Scania jarrupiirien paineet
Scania jarrupiirien paineet
Eli auto ois Scania BF86S. VM78
Painemittarissa on kaksi viisaria valkoinen ja punainen. Niistä punainen tipahti nolliin ja jarruräikkä huutaa.
Silloin tällöin nostaa yhden baarin tienoille, muta enimmäkseen nollissa.
Kaikki jarrut kyllä toimii.
Toinen piiri on ilmeisesti tipahtanut?
Mitkähän ois kriittisiä paikkoja noille jäätymisille?
Onko tässä mallissa kuivaajaa?
Ongelma ois, ku ei oo lämmintä paikkaa minne sais, niin onko jotain kikkoja miten sais pelittämään?
Varmaankin tyhmiä kysymyksiä, mutta en oo kovin fiksu noissa paineilmajarru asioissa.
Painemittarissa on kaksi viisaria valkoinen ja punainen. Niistä punainen tipahti nolliin ja jarruräikkä huutaa.
Silloin tällöin nostaa yhden baarin tienoille, muta enimmäkseen nollissa.
Kaikki jarrut kyllä toimii.
Toinen piiri on ilmeisesti tipahtanut?
Mitkähän ois kriittisiä paikkoja noille jäätymisille?
Onko tässä mallissa kuivaajaa?
Ongelma ois, ku ei oo lämmintä paikkaa minne sais, niin onko jotain kikkoja miten sais pelittämään?
Varmaankin tyhmiä kysymyksiä, mutta en oo kovin fiksu noissa paineilmajarru asioissa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania jarrupiirien paineet
jaahas .tossa nurkalla seisoo vastaava pari vuotta nuorempi ja hiukan on hakusessa senki n ilmat vielä mutta ei oo kuivaajaa vaan tenutin. kaks piiri venttiili kenties jäässä tai sitten vuotaa lisälaite piiri jostain niin pahasti. paineen säätäjä on mulla ainakin tossa wiimassa edessä maskin takana niinkun se tenutinkin. Olikos ilma jouset takana? ja ilma tehosteinen kytkin ilmeisesti jotka ei nyt toimi eikä ilmeisesti ovet? ne on siinä lisälaite piirissä ja ja jarru jutut siinä toisessa.
Sitä kaks piiri venttiliän en oo itekkää vielä löytäny kun en jäisessä maassa viittiny vielä alle ryömiä. lisälaite piiri kans jäässä joten perä ei nouse näillä keleillä. Ennalta ehkäsyyn viisaammat käskee ajoissa syksyllä enne pakkasia kaataan sitä tenua 0,5 -1 litraa joka säiliöön niistä kyki tulpista ja sitte ajeleen et leviää järjestelmään. kuulemma pelaa koko talven sillä. Se oma tenutin ei välttämättä oo niin tehokas että riittäs saati onko kunnossa? pitäs senki toiminta periaate vielä selvittää.....
Laita jollain levyilla auto ympäriinsä helmat umpeen ja sitten lämpö puhallin sinne alle. päivänkin kun lämmittelet niin eiköhän sula .( ja ne tenut vois laittaa etukäteen säiliöihin siinä odotellessa) sitten ku kunnolla sulaa niin ajelemaan mielellään vähän pitempään että aineet leviää. Saattaa toimia tai sitten ei. Vastuu kokeilijalla.
Tuo meidän rojekti oli just se puoli jäässä ja melkosen sulattelun jälkee saatiin se sulaks -25 pakkassa.Olis sillon heti pitäny tenuttaa ne säiliöt mutta kun jouduttiin vielä laturi remppaanki enste. Pelas se sitte kuitenki yli 200 km kotiin kuitenki ja seuraavana päivänä parin metrin siirron mutta koneen käydessä heti siirron jälkee jääty uudestaa
Jos joku muistaa missä kohtaa se piiri venttiili on vois huikata. kompuran kannesta menee ainakin putki suoraan ekaan säiliöön.
Vaan joka tapauksessa joudut sinne alle ryömimään, jos ei muuten nii niitte tenujen takia.
kerrohan sitte miten edistyt
Sitä kaks piiri venttiliän en oo itekkää vielä löytäny kun en jäisessä maassa viittiny vielä alle ryömiä. lisälaite piiri kans jäässä joten perä ei nouse näillä keleillä. Ennalta ehkäsyyn viisaammat käskee ajoissa syksyllä enne pakkasia kaataan sitä tenua 0,5 -1 litraa joka säiliöön niistä kyki tulpista ja sitte ajeleen et leviää järjestelmään. kuulemma pelaa koko talven sillä. Se oma tenutin ei välttämättä oo niin tehokas että riittäs saati onko kunnossa? pitäs senki toiminta periaate vielä selvittää.....
Laita jollain levyilla auto ympäriinsä helmat umpeen ja sitten lämpö puhallin sinne alle. päivänkin kun lämmittelet niin eiköhän sula .( ja ne tenut vois laittaa etukäteen säiliöihin siinä odotellessa) sitten ku kunnolla sulaa niin ajelemaan mielellään vähän pitempään että aineet leviää. Saattaa toimia tai sitten ei. Vastuu kokeilijalla.

