Startin vika-spekulaatiota

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Täällä ollaan taas kysymyksineni:
Tuossa "Pyllymäki" nimisessä Setrassamme on ollut ostamisesta asti sellainen vika että joskus silloin tällöin startti ei lähde pyörimään. Tätä vikaa korjailtiin tienpäällä vasaralla lyömällä starttiin.
Sitten tuo startti vaihdettiin uuteen, mutta vika ei kyllä lähtenyt yhtään mihinkään.
Pyysin silloista korjausmiestä tutkimaan startin johdot, mutta se ei saanut johtoja "vikatilaan", joten viallisuutta niistäkään ei voitu todeta.
Yleensä startti lähtee pyörimään, jos johtoja heiluttelee/tönii tai kolauttaa starttiin. Jos startti ei lähde pyörimään, ja pitää virta-avaimen start-asennossa, niin sulaketaulusta kärähtää sellainen 25A sulake. :roll:

Voikohan olla vielä joku rele tai joku muu syyllinen kuin ne johdot? :| ...mä luulen että monta metriä sellaisia kaapeleita maksaa jonniverran, eikä tahtois varmuudenvuoksi niitä vaihtaa...

- ilari :mrgreen:
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Ei niitä kaapeleita tarvitse vaihtaa.Vika on sen kaapelin liittimissä,elikkäs kaikki starttipiuhan
liittimet irti ja ankaraa kiillotusta.Kenkä ja startin liitin pultit puhtaaksi.Sama juttu akun puolella,
maadoitus kuntoon akkujen välijohtoa unohtamatta.Mootttorin maadoitus kans irti ja putsaus.
Jos moottorin maajohto väsyneen näköinen,niin vaihtoon.Kaikki pultit kunnolla kiinni ja vaseliini,tai
joku muu suoja-aine liittimiin,ettei hapetu heti uudelleen.
Voisi muuten olla paikallaan katsoa startin plussa kaapeli,ettei ole liian lähellä runkoa.(Palovaara)
Falcon
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 319
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja setrailija »

paloiko koetaulussa punainenmerkkivalo kun käänsit avainta. meinaan sellainen mitä ei oikein voi kuvailla kuin jollain polkimella.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eihän hiilet ole vähissä? Helppo tarkistaa kun ottaa päätykopan irti ja kurkistaa onko hiilien jouset pohjassa? Viittais hiilivikaan jos vasara auttaa...
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Täytyy katsoa tuo valo. En oo kiinnittäny kyllä huomiota, mikähän se on?
- ja mä en usko että hiilissä vikaa kun starttimoottori on pari vuotta vanha tarvike-startti ja teki heti uutena tuota..

- ilari :mrgreen:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja motoku »

herätinvirtajohtovika ihan startin lähellä. eli siinä "pikkujohdossa", joka tulee virtalukolta siihen solenoidiin. kuoret rikki tms?
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Tahdon minäkin spekuloida :wink:
Niissä paksummissa virtajohdoissa oli jossain vaiheessa semmosta vikaa että puristetussa kaapelikengässä ei päälinsinpuolin ollu mitään vikaa mutta,
sähkö vaan ei hapettumisen seurauksena kulkenu läpi.
Tarkista kaikki paksujen kaapeleiden liittimet "suurennuslasilla".
Ja myös moottorin ja korin välinen maadoitus.
Kaapelikengän ja johdon välistä saattaa rautasahalla purkamalla löytyä vihreä kerros.
Volvoissa esim. oli alumiinikenkiä puristettu kuparijohtoon, ja maantiesuola pääsi väliin.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kaapelikengät kannattaa tarkistaa myös akulta ja maadoitus, kuten jo neuvottiinkin.
Onko vauhtipyörän hammaskehä kunnossa?
Onko setrassa siirtoankkuristartti?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Olisko vielä sitä kuuluisaa sukua, olisko Lucas ollut...? Kirkonmies, joka ei sähkömiehenä menestyny... Meitin lavettiautossa apusolenoidi alkoi temppuilla, tilasin uuden, ja röyhäkästi heitin entisen "kuutamoon"... Lopulta vika paljastui virtalukon pohjaan, voltteja kyllä tuli herätevirtaan, muttei amppeereita.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

"Onko setrassa siirtoankkuristartti?"

Oliko silloin kun startti vaihdettiin,
kyseessä täydellinen, siis koko startti vaiko,
siirrettiin vanhasta joitain osia uuteen ?
Oleellista, jos kyseessä tuo siirtoankkuristartti.
Ja lisäkysymyksenä, tuleeko startille kaksi paksua kaapelia,
eli tuleeko miinus myös paksuna kaapelina.
Ko. startti saattaa koettaa siirtää ankkuriaan hampaalle,
jos maadoitus puuttuu, pelkän vetokäämisähkön avulla.
Sikäli kummaa että ko. toiminnossa on yleensä käytetty apurelettä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Huomasin tuossa yhdestä korjaamolaskusta että startin piuhat ja liittimet on vissiin käyty läpi Raskoneella nyt maaliskuussa. Luulinkin että viasta on päästy eroon, mutta ei. Oire sinällään on hieman tarkentunut:
Kylmällä moottorilla startti toimii 100%. Ei mitään ongelmia koskaan, mutta jos bussilla on jo ajettu ja pidetään vain lyhyt tauko esim huoltiksella, niin seuraava startti saattaa takkuilla. Joskus auttaa johtojen heiluttelu, joskus vasaralla kolauttaminen ja joskus ihan vain odottelu n. 30min.

