalla saa kyllä ajan säädettyä, eli varmaankin on kunnossa ja toimii.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pakkanen tekee sen että jännite tippuu akuissa ja taitaapa virran antokykykin tipahtaa. Sitten jos webaston piuha ei ole 100% kunnossa tai on liian ohutta, niin webaston hehku imasee virran ja kun poltto alkaa, jännite notkahtaa webaston päässä liian alas ja se sammuu. Biltsin laturi puskee virtaa, jolloin jännite pysyy sallituissa rajoissa ja webasto jää pöhisemään. Tämän voisit mittaamalla todeta webaston liittimestä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Meillä Webasto temppuili vähän samalla lailla että välillä toimi ja välillä taas ei, niin syyksi paljastui sytytys kärjille tulevien johtojen liittimen pienenpieni lukkorengas joka oli tippunut ja johto(liitin) pääsi liukumaan pois paikoiltaan ja taas takaisin, oli tuurista kiinni lähtikö päälle, sitten kun lähti päälle niin kyllä toimi, ilmeisesti lämpölaajenemista liittimessä niin pysyi paikoillaan.
Se liitin on putkimainen ja kierretään johtoon niinkuin mopon tulpanhattu!

Tässäkin oli koomista se että kun auto oli käynnissä niin aina lähti webasto päälle, varmaankin tärinä teki sen!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla oli aikanaan 10kpl MB atego kuorma-autoja joiden webastot toimivat vain jos virta-avaimesta oli radioasento päällä. Onko jotain samantyyppistä tämä sitten?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Itselläni oli viime talvena vastaavia ongelmia mutta se johtui loppujen lopuksi siitä että päiväsäiliössä oli edelleen kesälaatua joka jääti suodattimelle. Tänä talvena aloitin talvilaadun käyttämisen hyvissä ajoin ja ongelmia ei ole ollut.
Muutin myös webaston virransyötön tapahtuvaksi hupipuolelta joten nyt ei edes pysty ajamaan webastolla ajoakkuja tyhjäksi. Sen muuttaminen on ainakin omassa superstarissa helppoa, yksi liitin akkukotelossa olevasta jakokiskosta vain irti ja kytkee sen hupiakkuihin. Itse en ole kelloa käyttänyt koskaan vaan webasto toimii kojelaudan keinukytkimellä. Kellokin on mutta en ole kokeillut toimiiko se edes.
Tein myös "termostaattikytkimen" jolla webaston voi siirtää aina päällä-asennosta termostaattiohjatuksi. Sekin oli helppo toteuttaa kun lämmönsäädön merkkilediin tulee ohjausvirta elektoriniselta termarilta. Nyt voi jättää huoletta webaston päälle yöksi ja se menee päälle aina kun sisälämpö laskee niin että termostaatti kytkee.
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja hirmu »

näin myöhäisinä tunteina kirjoitellessani... eli tästä mielelläni kuulisin lisää/ ohjeita miten tuon voi totetuttaa! miulla on niin, että päivitttäin olen useita tunteja parkissa, ja webasto on kuitenkin kovilla pakkasilla se pääasiallinen lämmön lähde. ja on kiusallista vähän väliä rampata keulassa painamassa webastoa päälle / pois, kun ensin hikoillaan ja sitten palellaan. eli jos tuon saisi totetutettua niin mahtavuutta olisi. lisäksi täytyy ilmeisesti muutta tuo löpön saanti siten, että imee omasta säiliöstään vaikka pö:tä, niin voi helpommin seurata kulutusta. nimim. yllätyksiä on webasto talvella järjestänyt....
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Hirmulla on superissa todennäköisesti myös "lämmönsäätöpyörän" yläpuolella led-valo, alunperin vihreä. En tiedä miten sen pitäisi syttyä "tehdasasetuksilla" koska omassa se oli sökö, johdotin sen uusiksi niin että valo syttyy silloin kun venttiili avautuu ja alkaa lämmittämään pattereita - sammuu kun lämpötila on saavutettu ja venttiili menee kiinni.
Tästä otin ohjausvirran releelle joka katkoo webaston kytkimelle tulevaa virtaa. Ohjausvirralle myös oma kytkin jolla sen voi kytkeä joko "termostaattitilaan" tai "aina päällä" asentoon.
Kun kytkee ensimmäisestä kytkimestä "termostaattitilaan" ja napsauttaa webaston kytkimen päälle, käynnistyy webasto kun lämmönsäätöpyörää kääntää isommalle niin että led-valo syttyy. Kun se aikansa lämmittänyt, sammuu valo jolloin rele katkaisee webaston virran.
Yksinkertainen mutta toimii hienosti :D