Jos joku muistaa missä kohtaa se piiri venttiili on vois huikata. kompuran kannesta menee ainakin putki suoraan ekaan säiliöön.
Vaan joka tapauksessa joudut sinne alle ryömimään, jos ei muuten nii niitte tenujen takia.
kerrohan sitte miten edistyt
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania jarrupiirien paineet
Kyllä mulla ne molemmat piirit vaikuttaa jarruihin, toinen taakse ja toinen eteen. Takajarrujen piiristä on "erotus" oville, keskuslukolle, kattokanaville. Tämän piirin säiliö vuoti ja aiheutti sen että käsijarrua ei saanut pois ennen kuin oli kierroksilla nostanut paineet, tyhjäkäynnillä ei riittänyt tuottamaan vuotoa enempää.
Ennen kun lähdet tielle sillä pelillä niin auto käyntiin ja alle kattelee ja kuuntelee mistä suhisee. Korjaat vian ja sitten turvallisin mielin tienpäälle!
Ennen kun lähdet tielle sillä pelillä niin auto käyntiin ja alle kattelee ja kuuntelee mistä suhisee. Korjaat vian ja sitten turvallisin mielin tienpäälle!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania jarrupiirien paineet
Morjens.
Meillä tuo vanhempi ja varmempi versio tykkäs siitä kun säiliöitten päissä olevat (kahdessa) ne "piiriventtiilit", jotka jakaa ne säiliöt joihin jää painetta ja käyttöjarru toimisi, kun muualta vuotaa, avattiin ja puhdistettiin hapettumat, voideltiin silicon-pakkasrasvalla,(sisulta mm. saa..), joka tarkoitettu nimenomaan paineilmajärjestelmän liukastukseksi pakkasolosuhteisiin. Tyhjennettiin kondenssivedet, ja Scania/Volvo järjestelmän ns.huohotusöljyvesimössöt pois, ja laitettiin joka säiliöön 0.5-1lt voiteluaineella lantrattua pakkassuojanestettä(ns.tenua) säiliöihin. On toiminut kuin junanvessa sen jälkeen ovet ja kytkintehostimet, jotka aina ensin tippuu pelistä "lisälaitepiirinä" pois. Scania/Volvo kompressori jää "vatkaamaan" sylinterien kesken ilmaa säätimen annettua "vapautus", jolloin sinne kertyy sitä öljyä ja kosteutta väkisin, riippuen kompuran tiiviydestä, painetunnistimen käskettyä antamaan ilmaa säiliöihin, öljy/kosteus pullahtaa ilman mukana järjestelmään, ja kertyy varsinkin "alkupään" säiliöihin, sellainen ihana veden ja öljyn sekainen vaaleahko "mössö"... Sisun ja Mersun säätimet ns.myyränpelotinmallia, jotka sutkuttaa ylipaineisen ilman mössöineen ja kosteuksineen ulos. Niissä jo ammoisina aikoina ollut ns. puolikuivuri.... Huolellisella huollolla, toisin sanoen kun vain vähänkin viitsisi säiliöitä aina tyhjennellä mössöstä, ja "tankata" suoja-aineella, kyllä toimii... Sekin suoja-aine muistettava olla sitä voiteluaineella lantrattua, eli ei pelkkää "tenua", joka kuivattaa ja hapettaa kaikki paskaksi.... Ne "piiriventtiilit" tosi yksinkertaiset rakenteeltaan, kalvo ja mäntä, neljällä ruuvilla runko-osassa kiinni, helppo huoltaa. Ja kun säätää jousikuorman hiukan pienemmälle, eli "romuttaa" piirien välistä paine-eroa, eikun paranee ovet ja kytkintoiminnat.....
Puutiainen varmaan osaisi tästä kertoa ihan "virallisesti" oikein kun vaan kerkiisi.... 
Meillä tuo vanhempi ja varmempi versio tykkäs siitä kun säiliöitten päissä olevat (kahdessa) ne "piiriventtiilit", jotka jakaa ne säiliöt joihin jää painetta ja käyttöjarru toimisi, kun muualta vuotaa, avattiin ja puhdistettiin hapettumat, voideltiin silicon-pakkasrasvalla,(sisulta mm. saa..), joka tarkoitettu nimenomaan paineilmajärjestelmän liukastukseksi pakkasolosuhteisiin. Tyhjennettiin kondenssivedet, ja Scania/Volvo järjestelmän ns.huohotusöljyvesimössöt pois, ja laitettiin joka säiliöön 0.5-1lt voiteluaineella lantrattua pakkassuojanestettä(ns.tenua) säiliöihin. On toiminut kuin junanvessa sen jälkeen ovet ja kytkintehostimet, jotka aina ensin tippuu pelistä "lisälaitepiirinä" pois. Scania/Volvo kompressori jää "vatkaamaan" sylinterien kesken ilmaa säätimen annettua "vapautus", jolloin sinne kertyy sitä öljyä ja kosteutta väkisin, riippuen kompuran tiiviydestä, painetunnistimen käskettyä antamaan ilmaa säiliöihin, öljy/kosteus pullahtaa ilman mukana järjestelmään, ja kertyy varsinkin "alkupään" säiliöihin, sellainen ihana veden ja öljyn sekainen vaaleahko "mössö"... Sisun ja Mersun säätimet ns.myyränpelotinmallia, jotka sutkuttaa ylipaineisen ilman mössöineen ja kosteuksineen ulos. Niissä jo ammoisina aikoina ollut ns. puolikuivuri.... Huolellisella huollolla, toisin sanoen kun vain vähänkin viitsisi säiliöitä aina tyhjennellä mössöstä, ja "tankata" suoja-aineella, kyllä toimii... Sekin suoja-aine muistettava olla sitä voiteluaineella lantrattua, eli ei pelkkää "tenua", joka kuivattaa ja hapettaa kaikki paskaksi.... Ne "piiriventtiilit" tosi yksinkertaiset rakenteeltaan, kalvo ja mäntä, neljällä ruuvilla runko-osassa kiinni, helppo huoltaa. Ja kun säätää jousikuorman hiukan pienemmälle, eli "romuttaa" piirien välistä paine-eroa, eikun paranee ovet ja kytkintoiminnat.....


Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania jarrupiirien paineet
Juu loogistahan tuo voitelukin on.Kummassakos piirissä se seisonta jarru sitten on? Mun tossa mersussa(817) on ilmeisesti se "koko" kuivuri mutta kun sen kerta vuoteen vaihta patruunan nii tähän päivään mennessä ei oo ollu ongelmia vaikkei mitää voitelua oo tehtykkää. Mites muuten kokeneemmat kun jossai väitetty et kuivaajalla varustettuun sais tenuakaan saati mitään öljyä laittaa? Eikös se kuitenki oo melko haihtuvaa tavaraa? öljy saaattas ehkä jäädä sinne patruunaan? ja eikös sieltä kompurastakin kuitenkin aina pikkusen öljyä läpi tule?
Nii siis missä se piiri venttiili siellä on? jotain ylimäärästä siellä joittenkin säiliöiden kyljessäkin on ...nyt vaan taas muista menikö niihin oikee jotai johtoja?
Tuli muuten tuosta kuivurista vielä että mihinkäs väliin ne noissa järjestelmissä muuuten asennetaan?enne vai jälkee säilöiden?
Nii siis missä se piiri venttiili siellä on? jotain ylimäärästä siellä joittenkin säiliöiden kyljessäkin on ...nyt vaan taas muista menikö niihin oikee jotai johtoja?
Tuli muuten tuosta kuivurista vielä että mihinkäs väliin ne noissa järjestelmissä muuuten asennetaan?enne vai jälkee säilöiden?
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania jarrupiirien paineet
Kuivuri tulee ennen säiliöitä, sille on sit oltava pieni "paineentasaussäiliö"?? Ainakin meiän autoissa on, ja kuivurijärjestelmään on olemassa voiteluaineeksi X1r-valmistetta oleva "kaviaari", jota laitetaan suodattimen pohjalle ruokalusikallinen silloin tällöin, josta se "liukeaa" kuivan ilman mukaan.... TOIMII....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Re: Scania jarrupiirien paineet
Ovi ei toimi paineilmalla, eikä jouset. Kytkin ja jarrut pelaavat.+Maankio- kirjoitti:Olikos ilma jouset takana? ja ilma tehosteinen kytkin ilmeisesti jotka ei nyt toimi eikä ilmeisesti ovet? ne on siinä lisälaite piirissä ja ja jarru jutut siinä toisessa.
Kytkintä joutuu kyllä odottelemaan pakkasesta riippuen 10-30min.
Re: Scania jarrupiirien paineet
Mikähän tuolla jarrupolkimen alla mahtaa suhista?
Siellä on joku venttiili, joka tuntuu vuotavan kelistä riippumatta.
Siellä on joku venttiili, joka tuntuu vuotavan kelistä riippumatta.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania jarrupiirien paineet
Taitaa olla ihan jarru venttiili? Itellä vuotaa kans .Näyttäs olevan varsin mielenkiintonen irrotettava jollei korin puolesta olis kuskin lattiassa joku luukku minkä sais auki?
Re: Scania jarrupiirien paineet
Saakohan näihin korjausoppaita?
Tai olisiko kellään pelkästä paineilmaverkon piirustusta?
Tai olisiko kellään pelkästä paineilmaverkon piirustusta?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania jarrupiirien paineet
Taitaa opastus jäädä yrityksen ja erehdyksen kautta opiskeluun näissä vehkeissäJani M kirjoitti:Saakohan näihin korjausoppaita?

Tulevaisuus on sähköinen
Re: Scania jarrupiirien paineet
Tätä pelkäsinkinLahti32 kirjoitti:Taitaa opastus jäädä yrityksen ja erehdyksen kautta opiskeluun näissä vehkeissäJani M kirjoitti:Saakohan näihin korjausoppaita?

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania jarrupiirien paineet
eipä tuo ilmajärjestelmä tämmösissä 30v autoissa nyt sitten kovin monimutkane taida ollakkaan kun jyvälle pääsee....Toistaseks menty lähes kokonaan tuolla edellä mainitulla tylillä...
Re: Scania jarrupiirien paineet
Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania jarrupiirien paineet
Toki monessa autossa on vedetty nailonia rautaputkien rinnalle, joten katselemalla joutuu tekemään. Omassa autossa ainakin on "ylimääräisiä" rautaputkia jotka ei oe enää käytössä. Loppupeleissä melko yksinkertainen systeemi kun vähän tutkailee.RH kirjoitti:Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Scania jarrupiirien paineet
samat osat bussissakin on, vain kärryjarrupiiri puuttuu... (sekä tietenkin lisäakseleiden rojut,) ei näitä komponentteja ole erikseen näin vanhoille busseille. eli oikeasti ajelemme naamioiduilla kuorma-autoillaRH kirjoitti:Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.


no,mahurikonetta ei kuorma-autoista löydy. joissain matalalattia-autoissa alkaa tulla erilaisia erikoismatalia ilmasäkkejä ja joku ulkomainen valmistaja (neoplan??) on käyttänyt ainakin aikoinaan erikoista tapaa korvata kallistuksenvaimentimet ylösnostetuilla ilmasäkeillä. pieniä eroja hakemalla löytyy... no ei nyt aleta hiuksia halkomaan



jos siis saat vastaavan tyyppisen kuorma-auton prosyyrit käsiisi, periaate on sama, osien sijoitus vaihtelee. ja niitä taas siirtelee usein korinvalmistaja, jolloin alustanvalmistajakaan ei tiedä, missä ne ovat...
Re: Scania jarrupiirien paineet
Pistäppä mulle toi kaavio. Eiköhän siitä aika paljo apua oo.RH kirjoitti:Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.
Re: Scania jarrupiirien paineet
Mitenkä se jarrupaineen mittaus katsastuksessa menee? Mitataanko niitä ja jos niin mistä?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania jarrupiirien paineet
Mulla ainakin laitettiin etupyörän jarrukelloon letku joka meni sit sille tietokoneelle
ja huoltomies jarrutteli koneen ohjeiden mukaan , lopuksi ihmeteltiin koneen antamaa raporttia 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania jarrupiirien paineet
Niinhän ne mittaa... ja lisäksi myös paineviiveet poljinventtiililtä löysätessä jarrut ettei jää laahaamaan liian pitkäksi aikaa, saadaan pikapoistoventtiilien kunto verrattua ässäakseleihin ym. mekaanisiin osiin ym. ym.... Noissa raskaansarjan kuljettimissa vielä albit, eli kuormantunnistusventtiilit sekä nupissa takatelille ja kärryssä joka akselille... on siinä kunnossapitämistä että saa "kitkat" riittämään dynamolla..... Abs-jarrut tuossa meilläkin kulkurissa, mutta niitä ei koskaan testattu, en etes ite oo koskaan kokkeillu onko kunnossa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania jarrupiirien paineet
Taitaa riittää katsastusmiehelle että sammuu se ABS-merkkivalo mittaristossa 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Scania jarrupiirien paineet
Ei niillä taida muuta tarkastusmenetelmää olla. Mutta sen pitää myös ensin syttyä, poistettu polttimo ei pelasta.Bussiton kirjoitti:Taitaa riittää katsastusmiehelle että sammuu se ABS-merkkivalo mittaristossa
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania jarrupiirien paineet
Pitää nyt ainakin olla yhdistetty latauksen tai öljynpaineen merkkivaloonWonderi kirjoitti: Mutta sen pitää myös ensin syttyä, poistettu polttimo ei pelasta.


Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania jarrupiirien paineet
100% kunnossahan ne on vehkeet oltava, eihän sitä muuten ylikylähulluksi ylenekkään.....
Tositotta en oo omassa "uskaltanu" niin "sujoksi" polkea, että alkais rätkyttämään absija, jää vielä päälle koko rätkytys... Pittää vaan muistaa ennakoida kuten "normaalilla" jarrujärjestelmällä.... voishan noita keväämmällä kokeilla, kuhan lauhemmat kelit, kun ulkona kuitenkiin joutuu korjaamaan, kun sisäpaikat varattu pykälän verran tähellisimmille vermeille.... 


Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania jarrupiirien paineet
Ei onnistu tuo huijausLahti32 kirjoitti:Pitää nyt ainakin olla yhdistetty latauksen tai öljynpaineen merkkivaloonWonderi kirjoitti: Mutta sen pitää myös ensin syttyä, poistettu polttimo ei pelasta.Mutta näinhän ei saa tehdä

Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.