Mihinkäs tuo vika tuollaisilla spekseillä osoittaa?

- ilari :mrgreen:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuttua.... edellinen startti oli just tuollainen mutta ei selvinnyt muuta kun että hiilet oli kaikki. Hmm, sehän on vieläkin paikallaan tuossa, yhdistelin toisesta startista uudet hiilet ja bendix pyörän. Vikaa ei ole enää esiintynyt.
Tulevaisuus on sähköinen
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Tuttu tilanne meidänkin autossa,että välillä ei starttaa.Vika on tiedossa,mutta en korjaa ennenkuin hyytyy
kokonaan tai saan haettua uudet akut.Edellisen omistajan toimesta on toisen akun miinusnapa murjottu
rikki,joten porasin napaan reiän ja tein siihen 6mm jengat että sain kaapelikengän kiinnni.Kosketuspinta-ala
on pienentynyt ja kosteus hapettanut pinnat ettei aina starttaa.
Eli suomennettuna=vaikka ne kaapelikengät "näyttää" hyvältä,niin suosittelen niiden irroitusta ja kunnollista
putsausta.Monen auton vastaavat "starttiviat" olen korjannut tällä tavalla.
Falcon
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Lisää spekulaatioita!

Setrassa ja varmaan monessa muussakin takamoottoriautossa on rele, joka estää starttimoottorin käynnistymisen jos auton moottori jo pyörii. Tämän releen toimintaan vaikuttaa latausjännite. Pari kertaa olen saanut nappulat siihen asentoon, että rele on jäänyt seistessä vetoon, eikä auto starttaa vaikka nappia on painellut kuinka. Vika on poistunut kun on avannut pääkoukun auki ja yrittänyt uudelleen. Voisiko tuo systeemi tehdä kiusaa?

Kerran on akun napa sulanut kengän sisältä lähes täysin. Startti jäi kovasti lyhyeksi ja kaikki sähkö hävisi. Tarkempi tutkimus osoitti, että +napa oli suurelta osin häipynyt kengän sisältä. Vika ei näkynyt päälle vaan sen näki vasta kun kengän irrotti.

t. J.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Spekuloin myös, ne akun kengät irti. Harjaus ja rasvaus, samoin koneen ja startin päät. Itellä hitsas toisesta akusta yhden navan melko ohkaseksi ja oireina oli että välillä starttas hienosti ja välillä heikosti vaikka virtaa oli mittarin mukaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Reino-Ratti kirjoitti:Lisää spekulaatioita!

Setrassa ja varmaan monessa muussakin takamoottoriautossa on rele, joka estää starttimoottorin käynnistymisen jos auton moottori jo pyörii. Tämän releen toimintaan vaikuttaa latausjännite. Pari kertaa olen saanut nappulat siihen asentoon, että rele on jäänyt seistessä vetoon, eikä auto starttaa vaikka nappia on painellut kuinka. Vika on poistunut kun on avannut pääkoukun auki ja yrittänyt uudelleen. Voisiko tuo systeemi tehdä kiusaa?

Kerran on akun napa sulanut kengän sisältä lähes täysin. Startti jäi kovasti lyhyeksi ja kaikki sähkö hävisi. Tarkempi tutkimus osoitti, että +napa oli suurelta osin häipynyt kengän sisältä. Vika ei näkynyt päälle vaan sen näki vasta kun kengän irrotti.

t. J.
Mistähän pitäis tuota relettä etsiä ja miten mahdollisesti tunnistaa?
...entäs tuo "pääkoukku"? - Mikä/missä se on, kun en tunne termiä muutakuin puoliksi urheiluruudusta jossain nyrkkeily-uutisista :mrgreen:

- ilari ;)
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Carman »

Phase7 kirjoitti:
...entäs tuo "pääkoukku"? - Mikä/missä se on, kun en tunne termiä muutakuin puoliksi urheiluruudusta jossain nyrkkeily-uutisista :mrgreen:

- ilari ;)
Ilmeisesti päävirtakatkaisinta tarkoitetaan?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Jeps,

anteeksi tuo epämääräinen termi "pääkoukku". Pääkatkaisinta tosiaan tarkoitin. Vieläpä sähköistä sellaista. Eli kun virta-avaimesta kääntää/painaa, kuuluu jostain pieni kolaus kun sähköinen pääkytkin kytkeytyy/avautuu. Voi olla, että autoon on laitettu jälkikäteen myös manuaalinen käänneltävä pääkytkin.