Toimiiko sulla varmasti pattereiden sulkuventtiili / termostaatti jos sisälle pukkaa kerran liian kuumaa? Senhän pitäisi rajoittaa lämpöä vaikka webasto olisikin päällä jatkuvasti.
Täällä tarkemmin juttua omista lämmitysongelmista viewtopic.php?f=2&t=1617&start=25
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Minun pitää varmaan soittaa tuonne Kiitokorille ja kysyy asentajien ohjeita tai toimintasuunnitelma miten tarkoitettu toimimaan? Tässä huonetermostaatti sekä lämpöparonille että webastolle erikseen. Sitten vielä portaattomat potikat etu-ja takalämmölle digimittarein.... Muuten lämpiää hyvin, ja tottelee potikoita, mutta se webaston "väliaika" outo, kun ei puhallin pysähy koskaan....tulet kyllä aika ajoin sammuu, kuten olen jo sata kertaa kirjoitellu, jotenkin ei sekään huonetermostaatti katkase kun ne tulet... Sen ymmärän, ja omasta mielestäni pitäisikin kiertovesipumpun jäähä pyörimään... Tänäänkin suorastaan "nautiskeltiin" lämmöstä webaston ansiosta.... Kun ulkona oli hiukan yli 20 pakkasta, sisällä 25 lämmintä hetkessä....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja only4pro »

niki-racing kirjoitti:Minun pitää varmaan soittaa tuonne Kiitokorille ja kysyy asentajien ohjeita tai toimintasuunnitelma miten tarkoitettu toimimaan? Tässä huonetermostaatti sekä lämpöparonille että webastolle erikseen. Sitten vielä portaattomat potikat etu-ja takalämmölle digimittarein.... Muuten lämpiää hyvin, ja tottelee potikoita, mutta se webaston "väliaika" outo, kun ei puhallin pysähy koskaan....tulet kyllä aika ajoin sammuu, kuten olen jo sata kertaa kirjoitellu, jotenkin ei sekään huonetermostaatti katkase kun ne tulet... Sen ymmärän, ja omasta mielestäni pitäisikin kiertovesipumpun jäähä pyörimään... Tänäänkin suorastaan "nautiskeltiin" lämmöstä webaston ansiosta.... Kun ulkona oli hiukan yli 20 pakkasta, sisällä 25 lämmintä hetkessä....
Jos se "väliaika" ei ole riittävän pitkä? sama se on jos laitat webaston päälle napista ja sammutat sen, niin palopuhallin jää jotakin minuutteja päälle sen jälkeen...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Just sen tyyppinen on mielestäni vika, aivan kuin ramppais sitä katkaisinta... lieppä "ominaisuus"...?? joskus vaan oli tosiaan vastaava auto varikolla vieressä ja heillä ainakin tuntui välillä se hillitön webaston "laakerivorina" lakkaavan....jäi vaan pieni kiertopumpun surina päälle....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Voihan se olla tietenkin myös ohjainlaitevika, minulla tuossa superstarissa on jäännyt tuo palopuhallin päälle vähän liiankin pitkään, toisen kerran ainakin 30min... vaikka olin siis napista sammuttanut. ohjain irti ja takas kiinni niin sammui ja pysyi... sen jälkeen toiminut ok
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Täytyypä tässä kuulostella ja tutkia....mielenkiintoisia ja monipuolisia tietoja tihkuu voorumilta kun vaan malttaa lukea.... Tulee tunne ettei aina onneksi itekseen näitten "säätöjen" kaa..... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja hirmu »

haaveilija kirjoitti:Hirmulla on superissa todennäköisesti myös "lämmönsäätöpyörän" yläpuolella led-valo, alunperin vihreä. En tiedä miten sen pitäisi syttyä "tehdasasetuksilla" koska omassa se oli sökö, johdotin sen uusiksi niin että valo syttyy silloin kun venttiili avautuu ja alkaa lämmittämään pattereita - sammuu kun lämpötila on saavutettu ja venttiili menee kiinni.
Tästä otin ohjausvirran releelle joka katkoo webaston kytkimelle tulevaa virtaa. Ohjausvirralle myös oma kytkin jolla sen voi kytkeä joko "termostaattitilaan" tai "aina päällä" asentoon.
Kun kytkee ensimmäisestä kytkimestä "termostaattitilaan" ja napsauttaa webaston kytkimen päälle, käynnistyy webasto kun lämmönsäätöpyörää kääntää isommalle niin että led-valo syttyy. Kun se aikansa lämmittänyt, sammuu valo jolloin rele katkaisee webaston virran.
Yksinkertainen mutta toimii hienosti :D

Toimiiko sulla varmasti pattereiden sulkuventtiili / termostaatti jos sisälle pukkaa kerran liian kuumaa? Senhän pitäisi rajoittaa lämpöä vaikka webasto olisikin päällä jatkuvasti.
Täällä tarkemmin juttua omista lämmitysongelmista viewtopic.php?f=2&t=1617&start=25
kyllä tuo vihreä ledi syttyy, ja sammuu. tosin niin että jos "pyörää" pyöritää myötäpäivään liian lujaa,se pyörii ilman stoppia. vastapäivään se sitten kyllä osaa "katkaista" kun kohta tulee vastaan. eli normaalisti tuntuu säätelevän lämpöä, mutta kun tässä kokeilin pelkällä webastolla auton muuten seisoessa, ei sillä juurikaan tuntunut vaikutusta olevan. webasto kyllä tuntuu kokonaan "sammuvan" välillä, mutta aika heti miten lähtee taas käyntiin ja pukkaa taas liikaa lämpöä koppiin, kuten kummelissa. eli jotain hämärää tuntuisi siinä(kin) olevan. mutta kunhan tässä jotenkin potkisi tämän talven läpi, niin kesällä sitten voisi taas enemmän perehtyä tähän webastoon, ihan pihallakin. siis kun auto on ulkona. että tarkenee puuhata.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

hirmu kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:Hirmulla on superissa todennäköisesti myös "lämmönsäätöpyörän" yläpuolella led-valo, alunperin vihreä. En tiedä miten sen pitäisi syttyä "tehdasasetuksilla" koska omassa se oli sökö, johdotin sen uusiksi niin että valo syttyy silloin kun venttiili avautuu ja alkaa lämmittämään pattereita - sammuu kun lämpötila on saavutettu ja venttiili menee kiinni.
Tästä otin ohjausvirran releelle joka katkoo webaston kytkimelle tulevaa virtaa. Ohjausvirralle myös oma kytkin jolla sen voi kytkeä joko "termostaattitilaan" tai "aina päällä" asentoon.
Kun kytkee ensimmäisestä kytkimestä "termostaattitilaan" ja napsauttaa webaston kytkimen päälle, käynnistyy webasto kun lämmönsäätöpyörää kääntää isommalle niin että led-valo syttyy. Kun se aikansa lämmittänyt, sammuu valo jolloin rele katkaisee webaston virran.
Yksinkertainen mutta toimii hienosti :D

Toimiiko sulla varmasti pattereiden sulkuventtiili / termostaatti jos sisälle pukkaa kerran liian kuumaa? Senhän pitäisi rajoittaa lämpöä vaikka webasto olisikin päällä jatkuvasti.
Täällä tarkemmin juttua omista lämmitysongelmista viewtopic.php?f=2&t=1617&start=25
kyllä tuo vihreä ledi syttyy, ja sammuu. tosin niin että jos "pyörää" pyöritää myötäpäivään liian lujaa,se pyörii ilman stoppia. vastapäivään se sitten kyllä osaa "katkaista" kun kohta tulee vastaan. eli normaalisti tuntuu säätelevän lämpöä, mutta kun tässä kokeilin pelkällä webastolla auton muuten seisoessa, ei sillä juurikaan tuntunut vaikutusta olevan. webasto kyllä tuntuu kokonaan "sammuvan" välillä, mutta aika heti miten lähtee taas käyntiin ja pukkaa taas liikaa lämpöä koppiin, kuten kummelissa. eli jotain hämärää tuntuisi siinä(kin) olevan. mutta kunhan tässä jotenkin potkisi tämän talven läpi, niin kesällä sitten voisi taas enemmän perehtyä tähän webastoon, ihan pihallakin. siis kun auto on ulkona. että tarkenee puuhata.
Siinä sähköllä toimivassa patteriventtiilissä, joka on termostaattiohjattu, on pneumaattinen venttiili, joka minulla jää auki kun ei ole paineilmaa, uudemmissa se menee paineen puuttuessa kiinni, ja näin ollen patterikierto menee kiinni. Tästä oli juttua viime vuonna.
Vois itsellekkin viritellä tuon ledin taakse tuon webaston ohjauksen, koska nyt lämmittää niin kauan kun löpöä on ja koko systeemin vesi on alle 92c. Käynnissä ja kun on paineilmaa osaa toki katkoa patterikiertoa ja silloin lämpötila pysyy "tasaisena" eikä autosta tule sauna.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Ookkona kokeillu jos virta avaimesta pistää virran päälle toimiiko termostaatti silloin , jossain autoissa pattereissa taas ei vesi kierrä jos ei ole päävirta pois mut ei toimi termostaattikaan .
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Hirmun mersustahan purettiin hattuhyllyt yms. pois. Ettei vain lähtenyt epähuomiossa myös termostaatit matkaan? :wink:
Omasta niitä löytyy kaksi, toinen matkustamon etuosasta, hattuhyllyn alla ja toinen oli ihan takana. Sellaisia tulitikkuaskin kokoisia ruskeita rasioita.
Jos ne ei ole paikallaan tai ovat rikki, ei toimi kyllä lämmönsäätökään. Jos sulla on vielä sellainen patteriventtiili joka on normaalitilassa auki, lämpöä tulee kyllä tupaan varmasti riittäävästi :)
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja hirmu »

kyllä termostaatit on tallessa! toinen oli edessä, penkkien alla, ja toinen oli takana, en nyt muista missä. mutta suunnilleen samoilla paikoilla ovat nyttenkin. siitä, että ovatko kunnossa, ei ole sen tarkempaa tietoa...

vaikka päävirta olisi avaimesta päällä, ei sillä tunnu olevan vaikutusta lämmönsäätelyyn kun webasto on päällä. ilman webastoa tuo maaginen vihreän valon pyörä kyllä toimii, ja säätää lämpötilaa.

tässä on lisäksi kaksi termostaattia, matkustamossa ja sitten takaovella toinen. niidenkään punominen ei tunnu vaikuttavan silloin kun webasto on päällä. mutta en mie valita. mieluummin talvella lämmin on!
mb superstar -91, "oidibus"
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

hirmu kirjoitti:tässä on lisäksi kaksi termostaattia, matkustamossa ja sitten takaovella toinen. niidenkään punominen ei tunnu vaikuttavan silloin kun webasto on päällä. mutta en mie valita. mieluummin talvella lämmin on!
Nuo termostaatit taitavat ohjata noita lattialla olevia puhallinlämmittimiä, ainakin mulla on takaoven edessä tuollainen lämmitin. Ajatus lienee oven ollessa pitempään auki lämmittää ympäristöä kylmän tullessa tupaan.
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Webaston käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja hirmu »

miullakin on kaksi lisälämmitintä, takana ja keskellä autoa. niille on molemmille omat kytkimet juuri tuon vihreän ledin ohjauspyörän vieressä. hyvä että noiden termostaattien tehtävä selvisi!
mb superstar -91, "oidibus"
Vastaa Viestiin