Tuo "käynnistyksenestorele" sijaitsee mallissa S208H konetilan oikeassa ylänurkassa olevassa sähkökeskuksessa. Se on numeroitu 41 ja kulkee sähkökaaviossa nimellä "Startsperrelais". Valitettavasti Setran eri malleissa nuo sähkökaaviot ja keskusten paikat vaihtelevat, enkä pysty neuvomaan releen tarkkaa paikkaa tai olemassaoloa Pyllymäessä. Tuo maaginen rele on kytketty virta-avaimen/starttinapin ja starttimoottorin solenoidin väliin. Relettä ohjaa latausjännite: moottorin seistessä se on kiinni ja moottorin käydessä auki. Minulla ei ole käsitystä miksi se jää joskus auki moottorin seistessä. Asian voi testata kun annat startin solenoidin ohjausnapaan suoraan jännitteen vaikka sähköjohdon pätkällä soleneoidin isosta +navasta. Tässä hommassa joutuu menemään auton alle ja kipinöitä myös tulee. Jos tuntuu vähääkään epävarmalta, älä tee tätä testiä ettet polta itseäsi ja koko autoa. Tämä oli vain yksi spekulaatio missä vika voi olla. Jos autosi startissa on apusolenoidi, tulee spekulaation kohteita lisää.

T. J.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reino-Ratti kirjoitti:
Tuo "käynnistyksenestorele" sijaitsee mallissa S208H konetilan oikeassa ylänurkassa olevassa sähkökeskuksessa. Se on numeroitu 41 ja kulkee sähkökaaviossa nimellä "Startsperrelais". Valitettavasti Setran eri malleissa nuo sähkökaaviot ja keskusten paikat vaihtelevat, enkä pysty neuvomaan releen tarkkaa paikkaa tai olemassaoloa Pyllymäessä. Tuo maaginen rele on kytketty virta-avaimen/starttinapin ja starttimoottorin solenoidin väliin. Relettä ohjaa latausjännite: moottorin seistessä se on kiinni ja moottorin käydessä auki. Minulla ei ole käsitystä miksi se jää joskus auki moottorin seistessä. Asian voi testata kun annat startin solenoidin ohjausnapaan suoraan jännitteen vaikka sähköjohdon pätkällä soleneoidin isosta +navasta. Tässä hommassa joutuu menemään auton alle ja kipinöitä myös tulee. Jos tuntuu vähääkään epävarmalta, älä tee tätä testiä ettet polta itseäsi ja koko autoa. Tämä oli vain yksi spekulaatio missä vika voi olla. Jos autosi startissa on apusolenoidi, tulee spekulaation kohteita lisää.

T. J.
Taistellaan naapurin Setran kanssa tämän saman ongelman kanssa. Nyt on ongelmana että latausvalo ei pala. Kun käynnistetään suoraan startista niin sitten latausvalo palaa himmeänä? Miten tuo latausvalo oikein toimii? Kun yhdistämme latausvalon maajohdon apujohdolla uudestaan maihin, auto starttaa oikein. Tuota käynnistyksen esto relettä emme ole vielä löytäneet.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Jaaha, vai tätä vikaa on liikkeellä enemmänkin.

208 sähkökaavion mukaan latausvalo saa seistessä jännitteensä samasta paikasta kuin muutkin varoitusvalot ja se maadoittuu jännitteen säätimen/laturin D+ navan kautta. Kun laturi alkaa lataamaan, tulee myös D+ -napa jännitteiseksi. Tällöin merkkivalon molemmat johdot ovat samassa potentiaalissa/jännitteessä ja virran kulku lampun kautta lakkaa. Latausvalo sammuu. Eikös tämä liene perinteinen kytkentä?

Kun latausvalo palaa himmeänä, voi virta kulkea kumpaan suuntaan tahansa. Se ei ole hyvä merkki. Jotain on pielessä, jos latausvalo ei pala laturin seistessäkään.

Tuo käynnistyksenestoreleen ohjaus on myös kytketty D+ napaan. Kun laturi ei lataa pysyvät kärjet kiinni. Kun laturi lataa, saa rele sähkön D+ navasta ja menee rele. Kärjet aukeavat ja tällöin ei starttinappi toimi.

Voiko vika olla niin looginen, että auto ei starttaa kun laturissa tai jännitteensäätimessä on vikaa?? Jos siellä D+ navassa on jännite laturin seistessä, ei latausvalo pala eikä kone starttaa?

T. J.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Startin vika-spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reino-Ratti kirjoitti: Voiko vika olla niin looginen, että auto ei starttaa kun laturissa tai jännitteensäätimessä on vikaa?? Jos siellä D+ navassa on jännite laturin seistessä, ei latausvalo pala eikä kone starttaa?

T. J.
Juu, ihan selkeä laturivika.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin